Kan video8 videokameror spela upp Hi8 band?

Permalänk
Medlem

Kan video8 videokameror spela upp Hi8 band?

Fungerar någon av dessa tre video8 videokameror för att spela upp Hi8-band?

Sony CCD-TR415E
Sony CCD-TRV15E
Sony CCD TRV23E

Permalänk
Avstängd

Ja, Video8-videokameror kan spela upp Hi8-band, men det beror på den specifika modellen. Hi8 är en förbättrad version av Video8 och är bakåtkompatibel, vilket innebär att Hi8-band kan spelas på vissa Video8-kameror.

Kontroll av dina modeller:
Sony CCD-TR415E:

Denna modell kan spela upp Hi8-band, eftersom den är en Hi8-kompatibel kamera.
Sony CCD-TRV15E:

Denna kamera är också Hi8-kompatibel och kan därför spela upp Hi8-band.
Sony CCD-TRV23E:

Denna modell är också kapabel att spela upp Hi8-band.
Sammanfattning
Alla tre kameror du nämner, Sony CCD-TR415E, Sony CCD-TRV15E, och Sony CCD-TRV23E, kan spela upp Hi8-band. Om du har Hi8-band är det en bra idé att använda en av dessa modeller för uppspelning.

Permalänk
Medlem

Tack klockish.

Lite djungel det här med bandtyper och videokameror.
Om jag fattat det rätt så är det väl ungefär så här (med vissa undantag):
Vide8 band kan spelas på video8/Hi8/digital8 videokameror.
Hi8 band kan spelas på Hi8/digital8 videokameror.
Digital8 band kan bara spelas på digital8 videokameror.

Min Sony CCD-TR805E ger ingen videosignal ut då den kopplas till PC eller TV. Jag har ca 100 Hi8 band som jag ska digitalisera och letar efter en beg videokamera.

Hur kontrollerar man om en video8 videokamera är kompatibel med Hi8?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

klockish, du som är videokameraproffs, en fråga.

På nätet hittar jag mycket motstrid information. På många sidor står det att video8 videokameror inte kan spela upp Hi8 band. De tre kamerorna i mitt inlägg är video8 videokameror. Då borde ju inte kunna spela upp Hi8 band, eller hur?

Eller går det kanske men med kvalitetstapp då Hi8 är mer avancerat än video8?

Permalänk

Bästa sättet är att hitta en Digital8 Kamera som kan spela upp HI8. Inte alla kan det utan de mer high end modellerna kunde spela upp både Digital8 och HI8 och Video8. Då kan kan enkelt koppla ihop genom firewire in i datorn och digitalisera genom något program som jag inte minns vilket det var men det fångar bilden genom firewire som kameran digitaliserat internt tror jag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital8

Där finns en lista. De som har analog playback kan även spela upp hi8
Du vill ha en model från PAL regionen

Permalänk
Medlem

Tack dontmakeme
Det var en smart idé. Ska se om jag hittar en digital8.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen firewire på min PC så jag antar att digital videokamera är onödigt.

Permalänk
Bildexpert

Jag har inte stenkoll på detta då det är konsumentformat, men de gånger jag har försökt spela upp Hi8-band på jobbet har det alltid varit nödvändigt att använda en specifik Hi8-spelare eller kamera. Har jag försökt spela upp Hi8-band på Video8-spelare så feltolkas signalen och det resulterar i ett hav av videostörningar. Så gott som obrukbart. Har ett vagt minne att ljudet funkar åtminstone men vågar inte svära på det.

Svaret från klockish är uppenbarligen genererat i ChatGPT.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

S¨Hi8 eller Digital8 kamera är det bästa i mitt fall. Men i och med att jag inte har firewire så är väl Hi8 bästa valet?

Permalänk

Sony CCD-TRV228E PAL

Hej
Jag har en del gamla Hi8 band som jag har för avsikt att föra över till annat format. Har en Sony CCD-TRV228E PAL som fungerar att spela in på men kan inte få fram bild från de gamla banden. Blir bara myrornas krig typ. Vet någon vad som är fel. Banden har legat mörkt, torrt och svalt i 16 år.