Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

Haha, mycket victim blaming här.

Tidigare år (bytt tre senaste black weeks) har det ändå avlöpt smidigt där det räckt med omstart av utrustningen på natten. Bindningstiden har löpt ut i mellandagarna så som det varit upplagt hittills och det är väl mest snålheten att slippa betala dubbelt, alternativt ordinarie pris en extra vecka, som gjort att jag försökt skohorna in det i vardagarna mellan helg. Jag blev duktig gaslightad av supporten med som försäkrade att allt skulle gå enligt önskemål.

Det som gjorde att jag valde just eftermiddag dagen efter var att Telia berättade för mig att deras avdelning som sysslar med i/urkoppling av stadsnätskunder behövde knacka det här manuellt och då ville de ha 4-5 timmars framförhållning för att lyckas. Jag tolkade Telenor som att de ville dra pluggen med en gång, vilket i efterhand varit bättre, men jag levde på hoppet till en relativt sömlös upplevelse. Att erhålla gratis uppkoppling, som jag ändå hade, i fem dagar till kändes inte som ett alternativ. Men det gick ju som det gick med det.

Jag skrev bokstavligen att det såklart inte var ditt fel, men man kan ju påverka / minimera hur stora risker man tar. Men då förstår jag anledningen iaf. Låter ju som att det hade varit bättre att låta dem koppla bort dig direkt ja, istället för att leva på marginalen. Jag blev utan uppkoppling i nästan två veckor när jag skulle byta från Telia till Bahnhof för några år sen, det var också mindre kul.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag skrev bokstavligen att det såklart inte var ditt fel, men man kan ju påverka / minimera hur stora risker man tar. Men då förstår jag anledningen iaf. Låter ju som att det hade varit bättre att låta dem koppla bort dig direkt ja, istället för att leva på marginalen. Jag blev utan uppkoppling i nästan två veckor när jag skulle byta från Telia till Bahnhof för några år sen, det var också mindre kul.

Ja, tydligen ska man utgå ifrån att ingen kan göra sitt sketna jobb. Det är uppenbart.

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Skrivet av OldScrub:

Ja, tydligen ska man utgå ifrån att ingen kan göra sitt sketna jobb. Det är uppenbart.

Ja, med bredbandsoperatörer är det bäst att utgå från samma sak som i trafiken, att alla andra är idioter 😄

Speciellt när man läser om hur många som har problem med bytet varje år. Då ska man vara glad om bytet mot förmodan flyter på utan problem.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ang. Bahnhof villafiber i stockholm.
Jag väntar på mitt startpaket från bahnhof, tänkte fråga i chatten när det beräknas komma men chatten var tydligen inte öppen vid 14:55-tiden idag...
Hursomhelst, har telia nu och enligt dom ska routern skickas tillbaka. Och det är ju inga konstigheter men..
Vad får man från bahnhof och vill telia även ha den där lilla lådan nederst till höger på bilden?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Det är problematiskt att lägga omkopplingen på röda dagar för att dom inte har nog med personal som hinner koppla om alla kablar i modermodemet.

Permalänk
Skrivet av dan@work:

Jag väntar på mitt startpaket från bahnhof, tänkte fråga i chatten när det beräknas komma men chatten var tydligen inte öppen vid 14:55-tiden idag...
Hursomhelst, har telia nu och enligt dom ska routern skickas tillbaka. Och det är ju inga konstigheter men..
Vad får man från bahnhof och vill telia även ha den där lilla lådan nederst till höger på bilden?
<Uppladdad bildlänk>

Telia ville inte ha tillbaka min fiberomvandlare när jag bytte från Telia till Bahnhof, eller de bad inte om att få tillbaka den iaf. Jag lät den sitta kvar på väggen bredvid den nya från Bahnhof, utifall jag byter tillbaka till Telia någon gång i framtiden så blir det enkelt tänker jag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Telia ville inte ha tillbaka min fiberomvandlare när jag bytte från Telia till Bahnhof, eller de bad inte om att få tillbaka den iaf. Jag lät den sitta kvar på väggen bredvid den nya från Bahnhof, utifall jag byter tillbaka till Telia någon gång i framtiden så blir det enkelt tänker jag.

Tackar! Då gör jag som du.

Fast alla gamla routrar och junk som "ska skickas tillbaka" från förr i tiden, kommer nu att hamna på återvinningen.
Det äldsta jag har liggande är ett Thomson speedtouch 510V från ADSL (eller VDSL?)-tiden

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

<Uppladdad bildlänk>

Nej fiberomvandlaren tillhör fastigheten/nätägaren.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Den fiberkonverterare jag har används av olika leverantörer, har haft Telenor och nu Bahnhof men inget byte av den.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Den fiberkonverterare jag har används av olika leverantörer, har haft Telenor och nu Bahnhof men inget byte av den.

Men är du ansluten direkt till operatörens egna nät eller har du en kommunikationsoperatör emellan?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nej fiberomvandlaren tillhör fastigheten/nätägaren.

Aha! Det låter ju ännu bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men är du ansluten direkt till operatörens egna nät eller har du en kommunikationsoperatör emellan?

Har Open Universe som stadsnäts operatör

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Har Open Universe som stadsnäts operatör

Ok då är det ju inte så konstigt att du inte behövde byta fiberomvandlare. Frågan du svarade på gällde anslutning till Bahnhof eget fibernät. Operatörerna skriver ju att man måste byta till deras fiberomvandlare om man ska koppla sig direkt till deras nät, men om det stämmer eller inte vet jag faktiskt inte.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ja just det... Inte tusan kommer jag ihåg vems nät det är.. hur kollar man det?
Först var det nån firma här och drog in fibern och installerade dom där två grejerna på min bild och senare så pluggade jag bara in routern från telia när den anlände.
Allt beställdes via Telia, vad jag minns.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dan@work:

Ja just det... Inte tusan kommer jag ihåg vems nät det är.. hur kollar man det?
Först var det nån firma här och drog in fibern och installerade dom där två grejerna på min bild och senare så pluggade jag bara in routern från telia när den anlände.
Allt beställdes via Telia, vad jag minns.

Du har med 99,9% säkerhet varit ansluten till Telias "Öppna fibernät" (vilket egentligen är deras egna stängda fibernät trots att det heter öppna), och byter till Bahnhofs egna fibernät.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Du har med 99,9% säkerhet varit ansluten till Telias "Öppna fibernät" (vilket egentligen är deras egna stängda fibernät trots att det heter öppna), och byter till Bahnhofs egna fibernät.

Det låter bekant, tack! Hoppas det ändå betyder att man slipper telia framöver.

Visa signatur

Permalänk

Nu har äntligen Telenor lyckats koppla bort sitt men inget aktivt ifrån Telia. Tydligen en massa märkligt enligt supporten hade både 250mbit och 300mbit aktivt men verkar inte vara något aktivt med tanke på att jag inte får internet nu. Routern har fått ett 172.29.x.x ip på WAN så känns märkligt.
Supporten skulle ringa upp imorgon, ska tydligen inte vara lätt att byta leverantör. 🙄

Permalänk

172.29.x.x ipt är det open universe som har delat ut ansluter man till ipt för dnsen routern fått så kommer man till portalen för att beställa bredband ifrån dom olika leverantörerna.

Så allt fungerar men Telia har inte lyckats aktivera pratade med supporten igår igen...

Återstår att se vilken hastighet jag kommer få sen när det går igång för det verkar ingen riktigt veta.

Permalänk
Medlem

Har problem med Telia jag med. Bytte ifrån Telenor, ett byte som skulle vara genomfört den 3/1. Telenor ”höll kvar” mig tills förra fredagen då de bröt och nu har jag varit utan internet i snart en vecka. Telia hävdar att de har en enorm backlog och att jag tidigast har nät imorrn…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Har problem med Telia jag med. Bytte ifrån Telenor, ett byte som skulle vara genomfört den 3/1. Telenor ”höll kvar” mig tills förra fredagen då de bröt och nu har jag varit utan internet i snart en vecka. Telia hävdar att de har en enorm backlog och att jag tidigast har nät imorrn…

Glöm inte bort https://www.telia.se/bredband/fiber/surfgaranti om du har en telia butik i närheten eller telia på mobilen.

Permalänk
Medlem

Kolla upp era fakturor, ni som bytt eller förlängt. Förlängde Telia (med rabatt), fick faktura för januari utan rabatt. Bytte från Telenor, men fått faktura för februari, trots att abonnemanget är uppsagt till 30/1. Felfakturerad på över 900 kr totalt.

Permalänk
Skrivet av Nostradamu:

Det lät inte kul, tänkte jag ger Telia idag också sen ringa imorgon igen hinner dom inte fixa innan helgen får dom fylla på surf på jobbets mobil så man kan streama lite under helgen.(Har inte Telia på min egna mobil och fem mil enkel resa till närmsta Telia butik)

Borde inte vara så svårt att aktivera tjänsten i fibern och inte avaktivera heller för den delen med tanke på att Telenor verkar hålla kvar sina avslutade abonnemang av okänd anledning, tog bara någon minut ifrån att jag fick tag i rätt person hos Telenor så stängdes det ner.

Update 17/1:

Ringde till Telia igen då inget händer, efter att han läst igenom ärendet och beklagat så la han in en nybeställning i deras systemet kunde hoppa igång redan idag... Har inte hänt något på 3 timmar så nej som misstänkt.

Fylla på surf på en mobil med företagsabonnemang gick inte heller så får hushålla med surfen på min mobil går så härligt snabbt ute på landet 8-10mbit, jag ä inte bitter.

fyllde på med en uppdatering
Permalänk
Medlem

Eh va?

Edit: jaha well när bildningen går ut så blir det ny bf deal..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

<Uppladdad bildlänk>

Eh va?

Edit: jaha well när bildningen går ut så blir det ny bf deal..

Fick likadant på ett nät de äger på annan adress än hemmet. Vi hade 500/500 för 699kr/mån och de höjer nu till 749kr/mån och flyttar upp oss till 600/600.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Hittar ingen allmän tråd kring bredbandsabonnemang så provar här!

Precis sagt upp min Telia anslutning som går ut 31/3, haft 100/100 för 349:-/mån, fick nytt erbjudande att stanna kvar för samma peng. Men jag tycker att priset fortfarande är lite i överkant.

Tänkte eventuellt hoppa på Ownit's 50% erbjudande i 3mån vilket landar på 249:-/mån för 150/150. För att sedan gå över till WWAN/4G då hastigheten är så pass bra idag och super låg latens inget jag är i behov utav. Men det känns ju sådär att köra 4G när man har fiber indraget i boendet.

Någon som har sett några bra deals senaste tiden? Sitter i Telias öppna nät.

Permalänk
Skrivet av wille61:

Hittar ingen allmän tråd kring bredbandsabonnemang så provar här!

Precis sagt upp min Telia anslutning som går ut 31/3, haft 100/100 för 349:-/mån, fick nytt erbjudande att stanna kvar för samma peng. Men jag tycker att priset fortfarande är lite i överkant.

Tänkte eventuellt hoppa på Ownit's 50% erbjudande i 3mån vilket landar på 249:-/mån för 150/150. För att sedan gå över till WWAN/4G då hastigheten är så pass bra idag och super låg latens inget jag är i behov utav. Men det känns ju sådär att köra 4G när man har fiber indraget i boendet.

Någon som har sett några bra deals senaste tiden? Sitter i Telias öppna nät.

https://zmarket.se/ prova?

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Tack för tipset!

Var inte mycket att hurra för tyvärr..

Permalänk
Medlem

Bara du kan kolla vad du får för priser.

Eventuellt har Halebop 100 Mbit för 295 kr. Ordinarie pris, obundet. https://www.halebop.se/bredband

Permalänk
Medlem

HUR kan dessa företag lova guld och gröna skogar och sen när de gjort fel så skyller dom bara ifrån sig allt?

Måste man seriöst sitta och spela in varje samtal, spara vartenda kommunikationsmedel bara för att kunna ställa dom mot väggen?

Så ofantligt trött på negligeringen som sprider sig bland dessa stora företag.

Permalänk
Medlem

Var det någon som signade upp sig på Tele2-kampanjen under Black Friday 2024 med PS5 som haft problem med att få sin PS5'a?