Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Nytt år, nytt jobb. Trivdes inte så bra på arbetsplatsen.
Går ner lite i lön men får en roligare arbetsplats med bättre uppgifter.

Ny lön: 72.000kr
Något bättre förmåner, men ingen större skillnad.

Viktigare med en bra arbetsplats där man trivs än några tusenlappar i lön

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Yrke: Montör
Bransch: Bilindustri
Månadslön: 48000:-
Förmåner: 3500:- Friskvård
Erfarenhet: 9 år (lönen höjs enbart med ca 100kr per år efter 2 år, så spelar i princip ingen roll)
Semester: 25 dagar + arbetstidsförkortning som genererar ca 1 dag komp i månaden utan övertid, så totalt blir det ca 37 dagar. Måste däremot "slösa" 20 dagar på V29-32.
Övrigt: Nattskift, jobbar 35 timmar i veckan.
Utbildning: Ingen relevant. Gymnansie.
Ålder: 31

Det är sjukt bra, samma på ''mitt'' jobb ger ca 35k.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det är sjukt bra, samma på ''mitt'' jobb ger ca 35k.

Det är ju inkl nattskift dock... Står nån rad i senare inlägg om det: "Ca 8k extra fast OB för att jobba natt"
(Lite synd att det inte framgick tydligare i första inlägget dock)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är ju inkl nattskift dock... Står nån rad i senare inlägg om det: "Ca 8k extra fast OB för att jobba natt"
(Lite synd att det inte framgick tydligare i första inlägget dock)

Ja precis, mitt är inklusive nattob och tillverkningsindustrin. Så det skiljer extremt mycket i branschen.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja precis, mitt är inklusive nattob och tillverkningsindustrin. Så det skiljer extremt mycket i branschen.

Aha ok! 35K inkl nattskift låter rätt lågt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användarnamn1:

Snittade 185k förra året. Det mesta går till skatt...

Du kan väl löneväxla så in i helvete så inte skattmasen skrattar sig lycklig!!!

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Du kan väl löneväxla så in i helvete så inte skattmasen skrattar sig lycklig!!!

Ingen större nytta med det vid såna summor, han kommer få betala statlig skatt på pensionen med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

100k fast lön före skatt plus provision Snittade 185k förra året. Det mesta går till skatt... Jobbar som SaaS säljare mot nordens allra största bolag.

Kanske runt 45% i skatt om du bor i stockholm men i år sjunker väl skatten till runt 43%? Så det mesta får du trots allt behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kanske runt 45% i skatt om du bor i stockholm men i år sjunker väl skatten till runt 43%? Så det mesta får du trots allt behålla.

Du får nog lägga på en 10% på det där. Högsta marginalskatterna vad 55% i Sverige 2024, och blir väl runt 53% nu 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du får nog lägga på en 10% på det där. Högsta marginalskatterna vad 55% i Sverige 2024, och blir väl runt 53% nu 2025.

Fast var det marginalskatt som diskuterades? Jag trodde att det var den totala skatten. Jag kan ha missförstått inlägget.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Ändå ett jävla rån om du frågar mig. Får behålla drygt 100 av 185k per månad. Och tänk då att arbetsgivaren betalar 240k med arbetsgivaravgift...

Permalänk
Medlem

Ändå ett jävla rån om du frågar mig. Får behålla drygt 100 av 185k per månad. Och tänk då att arbetsgivaren betalar 240k med arbetsgivaravgift...

Relativt billigt mot vad du får via skattemedel

Om vi tar din lön i USA(SF) så får du ut efter skatt 142k $ (beräknat på 220k $) alltså 35% skatt men då ingår ju ingen sjukvård eller subventionerad kollektivtrafik, skola etc.

Men självklart är det ju kul och pröjsa 350k(med försäkring) per födsel excl sjukhusvistelse osv 😉

Edit
Schweiz har 32% skatt på din inkomst excl sjukvård etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så betalar din arbetsgivare i tillägg tjänstepension så det blir en hel del mer än 240k totalt.

Det har dock gått åt rätt håll tycker jag. För 10 år sedan hade du betalt runt 50% istället för 43%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om vi tar din lön i USA(SF) så får du ut efter skatt 142k $ (beräknat på 220k $) alltså 35% skatt men då ingår ju ingen sjukvård eller subventionerad kollektivtrafik, skola etc.

Men självklart är det ju kul och pröjsa 350k(med försäkring) per födsel excl sjukhusvistelse osv 😉

....men den stora skillnaden är ju att motsvarande tjänst i SF har bra mycket mer i bruttolön än i Sverige, så den där jämförelsen haltar ju en aning. Det är inte höginkomsttagare med jobb som har problem med välfärden i USA direkt, man har oftast väldigt bra försäkringskydd genom sin arbetsgivare dessutom.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Edit

Fel.

Fel.

Fel.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

....men den stora skillnaden är ju att motsvarande tjänst i SF har bra mycket mer i bruttolön än i Sverige, så den där jämförelsen haltar ju en aning. Det är inte höginkomsttagare med jobb som har problem med välfärden i USA direkt, man har oftast väldigt bra försäkringskydd genom sin arbetsgivare dessutom.

Självklart, men påvisade mer att samma lön på annan ort ändå är relativt nära i skatt. Skiljer inte så mycket som många tror...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Fel.

Fel.

Fel.

Använde deras tax calculator så Antar det är korrekt?
https://smartasset.com/taxes/income-taxes
Edit

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Självklart, men påvisade mer att samma lön på annan ort ändå är relativt nära i skatt. Skiljer inte så mycket som många tror...

Fast då kan du ju jämföra med Texas istället. De har ingen inkomstskatt. (De är rätt roliga dessutom för när de pratar skatt så pratar de om sales tax (motsvarande moms) och local tax som sitt skattetryck. Totalt 8.25% har jag för mig. Däremot har du en väldigt hög "property tax" i Texas som lokalt ofta kan uppgå till $10-50K/år för ditt hus - dessutom baserat på assessed home value och inte inköpspris.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Fast då kan du ju jämföra med Texas istället. De har ingen inkomstskatt.

Du slipper dock inte undan den federala skatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Fast då kan du ju jämföra med Texas istället. De har ingen inkomstskatt. (De är rätt roliga dessutom för när de pratar skatt så pratar de om sales tax (motsvarande moms) och local tax som sitt skattetryck. Totalt 8.25% har jag för mig. Däremot har du en väldigt hög "property tax" i Texas som lokalt ofta kan uppgå till $10-50K/år för ditt hus - dessutom baserat på assessed home value och inte inköpspris.)

Texas har 27% i skatt vid 220k så inte precis 0 I skatt

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Swedishchef_90 , @Nucky , @Henrico , m.fl.

Texas har ingen delstatlig inkomstskatt, den är mycket riktigt 0%. Däremot betalar man alltid federal (alltså nationell) inkomstskatt i USA, den hade varit ca 27% om man har motsvarande arbeten som @användarnamn1 har.

Texas har en sales tax (motsvarande svensk moms) på 6,25% , plus upp till 2% i vissa städer. Alltså sammanlagt 8,25%. USA har ingen nationell moms, så där tillkommer inget.

Däremot betalar man property tax på alla sina fastigheter i Texas (och de flesta andra delstater i USA). Antingen äger man boendet själv, då betalar man den själv. Eller så hyr man, då betalar man den genom hyran. Texas fastighetsskatt är bland de högsta i USA, 1,63% av husets värde varje år. Har du en villa för 500,000 USD betalar du alltså ca 8,000 USD varje år i fastighetsskatt.

Hen hade troligtvis fått sjukförsäkring genom arbetet med tanke på att han tillhör en högre inkomstgrupp, så det behöver han inte oroa sig för.
Däremot får man sällan betalt om man är ledig från arbetet pga sjukdom, samt har oftast avsevärt färre semesterdagar än i Sverige. Det finns inte heller samma skydd mot uppsägning i USA, och speciellt inte i Texas då det är en av de stater som tillämpar "At-Will Employment laws". Arbetsgivare har alltså rätt att när som helst avsluta anställningen, helt utan varsel, till vilken orsak som helst.

Sen vet jag inte om hen har barn. Men har man det får man räkna med de kostnaderna också. Födsel på sjukhus kostar mellan 5-11 tusen USD, krävdes det kejsarsnitt är snittet runt 14 tusen USD. Täcker försäkringen det, så är det ju fin-fint. Men det bör man kolla upp innan.

Föräldraledighet i USA är bara 12 veckor, och dessutom obetalt, så det bör man ta med i beräkningarna också. Dagis är inte subventionerat av varken delstat eller federalt i USA, så räkna med i genomsnitt 1,000 USD per månad och barn för dagis, om inte någon av er säger upp er från arbetet då.

Årskurs 1-12 finns delstatlig, så det kan man ju sätta ungen i, men om de är bra eller inte beror lite på vart man bor. Sätter man ungen i privat skola så är det också ungefär 1,000 USD per månad.

Nu är vi väldigt långt off topic, men kort sagt: Det är väldigt svårt att jämföra rakt av med att bara kolla på lön och inkomstskatt.

Källa: har arbetat som företagsekonom och bott i USA.

EDIT: Har man sen tänkt att ungen ska ha ett bra jobb själv när de växer upp så kanske man vill att de pluggar på college. Så redan från dag 1 lär man börja spara till det. Vad college kostar skiljer sig enormt åt, dessutom kan man ibland få diverse stipendium. Genomsnitt i USA är 11,000 USD per år i studieavgifter om du pluggar i samma delstat du är medborgare i. Annars är snittet runt 30,000 USD per år. Det är alltså bara kostnaden för att gå utbildningen. Sen tillkommer mat, boende, kurslitteratur etc.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Swedishchef_90 , @Nucky , @Henrico , m.fl.

Texas har ingen delstatlig inkomstskatt, den är mycket riktigt 0%. Däremot betalar man alltid federal (alltså nationell) inkomstskatt i USA, den hade varit ca 27% om man har motsvarande arbeten som @användarnamn1 har.

Texas har en sales tax (motsvarande svensk moms) på 6,25% , plus upp till 2% i vissa städer. Alltså sammanlagt 8,25%. USA har ingen nationell moms, så där tillkommer inget.

Däremot betalar man property tax på alla sina fastigheter i Texas (och de flesta andra delstater i USA). Antingen äger man boendet själv, då betalar man den själv. Eller så hyr man, då betalar man den genom hyran. Texas fastighetsskatt är bland de högsta i USA, 1,63% av husets värde varje år. Har du en villa för 500,000 USD betalar du alltså ca 8,000 USD varje år i fastighetsskatt.

Hen hade troligtvis fått sjukförsäkring genom arbetet med tanke på att han tillhör en högre inkomstgrupp, så det behöver han inte oroa sig för.
Däremot får man sällan betalt om man är ledig från arbetet pga sjukdom, samt har oftast avsevärt färre semesterdagar än i Sverige. Det finns inte heller samma skydd mot uppsägning i USA, och speciellt inte i Texas då det är en av de stater som tillämpar "At-Will Employment laws". Arbetsgivare har alltså rätt att när som helst avsluta anställningen, helt utan varsel, till vilken orsak som helst.

Sen vet jag inte om hen har barn. Men har man det får man räkna med de kostnaderna också. Födsel på sjukhus kostar mellan 5-11 tusen USD, krävdes det kejsarsnitt är snittet runt 14 tusen USD. Täcker försäkringen det, så är det ju fin-fint. Men det bör man kolla upp innan.

Föräldraledighet i USA är bara 12 veckor, och dessutom obetalt, så det bör man ta med i beräkningarna också. Dagis är inte subventionerat av varken delstat eller federalt i USA, så räkna med i genomsnitt 1,000 USD per månad och barn för dagis, om inte någon av er säger upp er från arbetet då.

Årskurs 1-12 finns delstatlig, så det kan man ju sätta ungen i, men om de är bra eller inte beror lite på vart man bor. Sätter man ungen i privat skola så är det också ungefär 1,000 USD per månad.

Nu är vi väldigt långt off topic, men kort sagt: Det är väldigt svårt att jämföra rakt av med att bara kolla på lön och inkomstskatt.

Källa: har arbetat som företagsekonom och bott i USA.

Tack för infon! Dock tror jag USA just nu har 100$/dag för förskola i snitt...
min sambo är från England och dotterns kusin kostar 80£/dag utan mat eller snacks för förskolan där. Eller ca 20k per månad i SEK.

Visa signatur

Permalänk

30-35 000kr efter skatt.
Jobbar som rörmokare

Permalänk
Medlem

Edit

Stämmer inte för Schweiz. Jag bor i en av kantonerna med högst inkomstskatt. Tjänar väsentligt mer än motsvarande $220k och ligger närmre 20% än 30% i inkomstskatt.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Stämmer inte för Schweiz. Jag bor i en av kantonerna med högst inkomstskatt. Tjänar väsentligt mer än motsvarande $220k och ligger närmre 20% än 30% i inkomstskatt.

Det är vad den kalkylatorn säger... Men kanske Schweiz har en gräns precis som USA?
Elon musk maxar ju sin årsskatt efter 4h jobb

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är vad den kalkylatorn säger... Men kanske Schweiz har en gräns precis som USA?
Elon musk maxar ju sin årsskatt efter 4h jobb

Nej, Schweiz har inte en gräns.
Att jämföra skattesystem mellan länder är oerhört vanskligt. Jag kan med säkerhet säga att inkomstskatten du anger är för hög.
Sedan blir det "å ena sidan å andra sidan".

Exempelvis: i Schweiz behöver du betala obligatorisk sjukvårdsförsäkring, runt 3 kSEK per person och månad. Högre avgift för vård (beroende på vilken försäkringslösning du har) men också mycket bättre tillgänglighet än i Sverige.
Högre avgift för barnomsorg. Bättre skolor.
Förmögenhetsskatt i Schweiz. Sambeskattning. Ingen skatt på reavinster.
Att med säkerhet uttala sig om att det är "relativt billigt" som du gör visar på okunskap.

Edit: uppmjukning i all välmening. Det jag försöker säga är att det inte räcker att fokusera på en enskild parameter. Att dessutom lita på en googling... Jag är inte säker på att Musk årsskatt maxas efter 4h jobb. Kanske att han når upp till högsta marginalskatten? Jag har kolleger som har medborgarskap i USA och även om de är låååångt ifrån Musklöner muttrar de över att de behöver betala skatt både i USA och i Schweiz.

Var snäll.
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Nej, Schweiz har inte en gräns.
Att jämföra skattesystem mellan länder är oerhört vanskligt. Jag kan med säkerhet säga att inkomstskatten du anger är för hög.
Sedan blir det "å ena sidan å andra sidan".

Exempelvis: i Schweiz behöver du betala obligatorisk sjukvårdsförsäkring, runt 3 kSEK per person och månad. Högre avgift för vård (beroende på vilken försäkringslösning du har) men också mycket bättre tillgänglighet än i Sverige.
Högre avgift för barnomsorg. Bättre skolor.
Förmögenhetsskatt i Schweiz. Sambeskattning. Ingen skatt på reavinster.
Att med säkerhet uttala sig om att det är "relativt billigt" som du gör visar på okunskap.

Tycker inte det boldade är att visa okunskap?
Jag tycker att man får relativt mycket för våran skatt i Sverige mot andra länder.
Självklart kan man inte jämföra rakt av, för som du säger så skiljer mycket annat beroende på egendom och annat runt om kring.
Sen kan kvalitén självklart skilja, men jag gissar det gör den också i Schweiz?

Jag tar dock ditt ord på att det är 20% och inte 35 som Google kalkylatorn säger.
Men sen är frågan om påtvingade försäkringar bör gå som "skatt", sen är det där med pension som ingår i skatten i Sverige men inte gör i alla länder...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

30k grund
3k i skiftformstillägg
6k i OB som ingår pga skift jobb.
12 dagar 12h i månaden.

Händer att man går in 1-2 extra dagar i månaden och då blir det en del extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ålder: 29 år
Yrke: "Senior business support technician". IT Support över telefon.
Erfarenhet: 10 år inom IT
Lön: 32 000 kr
Utbildning: gymnasie
6 år hos samma AG.
Blev varslad nu dock så behöver leta nytt. Får hoppas lönen får en skjuts.

Ålder: 29 år
Yrke: Junior IT-Konsult
Erfarenhet: 10 år inom IT
Lön: 35 000 kr
Utbildning: Gymnasie

Mobiltelefon, friskvård, tillgång att fixa förmånsbil, flexibla arbetstider, standardförmåner, 25 semesterdagar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det boldade är att visa okunskap?
Jag tycker att man får relativt mycket för våran skatt i Sverige mot andra länder.
Självklart kan man inte jämföra rakt av, för som du säger så skiljer mycket annat beroende på egendom och annat runt om kring.
Sen kan kvalitén självklart skilja, men jag gissar det gör den också i Schweiz?

Jag tar dock ditt ord på att det är 20% och inte 35 som Google kalkylatorn säger.
Men sen är frågan om påtvingade försäkringar bör gå som "skatt", sen är det där med pension som ingår i skatten i Sverige men inte gör i alla länder...

Tillgängligheten i Schweiz är många gånger bättre än i Sverige. Jag vill inte säga "trust me, bro" men jag har jobbat i sjukvårdsområdet i Sverige och har varit nära statliga utredningar om kömiljarder mm. Schweiz spelar i en annan liga. När du väl blir allvarligt sjuk i Sverige har du relativt god kvalitet och god tillgänglighet. Det faktum att Kry m fl lyckats etablera sig i Sverige är bara ett resultat av hur usel tillgängligheten är.

Pension ingår inte i skatten i Sverige. Den ingår i sociala avgifter, något du inte ens ser på skattsedeln. I Schweiz ser du den eftersom du ser allt som försvinner innan du ser din nettoinkomst. De 20-25% jag betalar i skatt är alltså efter pensionsinbetalningar.

Du kan fortsätta tycka att man får relativt mycket för skatten i Sverige, men utifrån att du kraftigt överskattar skattetrycket i Schweiz och överskattar sjukvårdstillgängligheten i Sverige, överskattar pensionseffekten i Sverige så skulle jag säga att du är ute på djupt vatten.
Jag har levt länge i båda länder och skulle dra mig för att säga att man får mycket för skatten i Sverige så länge man inte ligger under genomsnittsinkomsten. Men det är en fråga om omfördelning och hur mycket de svagare värnas och det är som bekant en fråga som ligger utan forumets godkända diskussionsområden.

Visa signatur