Skrivet av brickerbro:
Personliga anekdoter är svåra att länka. Men en enkel Google sökning gav resultat: https://www.google.com/search?q=elbolag+nekar+solcellsinstall...
Jobbar f.ö med elinstallation och solpaneler.
Inte idag nej, men som sagt om alla ska köra elbil är det en annan fråga. Elpriserna kommer dessutom med största sannolikhet bli dyrare i framtiden och att jämföra en elbil med spis är väl lite sådär? Alltså en spis har du igång kanske 20-60 minuter i normala fall, och då på dagen. Tänk flera miljoner bilar som laddar på natten på vintern när det är kallt och värmen i huset också ska kämpa på.
Jag kanske formulerade mig fel, menar inte kablarna som direkt matar ditt hus, utan för området, och längre tillbaka. Vi har absolut inte ett elnät gjort för att alla ska maxa sina huvudsäkringar samtidigt.
Vad gäller Tibber Rewards har jag svårt att tro att det blir någon vidare ersättning i framtiden när fler ska dela på det. Känner flera med checkwatt och det gick ju åt helvete, knappt några pengar där alls. Täcker inte ens investeringen, och då lånar man ut sitt batteri. Allt snack om att man ska använda elbilarnas batteri för att stödja nätet är ju också intressant, hur påverkar det batterierna egentligen på sikt?
Kanske för ett antal år sedan men 2024 var väl förbrukningen på 158TWh medan på 80-talet låg det på mellan 130-140TWh.
Här ett konkret exempel på vad som kan hända i områden där distributionsnätet börjar närma sig sin kapacitet
https://www.di.se/nyheter/beslut-slar-mot-villaagare-small-pa...
De berörda kunderna ansåg inte att kraven var skäliga och begärde prövning hos Ei, som utövar tillsyn över elnätsbolagen som är reglerade monopolverksamheter. Och i maj i år beslutade myndigheten att elnätsbolaget hade rätt att ta ut en anslutningsavgift, men att de belopp som krävts var alldeles för höga. De sänktes kraftigt till maximalt 50.000 kronor respektive drygt 93.000 kronor.
I.e. man verkar kunna kräva att bli inkopplad, men nätbolaget kan i sin tur kräva att man då får betala för deras merkostnader, "inom rimliga gränser".
Kan ta ett till anekdotiskt på vad som praktiskt blir begränsningen när man bygger ut för att alla ska köra elbil. Vår BRF har totalt 80-medlemmar där alla har en "egen" carport-plats. Fanns ingen rimlig modell att bara installera laddboxar till vissa medlemmar ansåg vi, så vi installerade en 11kW laddbox i varje carport-plats (mer rimligt när vi gjorde det då dead-line för de flesta biltillverkare var då 2030 för "all electric", vilket de flesta idag reviderat till 2035 alt. "någon gång i framtiden").
Med mindre än att bygga ut närmaste transformatorstation kan inte vi öka kapaciteten. Varje hushåll har "egen" 3x 16A matning och vår anläggning har totalt 3x 120A.
Enkelt matematik säger då att ca 1/10-del av anläggningen kan köra på "full effekt" samtidigt, mer än så klarar varken våra lokala kablar eller närmaste lokala distributionsnät.
Sen är det egentligen ett mindre problem i praktiken. Vi ju boxar som alla är ihopkopplade via IP-nät, så de fördelar tillgänglig effekt på lämpligt sätt. Idag när ca 30 boxar används, varav ca 1/3 är rena elbilar och resten är PHEV fungerar det oftast rätt bra ändå.
De fall när det blir problem är efter helger när många varit borta så många kommer med låg batterinivå och vill ladda samtidigt. I det läget kan det ta någon dag att ladda upp en BEV...
Men känns orimligt att designa för att alla ska kunna ladda 100 % perfekt 100 % av tiden. Måste man ha bilen dagen efter och den är "tom" får man bege sig till en snabbladdare!
I ICE vs BEV känns ändå den viktigare delen av denna diskussion gissningarna kring framtida "bränslepris". Just nu går det rätt mycket åt fel håll då målet är övergång till BEV.
Priset på olja förväntas falla både 2025 och 2026 p.g.a. att det just nu finns enorm kapacitet (vi har ännu inte nått "peak-oil"). Samtidigt inför allt fler elnätbolag effekt-tariff även för privatkunder inför att det blir ett lagkrav 1 januari 2027.
På vinterhalvåret är den effekttariff nätbolaget här tar ut rätt trist för elbilsägare, 123 kr/kW som från denna månad höjs till 134 kr/kW.
Vår "normala" maxeffekt per månad är ca 4 kW då vi inte värmer med el (det är strikt taget inte maxeffekt, utan maximal genomsnittlig effekt över 1 timme så att köra 11 kW några minuter ger inte 11 kW mot tariff). Skulle en elbil läggas ovanpå det blir det ju en merkostnad på ca 900 kr/månad, vilket helt raderar ut skillnaden i "bränslepris" mot en ICE som körs ca 1500 mil per år (snittbilen i Sverige rullade 1126 mil/år 2023).
Här är en fördel för en BRF där effekttariffen för att ladda bilar kommer fördelas över alla som använder anläggningen. "Worst-case" är i.o.f.s. att man får ta alla 11 kW själv, d.v.s. nästan 1500 kr/månad (man var den enda som använda anläggningen och man laddade 11 kW). Men "best-case" är ju långt bättre, 1/10-del. I praktiken har det hamnat närmare 1/10-del än 1/1 redan idag (det beräknas automatiskt månadsvis).
Spelar det egentligen någon roll om det är inhemsk förbrukning eller export? Som jag förstått det får EU-länder inte neka varandra export/import av el, utan det ska vara en gemensam marknad.
Sverige råkar ha energislag samt kapacitet att tillverka billigare än omgivningen vi kan exportera till. Så den förbrukning vi behöver planera för just nu är rimligen total förbrukning. Sen lär totala förbrukningen minska om det blir brist, för i det läget vet vi att priset åker upp rätt kraftigt!