Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Google Drive får viktig prestandauppdatering

Permalänk
Melding Plague

Google Drive får viktig prestandauppdatering

Långt efter Dropbox och Onedrive har Google Drive fått en efterlängtad funktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Märkligt att sånt inte funnits tidigare kan jag tycka.
Blev lite ledsen i ögat att NextCloud inte stöder det heller. Då min plan är att inom snar framtid gå över till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Märkligt att sånt inte funnits tidigare kan jag tycka.
Blev lite ledsen i ögat att NextCloud inte stöder det heller. Då min plan är att inom snar framtid gå över till det.

Av anledningar varför man skulle välja Nextcloud så tror jag inte att just detta är en dealbreaker? Hade man inte vetat om det så tror jag man hade använt nextcloud glatt omedveten.

Jag kommer också gå över till nextcloud så fort jag fåt tummen ur och bygger min Unraid nas 😅

Permalänk
Medlem

Intressant nyhet, jag antog att alla tjänster de senaste 10 åren använde denna teknik men där ser man!

Vad gör att att ni byter till Nextcloud? Jag är lat och kör GDrive

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

För den som inte orkar läsa artikeln så är det att nu stöds differentiell synkronisering. Dvs synkronisering på block-nivå, t ex en hel stor fil måste inte bytas ut, bara det där blocket som är ändrat.

Död åt click-bait. En bra rubrik hade varit:
Prisa Google differentiell synkronisering är här.
Komplettera med en bild på broder tuck.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Lite märkligt att de rapporterar om det först nu då det verkar ha implementerats redan i oktober:

October 21, 2024 - Bug fixes
Windows and macOS: Version 99.0

Added support for “differential” uploads. When large files are edited, Drive for desktop will now upload only the parts of the file that changed.

Bug fixes and performance improvements

https://support.google.com/a/answer/7577057?hl=en&fl=1&sjid=6...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Om dom kunde få till att Foto-appen på android slutar tjata om säkerhetskopiering till Google Drive när jag redan har säkerhetskopiering till Onedrive så vore det bra. Dyker upp som en pop-up med redan förval..

Ingen mer som stör sig på det?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

För den som inte orkar läsa artikeln så är det att nu stöds differentiell synkronisering. Dvs synkronisering på block-nivå, t ex en hel stor fil måste inte bytas ut, bara det där blocket som är ändrat.

Död åt click-bait. En bra rubrik hade varit:
Prisa Google differentiell synkronisering är här.
Komplettera med en bild på broder tuck.

Ja, när till och med moderatorer börjar ifrågasätta rubriksättningen har det ju gått en bra bit. Användare här har klagat på detta länge, men redaktionen har börjat skita i sina användare, så det lär väl fortgå.

Permalänk
Medlem

Jag klickade in på nyheten p g a ordet prestandauppdatering. . . Så rubriksättningen är lite vriden.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Av anledningar varför man skulle välja Nextcloud så tror jag inte att just detta är en dealbreaker? Hade man inte vetat om det så tror jag man hade använt nextcloud glatt omedveten.

Jag kommer också gå över till nextcloud så fort jag fåt tummen ur och bygger min Unraid nas 😅

Nej. Kommer väl antagligen byta ändå, när jag också fått tummen ur. Krävs lite större insats från min sida då NextCloud inte stödjer enkel installation i min setup.
Men hade varit nice om de var snäppet vassare än gdrive

Permalänk
Medlem

Får man tillföra SyncThing till listan - med block-indelad synkning mellan multipla noder. Och kräver inget "storleksbegränsat" betalutrymme som Dropbox eller att filer finns hos "nån annan". Har riggat ett antal mappar för synk mellan datorer, Linux-server som backup och mobilens kamerabilder (envägs synk) så nu slipper jag ständigt fullt i gratis-lagring på Google Foto och Dropbox.

https://syncthing.net

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Skrivet av ErikLtz:

Får man tillföra SyncThing till listan - med block-indelad synkning mellan multipla noder. Och kräver inget "storleksbegränsat" betalutrymme som Dropbox eller att filer finns hos "nån annan". Har riggat ett antal mappar för synk mellan datorer, Linux-server som backup och mobilens kamerabilder (envägs synk) så nu slipper jag ständigt fullt i gratis-lagring på Google Foto och Dropbox.

Intressant… Tack för tips!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Jag kör Resilio Sync och har gjort det i många år utan att stöta på problem, koll på hur/om Syncthing skiljer sig märkvärt från Resilio Sync? Jag behövde snabbt kunna dela stora filer mellan mina datorer och Resilio var det bästa jag kunde hitta för 10 år sedan och kört på sedan dess.

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Jag kör Resilio Sync och har gjort det i många år utan att stöta på problem, koll på hur/om Syncthing skiljer sig märkvärt från Resilio Sync? Jag behövde snabbt kunna dela stora filer mellan mina datorer och Resilio var det bästa jag kunde hitta för 10 år sedan och kört på sedan dess.

Körde tidigt BitTorrent Sync som väl sedan blev den kommersiella Resilio Sync. Bytte sedan till SyncThing för flera år sedan. Funkar bra och "gör sin grej" i bakgrunden när man riggat igång den - inte helt enkelt och fick nyligen trixa lite när jag ville flytta några delade mappar utan att synka om dem (redigera direkt i config.xml).

Nedan tråd på Reddit med några år på nacken med någon som gått från minneshungrig Resilio till "light" SyncThing. Jag har just nu 320 GB i drygt 50 000 filer syncat. På Linux-maskinen tar processen 0.1% CPU och nån procent av 128 GB RAM (kanske beror på tillgängligt minne men processen belastar inte maskinen knappt alls). I Windows med SyncTrazor (för UI från aktivitetsfältet) ca 200 mb RAM och väldigt lite CPU - märks inte alls.

https://www.reddit.com/r/selfhosted/comments/qs8t75/in_apprec...

Skulle säga att jag sällan märker av den vilket ju är precis det man önskar - Syncthing bara funkar.

Glömde länken
Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li