Är mitt grafikkort dött? 2080TI

Permalänk
Medlem

Är mitt grafikkort dött? 2080TI

Hej. Helt random igår när jag surfade blev skärmen helt svart och jag kunde inte göra något. Startade om datorn och allt var normalt till en början. Kollade loggboken för systemet vilket påvisade att de var något med nvidia som felade.
Sedan hände de igen, denna gången kom de svarta "pixlar" på skärmen och sedan kraschade allt. I loggboken var de nvidia igen.
Försökte uppdatera drivrutinerna, tog bort drivrutiner med DDU men inget hjälpte. Vill tillägga att jag kunde gå in i spel mellan 5-20 min utan märka av någon konstigt, samma fps som jag alltid haft, men tillslut blev de alltid krasch.
Tog ut gpu och gjorde rent extra noga. Samma fel, svart bild direkt när jag starta, så fick starta om 5 gånger tills jag fick bild.

Jag har nu gjord en hel återställning av Windows, tänkte att de ändå var en bra idé att göra ibland. Men när jag fixade med nya Windows och allt som man gör vi nyinstallation blev de åter igen stora svarta "pixlar" som även hade lite färg runt sig.
Installera dock CS för testa ett spel, hände samma sak fast nu var de mer än bara konstiga pixlar. Uppstod som svarta trianglar och massa artifacts.

Vill tillägga att dagen innan så var allt normalt. Har inte ändrat något med hårdvaran, eller överklockat gpun m.m. Har rullat på i 2 år.

Så, ursäkta lååång text men, vad tror experterna? Är de dött?
Mvh Robin

Permalänk
Medlem

Just 2080Ti är ökänt för att minnena på det fallerar, så det är en trolig orsak.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Just 2080Ti är ökänt för att minnena på det fallerar, så det är en trolig orsak.

Ja, jag har testat spela Roblox med sonen nu med bara Intels grafik och det har inte kraschat eller något. Testade byta PCI_E slot och de var samma sak. Så känns som det är GPUn som är trasig. Ska testa med kompisens 1080ti för vara 100%

Permalänk
Medlem

Bra kandidat för ugnsbakning. Det lagar nästan alltid minnena. Vädra ordentligt bara.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av anarkizt:

Bra kandidat för ugnsbakning. Det lagar nästan alltid minnena. Vädra ordentligt bara.

du menar "lagar" aka misshandlar kortet tills chipen överhettats nog för att slå sig och potentiellt lagt ihop sprukna ledningsbanor i chipet och lödpunkter.

men håller med lite är kortet redan dött och värdelöst så är det ju värt ett test iaf finns ju inget direkt att förlora det värsta som händer är ju att kortet blir helt stekt, löser problemet ett tag iaf eller faktiskt blir bra nog för att hålla tills kortet dör av andra anledningar.

värt är väl att också att faktiskt poängtera innan man rekomenderar det att man inte bör göra detta i sin vanliga ugn man tänkt laga mat i efteråt då korten kommer nästan garanterat släppa ifrån sig diverse kemikalier i ugnen som i längden kan vara hälsofarliga speciellt att konsumera även i väldigt små mängder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du menar "lagar" aka misshandlar kortet tills chipen överhettats nog för att slå sig och potentiellt lagt ihop sprukna ledningsbanor i chipet och lödpunkter.

men håller med lite är kortet redan dött och värdelöst så är det ju värt ett test iaf finns ju inget direkt att förlora det värsta som händer är ju att kortet blir helt stekt, löser problemet ett tag iaf eller faktiskt blir bra nog för att hålla tills kortet dör av andra anledningar.

värt är väl att också att faktiskt poängtera innan man rekomenderar det att man inte bör göra detta i sin vanliga ugn man tänkt laga mat i efteråt då korten kommer nästan garanterat släppa ifrån sig diverse kemikalier i ugnen som i längden kan vara hälsofarliga speciellt att konsumera även i väldigt små mängder.

Det är ju synd man inte har en extra ugn stående.. haha

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering. Köpte ett paket igår av en kille här på SweC med 9800x3d m.m inför nytt bygge med ett 5070 ti eventuellt. Men tänkte idag att ja testar slänga in grafikkortet i ugnen. Fixade iordning gpun, in i ugnen på 200-210 grader i 10 min.
Nu har kortet fungerat i över 2h. Testar ha igång spel samt en benchmark i över 30 min.. Sjukt att de verkligen fungerade.