Permalänk
Medlem

Spela datorspel på en TV?

Hej,

Jag vet inte om detta är rätt forum för denna fråga, men jag testar ändå. Jag är intresserad av att spela spel via min stationära dator och ibland koppla upp den till min Samsung-TV. Jag undrar om någon har erfarenhet av att göra detta och hur det fungerar? Min första tanke var att koppla upp mig trådlöst, men det verkar inte fungera ordentligt på min TV, så alternativet blir att använda en HDMI-kabel.

Är det att rekommendera?

Med vänlig hälsning,
Hulamaan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 8-Core Processor, 4700 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Noctua NH-D15 chromax.black, ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI
,Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) Expo / 6000MHz / CL36, ASUS TUF GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC, Kingston Fury Renegade 4TB, be quiet! Pure Power 12 M 1000W - ATX 3.0, Phanteks Eclipse G500A / Tempered Glass / DRGB / 3x140mm & be quiet! Pure Wings 3 / PWM / 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulamaan:

Hej,

Jag vet inte om detta är rätt forum för denna fråga, men jag testar ändå. Jag är intresserad av att spela spel via min stationära dator och ibland koppla upp den till min Samsung-TV. Jag undrar om någon har erfarenhet av att göra detta och hur det fungerar? Min första tanke var att koppla upp mig trådlöst, men det verkar inte fungera ordentligt på min TV, så alternativet blir att använda en HDMI-kabel.

Är det att rekommendera?

Med vänlig hälsning,
Hulamaan

Det fungerar via HDMI precis som t.ex. ett Playstation.
På många TV:ar måste man aktivera ett spelbildläge i menyerna annars kan det bli lång eftersläpning.

Permalänk
Medlem

Hur långt har du mellan din dator och TV ? Beroende så kan du behöva en aktiv optisk HDMI kabel. Och något sätt för mus o tangentbord eller kontroller att få kontakt med datorn.

Men annars så är det inga som helst problem med att spela dator på en tv. En tv är en skärm precis som din datorskärm och beter sig typ på exakt samma vis.
Men du kanske vill kolla upp "spel läge" på din TV för att minska latensy.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hur långt har du mellan din dator och TV ? Beroende så kan du behöva en aktiv optisk HDMI kabel. Och något sätt för mus o tangentbord eller kontroller att få kontakt med datorn.

Men annars så är det inga som helst problem med att spela dator på en tv. En tv är en skärm precis som din datorskärm och beter sig typ på exakt samma vis.
Men du kanske vill kolla upp "spel läge" på din TV för att minska latensy.

Det är ca 4-5 meter avstånd mellan min dator och TV. Rekommederar du att jag köper en optisk HDMI kabel?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 8-Core Processor, 4700 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Noctua NH-D15 chromax.black, ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI
,Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) Expo / 6000MHz / CL36, ASUS TUF GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC, Kingston Fury Renegade 4TB, be quiet! Pure Power 12 M 1000W - ATX 3.0, Phanteks Eclipse G500A / Tempered Glass / DRGB / 3x140mm & be quiet! Pure Wings 3 / PWM / 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulamaan:

Det är ca 4-5 meter avstånd mellan min dator och TV. Rekommederar du att jag köper en optisk HDMI kabel?

Skulle säga att gränsen ligger lite runt/efter 5m. Så?
Men jag hade nog testat med en vanlig (certifierad!) i koppar först, då de är mycket billigare än optiska på det avståndet.
Skulle man få problem så så får man väll krypa till korsett och kanske tyvärr öppna plånboken mer.

Nördic rekommenderar jag och många andra här med
https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Är det mer än 3 meter och du ska ha 48Gb/s hade jag gått på optisk direkt. Går att köpa för ett par hundringar på Aliexpress om du vill chansa och spara lite pengar.