Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!
Permalänk
Medlem

Köpråd Router/Förstärkare

Hej.
Bor i ett 2 plans hus och dottern ska börja på universitet och hon behöver en stabil Wifi på ovanvåningen! Idag har vi 1000/1000 från Telia och en router på 1.a våningen " Netgear AC1200/R6220 " som jag fick av Telia.
Tror inte detta är en särskilt bra router och kanske det räcker att köpa en som är bättre än denna?
Man kanske ska dra en kabel från routern på 1.a våningen och koppla in en förstärkare/router på ovanvåningen?
Hur hade ni gjort och vilken förstärkare/router hade ni köpt?
Kom gärna med tips eller råd, jag handlar gärna på NetOnNet om det finns något bra att ha där.
Mvh Mange

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Den bästa lösningen är att dra en kabel upp och koppla en accesspunkt till den, förslagsvis en från ubiquiti. Alternativ två är att köpa ett mesh system, de kan antingen dras en kabel till eller köras trådlöst mellan varandra, kabel ger naturligtvis bättre prestanda.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI

Permalänk

Som Twidash sa, kör på en trådad AP istället för någon mesh lösning. Fungerar galant till hus och företag. Det förutsätter dock att din switch/router har POE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visceral3D:

Som Twidash sa, kör på en trådad AP istället för någon mesh lösning. Fungerar galant till hus och företag. Det förutsätter dock att din switch/router har POE.

En injektor för nån hundring funkar bra det med

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem

ubiquiti är något även jag rekommenderar. När jag flyttade till hus klarade inga konsument routrar eller AP's jag testade. Tappade kontakten eller hakade sig trots bra signal.
Testade ubiquiti och har aldrig tittat tillbaka. Min ap är nog nära 10 år nu. Injektor känns som ett litet pris när det blir så bra.
Dra kabel helt klart bäst.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Tror inte min gamla router har POE?
Kan man koppla en router till en router? Är rätt kass på detta 😉
Om jag t.ex köper en ny router och sen drar en kabel till en router på ovanvåningen?
Va precis inne hos grannen och han har köpt en ny router så jag fick denna billigt, ska testa och se om det blir någon skillnad.
Han kör enbart med en router då vi hart gips väggar och han har inga problem, tror det är min gamla router som är kass.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Kan man koppla en router till en router? Är rätt kass på detta 😉
Om jag t.ex köper en ny router och sen drar en kabel till en router på ovanvåningen?

Det går, men eftersom du inte vet vad du gör så kan du få problem som du inte klarar av att felsöka.

Läs i manualen för respektive maskin hur man sätter (en av) dem i AP-mode och hur du då ska koppla dem. I det läget blir det router till AP i stället, mindre felbenäget.

Tp-Link har eventuellt snart en del juridiska problem i USA. Svårt att veta vartåt det bär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det går, men eftersom du inte vet vad du gör så kan du få problem som du inte klarar av att felsöka.

Läs i manualen för respektive maskin hur man sätter (en av) dem i AP-mode och hur du då ska koppla dem. I det läget blir det router till AP i stället, mindre felbenäget.

Tp-Link har eventuellt snart en del juridiska problem i USA. Svårt att veta vartåt det bär.

Japp, kanske kan bli än värre 😁