DP switch som klarar långa kablar samt hög upplösning

Permalänk
Medlem

DP switch som klarar långa kablar samt hög upplösning

Hej!
Någon som vet en DP-switch som klarar setupen jag tänkt mig på följande bild.
Budget ca 1000:-
Vet att det finns billiga switchar för runt 300 som kanske klarar jobbet men har ingen lust att prova mig fram då det innebär massa onödiga beställningar och returer.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

10m displayport kabel, då tror jag du får satsa på optisk kabel eller nån form av förstärkning på kabeln om du ska få det att lira

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver kablar som klarar bandbredden, för 10m lär det innebära AOC kablage för att kabeln ska hålla måttet.
Dessutom är det inte en switchfunktion utan en förgrening du ritat och det är inte säkert att en aktiv switch fungerar om du vill köra signalen baklänges genom den, du behöver alltså en splitter.
Du verkar dessutom vilja ha olika upplösning och bildfrekvens på respektive skärm vilket nog gör det närmast omöjligt att hitta nått som klarar av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver kablar som klarar bandbredden, för 10m lär det innebära AOC kablage för att kabeln ska hålla måttet.
Dessutom är det inte en switchfunktion utan en förgrening du ritat och det är inte säkert att en aktiv switch fungerar om du vill köra signalen baklänges genom den, du behöver alltså en splitter.
Du verkar dessutom vilja ha olika upplösning och bildfrekvens på respektive skärm vilket nog gör det närmast omöjligt att hitta nått som klarar av det.

Hej för att förtydliga,
Jag behöver en switch, bägge skärmarna ska ej köras samtidigt utan en i taget.
10m DP kabel som klarar upplösningen för den stora skärmen har jag redan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jompa79:

Hej för att förtydliga,
Jag behöver en switch, bägge skärmarna ska ej köras samtidigt utan en i taget.
10m DP kabel som klarar upplösningen för den stora skärmen har jag redan.

Du behöver en switch som klarar HBR3-hastighet för det är bandbredden som används för skärmen du har 10 meterskabeln till. Du behöver något i stil med denna: https://noerdic.se/collections/signal-splitter/products/nordi...

Som alltid med sådana här lösningar är det testa och se som gäller. Ifall du idag har en passiv kabel på 10 meter är det inte säkert splittern kan hålla samma kvalitet när den repeterar signalen. Kablarna behöver förstås hålla HBR3-nivå, vilket är certifierad DP8K eller DP40 och högre. Där är AOC-kablar ett säkrare alternativ ifall du skulle stöta på problem.

Berätta gärna hur det går. Många som ställer liknande frågor men få som återkopplar hur det faktiskt fungerar, varpå det verkligen blir detta med att testa och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du behöver en switch som klarar HBR3-hastighet för det är bandbredden som används för skärmen du har 10 meterskabeln till. Du behöver något i stil med denna: https://noerdic.se/collections/signal-splitter/products/nordi...

Som alltid med sådana här lösningar är det testa och se som gäller. Ifall du idag har en passiv kabel på 10 meter är det inte säkert splittern kan hålla samma kvalitet när den repeterar signalen. Kablarna behöver förstås hålla HBR3-nivå, vilket är certifierad DP8K eller DP40 och högre. Där är AOC-kablar ett säkrare alternativ ifall du skulle stöta på problem.

Berätta gärna hur det går. Många som ställer liknande frågor men få som återkopplar hur det faktiskt fungerar, varpå det verkligen blir detta med att testa och se.

Hej!
Har redan varit i kontakt med Nördic och de kan inte garantera något resultat och kan ej testa själva utan säger precis som dig att jag måste testa och utnyttja ångerrätten om det inte fungerar. Det har jag ingen lust med utan kollar här om någon vet en switch som fungerar. Har för övrigt Nördics DP-kablar vilka fungerar väldigt bra, var därför jag började kolla där efter en switch.
Om jag nu måste testa själv blir det antingen Nördics switch eller något liknande amazon säljer, de är riktigt smidiga när det gäller returer.
Tack för tipsen!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jompa79:

Har redan varit i kontakt med Nördic och de kan inte garantera något resultat och kan ej testa själva utan säger precis som dig att jag måste testa och utnyttja ångerrätten om det inte fungerar. Det har jag ingen lust med utan kollar här om någon vet en switch som fungerar.

Resultatet = kombination av dina kablar och din hårdvara. Därför kan ingen garantera att något fungerar för just dig annat än att du själv testar och ser.

Permalänk

Finns det ens en switch som klarar av leverera 240 Hz signal?

Visa signatur

RTX 50x0 ? | 🎮 AMD Ryzen 7 9800X3D | G.Skill 32GB 8000MHz CL38 DDR5
ASUS CROSSHAIR X870E HERO | Samsung 990 Pro 4TB + 1TB | 🖥️ LG 32GQ950
Fractal Torrent | ⌨️ Logitech G915 TKL | 🖱️ Logitech G PRO X SUPERLIGHT
🎧 Beyerdynamic TYGR 300R | 🔊 JBL 305P MKII | 🎤 Shure MV7 USB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Laggmonstret:

Finns det ens en switch som klarar av leverera 240 Hz signal?

Det handlar om bandbredd där frekvensen endast är en faktorerna i ekvationen. 1080p/240 är lika krävande i bandbredd som 4K/60. För själva signalöverföringen är frekvensen därför mindre viktigt utan det är den totala bandbredden som räknas eftersom det sätter taket för vad som är möjligt att överföra över DP-kretsarna.

Bandbredden på DP beskrivs som HBR-nivåer (High Bit rate) och HBR3 är den idag vanligaste av de höga bandbredderna. HBR3 räcker för i teorin till 1080p i över 400 Hz och för 4K upp till 120. På det kommer komprimering av signalen med DSC och TS skärm använder HBR3+DSC och typiskt som DSC används idag tillåter det en effektiv halvering av bandbreddskravet – eller om man så vill en dubblering av vad som är möjlig frekvens i den upplösning.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det handlar om bandbredd där frekvensen endast är en faktorerna i ekvationen. 1080p/240 är lika krävande i bandbredd som 4K/60. För själva signalöverföringen är frekvensen därför mindre viktigt utan det är den totala bandbredden som räknas eftersom det sätter taket för vad som är möjligt att överföra över DP-kretsarna.

Bandbredden på DP beskrivs som HBR-nivåer (High Bit rate) och HBR3 är den idag vanligaste av de höga bandbredderna. HBR3 räcker för i teorin till 1080p i över 400 Hz och för 4K upp till 120. På det kommer komprimering av signalen med DSC och TS skärm använder HBR3+DSC och typiskt som DSC används idag tillåter det en effektiv halvering av bandbreddskravet – eller om man så vill en dubblering av vad som är möjlig frekvens i den upplösning.

Haha jo jag vet och behövde själv skaffa en ny DP sladd pga. detta trots DSC då jag fick problem ibland med 10-bit färgskala, men vet du om det finns en switch som ens har den bandbredden då?

Visa signatur

RTX 50x0 ? | 🎮 AMD Ryzen 7 9800X3D | G.Skill 32GB 8000MHz CL38 DDR5
ASUS CROSSHAIR X870E HERO | Samsung 990 Pro 4TB + 1TB | 🖥️ LG 32GQ950
Fractal Torrent | ⌨️ Logitech G915 TKL | 🖱️ Logitech G PRO X SUPERLIGHT
🎧 Beyerdynamic TYGR 300R | 🔊 JBL 305P MKII | 🎤 Shure MV7 USB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Laggmonstret:

Haha jo jag vet och behövde själv skaffa en ny DP sladd pga. detta trots DSC då jag fick problem ibland med 10-bit färgskala, men vet du om det finns en switch som ens har den bandbredden då?

Som skrivet: HBR3 - det är bandbredden (≈32 Gbps) som krävs för det TS frågar efter. Beroende på vilken skärm du har kan du eventuellt klara dig på HBR2 (≈21 Gbps). Kabeln om behövs för HBR3 är en certifierad DP8K-kabel, men idag kan man ju med fördel gardera sig med en DP-kabel certifierad DP40 eller högre.