ASUS MAXIMUS VIII RANGER & Intel Core i7-7700 (Läs beskrivning!)

Permalänk
Medlem

ASUS MAXIMUS VIII RANGER & Intel Core i7-7700 (Läs beskrivning!)

Då var det dags att sälja min gamla setup som har legat och tagit plats.

Det viktiga att nämna är att det är något fel på antingen moderkortet eller CPU:n som gör att två av RAM-slotten inte fungerar. Det hände helt från ingenstans nånstans i 2021 och fick sen dess köra RAM:et i single channel. Har man ram i någon av de två slotten som inte fungerar så kommer man inte få boot.

På baksidan tror jag att det sitter en backplate till min gamla Hyper 212 Evo. Vet inte om det fanns någon original-backplate, isåfall finns den tyvärr inte med.

Har ingen aning om vad folk kan vara villiga att ge för detta så ni får buda och så behåller jag mig rätten att sälja till den jag känner för.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem
Nytt bud: 500 kr
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Permalänk
Avstängd
Nytt bud: 600 kr +f
Permalänk
Medlem

Förstår jag det som att två slots brevid varandra är trasiga så att man inte kan köra dual channel?

Det hade ju varit helt lugnt om typ A1 och B1 var trasiga tex

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Förstår jag det som att två slots brevid varandra är trasiga så att man inte kan köra dual channel?

Det hade ju varit helt lugnt om typ A1 och B1 var trasiga tex

Ja precis. Om jag minns rätt är det de två slotsen närms CPUn som inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Kan bero på dålig kontakt mellan cpu och sockel. Lyft på CPUn o rengör under samt blås rent vid sockeln.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

minnes kanaler dör bara om pins är böjda på moderkortet eller om minnes kontrollen i cpun är kass ! så ena eller det andra , kanske testa moderkortet med en annan cpu och se så slipper du vara osäker / sälja det billigt!

Visa signatur

Gaming on a gigabyte z490 extreme | 10600kf @ 5.1ghz | 32gb 4000mts c14 | evga 2080 xoc |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Kan bero på dålig kontakt mellan cpu och sockel. Lyft på CPUn o rengör under samt blås rent vid sockeln.

Det är mycket möjligt. Det märkliga är att detta hände från ingenstans över ett halvår efter jag satt i moderkortet och CPU som jag hade köpt begagnat. Senast jag ens öppnade chassit var vid det tillfället så känns skumt att det skulle dyka upp ett sådant problem bara sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0ps:

minnes kanaler dör bara om pins är böjda på moderkortet eller om minnes kontrollen i cpun är kass ! så ena eller det andra , kanske testa moderkortet med en annan cpu och se så slipper du vara osäker / sälja det billigt!

Har tyvärr inget annat moderkort eller annan CPU att prova med och har helt ärligt inte orken att ens prova. Säljer som defekt och löser köparen det så blir det vinst för dom.

Permalänk
Avstängd

När avslutar du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twilighter:

När avslutar du ?

Tänker att jag kan se om det trillar in något mer bud fram tills imorgon vid lunchtid, säg 12:00.

Permalänk
Medlem
Nytt bud: 700 kr
Permalänk
Avstängd
Nytt bud: 750 kr +f
Permalänk
Medlem

Då avslutar jag annonsen

Permalänk