Virtualisering av Windows

Permalänk
Medlem

Virtualisering av Windows

Hej!
Jag sitter på den nya Mac mini m4
Jag måste tyvärr köra windows då vi i jobbet har några gamla .net framework appar som måste underhållas och därav behöver jag Windows.

Mitt problem:
Det är oerhört slött, det känns som om man köra remote till en dator i USA.
En märkbar delay på knapptryckningar, animationer i windows flyter inte osv.
Jag har provat parallels, wmvare och UTM men upplever samma sak på alla.
Vad jag förstått så verkar folk till och med spela via UTM vilket känns helt otänkbart.
Notering: rör man musen över input fält så går "FPS/Hz" ner märkbart, skulle uppskatta det från ca 30fps till typ 15

Har jag missat något helt uppenbart eller vad kan man göra?
Jag har testat att ge den virtuella maskinen typ allt ram jag kan ge samt CPU, men ingen direkt skillnad.

Någon som har något tips på vad man kan hitta på?

Mvh
Pär

Permalänk
Skrivet av nawks:

Hej!
Jag sitter på den nya Mac mini m4
Jag måste tyvärr köra windows då vi i jobbet har några gamla .net framework appar som måste underhållas och därav behöver jag Windows.

Mitt problem:
Det är oerhört slött, det känns som om man köra remote till en dator i USA.
En märkbar delay på knapptryckningar, animationer i windows flyter inte osv.
Jag har provat parallels, wmvare och UTM men upplever samma sak på alla.
Vad jag förstått så verkar folk till och med spela via UTM vilket känns helt otänkbart.

Har jag missat något helt uppenbart eller vad kan man göra?
Jag har testat att ge den virtuella maskinen typ allt ram jag kan ge samt CPU, men ingen direkt skillnad.

Någon som har något tips på vad man kan hitta på?

Mvh
Pär

Jag har haft bekymmer med VmWare, det visade sig att det var blåtand som var boven. Det löste sig så enkelt som att stänga av blåtand i VM:arna.

Visa signatur

Main Computer:
CPU Intel I9 12900K: MB Asus Prime Z690-P D4: Chassi Obsidian 750D: PSU Corsair RM850x V2: CPU FAN Noctua NH-U12A Chromax black: GPU Intel ARC B580 LE: Skärm ASUS ROG PG348Q 3440*1440: RAM 64GB DDR4: HD1 OS MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB: HD2 VmWare Kingston SSDNow A400 960GB: HD3 Lagring Western Digital Black - 2TB: Chassi FAN Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem

Testade VmWare igen nu faktiskt, betydligt smidigare, dock upptäckte jag att exakt samma problem uppstår om man kör upplösning över 1920x1080.
Om man tex. markerar saker på skrivbordet så känns det 100% naturligt, men, kör man över 1920x1080 så är det en ordentlig delay.

Ang. bluetooth, vart i hela himmelska friden hittade du möjligheten att stänga av det?

Permalänk
Skrivet av nawks:

Testade VmWare igen nu faktiskt, betydligt smidigare, dock upptäckte jag att exakt samma problem uppstår om man kör upplösning över 1920x1080.
Om man tex. markerar saker på skrivbordet så känns det 100% naturligt, men, kör man över 1920x1080 så är det en ordentlig delay.

Ang. bluetooth, vart i hela himmelska friden hittade du möjligheten att stänga av det?

Nu kör jag på PC med VmWare Workstation. På maskinen högerklickar och väljer settings då visas hårdvaran för maskinen. Där tar jag bort blåtand. Få se om jag fick till bilden

Visa signatur

Main Computer:
CPU Intel I9 12900K: MB Asus Prime Z690-P D4: Chassi Obsidian 750D: PSU Corsair RM850x V2: CPU FAN Noctua NH-U12A Chromax black: GPU Intel ARC B580 LE: Skärm ASUS ROG PG348Q 3440*1440: RAM 64GB DDR4: HD1 OS MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB: HD2 VmWare Kingston SSDNow A400 960GB: HD3 Lagring Western Digital Black - 2TB: Chassi FAN Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawks:

VmWare Fusion 13.6 tog bort Bluetooth passthrough.

Permalänk
Medlem

kör i 1920x1080 bör ju fungera om det bara gäller framework apparna.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

kör i 1920x1080 bör ju fungera om det bara gäller framework apparna.

"640K ought to be enough for anybody!"
Skämt åsido, 1080 är inte fantastiskt att jobba på (speciellt då lösningarna också har frontend) när man sitter på en 34" 4k skärm

Permalänk
Medlem

Provat remotea in till windows burken? tänker om det är consolen som är seg
VM's är aldrig trevligt att jobba i consolen imo.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kör x86 windows på ARM så är det inte virtualisering utan emulering, det kommer alltid vara slött eftersom du i princip kör en hel processor i mjukvara.

Du skulle kunna byta till Windows ARM, men stor risk att dina program inte fungerar i det.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

Jag har testat flera olika lösningar på Apples M4, nästan allt förutom beta version av paralllells. Orsak jag ej testar detta program är 1200kr/år i avgift och jag vill utvärdera demot gratis i 14 dagar när den har blivit mer testad.

Min åsikt är om man framförallt ska arbeta med windows x86/x64 så har man köpt fel produkt om man köper en mac, det borde vara föga förvånande för även den största macfanatiken. Däremot finns det många som bara har behov av lite windows x86/x64.
Generellt i världen så brukar den produkt gjort för något också vara bäst på just detta, inget alls konstigt.

Vm fusion med Windows arm flyter på, vissa windows x86/x64 saker går att köra. Det kan vara en räddning.
Annars så kör Windows X64 på en annan dator som du fjärrstyr är min rekommendation.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av nawks:

Fråga: har du möjlighet att testa samma sak på en Pro/Max modell?

Undrar om det kan vara så att bandbredd mot RAM kan bli en rejäl flaskhals på "standardmodellen" då den inte har mer RAM-bandbredd än att även CPU kan använda i princip 100 %.

Fick lite "rubberband känsla" om man försökte köra spel i full upplösning på M1:an på en 4k skärm, en känsla som inte fanns på M1 Pro. Nu är M1 Pro rätt mycket 100 % snabbare än M1 på GPU-sidan, men ändå: ingen av dessa riktigt utrustade med en GPU som fixar spel i 4k...

Kör själv ARM64/Windows 11 på en M3 Max ihop med en 5k skärm och noterar inga som helst av de problem du beskriver. Det trots att en av saker jag använder Windows till är utveckling av applikationer som nyttjar DirectX 11 (parallells har HW-acceleration av DX11, det saknas tyvärr i nuläget för DX12).

UTM skriver ju uttryckligen att det saknas HW-stöd för 3D-grafik där och spel därför lär fungera rätt dåligt.

Har ingen koll på vmware.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer