Permalänk

Är detta ett vanligt Windows 11 som jag kan köpa eller varför är den billigare än andra butiker? Eller finns det något negativt med denna?

https://www.proshop.se/Operativsystem/Microsoft-ESD-Windows-1...

Permalänk

Jag tänkte starta upp datorn idag och den reagerar inte på startknappen, alla kablar verkar sitta korrekt i vad jag kan se, har någon tips på vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Jag tänkte starta upp datorn idag och den reagerar inte på startknappen, alla kablar verkar sitta korrekt i vad jag kan se, har någon tips på vad som kan vara fel?

Dubbelkolla med kablarna för start reset hdd osv. även dubbelkolla så allt sitter ordentligt

Permalänk
Skrivet av Cnit:

Dubbelkolla med kablarna för start reset hdd osv. även dubbelkolla så allt sitter ordentligt

Menar du på moderkortet? Tangentbordet lyser iaf men knepigt med startknappen 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Menar du på moderkortet? Tangentbordet lyser iaf men knepigt med startknappen 😅

ja på moderkortet har du kopplat in små kablar ifrån chassit som styr startknappen, konstigt att tangentbordet lyser om inte datorn kan starta

Permalänk
Skrivet av Cnit:

ja på moderkortet har du kopplat in små kablar ifrån chassit som styr startknappen, konstigt att tangentbordet lyser om inte datorn kan starta

Tycker också att det är konstigt, det lyser i bak på moderkortet och tangentbordet och musen men inget svar från startknappen. Riktigt skumt men ska kolla en 3:e gång 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Tycker också att det är konstigt, det lyser i bak på moderkortet och tangentbordet och musen men inget svar från startknappen. Riktigt skumt men ska kolla en 3:e gång 😆

inget ska lysa ifall inte datorn är igång, låter otroligt konstigt. snurrar fläktarna ?

Permalänk
Skrivet av Cnit:

inget ska lysa ifall inte datorn är igång, låter otroligt konstigt. snurrar fläktarna ?

Ja detta börjar väl lysa när man trycker på startknappen? Nej inga fläktar snurrar.

Tänkte lägga upp en bild på hur jag har satt kablarna till moderkortet men hur lägger jag upp en bild här via mobilen? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Ja detta börjar väl lysa när man trycker på startknappen? Nej inga fläktar snurrar.

Tänkte lägga upp en bild på hur jag har satt kablarna till moderkortet men hur lägger jag upp en bild här via mobilen? 😅

Moderkortet brukar skicka med en installtions-guide som visar var du ska koppla in kablarna ifall du inte är säker,
vet inte hur det fungerar med bilder

Permalänk
Skrivet av Cnit:

Moderkortet brukar skicka med en installtions-guide som visar var du ska koppla in kablarna ifall du inte är säker,
vet inte hur det fungerar med bilder

De sitter rätt på stiften/moderkortet men är det +- på dessa stift? För jag tryckte bara ner kontakterna på stiften 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

De sitter rätt på stiften/moderkortet men är det +- på dessa stift?

Du får nästan ta bild på moderkortet för att man ska förstå.
om moderkortet lyser kan den visa felkoder vad som kan vara fel när du sa att den lyser

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackfear:

De sitter rätt på stiften/moderkortet men är det +- på dessa stift? För jag tryckte bara ner kontakterna på stiften 😅

För power och reset så spelar det ingen roll. LEDs måste sitta rätt, men om de sitter fel kommer ju datorn starta ändå, så inget av det lär vara felet.

Om något överhuvudtaget händer när du trycker power-knappen så lär den ju sitta på rätt ställe också. Eller menar du att det lyser innan, och den inte ändrar något alls? Då kan den ju sitta kopplad till fel pinnar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

För power och reset så spelar det ingen roll. LEDs måste sitta rätt, men om de sitter fel kommer ju datorn starta ändå, så inget av det lär vara felet.

Om något överhuvudtaget händer när du trycker power-knappen så lär den ju sitta på rätt ställe också. Eller menar du att det lyser innan, och den inte ändrar något alls? Då kan den ju sitta kopplad till fel pinnar.

När jag satte i strömkontakten så började tangentbordet lysa samt i bak på moderkortet innan jag ens hunnit trycka på power, när jag väl trycker på power så händer det inget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackfear:

När jag satte i strömkontakten så började tangentbordet lysa samt i bak på moderkortet innan jag ens hunnit trycka på power, när jag väl trycker på power så händer det inget.

Vad lyser i bak? Är det vid nätverksporten (och nätverkssladd sitter i) så är det normalt att den lyser/blinkar när datorn är avstängd, så den biten är isåfall inget konstigt.

Däremot är det förstås inte bra att inget händer.
Är du helt säker på att chassi-sladden till power-knappen sitter på rätt två pins (PWR_BTN) på moderkortet? Se sida 1-19 i manualen. Det vore ju det enklaste felet.
Dubbelkolla också att 24-pin och 8-pin mellan nätagg och moderkort sitter i ordentligt, men det gör de antagligen om tangentbordet får ström. (Om 8-pin inte sitter i skulle jag tro att datorn startar men inte bootar.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Vad lyser i bak? Är det vid nätverksporten (och nätverkssladd sitter i) så är det normalt att den lyser/blinkar när datorn är avstängd, så den biten är isåfall inget konstigt.

Däremot är det förstås inte bra att inget händer.
Är du helt säker på att chassi-sladden till power-knappen sitter på rätt två pins (PWR_BTN) på moderkortet? Se sida 1-19 i manualen. Det vore ju det enklaste felet.
Dubbelkolla också att 24-pin och 8-pin mellan nätagg och moderkort sitter i ordentligt, men det gör de antagligen om tangentbordet får ström. (Om 8-pin inte sitter i skulle jag tro att datorn startar men inte bootar.)

Det som lyser i bak är audio och mic, inget nätverk lyser, har dock inte kopplat i sladden till nätverket än.

Men jag ska spana på 8-pin imorgon tänkte jag och 24-pin vet jag till 100% sitter i ordentligt då jag kände på den x antal gånger innan jag monterade agget och hörde ett klick från kontakten.

Nej jag är inte helt 100 på om power kontakten sitter rätt, är det plus och minus på dessa? Eller jo nu kom jag nog på att just denna kanske sitter fel, måste kolla på detta, där har vi nog felet tror jag, ska kolla direkt 😁

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Audio och MIC har väl inga LED's?

Du kan i princip inte koppla något fel i datorn men du ska inte använda våld och tvinga i kontakterna

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Audio och MIC har väl inga LED's?

Du kan i princip inte koppla något fel i datorn men du ska inte använda våld och tvinga i kontakterna

Det fanns något i bak som det stod mic osv vidare på men nu kollade jag på kontakten till power och den satt fel men blev nog fel igen då power lyser men inte startar, får vända på denna kontakt imorgon och hoppas på att den startar upp.

Jag gjorde dock ett stort misstag när jag skulle skifta kablarna, jag var tvungen att lossa på pcie express adaptern i chassit för att komma åt kablarna men ny som jag är och ivrig så glömde jag av låset som sitter på moderkortet när jag skulle rycka upp den från pcie och detta lås i plast lossnade 😭 skulle väntat tills imorgon. Riktigt tråkigt att den plasten som låser gick sönder. Är det någon fara eller måste jag köpa nytt moderkort? 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Det fanns något i bak som det stod mic osv vidare på men nu kollade jag på kontakten till power och den satt fel men blev nog fel igen då power lyser men inte startar, får vända på denna kontakt imorgon och hoppas på att den startar upp.

Jag gjorde dock ett stort misstag när jag skulle skifta kablarna, jag var tvungen att lossa på pcie express adaptern i chassit för att komma åt kablarna men ny som jag är och ivrig så glömde jag av låset som sitter på moderkortet när jag skulle rycka upp den från pcie och detta lås i plast lossnade 😭 skulle väntat tills imorgon. Riktigt tråkigt att den plasten som låser gick sönder. Är det någon fara eller måste jag köpa nytt moderkort? 🙈

Om allt annat sitter som det ska och bara själva låset är sönder så bör det inte vara någon fara, du skruvar fast den ändå när den väl sitter i.

Permalänk
Skrivet av Cnit:

Om allt annat sitter som det ska och bara själva låset är sönder så bör det inte vara någon fara, du skruvar fast den ändå när den väl sitter i.

Tack, det borde inte vara någon fara eftersom jag skruvar den men riktigt tråkigt ändå, kanske ingen som vill köpa moderkortet sen i framtiden när den byts ut antar jag då den är trasig 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Tack, det borde inte vara någon fara eftersom jag skruvar den men riktigt tråkigt ändå, kanske ingen som vill köpa moderkortet sen i framtiden när den byts ut antar jag då den är trasig 😅

Allt går att sälja till rätt pris
jag själv hade inte brytt mig, håller tummarna att allt löser sig för dig imorgon!

Permalänk
Medlem

Om jag byggt en låda som skall stå intill tvn så hade jag nog kört Amd på både cpu och gpu för att kunna klämma in steamOS eller motsvarande os.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Det finns:
Power led
Power switch

De är verkligen inte samma sak
Om power led lyser när du kopplar in sladden så gissar jag att dessa sitter på fel plats

Ta isär, titta noga, en sladd i taget, plus och minimus helt rätt

Permalänk

Jag tror också att kabeln sitter lite fel men ska kika på detta strax här 😃

Tänkte på låset som jag råkade ha sönder till pcie, såg att man kunde köpa sådana lösa till pcie 16 på eBay men dock ser den inte likadan ut men någon som vet om dessa passar ändå? Vore nice om dessa fungerar 😃

https://www.ebay.com/itm/176769514657?_skw=motherboard+clip&i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Jag tror också att kabeln sitter lite fel men ska kika på detta strax här 😃

Tänkte på låset som jag råkade ha sönder till pcie, såg att man kunde köpa sådana lösa till pcie 16 på eBay men dock ser den inte likadan ut men någon som vet om dessa passar ändå? Vore nice om dessa fungerar 😃

https://www.ebay.com/itm/176769514657?_skw=motherboard+clip&i...

170kr?

Går det inte att laga den du hade med lite snabblim, eller ännu bättre be någon skriva ut en ny med en 3d-printer

Permalänk
Skrivet av medbor:

170kr?

Går det inte att laga den du hade med lite snabblim, eller ännu bättre be någon skriva ut en ny med en 3d-printer

Ja 170kr är lite saftigt men tyvärr så går den inte att laga. Känner dock ingen som har en 3d printer 😅 men enligt säljaren så ska denna passa och blev glad att man kunde köpa dessa lösa. Synd att det är så dyr frakt bara 😅

Permalänk
Avstängd

jag skulle köra på ett riktigt chassi och ATX även för tv'n går att stuva undan snyggt kommer bli svalare tystare snabbare billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Ja 170kr är lite saftigt men tyvärr så går den inte att laga. Känner dock ingen som har en 3d printer 😅 men enligt säljaren så ska denna passa och blev glad att man kunde köpa dessa lösa. Synd att det är så dyr frakt bara 😅

Det är ingen fara att köra utan så länge kortet är fastskruvat ordentligt i chassit

Permalänk

Nu fick jag igång datorn äntligen, hade satt kabeln på fel stift och vilken lättnad nu när den fungerar 😁👌🏻

Tack för svaren om allt och jag kör utan låset till grafikkortet men kommer beställa hem ett lås ändå tänkte jag, tänker att nästa ägare av moderkortet kanske vill ha detta lås sen när jag byter till nästa generation 😃

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det är ingen fara att köra utan så länge kortet är fastskruvat ordentligt i chassit

Jag hittade en som hade en 3d printer, kanske inte går att kopiera denna då den inte är komplett, ligger en massa smådelar som är omöjliga att pussla ihop?

Permalänk

Tänkte att jag skulle installera Windows 11 här nu utan gpu, men detta kanske inte går utan att ha en gpu? För det står att det inte går att installera Windows 11 på den här datorn 😬