Tik Tok anmält för brott mot EU:s dataskyddsförordning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Varför tror du att seriösa medier som följer etiska journalistiska princip ljuger?

Ljuger du på ditt jobb? Jag skulle inte tro det. Varför tror du då att andra gör det?

för att medias jobb är inte att sälja nyheter... det är att sälja historier.. STOR skillnad. Nyheter säljer inte.. det är för tråkigt att läsa och går för snabbt att läsa igenom. Historier å andra sidan behåller läsaren längre på sidan.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

instämmer, att man enbart tror på 1 sidas artiklar är för mig helt verklighetsfrämmande.. alla "nyheter" ljuger mer eller mindre, att jämföra vad alla andra rapporterar är ett måste då den verkliga nyheten är med stor sannolikhet en kombination av alla artiklar.

för att medias jobb är inte att sälja nyheter... det är att sälja historier.. STOR skillnad. Nyheter säljer inte.. det är för tråkigt att läsa och går för snabbt att läsa igenom. Historier å andra sidan behåller läsaren längre på sidan.

Om det nu finns en sådan instinkt hos vissa journalister, så blir det ju en stor konflikt mot de etiska journalistiska principerna om att rapportera korrekt, att söka sanningen, samt att göra alla rimliga ansträngningar för att verifiera att det som skrivs stämmer med verkligheten.

Jag tror inte att seriösa journalister tar lätt på detta. De är människor precis som vi andra. De allra flesta av oss sover inte gott om natten om vi säljer vår själ och agerar oetiskt.

Så jag håller inte alls med er om att journalister ljuger.

Jag tror heller inte alls på principen att man kommer närmre sanningen om man "kompletterar" seriösa medier som följer etiska journalistiska principer med kända lögnare som RT. Den ena parten är som sagt seriös, och den andra en känd lögnare. Den sista kan man således helt bortse ifrån.

Är seriösa medier helt felfria? Naturligtvis inte, men de drivs av en vilja att göra rätt, och välkomnar påpekanden om fel och korrigerar sin rapportering när fel upptäcks.

Permalänk
Medlem

Det är bra att se nyheter och information kritiskt. Men i bland kanske man även ska kritisera sig själv och fundera över hur pass en nyhet verkligen är en nyhet. Mycket som kommer upp i nyhetsflödet på telefonen är ofta information som egentligen inte har någon avgörande innebörd, men rubriceras och beskrivs som om det vore en katastrof.

Här behöver man vara mer vaksam och avgöra om information är desinformation. Ta bedrägerier exempelvis. Vilken bank skulle överleva om man kunde gå in och tömde konton "bulk"? Inte min i alla fall. Trots det försöker bedragare få en att tro att kontot är redan är tömt och "hjälpa" en att återställa beloppet.

Fråga dig själv vad du tror på av informationen och vad den innebär. Ganska ofta är den värdelös eller har minimal praktisk påverkan av dina beslut.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Denna tråd handlar nu om censur, källkritik och kritiskt tänkande, när artikeln handlar om anmälningar för brott mot GDPR. Ironin är helt underbar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Det är naturligtvis redan förbjudet att verka inom EU om man inte följer lagarna. Men små företag kan flyga under radarn. Och även de stora företagen kan hålla på länge, så länge de inte blir anmälda, och efter anmälan kan de juridiska kvarnarna behöva lång tid för att komma till domslut som faktiskt tvingar företagen att följa lagarna, alternativt lämna marknaden.

Jo det sant, men det borde finns lättare sätt att bara stänga av t.ex. tjänster som Tiktok från nås inom EU tills det följer lagarna.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-5 Plus
Phanteks Enthoo Pro Tempered Glass | Phanteks Glacier One 420D30
MOUNTAIN Everest Max | Glorious Mako Ultralight
Roccat Kone XP | Roccat Apuri Raw

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Om det nu finns en sådan instinkt hos vissa journalister, så blir det ju en stor konflikt mot de etiska journalistiska principerna om att rapportera korrekt, att söka sanningen, samt att göra alla rimliga ansträngningar för att verifiera att det som skrivs stämmer med verkligheten.

Jag tror inte att seriösa journalister tar lätt på detta. De är människor precis som vi andra. De allra flesta av oss sover inte gott om natten om vi säljer vår själ och agerar oetiskt.

Jag tror heller inte alls på principen att man kommer närmre sanningen om man "kompletterar" seriösa medier som följer etiska journalistiska principer med kända lögnare som RT. Den ena parten är som sagt seriös, och den andra en känd lögnare. Den sista kan man således helt bortse ifrån.

Är seriösa medier helt felfria? Naturligtvis inte, men de drivs av en vilja att göra rätt, och välkomnar påpekanden om fel och korrigerar sin rapportering när fel upptäcks.

du har rätt med att journalister inte tar det lätt.. du har helt enkelt 2 val. 1. Skriv intressanta "nyheter" eller 2. Byt jobb.
Utgivare bedriver inte välgörenhet, dom finns för att tjäna pengar. Det gör dom enbart genom reklam eller bidrag. Jag vill se hur "oetiska" folk blir när deras jobb står på spel, välkommen till den bittra verklighet vi lever i.

Medier drivs enbart av vad som kan generera views så dom får reklamintäkter, att dom ljuger bara för att göra händelser mera intressanta så mera folk läser är regel.. inte undantag.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

du har rätt med att journalister inte tar det lätt.. du har helt enkelt 2 val. 1. Skriv intressanta "nyheter" eller 2. Byt jobb.
Utgivare bedriver inte välgörenhet, dom finns för att tjäna pengar. Det gör dom enbart genom reklam eller bidrag. Jag vill se hur "oetiska" folk blir när deras jobb står på spel, välkommen till den bittra verklighet vi lever i.

Medier drivs enbart av vad som kan generera views så dom får reklamintäkter, att dom ljuger bara för att göra händelser mera intressanta så mera folk läser är regel.. inte undantag.

Tidningen Dagens Nyheter lever till stor del på sina prenumeranter. De får inget presstöd, och annonsintäkterna krymper, som för alla traditionella medier. Min vilja att läsa deras artiklar och att fortsätta betala för min prenumeration är helt beroende av att jag uppfattar dem som seriösa. Jag tror detsamma gäller en stor del av deras prenumeranter.

Jag finner ingen anledning att tro att de ljuger.

Att upprätthålla en lögn och hindra sanningen från att komma ut är inte enkelt. Om någon enskild journalist hittar på lögner i en artikel kommer läsare, kollegor och chefer att reagera. Om högsta ledningen hos publikationen kräver att journalisterna agerar oetiskt kommer detta att komma ut, om inte annat genom visselblåsande och läckta skandaler. Om det vore ett stort problem med bristande etik i det journaistiska arbetet hos seriösa publikationer som säger sig följa etiska journalistatiska principer, så skulle vi höra om betydligt fler skandaler.

De enda som kontinuerligt kan upprätthålla oetisk "journalistik" utan att interna visselblåsare rapporterar om det är små aktörer som Infowars, och organisationer som bygger hela sin existens på förtryck och undertryckande av information, som ryska trollfabriker.

Till och med amerikanska Fox News hamnade ju i blåsväder när det läckte interna meddelanden där Tucker Carlson beklagade sig över att behöva ljuga om att valet 2020 var stulet.

Sådana här konspirationsteorier håller inte, då de förutsätter att alldeles för många personer är lojala med konspirationen, och så är det inte i våra fria, demokratiska samhällen. Även om man leker med tanken att många journalister är så rädda om jobbet att de håller tyst, så skulle det alltid finnas folk som har fått nog, lämnar branschen, och sedan berättar om missgreppen för hela världen.

Så nej, det är inte en hållbar teori att seriösa medier ljuger.

Med detta sagt avslutar jag mitt engagemang i den här tråden. Vi är några personer som har olika syn på världen, och jag tror inte att ytterligare repliker från mig kommer att leda någonstans.

Permalänk
Medlem

Mycket bra, detta, och att inget av företagen ens svarar är väldigt talande (och förstås 100% förväntat).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det är genom att jämföra lögnerna med varandra man kan bilda en uppfattning om ungefär hur saker och ting är i världen.

Nej, det är en synnerligen usel och maximalt anti-objektiv strategi. Att förutsätta att "allt är lögner" är precis vad vissa propagandamaskiner försöker inpränta. Målet: att få folk att sluta bry sig, och bli helt passiva.

Mycket bättre: faktagranskning och trovärdighetsutredning. Enkelt? Nej. Men oändligt bättre än "alla ljuger".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Tidningen Dagens Nyheter lever till stor del på sina prenumeranter. De får inget presstöd, och annonsintäkterna krymper, som för alla traditionella medier. Min vilja att läsa deras artiklar och att fortsätta betala för min prenumeration är helt beroende av att jag uppfattar dem som seriösa. Jag tror detsamma gäller en stor del av deras prenumeranter.

Jag finner ingen anledning att tro att de ljuger.

ALLA bolag ljuger, det måste dom göra för att nyheterna genererar inte intresse för sidan annars. Vissa ljuger mera, andra mindre.. Vissa vinkar nyheterna för att bedriva viss propaganda, andra för att smutskasta. Du kommer inte undan detta oavsett vilket land du befinner dig i :(. Sanning med modifikation är fortfarande lögn oavsett vad folk säger till dig, därför är det viktigt att ha flera olika källor så man kan bilda sig en uppfattning av vad som verkligen kan ha hänt.
Folk vill inte läsa nyheter för att det är för tråkigt och en uttråkad kund genererar inte pengar.

Skrivet av mhult:

Att upprätthålla en lögn och hindra sanningen från att komma ut är inte enkelt. Om någon enskild journalist hittar på lögner i en artikel kommer läsare, kollegor och chefer att reagera. Om högsta ledningen hos publikationen kräver att journalisterna agerar oetiskt kommer detta att komma ut, om inte annat genom visselblåsande och läckta skandaler. Om det vore ett stort problem med bristande etik i det journaistiska arbetet hos seriösa publikationer som säger sig följa etiska journalistatiska principer, så skulle vi höra om betydligt fler skandaler.

Det är väldigt lätt att hindra sanningen ifrån att komma ut.. du ger helt enkelt folk incitament till att hålla käft och rätta sig efter ledet. Detta efter du anställer folk som är noggrant utplockade, att upprätthålla lögner vid detta läget är tyvärr väldigt enkelt då alla sitter i samma båt, är likasinnade och har lika mycket på att förlora om det går dåligt för bolaget... Vips.. du har ett nyhetsbolag och anställda som har incitament till att förvränga och göra nyheter mera intressanta eller vilseleda för att få mera folk att läsa på kostnad av vad som har hänt.
Sedan angående skandaler... vi har lagar som pressen MÅSTE rätta sig efter, anställda har oftast tystnadsplikt vilket innebär straff vid kontraktsbrott.. fan vissa saker som journalister sitter på ger regelrätt fängelsestraff om dom yttrar sig om det. Hade du varit villig att offra hela din framtid för det?, för vad du anser "etiskt".. låt mig svara på den frågan åt dig... nej. Du har med stor sannolikhet folk som du bryr dig om, familj.. folk som bryr sig om dig. Här ute i verkligheten så offrar du bara något sådant när du inte har någonting att förlora och är pressad in i ett hörn. 99.9999% av folk sitter inte i denna situationen och håller därför tyst. Vi är alla pragmatiker... vi kompromissar med allt under vissa omständigheter.. inga undantag, naturen har sett till det under miljontals år.

Skrivet av mhult:

De enda som kontinuerligt kan upprätthålla oetisk "journalistik" utan att interna visselblåsare rapporterar om det är små aktörer som Infowars, och organisationer som bygger hela sin existens på förtryck och undertryckande av information, som ryska trollfabriker.

Jag kan inte uttrycka mig om infowars, det framkom väldigt snabbt deras oseriöshet (ord?) så gick vidare ifrån den kanalen. Trollfabriker håller jag dock ett öga på då det är viktigt att veta deras position och vinkel angående vissa saker för att kunna utesluta väldigt mycket missvisande information dom försöker pusha.

Skrivet av mhult:

Sådana här konspirationsteorier håller inte, då de förutsätter att alldeles för många personer är lojala med konspirationen, och så är det inte i våra fria, demokratiska samhällen. Även om man leker med tanken att många journalister är så rädda om jobbet att de håller tyst, så skulle det alltid finnas folk som har fått nog, lämnar branschen, och sedan berättar om missgreppen för hela världen.

Så nej, det är inte en hållbar teori att seriösa medier ljuger.

Med detta sagt avslutar jag mitt engagemang i den här tråden. Vi är några personer som har olika syn på världen, och jag tror inte att ytterligare repliker från mig kommer att leda någonstans.

Vilka konspirationsteorier?. Om det finns en konspiration här så är det att folk skall bli intalade att nyhetsbolag vill ditt bästa och är ärliga mot dig hela tiden.
Det är tragiskt att du verkar tro att nyhetsbolag inte har en agenda att driva vissa saker åt specifika håll oftast.. Här är en livsläxa som jag hoppas att du har hört innan.. Den naiva vinner aldrig i längden. Företag existerar för att kränga skit till folk, att dom förvränger verkligheten för eget intresse är ett måste om dom vill fortsätta existera. Ät eller ätas, företag faller under detta mottot och gör allt dom kan för att inte vara den som äts.

Vi har helt klart olika syn på hur världen fungerar, det har varit trevligt att få se din vy på världen. Jag har tagit vissa delar för självanalys och förhoppningsvis så blir min lite mindre cynisk än vad den var innan

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag tror ljuger är fel ord snarare att de tolkar en nyhet och skriver då en hel artikel trots att de endast har begränsat med information.
Problemet med en tolkning är att det är lätt att det blir fel samt att den utgår från de preferenser/uppfattningar som den som tolkar har och det är detta som många kallar vinkling av information.
Det är inte ovanligt att det på en redaktion förekommer att en typ av tolkning föredras vilket framförallt frilansande journalister vittnar om vilket är ett växande problem då fast anställda på redaktioner minskar och fler frilansar.

Permalänk
Medlem

Mycket fokus på lögner i tråden, jag tror att de flesta medier inte ljuger rent ut utan man insinuerar olika saker, typ som att man i den här artikeln insinuerar att kinesiska staten har tillgång till eu medborgares data genom kinesiska företag. Nu är ju detta ingen nyhetssida på det viset och är dessutom vinstdriven så att driva på engagemang/ilska/rädsla har kommersiella incitament.
Men bara som ett exempel.

Det handlar även mycket om valet av nyheter man publicerar, RT/Sputnik osv väljer att publicera nyheter där Ryssland och dess allierade ser bra ut. Man väljer att fokusera på sådana nyheter medans västerländska medier väljer att fokusera och framlähäva saker som får deras sida att se bra ut och den andra dålig.
Till exempel fokusera på "demokrati" och "pressfrihet" men ignorera ekonomiska orättvisor, fattigdom osv.

Våra västerländska tidningar får merparten av sina nyheter från tt/Reuters som är US/UK baserade och för fram en västerländsk linje i utrikes rapporteringen.

Jag tror att som många redan har skrivit att om man vill v en nyanserad bild av världen så kräver det nog tyvärr ett ganska gediget läsande och sållande av medier från olika politiska läger och geopolitiska block.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem

Vilka konspirationsteorier?.

Allt är "konspirationsteorier".. tills det kommer fram att "konspirationsteorin" faktiskt var fakta.. Titta bara på nu hur demokraterna erkänner att Bidén varit dement hela sin period.. Det var en "konspirationsteori" när det påstods redan för 4 år sedan.

Permalänk
Medlem

Noyb har redan vunnit alla fallen eftersom kinesiska företag rent juridiskt inte kan erbjuda GDPR på EU nivå.

Detta grundar sig på kinesiskt lagstiftning som tvingar alla företag att bistå staten vid ”säkerhetshot”. Ytterligare måste varje stort kinesisk företag ha ett utskott som är tillsatt av kommunistpartiet…

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mhult:

Censur är aldrig lösningen. De som hurrar för det kommer jag aldrig att förstå.

Jag läser själv RT ibland (genom proxy), inte för att för att jag tror på allt de säger, men för att jag vill höra deras sida av historien. Återigen, censur är aldrig bra... och så vitt jag vet så går det att nå New York Times från Ryssland men det går inte att nå RT från USA. Vilken ironi.

Dessutom så är våra medier också vinklade, till 100 %. Hade de exempelvis lagt minst lika mycket tid på att utreda USA:s brott mot mänskligheten som de gör med Ryssland hade jag hållit med dig. Och det finns flertal andra exempel på hur vinklade saker är även i Väst-media.

Det Ryssland gör i Ukraina är det USA och flertal allierade europeiska stater gjort i andra länder ända sedan 30-40 år tillbaka utan direkt någon kritik (och framförallt inte under senaste tiden). Möjligtvis har man sett någon ledarsida som uttalar sig kritiskt då och då, men även det börjar bli sällsynt.

Så ja, vi är vinklade.

Inlägg återställt efter användaren redigerat bort det - MOD
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VinterSolen:

Allt är "konspirationsteorier".. tills det kommer fram att "konspirationsteorin" faktiskt var fakta.. Titta bara på nu hur demokraterna erkänner att Bidén varit dement hela sin period.. Det var en "konspirationsteori" när det påstods redan för 4 år sedan.

Ordet "konspirationsteori" är helt urvattnat.

Alla med en avvikande åsikt är en "konspirationsteoretiker".

Du håller inte med vad New York Times/SVT säger = Konspirationsteoretiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Precis. Hade nån sagt att USA bombar bröllop i Afghanistan runt 2008 så hade det varit konspirationsteorier.

Åter igen NEJ, Ryssland(lägg valfri land här) är inte bättre

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Precis. Hade nån sagt att USA bombar bröllop i Afghanistan runt 2008 så hade det varit konspirationsteorier.

Åter igen NEJ, Ryssland(lägg valfri land här) är inte bättre

Det är stor skillnad att inte tro på vad en nyhetssida säger och att tro på "flat earth", att våra ledare är reptiler eller att månen är gjort av ost.

Det ena kallas kritiskt tänkande, det andra kallas för idioti.

Att klumpa ihop alla dem och kalla alla för "konspirationsteoretiker" är likaså idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag tror ljuger är fel ord snarare att de tolkar en nyhet och skriver då en hel artikel trots att de endast har begränsat med information.
Problemet med en tolkning är att det är lätt att det blir fel samt att den utgår från de preferenser/uppfattningar som den som tolkar har och det är detta som många kallar vinkling av information.
Det är inte ovanligt att det på en redaktion förekommer att en typ av tolkning föredras vilket framförallt frilansande journalister vittnar om vilket är ett växande problem då fast anställda på redaktioner minskar och fler frilansar.

ordet ljuger kan mycket väl vara fel ord som används eftersom sanning/lögn är absoluta påståenden.. jag saknar vokabulär för att hitta ett bättre ord som beskriver missvisande/otillräckliga artiklar på ett korrekt och rättvist sätt.

Om någon sitter på ett bättre ord/förklaring så hade jag uppskattat det väldigt mycket :).

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Som jag förklarat tidigare vill jag egentligen inte delta i den här diskussionen längre.

Men jag måste korrigera några faktafel.

Skrivet av Yasko:

Det finns gott om tidningsartiklar och annan rapportering i seriösa medier publicerade sedan 2002 om att USA bombade bröllop i Afghanistan.

Skrivet av anon271281:

Dessutom så är våra medier också vinklade, till 100 %. Hade de exempelvis lagt minst lika mycket tid på att utreda USA:s brott mot mänskligheten som de gör med Ryssland hade jag hållit med dig. Och det finns flertal andra exempel på hur vinklade saker är även i Väst-media.

Det Ryssland gör i Ukraina är det USA och flertal allierade europeiska stater gjort i andra länder ända sedan 30-40 år tillbaka utan direkt någon kritik (och framförallt inte under senaste tiden). Möjligtvis har man sett någon ledarsida som uttalar sig kritiskt då och då, men även det börjar bli sällsynt.

Så ja, vi är vinklade.

Överlag har det skrivits oändliga spaltkilometer om övergrepp som USA begått i olika länder, redan under tiden de pågick och sedan fortsatt i decennier efteråt. Det har gjorts och fortsätter göras stora Hollywood-produktioner om dessa skandaler som når en publik på hundratals miljoner. Inget annat land har fått lika mycket kritik, utom möjligen Nazityskland. Varken Kina, Ryssland eller Iran har fått så omfattande kritik. Även om exempelvis Stalins utrensningar, Maos förtryck och svältkatastrofer, Irans religiöst motiverade avrättningar och terrorbrott runt om i världen, Sovjetunionens krig i Afghanistan, Putins krig i Georgien och Tjetjenien och diverse folkmord i Afrika är välkända, finns det inget land som fått så mycket kritik, som konsumerats av så många, som de missgrepp som USA begått runt om i världen.

Personligen ser jag ingen vinkling där. Men vi är alla olika.