Permalänk

9800X3D + 3080

Sitter på ett 3080 men sugen på att uppgradera runt det (ge nuvarande dator till sonen).

Ser det rimligt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Sitter på ett 3080 men sugen på att uppgradera runt det (ge nuvarande dator till sonen).

<Uppladdad bildlänk>

Ser det rimligt ut?

Ser bra ut, jag köpte 9800X3D system precis och har kvar mitt 3080. 1000W känns overkill om du inte har planer att köra 5090 i framtiden och vill spara en slant.

Ser inte vad är för minnen exalt, men 6000Mhz och CL30 bör du satsa på iallafall.

Chassi är ju alltid en smaksak.

CPU fläkten är många som kör med, prisvärd I guess, men inte bäst.

B650 moderkort räcker gott och väl, själv valde man ASUS B650 TUF Gaming PLUS WIFI på kampanj för 1800:- vilket är bra, men vill du promt ha Gigatbyte så blir det bra. Alla moderkort har ju olika funktioner helt enkelt.

//hzn

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Skrivet av hznn:

Ser bra ut, jag köpte 9800X3D system precis och har kvar mitt 3080. 1000W känns overkill om du inte har planer att köra 5090 i framtiden och vill spara en slant.

Ser inte vad är för minnen exalt, men 6000Mhz och CL30 bör du satsa på iallafall.

Chassi är ju alltid en smaksak.

CPU fläkten är många som kör med, prisvärd I guess, men inte bäst.

B650 moderkort räcker gott och väl, själv valde man ASUS B650 TUF Gaming PLUS WIFI på kampanj för 1800:- vilket är bra, men vill du promt ha Gigatbyte så blir det bra. Alla moderkort har ju olika funktioner helt enkelt.

//hzn

AH, såg nu att info om RAM inte kom med.
Det är 6000/30CL.
Dock vet jag inte om man ska välja specifika minnen eller om det har mindre betydelse.

Tar gärna rekommendation på PSU då någon annan också sa att 1000W är overkill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

<Uppladdad bildlänk>

Ser det rimligt ut?

Någon särskilt anledning att du valde XL varianten på chassi? "Normala" O11 EVO klarar ju 422mm grafikkort och det är mer än alla kort jag har sett på marknaden. Själv bygger jag med 9800X3D i ett O11 EVO RGB och tycker att där är massor av plats. Det krävs förstås XL om man vill ha 140mm fläktar i sidointaget men annars ser jag ingen uppenbar fördel att lägga 1000kr extra och ta mer plats på/under skrivbordet med dina komponenter, och knappt ens med ett 5090 i framtiden. Men är det av estetiska skäl för att du tycker XLen är snyggare helt enkelt så är jag med på det

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Någon särskilt anledning att du valde XL varianten på chassi? "Normala" O11 EVO klarar ju 422mm grafikkort och det är mer än alla kort jag har sett på marknaden. Själv bygger jag med 9800X3D i ett O11 EVO RGB och tycker att där är massor av plats. Det krävs förstås XL om man vill ha 140mm fläktar i sidointaget men annars ser jag ingen uppenbar fördel att lägga 1000kr extra och ta mer plats på/under skrivbordet med dina komponenter, och knappt ens med ett 5090 i framtiden. Men är det av estetiska skäl för att du tycker XLen är snyggare helt enkelt så är jag med på det

Det är den enkla anledningen att jag hatar att bygga i för "små" chassin.
Så tänkte att denna gången tar jag i så jag kräcker och det blir enkelt att dra kablar osv.

Permalänk
Medlem

Ser rimligt ut men hade personligen kört på något i stil med detta.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/IWg3AZgq2N5oos9Ntf05De5m7CU/dator

Billigare moderkort, finns ingen anledning att betala nästan en tusenlapp för några extra USB portar.
Minne som finns i lager samt är med i moderkortets QVL lista (bättre att ta det säkra före det osäkra)
Chassi bytt till NZXT H6, riktigt trevligt att bygga i med gott om plats, har ett själv samt byggt en dator till en polare i den också.
Samt bytt PSU till en modell som finns i lager nu (inte om en månad)

Edit: vill man inte ha vitt chassi så har komplett även rea på den svarta modellen (inte i lager hos inet)
https://www.komplett.se/product/1249885/datorutrustning/dator...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

AH, såg nu att info om RAM inte kom med.
Det är 6000/30CL.
Dock vet jag inte om man ska välja specifika minnen eller om det har mindre betydelse.

Tar gärna rekommendation på PSU då någon annan också sa att 1000W är overkill

Ett tips är:
https://www.inet.se/produkt/6905572/msi-mpg-a850g-pcie5-850w

Om inte andra kampanjer finns.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ser rimligt ut men hade personligen kört på något i stil med detta.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/IWg3AZgq2N5oos9Ntf05De5m7CU/datorhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/IWg3AZgq2N5oos9Ntf05De5m7CU/dator

Billigare moderkort, finns ingen anledning att betala nästan en tusenlapp för några extra USB portar.
Minne som finns i lager samt är med i moderkortets QVL lista (bättre att ta det säkra före det osäkra)
Chassi bytt till NZXT H6, riktigt trevligt att bygga i med gott om plats, har ett själv samt byggt en dator till en polare i den också.
Samt bytt PSU till en modell som finns i lager nu (inte om en månad)

Edit: vill man inte ha vitt chassi så har komplett även rea på den svarta modellen (inte i lager hos inet)
https://www.komplett.se/product/1249885/datorutrustning/dator...

Har ett H7 Flow, är så jävla nöjd med det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Det är den enkla anledningen att jag hatar att bygga i för "små" chassin.
Så tänkte att denna gången tar jag i så jag kräcker och det blir enkelt att dra kablar osv.

Förstår! Gick själv upp från ITX som jag tyckte var för litet så kanske därför jag tycker att det är så extremt rymligt med ett vanligt ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

<Uppladdad bildlänk>

Ser det rimligt ut?

Hoppa ner till ett Corsair RM850x (850w nätagg istället) kommer du väldigt långt med, kanske gå upp ett snäpp i CPU-kylare till en Noctua variant för runt 750-800kr eller vad dom ligger på

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Hoppa ner till ett Corsair RM850x (850w nätagg istället) kommer du väldigt långt med, kanske gå upp ett snäpp i CPU-kylare till en Noctua variant för runt 750-800kr eller vad dom ligger på

Vänta nu gå upp och köpa en noctua för 800kr? Det blir en u12s som är avsevärt mycket sämre, hell i många tester så är Phantom och Spirit båda bättre än markant dyrare D15...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vad har du för delar just nu? 9800X3D är ju väldigt dyr och känns ganska overkill för 3080.

Ett chassi för 3 000 kr känns lite onödigt då det finns riktigt bra chassin runt tusenlappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta nu gå upp och köpa en noctua för 800kr? Det blir en u12s som är avsevärt mycket sämre, hell i många tester så är Phantom och Spirit båda bättre än markant dyrare D15...

Det enda som talar för Noctua är garantitiden men prestandan per krona är helt bedrövlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det enda som talar för Noctua är garantitiden men prestandan per krona är helt bedrövlig.

Yes men är det värt de tredubbla? Och vad kan gå sönder, fläkten, går att köpa nya fläktar två gånger och fortfarande vara under halva priset av en d15..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Yes men är det värt de tredubbla? Och vad kan gå sönder, fläkten, går att köpa nya fläktar två gånger och fortfarande vara under halva priset av en d15..

Nej, verkligen inte värda sitt pris i mitt tycke.