Snabbkoll: Ska du uppgradera till RTX 5000-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad är din syn på RTX 5090 då i relation till RTX 4090 och 5080?

Mvh

Undvek sarkasmer i mitt inlägg så gått jag kunde, men min syn är att "5090" egentligen är 4090 Ti.

Nvidias nonsens om att "vi måste ha AI för att leverera mer prestanda" skulle mest sannolikt behöva fortsätta med "på vår nuvarande 5-6 år gamla iteration av RTX-GPU:er" för att hamna någonstans i närheten av sanningen. För varje generation som levereras på en marknad av bristande konkurrens så kommer Nvidia (precis som alla andra företag) att fortsätta sin teknologiska stagnation mot att leverera nästan samma vara i blott förnyad kostym.

Man kan ju redan tänka sig nu att 6080 kommer ha ett ännu mindre prestandaövertag mot 5080, men 8x MFG så att de kan prestentera ännu grövre fantasisiffror och lura på blåögda kunder ännu en generation av ingenting nytt förutom interaktiva AI-filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är också så att Nvidia kört sin vanliga suffix-shuffle, vilket framgår när man kollar krets-storleken:

Vad är det för universal-regler du hittat som på ett konsekvent sätt kopplar kretsstorlek till kortnamn?

Synd om klassiska 1080 förövrigt, som "borde" hetat 1060Ti...

Vad man kan säga är att med väldigt få undantag så har 80 tilldelats den näst största kretsen inom sin generation. Och så har gjorts även denna gång.

Citat:

Nvidias nonsens om att "vi måste ha AI för att leverera mer prestanda"

Sony säger samma sak. Och fler därtill har pekat på att traditionell raster är så välutvecklat nu att det enda sättet att göra betydande prestandahopp är "mer och mer". Vilket innebär mer $$$.

Men du kanske har tips på hur de ska göra? Tänk att vi har en kretsdesigner av den kalibern här på forumet, häftigt!

Permalänk
Medlem

Blir nog 2060super -> 5070. Hade varit kul att klicka hem ett under releasen.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 5800X3D GPU AMD Powercolor 9070XT Reaper RAM Corsair Vengeance 2x16gb 3200 MHz MB MSI B450 TOMAHAWK MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad är det för universal-regler du hittat som på ett konsekvent sätt kopplar kretsstorlek till kortnamn?

Det är väl ingen universal-regel, men historiskt har ju nvidia skärt ner sina kort utifrån vissa storlekar.
Nu är 5090 inte fulla chippet, 5080 är hälften så stor som 5090 etc

Och detta efter att de redan skjutit på suffixen med 4070, så gör de det ännu värre denna gång.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 32 GB 3600 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk

Jag kör med AMD så jag bryr mig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Jag siktar på ett 5090 på torsdag, det enda jag oroar mig över är tillgången på kort.

Hur gick det?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Hur gick det?

Oj, helt åt skogen. Men det verkar ju vara normen.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk

Lutar nog mer åt 6090 när man ändå sitter på ett 4090.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Tanken var ett 5090 men efter en galen dålig tillgång som jag aldrig tidigare sett så har jag ändrat mina planer lite.

Blev ett 7900XTX som jag får köra med året ut eller tills det faktiskt finns kort att köpa samt se hur de nya OLED VR Headseten levererar

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow