Permalänk
Medlem

Optiplex Micro HTPC och HDMI

Tjena

Behöver uppdatera min hdmi port på min HTPC pga ny tv och högre hdmi krav.

Jag har en Dell Optiplex Micro 7080 som jag kör som media-pc. Jag har sedan innan ett HDMI dotterkort som gör så att jag får en HDMI 2.0b port då datorn bara har 2 displayportar som standard.

TV och soundbar har stöd för EARC och kablarna är nya 2.1 kablar.

Men skulle behöva HDMI 2.1 för att kunna få igång 144hz på 4K och EARC då vissa högre ljudformat inte lirar (osäker på 2.1 är ett krav på ERC)

För att lösa problemet har jag testat:
-Displayport till HDMI kabel och sen använda befintliga DP portar, men hittar inga kablar med HDMI 2.1 på ena sidan och motsvarande på DP version på andra. Har funkat bra innan på 1080p TV

-Försökt få info från Dell säljare och tekniker men var rakt av hopplöst att få svar därifrån.

Så funderar på att beställa ett annat dotterkort med HDMI 2.1 som jag bara hittar på Ebay, Ali Express och Amazon från Kina eller USA. Men jag har svårt att se om att det kommer funka. Fysiskt sett så är det samma kort och kabel så det bör gå men jag hittar olika info på om det är supportat av maskinen eller ej (Vissa länkar hävdar att det bara är kompatibelt med 7010 och 7020 serien som är några år nyare än 7080 ).

Så frågan är om det kommer funka eller om det krävs annat chipset/integrerad GPU än vad min 7080 har. Någon som har någon input?

Ebay länk till befintlig HDMI 2.0b port

Ebay länk till möjlig uppgradering HDMI 2.1 Port. Dock utan info om kompatabilitet med Optiplex 7080

Ebay länk till möjlig uppgradering HDMI 2.1 port. Med info om att den passar Optiplex 7080

Permalänk
Rekordmedlem

Har svårt att tro att du kan "uppgradera porten" för att åstadkomma en med en annan hdmiversion, porten brukar bara vara en "mekanisk" anslutning medans de aktiva komponenterna som påverkar egenskaperna sitter i grafikkretsen, du har väl integrerad grafik så jag tror du behöver ett passande grafikkort eller en ny dator.
Och vad är det för grundproblem du tänkt lösa, filmer vinner inget på 144 Hz så varför vill du ha det från en htpc ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fröstår vad du menar med att att uppgradera porten. Maskinen har ingen hdmi port alls utan detta tillägget, och man kan välja mellan usc-c, vga, seriell, vga och dp dotterkort på samma moderkortskontakt. Därav jag undrar om det versionen "avgörs" i dotterkortet eftersom man kan välja mellan dem istället från chipset/integrerade gpun. Sitter lite chip och dyl på dotterkortet så ingen ren "kabel".

Men har absolut ingen koll så gissar mest

Nej exakt det är inte till film, utan pcn används till annat också.

Men bland annat har jag märkt problem med högre ljudformat tex DTS:X, DTS-HD Master Audio som kräver med bandbredd och ville se om 2.1 eventuellt hade löst problemet.

Permalänk
Medlem

eARC finns inte på PC och behövs inte. Du skickar ljudet från datorn, inte till datorn.

För dom senaste och häftigaste ljudformaten behöver du inte något annat. Dolby TrueHD, Dolby TrueHD Atmos, DTS:X, DTS-HD osv. behöver inte någon högre bandbredd.

Filmer och serier har ingen som helst nytta av mer än 60Hz. Och även om vi leker med tanken att du ändå vill ha 120Hz på en film av någon konstig anledning så funkar det utmärkt med hårdvaran du har idag. Chroma Subsampling 4:2:0 ger dig 120Hz över HDMI utan att du behöver högre bandbredd. Filmer, serier och TV-spel är gjorda för 4:2:0 och kommer därmed fungera toppen i 120Hz.

Det enda du kan märka skillnad på är när du läser text och surfar, då kan 4:2:0 göra att texten ser konstig ut.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

Fröstår vad du menar med att att uppgradera porten. Maskinen har ingen hdmi port alls utan detta tillägget, och man kan välja mellan usc-c, vga, seriell, vga och dp dotterkort på samma moderkortskontakt. Därav jag undrar om det versionen "avgörs" i dotterkortet eftersom man kan välja mellan dem istället från chipset/integrerade gpun. Sitter lite chip och dyl på dotterkortet så ingen ren "kabel".

Men har absolut ingen koll så gissar mest

Nej exakt det är inte till film, utan pcn används till annat också.

Men bland annat har jag märkt problem med högre ljudformat tex DTS:X, DTS-HD Master Audio som kräver med bandbredd och ville se om 2.1 eventuellt hade löst problemet.

Antaget att det funkar precis som HPs FlexIO-kort, så är det proprietär hårdvara, och du är helt bunden till vad Dell behagar leverera. Finns det något passande kort med HDMI 2.1 kan du få det, finns det inte kan du inte få det.

HP:s kort är inte jättedyra, man kan nog våga anta att samma sak gäller Dells dito. Vill du verkligen ha HDMI 2.1 kan det vara värt att forska i utbudet åtminstone.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Här är ett som påstår sig vara HDMI 2.1.
Huruvida det är det eller om det fungerar låter jag vara osagt:
https://www.aliexpress.com/item/1005007546782194.html?spm=a2g...

Verkar vara dyrare än det som du hittade på ebay...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

eARC finns inte på PC och behövs inte. Du skickar ljudet från datorn, inte till datorn.

För dom senaste och häftigaste ljudformaten behöver du inte något annat. Dolby TrueHD, Dolby TrueHD Atmos, DTS:X, DTS-HD osv. behöver inte någon högre bandbredd.

Filmer och serier har ingen som helst nytta av mer än 60Hz. Och även om vi leker med tanken att du ändå vill ha 120Hz på en film av någon konstig anledning så funkar det utmärkt med hårdvaran du har idag. Chroma Subsampling 4:2:0 ger dig 120Hz över HDMI utan att du behöver högre bandbredd. Filmer, serier och TV-spel är gjorda för 4:2:0 och kommer därmed fungera toppen i 120Hz.

Det enda du kan märka skillnad på är när du läser text och surfar, då kan 4:2:0 göra att texten ser konstig ut.

Haft problem med att inte få ut de ljuden och trodde det kunde var anågot med att htpcn inte hade 2.1 men såg precis att Kodi hade gått över till Directsound så togglade över till WASAPI och då fick jag fram dessa ljud. Högre hz är mer för andra behov på HTPCn, kopplar ibland över speldatorn och spelar via tvn med handkontroll så då hade jag gärna viljat haft högre hz.

Skrivet av kaput:

Antaget att det funkar precis som HPs FlexIO-kort, så är det proprietär hårdvara, och du är helt bunden till vad Dell behagar leverera. Finns det något passande kort med HDMI 2.1 kan du få det, finns det inte kan du inte få det.

HP:s kort är inte jättedyra, man kan nog våga anta att samma sak gäller Dells dito. Vill du verkligen ha HDMI 2.1 kan det vara värt att forska i utbudet åtminstone.

Precis sådana kort är det men jag hittar ingen enhetlig info på att de faktiskt kommer funka då vissa specs säger att det går och vissa inte. Fysiskt sett så ser det likadant ut och har samma kabel och kontkat på insidan. Så det är mest detta jag undra över.
Exempelvis
https://www.ebay.com/itm/305545322167?_skw=HDMI+Card+Daughter...

Skrivet av Prelatur:

Här är ett som påstår sig vara HDMI 2.1.
Huruvida det är det eller om det fungerar låter jag vara osagt:
https://www.aliexpress.com/item/1005007546782194.html?spm=a2g...

Verkar vara dyrare än det som du hittade på ebay...

Ja det finns en del sådana kort, och som sagt så har jag köpt ett tidigare som gav mig HDMI 2.0 port. Skillnaden där var att jag hittade ett dell forum där någon hade fått svar att det funkade i maskinen så jag visste att det skulle gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

Haft problem med att inte få ut de ljuden och trodde det kunde var anågot med att htpcn inte hade 2.1 men såg precis att Kodi hade gått över till Directsound så togglade över till WASAPI och då fick jag fram dessa ljud. Högre hz är mer för andra behov på HTPCn, kopplar ibland över speldatorn och spelar via tvn med handkontroll så då hade jag gärna viljat haft högre hz.

Ja, ska du spela spel så är dom gjorda för 4:2:0 och därmed kan du med enkelhet köra 120Hz med 10bit och HDR när du spelar spel redan idag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, ska du spela spel så är dom gjorda för 4:2:0 och därmed kan du med enkelhet köra 120Hz med 10bit och HDR när du spelar spel redan idag.

Ok, får testa det även om det varit gött att slippa toggla mellan det och standard när man ska se film eller spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

Ok, får testa det även om det varit gött att slippa toggla mellan det och standard när man ska se film eller spela.

Varför ska du växla mellan det när du ska se film eller spela? Film och serier är alltid 4:2:0 oavsett och spel är gjorda för att fungera med 4:2:0 så det finns ingen anledning till att byta mellan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Varför ska du växla mellan det när du ska se film eller spela? Film och serier är alltid 4:2:0 oavsett och spel är gjorda för att fungera med 4:2:0 så det finns ingen anledning till att byta mellan.

Då missförstod jag dig. Trodde man behövde växla till det, för jag har bara 4k60hz just nu. Och hittar inte var jag får igång 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

Då missförstod jag dig. Trodde man behövde växla till det, för jag har bara 4k60hz just nu. Och hittar inte var jag får igång 120hz

Var du gör det beror på vilket grafikkort du har. För Nvidia är det i Nvidias kontrollpanel. Du måste ändra Chroma Subsampling till 4:2:0 för att få plats med 4K120 inom bandbredden.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ok, har Intel UHD630 på den maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

Ok, har Intel UHD630 på den maskinen.

Ja, då är det i Intels kontrollpanel för grafikkortet du ändrar det. Typ något sånt här:
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Sitter med det just nu men har inte de alternativen och har precis också uppdaterat till senaste utan att få fram dem. Har läst omkring lite och verkar strul att få fram alternativen då intel pajat verktygen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

Precis sådana kort är det men jag hittar ingen enhetlig info på att de faktiskt kommer funka då vissa specs säger att det går och vissa inte. Fysiskt sett så ser det likadant ut och har samma kabel och kontkat på insidan. Så det är mest detta jag undra över.
Exempelvis
https://www.ebay.com/itm/305545322167?_skw=HDMI+Card+Daughter...

Ja, nu har jag ju inte koll på Dells grejer, men HP:s är lite av ett träsk. Den tillgängliga informationen om korten är ganska bristfällig och svår att hitta. Generellt gäller att det finns två varianter, en äldre och en nyare. Sedan finns det massa undantag kring vilka kort som funkar med vilka datorer, oavsett att de passar mekaniskt. Det är väl inte helt förfluget att tro att något liknande kunde gälla Dell.

Kanske inte ett så hjälpsamt svar, men jag skulle verkligen läsa lusen av det innan jag köpte något. Alternativt beställa något som saluförs som HDMI 2.1 och kompatibelt med din specifika datormodell, och returnera om det visade sig att specifikationerna inte stämde.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, nu har jag ju inte koll på Dells grejer, men HP:s är lite av ett träsk. Den tillgängliga informationen om korten är ganska bristfällig och svår att hitta. Generellt gäller att det finns två varianter, en äldre och en nyare. Sedan finns det massa undantag kring vilka kort som funkar med vilka datorer, oavsett att de passar mekaniskt. Det är väl inte helt förfluget att tro att något liknande kunde gälla Dell.

Kanske inte ett så hjälpsamt svar, men jag skulle verkligen läsa lusen av det innan jag köpte något. Alternativt beställa något som saluförs som HDMI 2.1 och kompatibelt med din specifika datormodell, och returnera om det visade sig att specifikationerna inte stämde.

Funderar på det, men finns bara via ebay china oc husa o liknande så lite meckigt att returnera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

Sitter med det just nu men har inte de alternativen och har precis också uppdaterat till senaste utan att få fram dem. Har läst omkring lite och verkar strul att få fram alternativen då intel pajat verktygen.

Då gör man på något annat vis om dom har ändrat.

Visa signatur

press nu1mlock