Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jaha 150m från masten... ja då kanske du ev kan behöva rikta den lite uppåt trodde du iaf hade nån km till masten.

vet att ansluta till en mast som står för nära kan mycket väl också orsaka bekymmer för att parabolerna på tornet sitter så högt upp att de skjuter radiosignalen långt över ditt hus som kan ligga i en radioskugga pga det.

om möjligt kolla om du kan hitta en mast som står längre bort iaf nån km minst och rikta din antenn mot den istället.

den inbyggda antennen är troligen en rundstrålande antenn och ev ansluter till en mast längre bort kanske i en helt annan riktning.

Sorry jag var lite slarvig.
150m är till 3G mastern, till 4/5G masten är det 1542m.

Sen en bit bakom den masten finns ytterligare en, de ligger verkligen nästan perfekt i linje från mitt hus faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jruokamo:

ZTE MC801A har en irriterande "feature" och klipper de lägre 5G frekvenserna vid användning av extern antenn.

6.Extern antennport
Anslut till externa antenner. Gränssnitt typen är TS-9, och den stöder bara frekvensband N78 (3300MHz ~ 3800MHz)

https://www.bruksanvisni.ng/zte/mc801a/bruksanvisning?p=75

//Johan

Tack, där trodde jag du hittat det, men tyvärr står det att Telenor kör på just N78.
Jag antar att den inte klipper allt under 3300Mhz, dvs alla 4G band? Det vore väldigt oturligt...?

När jag mailat med ZTE har dom inte nämnt något om det iallafall!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Möken:

Tack, där trodde jag du hittat det, men tyvärr står det att Telenor kör på just N78.
Jag antar att den inte klipper allt under 3300Mhz, dvs alla 4G band? Det vore väldigt oturligt...?

Ptja, av någon anledning har de ju skrivit i sin användarmanual att porten endast stöder "band N78 (3300MHz ~ 3800MHz)", så jag skulle inte våga anta motsatsen utan att ha specifik information som stöder detta egna antagande.

Skrivet av Möken:

När jag mailat med ZTE har dom inte nämnt något om det iallafall!?

Det finns ju en risk att de helt enkelt inte läst manualen

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Möken:

Sorry jag var lite slarvig.
150m är till 3G mastern, till 4/5G masten är det 1542m.

Sen en bit bakom den masten finns ytterligare en, de ligger verkligen nästan perfekt i linje från mitt hus faktiskt.

Är du säker på att den mast längst bort också är en mast från N4M (de som bygger Telenor och Tele2s gemensamma täckning)? Bara för att det är en mast, så behöver den inte tillhöra din operatör

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ptja, av någon anledning har de ju skrivit i sin användarmanual att porten endast stöder "band N78 (3300MHz ~ 3800MHz)", så jag skulle inte våga anta motsatsen utan att ha specifik information som stöder detta egna antagande.

Det finns ju en risk att de helt enkelt inte läst manualen

Jag tycker att dom borde påpekat det, dom tog mina frågor till engineering teamet så jag fick bra svar.
MEN!!! Det kan vara som du skriver,att dom inte själva tänkte på just denna detalj.
Jag har mailat frågan till dem nu, blir spännande att se deras svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är du säker på att den mast längst bort också är en mast från N4M (de som bygger Telenor och Tele2s gemensamma täckning)? Bara för att det är en mast, så behöver den inte tillhöra din operatör

Jodå, de har själva uppgett den när jag pratade med "second line support" så den är dera 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Möken:

Jodå, de har själva uppgett den när jag pratade med "second line support" så den är dera 👍

Ah, ok bra.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har cellmapper och opensignal på telefonen som visar vilka master som finns i området samt vilken mobilen är ansluten till

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag har cellmapper och opensignal på telefonen som visar vilka master som finns i området samt vilken mobilen är ansluten till

De har jag också men de hade behövts vara i routern 🙂
Vet inte riktigt vad open signal menar när den säger "follow arrow" dock, menar den att telefonen är kopplad till en mast åt det hållet?

Och klickar jag cell Towers pekar den på ngt som identifierar sig som 3 men eftersom telefonen är uppkopplad på 5G så borde den kopplat till Telenor eller tele2 som de samarbetar med på 5G.

Minns inte hur jag lägger till bilder i ett forum 🫣

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Möken:

En knapp med "berg och sol" är för att länka bilder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Möken:

De har jag också men de hade behövts vara i routern 🙂
Vet inte riktigt vad open signal menar när den säger "follow arrow" dock, menar den att telefonen är kopplad till en mast åt det hållet?

Och klickar jag cell Towers pekar den på ngt som identifierar sig som 3 men eftersom telefonen är uppkopplad på 5G så borde den kopplat till Telenor eller tele2 som de samarbetar med på 5G.

Den kommer inte koppla till Tele2, den kommer bara koppla till Telenor om man använder ett Telenor SIM. Själva täckningen byggs tillsammans, men kapaciteten i nätet är individuellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jruokamo:

ZTE MC801A har en irriterande "feature" och klipper de lägre 5G frekvenserna vid användning av extern antenn.

6.Extern antennport
Anslut till externa antenner. Gränssnitt typen är TS-9, och den stöder bara frekvensband N78 (3300MHz ~ 3800MHz)

https://www.bruksanvisni.ng/zte/mc801a/bruksanvisning?p=75

//Johan

Jädrans, svaret kom nu från ZTE, förklarar strulet med bristande 4G förstärkning allafall.
Snyggt hittat 👍
To clarify, the external TS9 ports on your router support 5G bands N78 and N77, as well as 4G LTE bands B42 and B43. They do not support other 3G or 4G bands outside of these specified ones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Möken:

Jädrans, svaret kom nu från ZTE, förklarar strulet med bristande 4G förstärkning allafall.
Snyggt hittat 👍
To clarify, the external TS9 ports on your router support 5G bands N78 and N77, as well as 4G LTE bands B42 and B43. They do not support other 3G or 4G bands outside of these specified ones.

Med andra ord är den kass? Kommer du köpa nån annan nu då?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Möken:

Snyggt hittat 👍

så med andra ord stödjer den bara 5G på band 78 i sverige via den externa antennen

eftersom ingen opertör vad jag kan hitta kör 4G på band 42-43 i sverige eller 5G på 77?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

så med andra ord stödjer den bara 5G på band 78 i sverige via den externa antennen

eftersom ingen opertör vad jag kan hitta kör 4G på band 42-43 i sverige eller 5G på 77?

Det stämmer. För 5G används band 1/28/78 beroende på operatör vad jag vet. För 4G används 1/3/7/8/20/28/38 beroende på operatör

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, jag får antingen gå tillbaka till min 4G router och försöka rikta in antennen, eller köpa en annan router (och fortfarande försöka rikta in antennen mot 4G).

Är lite nyfiken på om det är någon som har en uppfattning om det är effektivare med ett utomhus modem istället för extern antenn och inomhus modem/router som jag har nu?
Man slipper ju losset i antennkablarna och ett utomhusmodem med tex 4x4 eller 6x6 mimo måste ju kunna få in signal ännu bättre än min mobiltelefon gör utomhus tycker jag?
Men lite less på att köpa grejer bara för att testa med, blir dyrt i längden 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Möken:

Ja, jag får antingen gå tillbaka till min 4G router och försöka rikta in antennen, eller köpa en annan router (och fortfarande försöka rikta in antennen mot 4G).

Är lite nyfiken på om det är någon som har en uppfattning om det är effektivare med ett utomhus modem istället för extern antenn och inomhus modem/router som jag har nu?
Man slipper ju losset i antennkablarna och ett utomhusmodem med tex 4x4 eller 6x6 mimo måste ju kunna få in signal ännu bättre än min mobiltelefon gör utomhus tycker jag?
Men lite less på att köpa grejer bara för att testa med, blir dyrt i längden 🙂

Beror på vilka band som används.
Generellt verkar antennen i dem vara väldigt dålig på låga band men hyfsad på höga.
Nokia Fastmile:
• n78: 4-9 dBi
• n7/n38/n40/n41: 3-6.5 dBi
• n1/n3: 3-4 dBi
• n5/n8/n20/n28: 1-2 dBi

Verkar vara fler routrar som har begränsning på extern antenn.
Inseego fx3100:
The external TS9 antenna ports on your FX3100 are used for high sub-6 bands (3.4GHz-5GHz).

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W