Anmäl dig till Roborock Challenge!

Därför släpps Radeon RX 9070 i mars

Permalänk
Melding Plague

Därför släpps Radeon RX 9070 i mars

AMD vill finjustera mjukvaran innan lanseringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Eller någon bugg de hittat?

Permalänk
Medlem

Bra

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

En ny anledning varje dag, men nu börjar det likna något trovärdigt. Produkten är inte redo.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Halvrelaterat - nån som vet om dessa kort kommer ha UHBR20?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Release Q1, med andra ord vad de sagt hela tiden.

Permalänk
Medlem

Det är bra att dem finslipar produkten. Annars kan det bli en "intel" över det hela, där Intel stressade ut en halvfärdig produkt för att kontra sin konkurrent.

Vilket slutade rätt illa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Så nu får väl FSR4 också multi framegen kan man tro.

Permalänk
Medlem

De visade fungerande produkt redan i november 2024 i Taiwan. Lager saldo var också bra i början av januari (feedback från flera åf) men de vet RTX 5000 MSRP är bara virtuel och Nv har gigantisk problem med försenat leverans för lansering. Amd väntar på reviews och marknadsreaktion.

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av taoman:

Release Q1, med andra ord vad de sagt hela tiden.

Precis.

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem

Det är väldigt bra att dom vill släppa en färdig produkt, all cred, tyvärr kommer ÅF i kläm vilket är skapligt dåligt.

Som jag fattar det litar AMD inte på att folk förstår Nvidias fake frames och tänker

a. införa egna fake frames i drivrutinerna
b. invänta oberoende recensioner som kan såga Nvidia jämsmed fotknölarna pga just fake frames

Och så vill dom se dom slutliga priserna, sen släpper dom 90-serien.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Skrivet av Rebe1:

De visade fungerande produkt redan i november 2024 i Taiwan. Lager saldo var också bra i början av januari (feedback från flera åf) men de vet RTX 5000 MSRP är bara virtuel och Nv har gigantisk problem med försenat leverans för lansering. Amd väntar på reviews och marknadsreaktion.

exakt detta vad jag fick ut av det oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Kan ju vara drivrutinerna som haltar och som de vill finjustera innan säljstart?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Deras största konkurrent har minst nästan en månad kvar till lansering, så de sitter väl ganska lugnt i båten tills dess.
Då menar jag såklart 5070. Släpper de korten tidigt i Mars och recensioner innan 5070 släpps så blir det nog bra ändå.
Det är väl bara 5070Ti som har rykten om 20 Februari, så 5070 kan ju också komma senare.

Hur som helst så är det nog bäst att de försöker optimera så mycket det går innan de lanserar korten då barnsjukdomar kan påverka recensioner väldigt negativt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft ett radeon kort på många år. Är drivrutinerna lika bra som nvidias nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har inte haft ett radeon kort på många år. Är drivrutinerna lika bra som nvidias nu för tiden?

Jepp! 👍

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Förr var det ju jättevanligt med nya kisel-revisioner, med förseningar på halvår och mer

Bättre att de väntar tills allt är klart och funkar bra. Annars kommer många klaga på dålig kvalitet, kraschande drivrutiner och ofärdiga funktioner

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer så hittar jag inga argument mot det.

Finns det en bugg i mjukvaran vid lansering så kommer det bita AMD i röven 😂

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om detta stämmer så hittar jag inga argument mot det.

Finns det en bugg i mjukvaran vid lansering så kommer det bita AMD i röven 😂

Buggar finns alltid, överlag verkar de fungera bra redan, tror handlar mer om lager. Ifall det är sant att Nvidia inte har mycket på lager och msrp, förlorar inte Amd mycket på att vänta. Tvärtom ifall de väntar och har bättre lager och lägre priser från början kommer det ses som mer positivt, bättre marknadsföring.

Skrivet av landahl:

För generellt spelande ja. Men inte riktigt allting, det har dock mer att göra med att niche användingar/applikationer/hårdvara optimerar till det som används mest vilket är Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är väldigt bra att dom vill släppa en färdig produkt, all cred, tyvärr kommer ÅF i kläm vilket är skapligt dåligt.

Som jag fattar det litar AMD inte på att folk förstår Nvidias fake frames och tänker

a. införa egna fake frames i drivrutinerna
b. invänta oberoende recensioner som kan såga Nvidia jämsmed fotknölarna pga just fake frames

Och så vill dom se dom slutliga priserna, sen släpper dom 90-serien.

Reaktionen kan betyda lite olika saker, personligen tror jag att den är en reaktion på något man själv inte planerat för. Vilket är en spekulation men om man ser på Amd:s track-record så är det kanske inte helt osannolikt.

För jag tror (a.) är omöjligt att köra ad-hoc på bara några månader innan release. Det blir inte bra helt enkelt. För hade Amds plattform varit så flexibel/kompetent hade de varit marknadsledande, inte Nvidia. Dvs att de kan implementera en sådan funktion på bara några månader.

Om Amd satsar på att (b.) ska ske, dvs att motsåndare misslyckas så har de en otroligt värdelös strategi, för den håller bara om motparten misslyckas. Detta verkar också helt osannolikt.

Det är nog betydligt enklare än (.a) eller (.b). Exempelvis som det spekuleras kring att förhandlingar strandat, men jag tycker det är lite osannolikt med eftersom de tappar försprånget som finns via tidigare release. Kan dock vara så att de inte vill ha release först för att kunna justera sina priser.

Spekulationer allt, hur som helst.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förr var det ju jättevanligt med nya kisel-revisioner, med förseningar på halvår och mer

Det har lite att göra med att mycket mer går att fixa i nya mikrokodversioner och mjukvara i övrigt idag. Förr var det helt enkelt kört om du hade en bugg.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför man skulle välja ett toppkort från amd istället för nvidia om man spelar i 4k?

Permalänk
Medlem

Som fan av AMD så tycker jag att de gjort dåliga släpp när de introducerar nya arkitekturer. Dvs lite för buggigt de första 3-6 månaderna. Annars har de haft en bättre helhet på sin mjukvara jämfört med konkurrensen. Så trist att vara betatestare. Men jag gillar deras mjukvarusvit där allt finns integrerat inkl övervakning och loggning, överklockning och settings - även till mobilen så det går titta på temp/frames mm live under spelande.

Generellt så kan ni som klagar på för mycket buggar kolla på statistik. Nvidia har lika många problem idag. Dock har de större användarstock så det kanske anmäls mer också - men det ger ändå en fingervisning.

Dvs tomaito tomato

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Kan någon förklara varför man skulle välja ett toppkort från amd istället för nvidia om man spelar i 4k?

Jag kan spontant komma att tänka på 3 anledningar:

1. Pris / prestanda om AMD prissätter därefter vill säga

2. AMD lär funka bättre med diverse Linux distributioner vad jag förstår

3. Ett ställningstagande mot nVidias dominans. Något som har en lång tradition bland datorentusiaster genom alla år är att den som har minst marknadsandel är "underdog" och hjälten. Intel vs AMD tog fart vid millennieskiftet, ATi vs nVidia / Riva, Linux vs microsoft etc etc.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

3. Ett ställningstagande mot nVidias dominans. Något som har en lång tradition bland datorentusiaster genom alla år är att den som har minst marknadsandel är "underdog" och hjälten. Intel vs AMD tog fart vid millennieskiftet, ATi vs nVidia / Riva, Linux vs microsoft etc etc.

Även mer Video minne, väldigt trevligt för högupplösta texturer. Jag skulle även påstå bättre kontroll mjukvara.

Permalänk
Medlem

Det konstiga är ju att kortet verkar finnas tillgängligt hos vissa återförsäljare redan, att lanseringen då väntar till mars är ju ändå lite konstigt. Men, men. Får väl hoppas det innebär att de har väldigt stora volymer med kort när det sedan väl lanseras. Verkar ju som att de inväntar att 5070 faktiskt släpps så att de vet hur de ska prissätta sina kort på riktigt för att konkurrera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snusious:

Jepp! 👍

Drivrutinen ja. Deras mjukvara adrenaline funkar sällan. För mig om dator varit igång ett par timmar så kan jag inte längre öppna adrenaline utan omstart av processen eller datorn. Och när detta sker så fungerar inte fläktkurvan längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

5. Om du är seriöst med spela i 4K med allt på max då skillnaden i ren prestanda mellan AMD och Nv är inte stor (i samma prisklass, 4090 har inga motståndare ofc)
6. Till mig AMD drivrutiner har bättre koll på visa funktioner (t.ex. för NVidia jag alltid kör med Afterburner + GPUz men har inte testat den nya appen ännu)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar som att de är lite försenade generellt, Kod för stöd av RDNA4 i Mesa började trappas upp i dagarna. Och med tanke på att nästa release sker först i slutet på februari så är det verkligen sent om det hade börjat säljas idag.