PC-spelande större än alla konsoler tillsammans

Permalänk
Medlem

Ska vi ta den här ”FoLk kOmMeR iNtE hA nÅgRa sTaTiOnÄrA DaToReR hEmMa” och trycka ner den längst ner i papperskorgen för gott nu kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jag skulle tro att det har mer att göra med digitaliseringen och framförallt Steam.
Det var en period där det kändes som att man bara piratade alla spel på PC, och speltillverkare fokuserade mer på konsol för att dra in pengar. Sedan vände det i samband med att fler och fler började använda Steam i större utsträckning och faktiskt betalade för spel.

Sagt det förr och säger det igen — det var Steam som räddade PC-gamingen från att reduceras till en smal bisyssla för djupt engagerade nördar, någon historielösa individer ofta försöker bortse ifrån när de ska gnälla på ”Steams avgifter”. Ja låt oss gå tillbaka till den gamla goda tiden med fysisk distribution där utvecklaren fick 10% på en stor rekordsäljande titel, och resten av pengarna splittades mellan utgivare, distributörer och ÅF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Spelen är på tok för dyra, vem i sitt rätta sinne tycker att 800kr är ett vettigt pris för ett spel?

Du får säga åt Riskbanken på skarpen att de får sluta pressa ner värdet på SEK.

Permalänk

Vad är det fina/positiva med Konsolspel på 2020 talet (undrar seriöst)? Jag är född tidigt 70-tal och då fanns inte PC på det sättet, det första jag spelade var OG Nintendo med "Duck hunt" och "Ice climber" mm.

Men sedan PC och PC-spel kom, varför skulle man vilja att fortsätta att spela konsol över PC?! Personligen skulle jag aldrig kunna spela First person shooters med något annat än tangentbord och mus.

Enda jag kan tänka mig är skäl till att spela konsol är att de är billigare att köpa men spelen är så mycket dyrare, samt att flesta bolag alltid släpper spel på konsol ofta ett år innan PC. Men finns det något annat som jag missar?

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Hur står sig PS5 eller PS5 Pro mot en genomsnittsburk på Steam?

Du verkar ju fast i tankegången att alla egentligen vill ha pc, att om alla olika parametrar är utjämnade.

Vem har f.ö. hävdat något så dumt som att pc-marknaden är döende?

Den står sig bra men den kostar mer än en genomsnitts pc på Steam

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Collin_27:

Vad är det fina/positiva med Konsolspel på 2020 talet (undrar seriöst)? Jag är född tidigt 70-tal och då fanns inte PC på det sättet, det första jag spelade var OG Nintendo med "Duck hunt" och "Ice climber" mm.

Men sedan PC och PC-spel kom, varför skulle man vilja att fortsätta att spela konsol över PC?! Personligen skulle jag aldrig kunna spela First person shooters med något annat än tangentbord och mus.

Enda jag kan tänka mig är skäl till att spela konsol är att de är billigare att köpa men spelen är så mycket dyrare, samt att flesta bolag alltid släpper spel på konsol ofta ett år innan PC. Men finns det något annat som jag missar?

Med risk för att x antal personer nu kommer att hävda att jag har fel:

1. Smidigheten med att ha den i tvn. Jag har hört och begrundat pc-folkets försök att övertyga om att ”pc visst kan användas som konsol”. Men försök att gömma pcn bakom tvn (som man kan göra med ps5 pro) om ni kan.

2. Alla fantastiska singelplayerspel day one

3. GTA 6 day one

4. Man slipper Windows. Alla tycker inte om det programmet.

5. Billigare (ja, en ekvivalent pc kostar mer).

6. Allt bara ”funkar” på konsol med minimal ansträng för användaren.

6. Sedan rent personligt tycker jag att det är bra att stödja singelplayer-utvecklare. Sony är stora där.

—-

Så. Nu väntar jag på att bli ”rättad”. Men kan för sakens skull meddela att jag fungerar på att bygga en pc runt RTX 5070 eller AMD: motsvarande kort.

Avslutningsvis är det här en fånig diskussion.

Permalänk
Medlem

Jag fastnade för den minsta kategorin, Arcade. Minns med varm nostalgi när det var the shit och löst liggande mynt inte överlevde fem minuter hemma. Vintern var svinkall och sommaren ljum, när man cyklade mot arkadhallen mittemot gröna Lund - eller tog sig ner i någon sunkig biljardhall.

Ett fullt fungerande samhälle med starka demokratiska grundvärderingar i den offentliga debatten bidrog naturligtvis till glädjen också, men det hade ju inte jag någon koll på - jag längtade efter nästa omgång av Defender

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Tycker också det är det intressanta i grafen. Mobilerna har dubbelt upp mot konsoler och PC tillsammans. Konstigt inte detta nämns alls i artikeln. Kanske för att Sweclockers har väldigt lite fokus allmänt på mobilspel? Kanske vore en ny inriktning?

Men var ligger pengarna i mobilspel? Vilka är det som spenderar dessa pengarna, och står för intäkterna? Visst, typ alla har någon form av mobil enhet, så marknaden finns, men är det många som köper lite, eller få som köper mycket? Finns det ett allmänt intresse stort nog för att rättfärdiga en sådan inriktning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ransalad:

Men var ligger pengarna i mobilspel? Vilka är det som spenderar dessa pengarna, och står för intäkterna? Visst, typ alla har någon form av mobil enhet, så marknaden finns, men är det många som köper lite, eller få som köper mycket? Finns det ett allmänt intresse stort nog för att rättfärdiga en sådan inriktning?

Det är mikrotransaktionerna som står för största delen skulle jag tippa på.
Man kan lätt spendera tusentals kronor i sådana spel dessvärre.

Permalänk
Medlem

Konsoler har sina fördelar, men för att de ska överleva och fortsätta vara alternativ krävs att vissa av bristerna rättas till:
-De måste vara mer prisvärda än PC.
-Spel får inte kosta mer.
-En högre grad av bakåtkompatibilitet för större spelutbud.
-Konsolexklusiva spel.
-Fortsätta vara enkla och smidiga att hantera/använda.

De kan inte konkurrera med PC på lika villkor, bättre då att de är sin egen kategori och med sina egna fördelar.

Det konsolerna varit tidigare, vilket Nintendo fortfarande håller kvar vid, är som social aktivitet där flera spelar tillsammans på samma ställe. Alltså där konsoler blir en slags digitala sällskapsspel.
Inte bara som ensamma på varsitt håll vilket nätspelande ger.

Varför mobilspel är så populära handlar om låg tröskel och tillgänglighet.
De flesta mobiler klarar väl majoriteten av mobilspelen någorlunda, det är dessutom enkelt att installera och uppdatera.
Sen kan de spelas var som helst och när som helst, en mellanaktivitet medan man väntar på något el gör något annat.

Även om det för egen del inte blivit så mycket spelande på senare år, så ser jag hur mobilanvändningen blivit viktigare än PC-användningen då jag både i arbetet och även på fritiden långt ifrån alltid sitter på samma plats.
Att mobilspelande då tilltalar större grupper är inte svårt att se.

Det är en sak att spela några minuter i väntan på något när man i övrigt är i rörelse/ute/aktiv, el helt annan att spendera många timmar hemma vid datorn.

Sen må ju spelande på både PC och konsol ge en helt annan och större upplevelse än mobilspelande.

Även målgrupperna skiljer sig också, då t ex långt ifrån alla mobilspelare ens kunde tänka sig att spela på PC.

Så de olika plattformarna fyller olika funktioner i frågorna om:
-Vem: En inbiten gamer el någon som spelar lite lätt istället för sociala medier/annan nätanvändning.
-När och hur länge: Några minuter medan man väntar el flera timmar.
-Var: Hemma vid datorn/tv:n el på annat håll.

Att PC ger bästa upplevelsen går knappast att förneka, men det är också det som kräver mest. I form av tid, placering, kostnad, underhåll m m.

När det för egen del blir att återvända till spelandet blir det sannolikt främst PC, oklart om det även kan bli någon PS och det beror på hur många exklusiva titlar det finns som intresserar. Har en väldigt lång backlog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sagt det förr och säger det igen — det var Steam som räddade PC-gamingen från att reduceras till en smal bisyssla för djupt engagerade nördar, någon historielösa individer ofta försöker bortse ifrån när de ska gnälla på ”Steams avgifter”. Ja låt oss gå tillbaka till den gamla goda tiden med fysisk distribution där utvecklaren fick 10% på en stor rekordsäljande titel, och resten av pengarna splittades mellan utgivare, distributörer och ÅF.

Utan Gabe Newell hade vi haft en mycket, mycket sämre marknad i dag. Valve med deras modell satsade på kvalitet och folk betalar gärna för det. De har aldrig någonsin köpt ensamma rättigheter på ett spel, de har aldrig forcerat utvecklare att bara släppa spel på Steam (förutom Valves egna spel då). Sen kliver företag som Epic in och vill införa cancern från konsoler vid namn "exklusivitet" på den mest inkluderande marknaden och låser ute folk med mutor till utvecklare så folk skall tvingas till deras skräptjänst, att folk inte är mer förbannad över det är helt utom mitt förstånd.

Utan Steam, Valve och Gaben hade vi nog betalat bra mycket mer för spel och haft markant fler launchers. Jag tycker det är väldigt bra med konkurrens från andra bolag som Epic, GoG (älskar GoG) med mera. Men det skall utspelas på samma regler, samma spelplan. Gör en bättre klient så kommer folket, man behöver inte muta med gratis spel och köpa ensamma rättigheter, då har man helt enkelt en sämre produkt om man måste köpa till sig användare.

Folk slutade i princip helt att piratkopiera då streamingtjänsterna kom och var rimligt prissatta och med bra funktionalitet.
Men i dag håller ju den branschen på balla ur helt både kostnad och funktionsmässigt och folk piratkopierar nu på rekordnivåer jämfört de senaste 10 åren. Folk vill göra rätt för sig, men det måste finnas ett värde i det och det har jämförelsevis Steam/Valve lyckats med otroligt bra.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Med steam link eller moonlight/sunshine behövs ju ingen konsoll.
Släpp allt till PC och skrota allt annat. Switch kan väl möjligtvis vara kvar, annars finns ju steam deck.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Spel kostade ju 600-800kr när jag köpte mina första spel runt 98. Så de har ju stagnerat i skillnad mot resten av världen

Men det är ju lite sanning med modifikation...
För 800kr får du grund spelet, men vill du ha hela spelet, så tenderer det att vara dyrare.

Om vi tar Starwars outlaws som exempel....

Grundspelet 70€, sedan finns det dlcer för 60€.

Så ska du ha hela spelet så ligger det på 1495.78kr med dagens växlingskurs....

På 90-talet, så släppes spelet med allt inkluderat, sedan kan det komma en expansion, men den var bra mycket större än den mesta dlcerna idag, och kostade mindre än halva spelet många gånger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Spelen är på tok för dyra, vem i sitt rätta sinne tycker att 800kr är ett vettigt pris för ett spel?

En cocktail ute på stan närmar sig 200 kr nästan överallt numera, så jag tycker spel är extremt bra prissatta.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Skrivet av xdrive:

Men det är ju lite sanning med modifikation...
För 800kr får du grund spelet, men vill du ha hela spelet, så tenderer det att vara dyrare.

Om vi tar Starwars outlaws som exempel....

Grundspelet 70€, sedan finns det dlcer för 60€.

Så ska du ha hela spelet så ligger det på 1495.78kr med dagens växlingskurs....

På 90-talet, så släppes spelet med allt inkluderat, sedan kan det komma en expansion, men den var bra mycket större än den mesta dlcerna idag, och kostade mindre än halva spelet många gånger...

Star wars outlaws gold edition kostar ~1100kr inklusive allt de släpper till spelet (season pass)

800kr 96 motsvarar väl typ 12-1500kr idag?
om vi tar klassikern diablo 2 så hade du ju grundspelet och sedan 2 dlcs
Diablo 2 hade 60$ msrp + 30 dollar dlcs
Vilket är ca 1500kr idag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Star wars outlaws gold edition kostar ~1100kr inklusive allt de släpper till spelet (season pass)

Vilket är ca 1500kr idag

Jag tycker det är ett otroligt underskattat spel. Jag hade skitkul när jag spelade igenom det. Mer kul än jag först vågade erkänna för min omgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

folk piratkopierar nu på rekordnivåer jämfört de senaste 10 åren

Lite nyfiken på var du hittat den statistiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Collin_27:

Nej du missar inget är det enkla men tydliga svaret.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

En cocktail ute på stan närmar sig 200 kr nästan överallt numera, så jag tycker spel är extremt bra prissatta.

Exakt så! Har skämtsamt sagt så länge vi Svenne-bananer kan betala 180kr för en blaskig GT på krogen, kommer aldrig inflationen att korrigeras 😅

Underhållningsfaktorn vi får genom ett modernt spel är i närmast oslagbar i jämförelse med något annat övervuvudtaget.:)

Är man van att köpa SNES spel för 749kr år 1993 - och som dessutom kunde vara av varierad kvalitet - är dagens utbud och marknad otroligt lågt prissatt i jämförelse.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Konsoler har sina fördelar, men för att de ska överleva och fortsätta vara alternativ krävs att vissa av bristerna rättas till:
-De måste vara mer prisvärda än PC.
-Spel får inte kosta mer.
-En högre grad av bakåtkompatibilitet för större spelutbud.
-Konsolexklusiva spel.
-Fortsätta vara enkla och smidiga att hantera/använda.

Tycker att Nintendo Switch 2 träffar rätt på samtliga punkter där. Frågan är dock främst hur Nintendo ska överträffa sin förgångare.

Xbox One X var/är också en grym konsol med alla rätt, utom just konsolexklusiva spel. Men att kunna köra Xbox 360-spel i 4K räcker långt!

Permalänk
Medlem

Vilket är ca 1500kr idag

1495kr kostar ultimate edition av Outlaws på steam.

Diablo 2 hade ju bara en Expansion Lord of Destruction, sen inget mer.

Tog fram mitt gamla ex av Warwind som jag köpte när det släpptes, kom 96, kostade 495kr, inga expansioner inga dlcer.

Men jo kanske ligger hyfsat lika, bara att det sprutar ur sig så mycket mer spel idag, att man varken har tid eller pengar att köpa / spela dem. Så då känns det dyrt. Bästa är ju att vara extremt selektiv, och köpa sånt som bara är intressant på rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker att Nintendo Switch 2 träffar rätt på samtliga punkter där. Frågan är dock främst hur Nintendo ska överträffa sin förgångare.

Xbox One X var/är också en grym konsol med alla rätt, utom just konsolexklusiva spel. Men att kunna köra Xbox 360-spel i 4K räcker långt!

Behöver de överträffa den? Borde räcka med att få med sig folk från Switch 1 som köper spel?

Permalänk
Skrivet av xdrive:

1495kr kostar ultimate edition av Outlaws på steam.

Diablo 2 hade ju bara en Expansion Lord of Destruction, sen inget mer.

Tog fram mitt gamla ex av Warwind som jag köpte när det släpptes, kom 96, kostade 495kr, inga expansioner inga dlcer.

Men jo kanske ligger hyfsat lika, bara att det sprutar ur sig så mycket mer spel idag, att man varken har tid eller pengar att köpa / spela dem. Så då känns det dyrt. Bästa är ju att vara extremt selektiv, och köpa sånt som bara är intressant på rea.

Ultimate edition är ju dock med massa krimskrams så mer collectors edition men ändå inte riktigt.

Gold edition = alla dlcer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ska vi ta den här ”FoLk kOmMeR iNtE hA nÅgRa sTaTiOnÄrA DaToReR hEmMa” och trycka ner den längst ner i papperskorgen för gott nu kanske?

Fast nu säGs det ju inGentinG om den saken..?

90% av de där kan vara, eller är troligen, snarare laptops eller stationära burkar som av diverse mer eller mindre medfödda orsaker numera får även Switch att framstå som ett prestandamonster.

Det kommer inte ändra nånting i lanseringsprioriteringen av nästa GTA att några miljoner årligen spelar Flappy birds på en Celeron liksom. Möjligen trots allt i 165 FPS om den nu parats med en sådan passande skärm.

Det säger ungefär lika mycket som att de där mobilspelarna som äter både de portabla eller stationära datorer och konsoler tillsammans.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Behöver de överträffa den? Borde räcka med att få med sig folk från Switch 1 som köper spel?

Tänkte nog mest utifrån mig själv, där jag har en backlogg på ett 20-tal som jag gärna spelar i bättre upplösning m.m.

Idag har däremot många spel Cross-Progression/Cross-Save/Cross-Platform vilket gör att exempelvis Witcher III, No Man's Sky, Diablo II Resurrection redan idag spelas var och hur jag vill.

Ska bli intressant att se hur Nintendo gör med "Cross-Gen"-spel samt vilka krav utvecklarna har på sig.

Största felet med Switch 2 enligt mig är att dagens Switch (speciellt Lite) fortfarande är oslagbar på resande fot.

Annars så börjar det även komma ett enormt utbud av Steam Deck varianter som Switch 2 delvis måste konkurrera med.