AMD:s tidigare prisplaner för RX 9070 läcker

Permalänk
Medlem

För runt 6000 kronor så hade jag kunnat överväga att köra AMD, men lägger de sig runt 7-8 så blir det nog Nvidia igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De har ju redan sålt korten i december, flera ÅF fick korten ca 10e januari. Detta är troligare problem att komma överens med butiker om vem som skall stå för värdeminskningen.

Skulle du som butik vilja köpa produkter för 499 och sen sälja dem för samma pris? Eller köpa för ännu mer och sälja för förlust?
För amd get enbart kredit, de återbetalar ingen mellanskillnad och det kan vara tugnt för mindre aktörer

Ja kan ju vara så också, men allt annat jag skrev står jag för och tror på fortfarande.

Dock så är det väl mindre tungt för dessa mindre aktörer om man får börja sälja korten redan nu till det lägre priset som AMD bestämt. Nu sitter ju korten bara där och tar upp plats i lagren, vilket också kostar. Bättre att börja få in pengar redan nu. ÅF kan väl vägra sälja korten innan de kommit överens om nåt rättvist, men vet inte om AMD egentligen förlorar särskilt mycket på det. Det är ÅF som är förlorarna i den kampen och förr eller senare så måste de börja sälja av sina lager.

Permalänk
Medlem

Mitt 7900 XTX kostade vid launch 75 % av ett 4080. Men jag skulle inte säga att det ger ens 75 % av värdet.

Raster och minne är bra, men sen är det fullständigt tvärstopp. Ingen bra upscaler, löjligt dålig RT, osv osv.

AMD måste ge kunden mer värde per krona än Nvidia, inte lägga sig strax under i pris och ha en feature stack som är ett par generationer efter.

Tur att jag kör Linux, annars hade jag varit ännu surare.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Frågan är om priset vid release kommer sjunka efter 2 månader som de "alltid" gjort om jag inte är senil?
Eller håller de ett lägre pris för en lång tid framåt

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

AMD tycks aldrig ha något intresse för ta mer marknadsandelar och ställer sig snällt i rad med Nvidia med prestanda / pris i typ raster prestanda endast. Tycks behövas lite reality check hos AMD när de konstant tycks lägga sig lite för högt i pris och sen funderar de varför de knappt syns i statistiken i Steam Survey... hmmm.... Nvidia har ju fördelar såsom DLSS om än FSR4 verkar ett stor klivt framåt (men med begränsat stöd jämfört med Nvidias), RT prestandan halkar efter (nu med fler och fler spel t.o.m. kräver det blir det ju mer och mer viktigt vare sig man bryr sig i RT eller inte) och generellt bättre mjukvarustöd.

Allting över $599 basmodell (upp till ~$650 överklockade AIB varianter) blir svårsålt som vanligt men enligt folk sådär generellt tycks man vilja se typ $500 vilket om det finns nån sanning i denna prisinformation lär nog aldrig ske... Fanns ju några rykten om $479 för basmodellen och upp till $549 för AIB kort men kanske det gäller icke XT versionen det. Tar man och interpolerar dessa rykten med dom tidigare låter ju typ 479 - $549 för 9070 och 599 - $649 mera troligt med Nvidias kort i beaktan också.

Detta skulle ha öppnat upp för Intel B750/B770 kort i sin tur i $399~$429 och 329~$349 rangen ungefär, synd om dessa aldrig släpps. B770 kanske skulle komma i närheten av 9070 (icke XT) gissningsvis.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

AMD tycks aldrig ha något intresse för ta mer marknadsandelar och ställer sig snällt i rad med Nvidia med prestanda / pris i typ raster prestanda endast. Tycks behövas lite reality check hos AMD när de konstant tycks lägga sig lite för högt i pris och sen funderar de varför de knappt syns i statistiken i Steam Survey... hmmm.... Nvidia har ju fördelar såsom DLSS om än FSR4 verkar ett stor klivt framåt (men med begränsat stöd jämfört med Nvidias), RT prestandan halkar efter (nu med fler och fler spel t.o.m. kräver det blir det ju mer och mer viktigt vare sig man bryr sig i RT eller inte) och generellt bättre mjukvarustöd.

Allting över $599 basmodell (upp till ~$650 överklockade AIB varianter) blir svårsålt som vanligt men enligt folk sådär generellt tycks man vilja se typ $500 vilket om det finns nån sanning i denna prisinformation lär nog aldrig ske... Fanns ju några rykten om $479 för basmodellen och upp till $549 för AIB kort men kanske det gäller icke XT versionen det. Tar man och interpolerar dessa rykten med dom tidigare låter ju typ 479 - $549 för 9070 och 599 - $649 mera troligt med Nvidias kort i beaktan också.

Alla spel som kör FSR 3 ska tydligt has stöd för FSR4 enligt AMD gissar på att det kommer vara något man sätter på i adrenalin typ såsom AFMF2 fungerar.

Allt under 599$ kommer vara vettigt pris för 9070XT om det stämmer att de ska var jämnbra med 4080s då borde det ligga på nivå med en 5070TI men betydligt billigare.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Inaktiv

Tror inte alls på detta ryktet för $899 är bara $100 mindre än vad 7900 XTX kostade när det lanserades. Sedan är $899 respektive $749 inte "runt 10,000 kr och 8,200 kr" utan 12,292 kr respektive 10,238 kr när man räknar med svensk moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tror det är smart av AMD att fokusera på ett smalare område. Det är inga volymer i försäljning i toppskiktet. Dom behöver lyckas med FSR4 och dom behöver ta marknadsandelar

Mjo, dock lite trist med priserna för folket som vill köra 4k, budget korten räcker inte riktigt till där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Alla spel som kör FSR 3 ska tydligt has stöd för FSR4 enligt AMD gissar på att det kommer vara något man sätter på i adrenalin typ såsom AFMF2 fungerar.

Allt under 599$ kommer vara vettigt pris för 9070XT om det stämmer att de ska var jämnbra med 4080s då borde det ligga på nivå med en 5070TI men betydligt billigare.

Tror inte en sekund att 9070XT kommer ligger jämnsides med 4080s i medel men i kanske något undantag, kanske nära 4070 Ti i medel tror jag är mera rimligt, mina prisspekulationer är beräknat från det så visst skulle även $599 va förhållandevis bra bang for buck men kanske inte tillräckligt bra att man tar marknadsandelar från Nvidia.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349616:

Tror inte alls på detta ryktet för $899 är bara $100 mindre än vad 7900 XTX kostade när det lanserades. Sedan är $899 respektive $749 inte "runt 10,000 kr och 8,200 kr" utan 12,292 kr respektive 10,238 kr när man räknar med svensk moms.

Baserat på AMD's tidigare lanseringar, samt kommentaren om "inte 300 eller 1000usd" och att det konkurrerar med 4070ti, kan jag tänka mig att de tänkt $650, eller möjligen $750 i ett tidigt skede. Däremot finner jag det också omöjligt att tro en sekund på att de tänkt $899, när det är sämre än förra generationens existerande 4080 super. Möjligen menas $899 inklusive moms, det är det enda logiska, men jag har inte läst artiklarna. Det å andra sidan är helt möjligt att de övervägt som sagt, då det blir $749 utan moms (Bulgarien har 20%).

Jag tror som många att de ändå kommer vara för högt prissatta. Men hoppas fortsatt på $550 max för 9700xt, kanske jag är dum, men kanske Amd ändå bestämmer att ändra sig markant från tidigare lanseringar och faktiskt köra på att "ta marknadsandelar" som de påstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tror inte en sekund att 9070XT kommer ligger jämnsides med 4080s i medel men i kanske något undantag, kanske nära 4070 Ti i medel tror jag är mera rimligt, mina prisspekulationer är beräknat från det så visst skulle även $599 va förhållandevis bra bang for buck men kanske inte tillräckligt bra att man tar marknadsandelar från Nvidia.

Alla läckor som har kommit ut senaste veckorna verkar tyda på att kommer lika runt 4080s och om 899$ som originella priset stämmer så tror jag mer på det kan vara sant inte en chans att AMD skulle sätta så högt pris om det presterade bättre en 4070ti isåfall skulle det kosta lika mycket som 7900XT med ungefär samma prestanda men mindre vram varför en släppa kortet isåfall.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

I raster tror jag det blir nära, baserat på läckor, men i RT är det ju närmre 4070ti. Addera dlss.. Ja, det är en 4070ti utmanare.

Finns två saker att ta hänsyn till om prisläckorna tycker jag. 1. Ville AMD kanske lura Nvidia? Mycket möjligt, då måste man ju lura återförsäljarna också så att inget läcker.
2. En faktor som talar för högre priser är kylarna. Amd's 7000 generation, låg-mellan klass, hade generellt sett väldigt kassa kylare. Medans alla 9070 kort jag sett har grymma stora påkostade kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Alla läckor som har kommit ut senaste veckorna verkar tyda på att kommer lika runt 4080s och om 899$ som originella priset stämmer så tror jag mer på det kan vara sant inte en chans att AMD skulle sätta så högt pris om det presterade bättre en 4070ti isåfall skulle det kosta lika mycket som 7900XT med ungefär samma prestanda men mindre vram varför en släppa kortet isåfall.

$899 ifrågasätter jag dock starkt, känns som någon amerikan glömt bort att subtrahera momsen och att Bulgarien kanske inte har de bästa priserna och inför lansering osv. Men visst håller jag med dig om man utgår från det priset.

9070 XT är ju inte tänkt slå 7900 XTX i raster men kan bli intressant i RT prestanda. Nå vi får se var korten landar, hoppeligen ger de åtminstone relativt god bang-for-buck.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Mjo, dock lite trist med priserna för folket som vill köra 4k, budget korten räcker inte riktigt till där

Nej 4k är inte riktigt ekonomiskt hållbart för spelande, håller med. Kanske om skärmar hade mappat 1080p till 4k utan interpolering, dvs visa samma pixel 4 gånger och matcha exakt mot en 4k yta, så hade det varit ok. Då hade man kunnat gejma i 1080 och göra allt annat i 4k. Men nästan alla skärmar jag vet om gör inte detta, tyvärr. På min 4k OLED TV kan jag köra 1080p, men då är avståndet så långt så jag nästan inte ser skillnaden.

Sen är det ju också en kultur/designfråga hos utvecklarna. Hade man velat hade man kunnat ha 4k/60fps som en guldstandard för "minimum requirements" korten. Vi hade 60FPS-spel på Wii för guds skull. Men istället väljer man att pusha saker som RT, Lumen etc, UE5 är ju rätt kasst optimerat som det är. Sen använder man FSR och DLSR som en krycka för att kompensera för dålig optimering och onödigt fotorealism som inget frågat efter. Istället för att fokusera på prestanda och bra gameplay. Kolla på Star Wars Outlaws tex, blir ju kul screenshots, men spelet är ju helt dött, lego star wars har bättre spelmekanik än det.

Håller tummarna att fler hakar på IDTech 7/8 istället. Indiana Jones är ett bra exempel på hur RT ska implementeras jämfört med UE5 lumen och tex STALKER II som laggar på ett 4090.

EDIT: såg nu att dem inte licenserar ut IDtech senare än version 4.5 längre. Det var ju trist.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Möjligen menas $899 inklusive moms, det är det enda logiska, men jag har inte läst artiklarna. Det å andra sidan är helt möjligt att de övervägt som sagt, då det blir $749 utan moms (Bulgarien har 20%).

Min bulgariska är inte den bästa men jag har sett kommentarer på andra sidor som säger att vad som anges i videon som priset kommer ifrån är "över 2000 bulgariska lev", vilket blir ca $900 med 20% moms avdraget.

Sen blir det inte alltid rättvisande att bara konvertera till USD p.g.a. regionala prisskillnader, men Bulgarien verkar ha hyffsat "normala" priser vad jag kan se. Så om källan faktiskt har rätt så verkar $899 MSRP stämma ganska bra, men det är förstås ett ganska stort "om".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Även om det är MSRP och slutpriset landar i 7000-omrodet är jag intresserad kvar om vi snackar om 7900 XTX-ish presetanda.

X2!

Mitt mål är dubbel prestanda per krona jämfört med mitt 5700xt, var väldigt nära på att köpa 7800xt men dök upp lite viktigare utgifter… nu håller jag tummarna för nya serien

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nvidia behöver ju verkligen konkurrens. Tror amd är på rätt väg och har en chans. Men kanske får vänta någon generation innan det blir riktigt intressant. Borde finnas möjlighet när nvidia vill ha 35k för toppkorten. Snälla hjälp oss amd & intel!

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

9060xt för 4-5000kr kan locka mig om det står sig bra mot 5060 serien. Och fsr4 är bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Nvidia behöver ju verkligen konkurrens. Tror amd är på rätt väg och har en chans. Men kanske får vänta någon generation innan det blir riktigt intressant. Borde finnas möjlighet när nvidia vill ha 35k för toppkorten. Snälla hjälp oss amd & intel!

Jag tror AMD på det stora hela gör rätt nu, men det är ett genrep inför UDNA. AMD's problem har ju alltid varit att dom klarar inte av det där perfekta första intrycket. Köper man en produkt för 10,000:- då måste det fungera perfekt direkt. Ingen byter ut en Nvidia GPU för att sitta och vänta på ordentliga drivers i 6 månader.

Det här är till stor del en förtroendefråga och det tar några generationer att bygga upp det förtroendet. Även om RDNA4 gör allt rätt kommer det nog inte sälja i närheten av Nvidia-kvantiteter, men liksom Ryzen visat, om man ligger i och fortsätter naila hårdvaran, releases och programvaror då kan man på sikt bryta ner Nvidia och vinna över kunder. Det kommer inte vara lätt, och det är bara att hopaps att AMD har den uthållighet som krävs.

Jag tror också AMD kommer satsa mer på APU för tillfället, då det inte finns någon konkurens där. Intel är inte riktigt med och Nvidia har ingen x86 licens, så där är det ju öppet mål. Det som kan grusa är Windows on ARM men det har ju sin egen rätt enorma uppförsbacke.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Intel har ej prestandan och amd jagar mellan segmentet och lär göra det tills de får en större kundkrets vilket lär dröja flera år.
Så det kommer nog bli som med bulldozer och sandybridge framöver.
Nvidia kan ta 500 tusen om de vill det eftersom det kommer bara vara dom som är ensamma och ohotade i topp segmentet. Ingen konkurrens i toppen.
Som vi såg med ovan nämnda exempel kommer även utveckligen och framstegen gå ned till snigeltakt med prestanda ökningar på ca 5-10% per generation.

Tråkigt men något vi sett förut och inget konstigt. Varför kämpa om man tävlar ensam och varför slösa pengar på forskning och utveckling om kunderna enbart har mig som de kan köpa av?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Intel har ej prestandan och amd jagar mellan segmentet och lär göra det tills de får en större kundkrets vilket lär dröja flera år.
Så det kommer nog bli som med bulldozer och sandybridge framöver.
Nvidia kan ta 500 tusen om de vill det eftersom det kommer bara vara dom som är ensamma och ohotade i topp segmentet. Ingen konkurrens i toppen.
Som vi såg med ovan nämnda exempel kommer även utveckligen och framstegen gå ned till snigeltakt med prestanda ökningar på ca 5-10% per generation.

Tråkigt men något vi sett förut och inget konstigt. Varför kämpa om man tävlar ensam och varför slösa pengar på forskning och utveckling om kunderna enbart har mig som de kan köpa av?

UDNA ska väl komma redan 2026 så vad va du fått flera år ifrån?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Och RDNA 4 skulle komma 2024 oktober, amds tidsplan verkar ju inte perfekta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Snart kommer Amerikanare behöva lägga på 25% på priset även de, tariffer/tull på gång på all importerad elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ska komma. Jag tror det när jag ser det och vad säger att AMD kan konkkurera för det?
AMD har ju själva sagt att de kommer jaga kunder i mellansegmentet och det är inget man fixar på ett år. Att bygga upp sitt varumärke som är i botten tar tid, pengar och uppoffringar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tänk 2027, tror verkligen inte att något stort nytt kommer inom ett år. Mer troligt 2028 än 2026...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Tänk 2027, tror verkligen inte att något stort nytt kommer inom ett år. Mer troligt 2028 än 2026...

Q2 2026 säger ryktena en sålänge.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om jag förstått rätt är det FSR 3.1 där AMD bytte till DLL-swap dvs man kan bara ersätta dll-filerna för FSR och få nyare version.
Men just nu har vi ingen aning om hur bra FSR4 är eller hur effektivt de nya RX korten kan köra mer AI uppskalning.
Trots allt verkar ju DLSS4 vara ett lyft på flera områden.

Permalänk
Medlem

Hoppas förklaringen till AMD's extrema fummel här är att de insåg att det vore självmord att lansera 9070 utan något svar på MFG. I så fall lever ändå ett litet hopp om att de faktiskt försöker konkurrera med Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Hoppas förklaringen till AMD's extrema fummel här är att de insåg att det vore självmord att lansera 9070 utan något svar på MFG. I så fall lever ändå ett litet hopp om att de faktiskt försöker konkurrera med Nvidia.

Dom har ju två alternativ för FG vanlig FG via FSR och FG på drivrutins nivå AFMF2.

Anledning varför de inte har släppt korten än är för att det vill få till priserna rätt direkt så det inte blir som RX 7000 serien där korten blev riktigt prisvärda efter prissänkningar denna gången vill dom få till priserna direkt för början.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om detta stämmer så kommer jag att kunna köra FSR4 på mitt 1080Ti och behöver inte få någon panik utan lugnt vänta till nästa vinter (Black Friday)för en uppgradering.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.