RTX 5080 Founders Edition kan ha signalproblem

Permalänk
Melding Plague

RTX 5080 Founders Edition kan ha signalproblem

Tyska överklockaren Roman Hartung blev tvungen att köra på PCI-Express 4.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag tog upp detta igår i en tråd här, verkar lite oroväckande då många har problem med detta

Se om de sänker priserna nu framöver pga detta eller om de återkallar korten.

Kanske går att fixa med någon uppdatering.

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad. Det går att lösa men det bästa är att designa om pcb till nästa generation.
Nåväl.. Kan vara bra för AMD

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Så många andra recencenter som fått FE-korten att testa, swec inkluderat och inte stött på något problem. Majoriteten.

Kan likväl vara problem med vissa moderkort istället. Första gången PCIe 5.0 kommer på ett grafikkort, så teoretiskt stöd testas nu mot verkligheten.

Lite tidigt att säga "nothin' burger" men känns verkligen verkligen som det. Som den där jäkla POSCAP/MLCC-hysterin runt 3080-korten.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Så många andra recencenter som fått FE-korten att testa, swec inkluderat och inte stött på något problem. Majoriteten.

Kan likväl vara problem med vissa moderkort istället. Första gången PCIe 5.0 kommer på ett grafikkort, så teoretiskt stöd testas nu mot verkligheten.

Lite tidigt att säga "nothin' burger" men känns verkligen verkligen som det. Som den där jäkla POSCAP/MLCC-hysterin runt 3080-korten.

@Teddis

Många recensenter som haft problem som de tar upp i videos

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Teddis

Många recensenter som haft problem som de tar upp i videos

Två gånger har du nu sagt "många". Ryck fram dina källor

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Två gånger har du nu sagt "många". Ryck upp dina källor

@Teddis

Kolla videon runt 6-7 min in. Där tar han upp problemen och även att andra recensenter har problem.
https://youtu.be/IvQwlN1sE0U?si=I08dEMnnfTK5MUiQ

Permalänk
Medlem

Klart han "har problem" och får views därefter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Klart han "har problem" och får views därefter...

Ja det är något att ta i beaktning när man läser sådant här.

Permalänk
Medlem

Jag har också känt mig lite skeptisk till denna separata PCB design. Förvisso bra för repairability, men jag vet inte, känns som att det är en j**la massa signaler som snabbt ska över en supertunn flex kabel. Får se hur det är i längden, just nu tror jag inte detta behöver bli någon sensationell nyhet.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

I fallet der8auer så funkar 5090-kortet helt utan problem i PCIe 5.0, medan 5080 strular.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad problemet är så är det bevisat gång på gång att man köper inte ny hårdvara/mjukvara dag 1, utan väntar lugnt i båten. Men det är svårt att hålla sig ibland!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Teddis

Kolla videon runt 6-7 min in. Där tar han upp problemen och även att andra recensenter har problem.
https://youtu.be/IvQwlN1sE0U?si=I08dEMnnfTK5MUiQ

Ok. För du sade "Många recensenter som haft problem som de tar upp i videos" så jag hoppades på att du hade lite exempel utöver. De två andra recensenterna han tar upp körde alltså båda med riser-kabel, och då lever man ju lite utanför specifikation och får ta höjd för att såna här problem uppstår.

Frågan är sedan hur många andra PCIe 5.0 grafikkort som Optimum egentligen testat i sina SFF-chassin, för tredjeparttillverkarnas kort ryms ju generellt inte alls i dom typen av byggen som han gör (förrän han får tag i vattenblock).

Hittils bara Roman som jag sett och hört från annars iaf. Men det ligger säkert något i det att signalintegriteten i FE-lösningen kanske är en öm punkt och i och med att hans 5090 FE inte påvisade samma problem så kanske det handlar om variation mellan exemplar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så först har vi den, sett till tidigare generationer, blodfattiga prestandaförändringen och nu skall man möjligen även tappa 4% av prestandan genom att man inte kan köra PCIe 5....

Permalänk
Medlem

Stämmer detta innebär det att 5080 endast är 4,8% snabbare än 4080 enligt SweClockers prestandaindex. Får verkligen hoppas att AMD överpresterar, för denna iteration från NVIDIA är inte något annat än en örfil till gamers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keashar:

Stämmer detta innebär det att 5080 endast är 4,8% snabbare än 4080 enligt SweClockers prestandaindex. Får verkligen hoppas att AMD överpresterar, för denna iteration från NVIDIA är inte något annat än en örfil till gamers...

Folk kommer ändå köpa dom och betala premiumet för att det är Nvidia och man måste ju ha RT...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

I artikeln står att den använder en kabel för pcie. Det stämmer dock inte. Den använder en kabel för hdmi/dp, men för pcie är det två PCBer som sitter ihop direkt med en kontakt. Kontakten kan såklart skapa liknande problem, men bör inte vara lika illa som att det dessutom går via en kabel.

Permalänk
Medlem

Well både 5.0 och 4.0 är mer eller mindre meningslöst för dessa gpuer (för spel iallafall) så spelar ingen större roll direkt.

Visserligen är det lite oroväckande om det är ett problem som med tiden kan bli värre och göra korten obrukbara! Men får hålla tummarna på att detta är ett resultat av den interna kontakten!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så först har vi den, sett till tidigare generationer, blodfattiga prestandaförändringen och nu skall man möjligen även tappa 4% av prestandan genom att man inte kan köra PCIe 5....

Finns det tester på detta? Alltså att vissa kort i 5000-serien blir strypta av PCIe 4.0?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Finns det tester på detta? Alltså att vissa kort i 5000-serien blir strypta av PCIe 4.0?

Ja, fast nej, de blir inte direkt strypta skulle jag säga. 4% verkar vara worst-case, med RTX 5090 i 1080p via PCIe 3.0, då de stryps mer vid hög FPS.
Med 4.0 får man ut 99% enligt Techpowerups test, och med 3.0 98% i 4K.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Måste vara något fel på just det kortet han testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Vilket hade varit väldigt osannolikt sett till hur få kort som egentligen går ut till de som testar, dock sett till hur få FE kort nvidia verkar ha tillverkat så kanske det ändå inte är så osannolikt, och då även mer sannolikt för de som faktiskt lyckades köpa ett FE kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Varför då eller hur menar du? För att Nvidia kan aldrig göra fel?

Permalänk
Medlem

Vad är en ”riser-kabel”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vad är en ”riser-kabel”?

Kabel du sätter i pcie för att montera gpu vertikalt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Har vi i nte lärt oss detta vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Oavsett vad problemet är så är det bevisat gång på gång att man köper inte ny hårdvara/mjukvara dag 1, utan väntar lugnt i båten. Men det är svårt att hålla sig ibland!

Köpte förra serien dagen 50-serien släppte. Fatta vilken ismage jag lär ha

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

En av dom där grejerna med Nvidia är att man faktiskt vågar köpa på dag ett, som att köpa ett playstation typ. Man plockar ut sitt gamla kort, sätter i sitt nya och allt blir bara bättre. Nvidia är ju medvetna om detta och gör vad dom kan för att naila releaserna. En sådan här sak är givetvis en nagel i ögat och visar det sig att det är något så kommer förtroendet skadas.

AMD vet också om hur viktigt detta är och det verkar som dom faktiskt vill göra en Nvidia denna gång. Det skall bli mycket intressant att se om AMD 100% nailar releasen utan strul och drivrutiner som är perfekta dag ett, ett viktigt steg att bryta ner NV.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kabel du sätter i pcie för att montera gpu vertikalt

Ah okej, men Debaur hade ingen sådan tror jag i hans testsvit

Permalänk
Medlem

Sisådär kvalité på den interna riserkabeln i FE-kylarna då, antar jag. Alltså den som kopplar huvudkretsen mot PCI-E-kontakten.

Skrivet av Megacrash:

Vad är en ”riser-kabel”?

Absolut enklast förklarat: en förlängningskabel (för PCI-E-anslutning).

Visa signatur

9950X3D | 3090