RTX 5080 Founders Edition kan ha signalproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Sisådär kvalité på den interna riserkabeln i FE-kylarna då, antar jag. Alltså den som kopplar huvudkretsen mot PCI-E-kontakten.

Absolut enklast förklarat: en förlängningskabel (för PCI-E-anslutning).

Som specifikt gör att du kan resa kortet till en vertikal position

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

En av dom där grejerna med Nvidia är att man faktiskt vågar köpa på dag ett, som att köpa ett playstation typ. Man plockar ut sitt gamla kort, sätter i sitt nya och allt blir bara bättre. Nvidia är ju medvetna om detta och gör vad dom kan för att naila releaserna. En sådan här sak är givetvis en nagel i ögat och visar det sig att det är något så kommer förtroendet skadas.

AMD vet också om hur viktigt detta är och det verkar som dom faktiskt vill göra en Nvidia denna gång. Det skall bli mycket intressant att se om AMD 100% nailar releasen utan strul och drivrutiner som är perfekta dag ett, ett viktigt steg att bryta ner NV.

Det har gällt både AMD och Nvidia generellt senaste årtionde. Vissa problem finns alltid (se 2080ti artefakter osv) men för majoriteten är det smooth sailing. Jag tror att folk generaliserar mycket från typ sample size = 2 när de byter till ena eller andra efter många år och upplever något strul och antar att det är standard.

Sedan och inkluderande första GPU jag köpte själv har jag köpt ~35 gpus varav flera day1 och ännu fler iallafall månaden efter release, enbart två gånger har jag haft problem som genuint varit problem med kortet i sig, och enda seriösa driver-issue jag har haft har varit med kort som vid det laget var så gamla att ingen möda las på nya drivers.

Generellt har det alltid varit plug and play sålänge man kör färsk install eller iallafall clean driver och inte kör Linux.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Som specifikt gör att du kan resa kortet till en vertikal position

Det är bara en av möjligheterna, risers har fler (och nyttigare) användningsområden.

Tillägg: Ok, jag ser var du menar, meningen med just ordet riser

https://www.merriam-webster.com/dictionary/riser

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Nån (Roman eller GN) sa ju att det hade hänt nån annan recensent av deras 5090 kort, så det är inte bara 5080 som har detta problemet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Nu blev kortet 50 procent dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det har gällt både AMD och Nvidia generellt senaste årtionde. Vissa problem finns alltid (se 2080ti artefakter osv) men för majoriteten är det smooth sailing. Jag tror att folk generaliserar mycket från typ sample size = 2 när de byter till ena eller andra efter många år och upplever något strul och antar att det är standard.

Sedan och inkluderande första GPU jag köpte själv har jag köpt ~35 gpus varav flera day1 och ännu fler iallafall månaden efter release, enbart två gånger har jag haft problem som genuint varit problem med kortet i sig, och enda seriösa driver-issue jag har haft har varit med kort som vid det laget var så gamla att ingen möda las på nya drivers.

Generellt har det alltid varit plug and play sålänge man kör färsk install eller iallafall clean driver och inte kör Linux.

Jag pratar inte om vad jag eller du tycker, eller om du fick ett kasst 2080ti. Det finns en anledning till att det står 200m kö utanför Microcenter när Nvidia släpper grejer. Det är för att kundgruppen har stort förtroende för Nvidia. Det tar åratal av perfekta releaser att bygga upp något sådant.

Och jag tycker att AMD verkar vilja var en med i den båten nu, och det är bra. För på sikt kan AMD få samma förtroende.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Finns det tester på detta? Alltså att vissa kort i 5000-serien blir strypta av PCIe 4.0?

I TechPowerUp's test GeForce RTX 5090 PCI-Express Scaling så gjorde det ~ 13% i Black Myth Wukong i 1080p.

I andra fall var skillnaden mindre.
Men kan ändå ge fåtal procent skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

I TechPowerUp's test GeForce RTX 5090 PCI-Express Scaling så gjorde det ~ 13% i Black Myth Wukong i 1080p.

https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-5090-pci-express-scaling/images/black-myth-wukong-1920-1080.png

I andra fall var skillnaden mindre.
Men kan ändå ge fåtal procent skillnad.

Tack! Då vet jag att det är en ickefråga i 1440p och uppåt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag pratar inte om vad jag eller du tycker, eller om du fick ett kasst 2080ti. Det finns en anledning till att det står 200m kö utanför Microcenter när Nvidia släpper grejer. Det är för att kundgruppen har stort förtroende för Nvidia. Det tar åratal av perfekta releaser att bygga upp något sådant.

Och jag tycker att AMD verkar vilja var en med i den båten nu, och det är bra. För på sikt kan AMD få samma förtroende.

När du säger "man vågar" så låter det ju ändå som din åsikt eller? Jag fick inte ett dåligt 2080Ti, jag menar att det finns vissa issues vid vissa releases, men mig veterligen har det inte varit någon modell av GPU från vare sig Nvidia, AMD eller Intel som man inte borde "våga" köpa på väldigt väldigt länge.

Och ja, jag förstår att vad folk tror skiljer sig från verkligheten, men oinformerade åsikter är svåra att ändra på- om köpare inte tar till sig recensioner eller diskussioner där det görs tydligt att till exempel AMD kort generellt funkar utmärkt, varför skulle de ta till sig information om problem med Nvidia i samma format?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

När du säger "man vågar" så låter det ju ändå som din åsikt eller? Jag fick inte ett dåligt 2080Ti, jag menar att det finns vissa issues vid vissa releases, men mig veterligen har det inte varit någon modell av GPU från vare sig Nvidia, AMD eller Intel som man inte borde "våga" köpa på väldigt väldigt länge.

Och ja, jag förstår att vad folk tror skiljer sig från verkligheten, men oinformerade åsikter är svåra att ändra på- om köpare inte tar till sig recensioner eller diskussioner där det görs tydligt att till exempel AMD kort generellt funkar utmärkt, varför skulle de ta till sig information om problem med Nvidia i samma format?

Jag skall ta ett litet exempel på hur AMD gjorde vid 7000 releasen, specifikt frame generation, men det finns ett par saker till man skulle kunna förbättra. Kommer inte ihåg den exakta kronologiska ordningen men ungefär så här.

Nvidia annonserar frame generation till 4000 serien och släpper korten med day one stöd med fungerande spel. AMD panikar och annonserar frame generation till 7000 serien vid reveal och efter 9 månader kommer något halvklart, efter något år eller så fungerar det faktiskt.

Det är sånt här som jag tror AMD fattat att dom måste sluta med, jag tror man avbröt hela 9070 launchen för att den till viss del byggde på sådana här förfaranden och nu vill man göra klart istället och lansera en färdig produkt som fungerar som utlovat även om den inte kan hålla samma paritet som Nvidia i features. Men det som lovas skall finnas day one. Det är min förhoppning. Sen tror jag inte att en launch räcker, dom måste fortsätta så här. Att utveckla produkten och göra 100%-iga releaser i många år. Det måste bli standard för AMD framöver, som hos Nvidia (eller som jag tror Nvidia vekligen eftersträvar)

Nu sklall jag unboxa ett 5090

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag skall ta ett litet exempel på hur AMD gjorde vid 7000 releasen, specifikt frame generation, men det finns ett par saker till man skulle kunna förbättra. Kommer inte ihåg den exakta kronologiska ordningen men ungefär så här.

Nvidia annonserar frame generation till 4000 serien och släpper korten med day one stöd med fungerande spel. AMD panikar och annonserar frame generation till 7000 serien vid reveal och efter 9 månader kommer något halvklart, efter något år eller så fungerar det faktiskt.

Det är sånt här som jag tror AMD fattat att dom måste sluta med, jag tror man avbröt hela 9070 launchen för att den till viss del byggde på sådana här förfaranden och nu vill man göra klart istället och lansera en färdig produkt som fungerar som utlovat även om den inte kan hålla samma paritet som Nvidia i features. Men det som lovas skall finnas day one. Det är min förhoppning. Sen tror jag inte att en launch räcker, dom måste fortsätta så här. Att utveckla produkten och göra 100%-iga releaser i många år. Det måste bli standard för AMD framöver, som hos Nvidia (eller som jag tror Nvidia vekligen eftersträvar)

Nu sklall jag unboxa ett 5090

Så man vågar inte köpa AMD för att de var långsamma med frame generation? Det känns som ett rätt tunt argument, jag är den enda i min omedelbara vänskapskrets som haft frame generation tillgängligt, det tog längre tid än att köpa ett 4080 men har fungerat utmärkt för mig med 6800XT sedan första beta-drivern för RDNA2. Flera vänner sitter på 30xx kort. Först nu, i januari 2025, kommer det lite signaler från Nvidia om att 3000-serien kanske ska få frame gen. Tvivlar på att folk överlag bryr sig så mycket men alla har ju sitt eget perspektiv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nope, inte riktigt så det fungera. Olika spel skalar olika och spel som är känsliga mot PCIe bandbredd skalar olika.

I Metro när TPU testade på 4090 och 4.0 vs 3.0 t.ex så var det i 4k som största skillnaden uppmättes. https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-4090-pci-express...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Så man vågar inte köpa AMD för att de var långsamma med frame generation? Det känns som ett rätt tunt argument, jag är den enda i min omedelbara vänskapskrets som haft frame generation tillgängligt, det tog längre tid än att köpa ett 4080 men har fungerat utmärkt för mig med 6800XT sedan första beta-drivern för RDNA2. Flera vänner sitter på 30xx kort. Först nu, i januari 2025, kommer det lite signaler från Nvidia om att 3000-serien kanske ska få frame gen. Tvivlar på att folk överlag bryr sig så mycket men alla har ju sitt eget perspektiv.

Den här typen av diskussioner blir ju alltid hopplösa. Det finns ett läger som inte ser att AMD kan förbättra något dom gör utan skall fortsätta i samma spår för evigt, det kommer ju sluta med att dom lägger ner dGPU för spelande., alla kunder borta. Tycker du det vore kul?

Ett till exempel är ju en 7900XTX kylare som ingen hade testat om den fungerade horisontellt, hört talas om den? Det var ju t.o.m folk här som råkade ut för problemet. Det är självklart att AMD visste om problemet, men dom var tvugna att launcha. Så dom gjorde det. Jag tror dom är bättre idag. Men du tycker det är perfekt som det var tydligen.

En massa benchmarks där dom lovar folk guld och gröna skogar, även det 7900XTX reveal. Folk klagar på Nvidas grafer men precis samtliga förstår hur dom räknat och det är enkelt att se vad dom gör, lite fult ja, men är man lite insatt så fattar man vad som gäller. AMD straight up bara lägger på 15% på sina egentliga siffror. Jag tror AMD fattat att det fungerar inte. Men du tycker att det är ok.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Klart han "har problem" och får views därefter...

Brukar han fejka problem för att få tittare? Fått uppfattningen av att han är kompetent och seriös, men jobbig att lyssna på så brukar inte kika på klippen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bizzro:

Nope, inte riktigt så det fungera. Olika spel skalar olika och spel som är känsliga mot PCIe bandbredd skalar olika.

I Metro när TPU testade på 4090 och 4.0 vs 3.0 t.ex så var det i 4k som största skillnaden uppmättes. https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-4090-pci-express...

Fast det är mycket mindre bandbredd med PCIe 3.0 som de testade där, och det är inget som någon med 5090 kommer köra.

Kollade igenom varje sida nu, och de två största skillnaderna i 4K med 5090 är:
Doom Eternal med 244.6 fps mot 249.2 fps (-1.9%)
No Rest for the Wicked med 144.2 fps mot 150.4 fps (-4.2%)

De flesta spelen är inom 0.5 fps, och de ovan är de enda som är klart större skillnad än typ 1-1.5 fps.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

AMD MBA 7900 XTX Säger hej 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Jo, fast jag menar skillnaden mellan 4.0 och 5.0 nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Den här typen av diskussioner blir ju alltid hopplösa. Det finns ett läger som inte ser att AMD kan förbättra något dom gör utan skall fortsätta i samma spår för evigt, det kommer ju sluta med att dom lägger ner dGPU för spelande., alla kunder borta. Tycker du det vore kul?

Ett till exempel är ju en 7900XTX kylare som ingen hade testat om den fungerade horisontellt, hört talas om den? Det var ju t.o.m folk här som råkade ut för problemet. Det är självklart att AMD visste om problemet, men dom var tvugna att launcha. Så dom gjorde det. Jag tror dom är bättre idag. Men du tycker det är perfekt som det var tydligen.

En massa benchmarks där dom lovar folk guld och gröna skogar, även det 7900XTX reveal. Folk klagar på Nvidas grafer men precis samtliga förstår hur dom räknat och det är enkelt att se vad dom gör, lite fult ja, men är man lite insatt så fattar man vad som gäller. AMD straight up bara lägger på 15% på sina egentliga siffror. Jag tror AMD fattat att det fungerar inte. Men du tycker att det är ok.

Har jag sagt att något av det där är okej? Jag har sagt att det finns alltid releases med problem, och det gäller båda sidor, men att överlag är ingen modell från AMD Nvidia helt hopplös eller har varit det. Mitt ena 3090 luktade bränd plast och orsakade restarts nör jag körde cyberpunk, och då var den kylaren bättre än Nvidias FE, det betyder inte att man inte "vågar" köpa 3090, det var bara något man behövde ha koll på.

Båda AMD och Nvidia har haft problem vid vissa releases, varför spelar det vara roll när det är AMD? Denna diskussion sker ju i tråden för en artikel rörande ett problem med 5080, varför är det AMD som man inte "vågar" köpa enbart?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra QA där, har dom stressat ut korten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jo, fast jag menar skillnaden mellan 4.0 och 5.0 nu.

Kan mer eller mindre garantera att 5.0 skulle skala bra över 4.0 i Metro om 4090 hade stöd. TPU testade inte Metro med 5090 pga att det inte är kvar i testsviten. Men kan tänka mig att det skulle ge en hel del där med. Du ser helt enkelt inte så stort hopp mellan 3.0 och 4.0 och att det sedan slutar skala helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nja, exempelvis Counter Strike 2 såg även skillnad i 1440p och exempelvis Ghost of Tsushima såg en motsatt trend, där 1080p resultatet är nästintill identiskt, men ökad upplösning gjorde ökad skillnad (Mellan PCIe 5.0 och PCIe 4.0).

Men jag tror att exemplet jag tog innan med Black Myth Wukong i 1080p var enda exemplet på > 10% (större än 10 procent) skillnad.

En skillnad på runt 1-2% verkar vanligt på RTX 5090 med Ryzen 9800X3D.
Sannolikt ännu mindre skillnad i genomsnitt om man har långsammare processor eller grafikkort.

Så ja i de flesta fallen är det väl en icke fråga om man inte måste pusha de där sista FPSen.

Å andra sidan, för de som lägger ut 30kkr+ på ett grafikkort är väl ofta också de som vill pressa gränserna.
Så då kanske de tycker att några procent hit eller dit spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nja, exempelvis Counter Strike 2 såg även skillnad i 1440p och exempelvis Ghost of Tsushima såg en motsatt trend, där 1080p resultatet är nästintill identiskt, men ökad upplösning gjorde ökad skillnad (Mellan PCIe 5.0 och PCIe 4.0).

Men jag tror att exemplet jag tog innan med Black Myth Wukong i 1080p var enda exemplet på > 10% (större än 10 procent) skillnad.

En skillnad på runt 1-2% verkar vanligt på RTX 5090 med Ryzen 9800X3D.
Sannolikt ännu mindre skillnad i genomsnitt om man har långsammare processor eller grafikkort.

Så ja i de flesta fallen är det väl en icke fråga om man inte måste pusha de där sista FPSen.

Å andra sidan, för de som lägger ut 30kkr+ på ett grafikkort är väl ofta också de som vill pressa gränserna.
Så då kanske de tycker att några procent hit eller dit spelar roll.

Skulle gissa att det löser sig eller iallafall uppdagas någon enkel workaround inom inte allt för lång tid. Sedan skulle jag nog inte rekommendera någon att köpa något över xx70 kort för CS2 ändå, om man bryr sig så mycket om FPS i CS bryr man sig nog om att inte få stabilitetsproblem, då brukar det vara bäst att hålla dig ett par snäpp under absoluta maxkorten.

Sedan ser 5090 rätt trist ut jämfört med 4090. Priserna känns rätt tokiga med tanke på avsaknaden av NVlink överhuvudtaget, börjar gå i tankarna på att snappa upp ett par begagnade 3090 igen istället, får se om det finns några kvar på marknaden om något halvår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att en riser som inte är byggd för pcie5 inte fungerar är kanske förståeligt, men inte att kortet inte fungerar direkt i porten. Kanske ett kasst exemplar av grafikkortet eller moderkortet?

Permalänk

Vad roligt att jag ser den här artikeln nu!

Jag lyckades norpa ett på release, och har exakt detta problem.

Extrem stuttering och både audio- och visual-artifacting.
Efter att jag uttömt precis alla felsökningsmetoder jag kan så gick jag in i BIOS och ställde om till 4.0 x16 på sloten kortet sitter i.

Blir en solklar reklamation på Måndag.
Tror jag köper ett 7900 XTX istället...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte GeForce RTX 5080 WF OC
Gigabyte X870E Aorus Elite | Arctic LF III 360 A-RGB
Kingston Fury 6000MHz CL30 32GB | Kingston Renegade 2TB
Corsair RM1000x 2024 | Phanteks XT Pro Ultra
Använder en Dell Alienware AW3225QF OLED 4K-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vilket hade varit väldigt osannolikt sett till hur få kort som egentligen går ut till de som testar, dock sett till hur få FE kort nvidia verkar ha tillverkat så kanske det ändå inte är så osannolikt, och då även mer sannolikt för de som faktiskt lyckades köpa ett FE kort...

Det kommer nog visa sig att det var fel på just det kortet. Om jag har fel ska jag överväga att köpa ett AMD kort någon gång i livet.

Skrivet av Mainman:

Varför då eller hur menar du? För att Nvidia kan aldrig göra fel?

De har gjort fel någon gång, men inte ofta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bankai:

Oavsett vad problemet är så är det bevisat gång på gång att man köper inte ny hårdvara/mjukvara dag 1, utan väntar lugnt i båten. Men det är svårt att hålla sig ibland!

japp man sitter lugnt i båten i 15 månader så de faktiskt går att köpa utan scripts Problemet är bara att priserna har då höjts 3000 sek från lanseringspriserna men mindre hårdvaruproblem.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x