3DMark-resultat läcker för Geforce RTX 5090

Permalänk
Melding Plague

3DMark-resultat läcker för Geforce RTX 5090

Upp till 54 procent snabbare än Geforce RTX 4090.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som det blir lite skevt att jämföra ett fåtal recensenter med genomsnittet på 40-serien från vanliga användare.

Permalänk
Medlem

Läckta resultat behöver inte stämma. Snarare tvärtom. När släpps riktiga tester och inte alla dessa extremt opålitliga läckor

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Läckta resultat behöver inte stämma. Snarare tvärtom. När släpps riktiga tester och inte alla dessa extremt opålitliga läckor

24e tror jag 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

5090 recensioner släpps idag om jag läste rätt.

Edit:
Come January 23 at 6:00 PM PST, the RTX 5090 Founders Edition review embargo will finally be lifted as we dissect Nvidia's performance claims.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Edit:
Come January 23 at 6:00 PM PST, the RTX 5090 Founders Edition review embargo will finally be lifted as we dissect Nvidia's performance claims.

På tiden, rykten/läckor är kul ett tag men nu vill man se vad det faktiskt går för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Edit:

0300 den 24:e vår tid.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Tror det är 6 AM PST = 15.00 idag hos oss som gäller?

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

De finns risk att de blir GeForce Now istället för GPU i framtiden. Tror det är vad Nvidia förväntar sig att de flesta gör på sikt. Man får just nu typ 5 år av Ultimate planen för samma pengar som ett 4080.

Upplevelsen om man har bra internet och gsync kompatibel skärm börjar bli riktigt bra nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Proof is in the pudding, resultatet är inne inom 24h. Spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skrivet av Swedishchef_90:

24e tror jag 😁

Skrivet av krEJZi:

Edit:

Skrivet av Tempel:

0300 den 24:e vår tid.

Skrivet av Lussarn:

Tror det är 6 AM PST = 15.00 idag hos oss som gäller?

Han skriver "...men håll utkik efter fler resultat senare idag." I artikeln så jag tänker att det är kanske en hint. Brukar alltid vara 15.00 så det blir väl 15.00 idag då. Kan ju vara ett villospår också hehe.

Spännande att se men både 5000 serien och 9000 serien känns väldigt ljummen för mig. Får se om jag köper något nytt eller inte helt enkelt. Är ju lite sugen men vill ju se 4080/7900XTX prestanda för lite under eller iaf runt 10k för att det ska börja bli intressant.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

Jag räknade på 18% prestanda ökning från 4090 till 5090 så ligger nog inte så fel.

Permalänk
Medlem

det låter rätt. 50-60% är vad jag förväntar mig när man går från 5nm till 4nm

Permalänk
Medlem

Gissar på spelFPS 26% och generell ökning på 34%. 50% känns som enstaka syntet-tester. Får se hur nära man landar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Datavetare

Denna generation får man nog räkna med att relativa prestandan mellan 40-serien och 50-serien kan ha rätt stor varians beroende på vad som testas

Sett till teoretisk kapacitet så
- är det ingen skillnad i kapacitet för CUDA-kärnorna, de bör prestanda rätt likvärdigt vid samma antal och frekvens
- kapaciteten hos RT-kärnorna, relativt CUDA-kärnorna, har ökat ~50 %
- kapaciteten hos Tensor-kärnorna, relativt CUDA-kärnorna, har ökat ~100 %

ovanpå det har bandbredd mot VRAM ökat för motsvarande modell, vilket primärt lär hjälpa vid högre upplösning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nu verkar det inte bli exklusivt till 5000 serien, men borde inte Reflex2/Frame Warp vara en av de mest intressanta teknikerna framöver? Om det nu fungerar eller är i närheten av att fungera så bra som Nvidia beskriver det?

Nu vågar jag såklart inte tro på det, men 75% lägre input delay bör väl göra extrem skillnad? Min största farhåga framöver är ju annars just att det blir dålig respons tid. I bästa fall kanske det till och med är något som Nintendo kan använda, Switch 2 krets verkar bygga på samma teknik som RTX 3000 serien.

Utöver det så saknar jag dock RTX IO/Direct storage. Hade hoppats på mer fokus på det framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nu verkar det inte bli exklusivt till 5000 serien, men borde inte Reflex2/Frame Warp vara en av de mest intressanta teknikerna framöver? Om det nu fungerar eller är i närheten av att fungera så bra som Nvidia beskriver det?

Nu vågar jag såklart inte tro på det, men 75% lägre input delay bör väl göra extrem skillnad? Min största farhåga framöver är ju annars just att det blir dålig respons tid. I bästa fall kanske det till och med är något som Nintendo kan använda, Switch 2 krets verkar bygga på samma teknik som RTX 3000 serien.

Utöver det så saknar jag dock RTX IO/Direct storage. Hade hoppats på mer fokus på det framöver.

Minns jag rätt är dessa 75% med frame gen och mot att köra utan Reflex. Tror det är en förbättring på 25% mot föregångare, men jag kan minnas fel. Det är ju en trevlig förbättring men så dramatisk som det låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Minns jag rätt är dessa 75% med frame gen och mot att köra utan Reflex. Tror det är en förbättring på 25% mot föregångare, men jag kan minnas fel. Det är ju en trevlig förbättring men så dramatisk som det låter.

Otydlig/missvisande information i så fall. Inets sida säger tillexempel inget om att Frame gen är involverat:
https://www.inet.se/guide/11606/nvidia-reflex-2. Inte heller Nvidias presentationsvideo på youtube:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Otydlig/missvisande information i så fall. Inets sida säger tillexempel inget om att Frame gen är involverat:
https://www.inet.se/guide/11606/nvidia-reflex-2. Inte heller Nvidias presentationsvideo på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=zpDxo2m6Sko

Fel av mig. Inget FG inblandat. 75% bättre än utan Reflex, och ~50% bättre mot tidigare Reflex.

Permalänk
Medlem

Mest sugen på hur den nya kylaren presterar.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O GPU: 4090 FE CPU: 9800X3D Mobo: AORUS PRO B850I RAM: Kingston Fury 6000MHz CL30 2x32GB AIO: EK-AIO 240 PSU: ROG Loki 1000W SSD: MP700 PRO 2TB Tgb: GMMK Pro Mus: Pro X Superlight 2 Skärm: G8 OLED

Permalänk
Medlem

Det börjar läcka ut strömförbrukningsdata från testerna och det talas om väldigt dålig effektivitet i spel på 5090 jämfört med 4090. 4090 drar runt 350W lite beroende på spel medans 5090 påstås dra runt 500W.

Bara 30% mer prestanda på 5090 är ju en mindre besvikelse men försämringen i effektivitet är värre. Om dessa rykten stämmer så kommer vara ett helvete att sitta och spela i ett mindre rum med ett kort som pumpar ut 500W i värme, plus övriga systemets värme.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

det låter rätt. 50-60% är vad jag förväntar mig när man går från 5nm till 4nm

Vad jag förstått är TSMCs N4 mest en förfinad variant av N5. Så inte ett så stort hopp som till N5 från Samsungs 8nm.

Angående prestandan så skulle jag ändå anse att allt under 30% bättre rasterprestanda vore skit. 5090 har ändå 33% fler cuda-kärnor än 4090, men med något lägre klockfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Det börjar läcka ut strömförbrukningsdata från testerna och det talas om väldigt dålig effektivitet i spel på 5090 jämfört med 4090. 4090 drar runt 350W lite beroende på spel medans 5090 påstås dra runt 500W.

Bara 30% mer prestanda på 5090 är ju en mindre besvikelse men försämringen i effektivitet är värre. Om dessa rykten stämmer så kommer vara ett helvete att sitta och spela i ett mindre rum med ett kort som pumpar ut 500W i värme, plus övriga systemets värme.

Det är väl ingen försämring i effektivitet utan bara en ökad effektförbrukning med en större krets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det är väl ingen försämring i effektivitet utan bara en ökad effektförbrukning med en större krets?

Om siffrorna stämmer så är det ju sämmre effektivitet. 30% högre prestanda och 43% högre energiförbrukning. (350W till 500W) Jag skulle dock bli oerhört förvånad om effektiviteten är sämmre med tanke på en förbättrad nod + något lägre klockfrekvenser. Men sammtidigt kan vi kanske inte förvänta oss att effektiviteten ska öka som vi är vana vid. Vi får se helt enkelt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Du har rätt, borde skrivit utebliven förbättring i effektivitet istället

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Om siffrorna stämmer så är det ju sämmre effektivitet. 30% högre prestanda och 43% högre energiförbrukning. (350W till 500W) Jag skulle dock bli oerhört förvånad om effektiviteten är sämmre med tanke på en förbättrad nod + något lägre klockfrekvenser. Men sammtidigt kan vi kanske inte förvänta oss att effektiviteten ska öka som vi är vana vid. Vi får se helt enkelt..

Är det verkligen effektsiffror taget med samma applikation då? 4090 kan variera hiskeligt beroende på last.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Är det verkligen effektsiffror taget med samma applikation då? 4090 kan variera hiskeligt beroende på last.

Ingen aning. @Dance kan ha tagit dem ur luften för allt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Han skriver "...men håll utkik efter fler resultat senare idag." I artikeln så jag tänker att det är kanske en hint. Brukar alltid vara 15.00 så det blir väl 15.00 idag då. Kan ju vara ett villospår också hehe.

Spännande att se men både 5000 serien och 9000 serien känns väldigt ljummen för mig. Får se om jag köper något nytt eller inte helt enkelt. Är ju lite sugen men vill ju se 4080/7900XTX prestanda för lite under eller iaf runt 10k för att det ska börja bli intressant.

Källan säger AM i rubriken och PM i texten. Så det är nog 15.00 idag eller 03.00 inatt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Copilot säger att recensionerna släpps svensk tid kl 19.00 idag

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.