Hej,
Har byggt ihop en dator som är helt färdig utöver grafikkort.
Den har en 9800x3d, och jag ska spela i 4k-upplösning på en 120 hz skärm.
Har i dagsläget ett gtx 1070.
Jag har aldrig haft en värstingdator, och med benchmarks på 5080 lär det inte bli det nu heller. Har hela tiden tänkt köpa ett 5080, men efter senaste benchmarks funderar jag på om det är värt det. För att ge sammanhang så har jag som sagt aldrig kunnat maxa spel tidigare, är helt OK med att sänka inställningar för att bibehålla spelbar FPS när det går trögt. Med det sagt vill jag då bolla frågan med någon om det kanske är bättre att köpa ett billigare grafikkort som 7900 xtx, eller till och med 7900 xt eller 4070 ti super? Förstår det som att Nvidia är bättre på ray tracing och att DLSS är bättre än FSR. Iom att jag har ett 1070 idag så har jag varken upplevt det ena eller andra och man kan ju inte sakna det man aldrig upplevt 😅 Om jag inte planerar att nörda cyberpunk 90% av tiden kanske det är värt att överväga ett AMD-kort med deras kassa ray tracing prestanda?
Jag är helt beredd på att försöka knipa ett 5080 för 14000 imorgon, men hade önskat höra någon annans input på min situation. Kommer jag sitta och spela spel på low-medium settings i 4k om jag kör på ett 7900 xt för 9000 kr?