Hur viktigt är det att göra ominstallation med ny dator?

Permalänk
Skrivet av filbunke:

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10IS...

Edit: Om du har en OEM-licens så är det stor chans att den inte kommer gälla om du byter moderkortet.

Jag har två licenser en oem och en retail(digital) licens hur vet jag vilken licens det är av dem?

Skrivet av Nivity:

För W10 LTSC finns och är utmärkt på alla sätt och vis.
Tillskillnad ifrån W11 som drabbas av flera problem med deras uppdateringar.
Och innan någon säger "Jag har då inte haft problem" så spelar det ingen roll, faktum är att det varit enormt med problem med deras updates.

Sen kör jag W10 LTSC för jag helt enkelt föredrar W10 över W11 på alla sätt och vis även om man ignorerar dåliga updates.
(Även över W11 LTSC)

Ännu ett av dessa LTSC förespråkare som återkommer vid varenda gång windows disskuteras på forumet. LTSC är endast för företag. Microsoft tillåter inte privatpersoner använder LTSC-versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Med tanke på att man kan installera Windows på typ 20min, drivrutiner och alla program på ytterligare 10-15 min så skulle jag utan tvekan installera om Windows (gör det själv säkert var tredje månad, dålig vana från att spela eft)

Ända nackdelen är såklart om man har halvtaskigt internet å ska ladda ner massa spel, men täcker med ett och resten går att ladda ner medans man sover

Tar ju evigheter att få allt på plats tycker jag och ser verkligen ingen poäng. Otroligt sällan en ominstallation löser problem som inte går att lösa annars.

Tror inte jag har installerat om windows sen 2018 typ.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

kunde svära på att swec hade en nyhet för några månader sen om att microsoft tagit bort installationssidan för win 10 för att tvinga på folk win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Med tanke på att man kan installera Windows på typ 20min, drivrutiner och alla program på ytterligare 10-15 min så skulle jag utan tvekan installera om Windows (gör det själv säkert var tredje månad, dålig vana från att spela eft)

Ända nackdelen är såklart om man har halvtaskigt internet å ska ladda ner massa spel, men täcker med ett och resten går att ladda ner medans man sover

Kör alltid en ren installation, men det tar för fan evigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

varför inte äta uranium och få cancer på en gång?

Tacka vet jag Windows 2000 Professional.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Discokungen

Senast jag installerade Windows från scratch var när 8.1 kom, alltså 2013. Kanske är dags nu efter en himla massa hårdvarubyten!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kör alltid en ren installation, men det tar för fan evigheter.

Evigheter? Vanlig Windows installation med helt ren ISO från ms går på vadå, en timme (inklusive drivrutiner)?
Sen går det med rufus eller en ini fil att slippa alla "nästa, fyll i info här, tacka nej till å skicka data" osv som kan få ner tiden till runt 30-40min med drivrutiner.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma Windows 11 sedan januari 2022. Rullat på fint och bytt från AMD till AMD mobo, mer RAM samt ny cpu en gång sedan dess.

Datorn känns fortfarande som ny installerad varje gång jag startar upp.

Nästa uppgradering blir GPU och jag kommer då fortsätta med samma Windows.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Senast jag installerade om var när jag gick från Windows 7 till 10, så jag har en duktigt gammal installation som överlevt en helt bunt hårdvaruuppgraderingar, inklusive byte från Intel till AMD. Har funkat helt smärtfritt.

I äldre Windowsversioner var det mer kinkigt, men jag växlade mellan Intel och AMD även då utan några olösbara problem.

Ju äldre jag blir desto latare blir jag, men generellt så har jag alltid avskytt att installera om för det tar sån förbannad tid för mig att komma upp på banan med allt installerat och konfigurerat igen. Minst en veckas jobb.

Just därför gör jag samma sak med den Windows 10 Enterprise jag kör på jobbet. Aldrig ominstallerad.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Beroende väl på vad man uppgraderar, moderkort tillsammans med ny generation av processor brukar betyda ominstallation då drivrutiner och program optimeringar mot hårdvaran troligtvis skiljer sig och diverse filer som inte längre används kan bli kvar på hårddisken. Om dom sedan kan påverka systemet är kanske liten men varför chansa, datorer brukar må bra att bli utrensade emellanåt, detta var mer påtagligt förut så att prestandan återställdes.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Evigheter? Vanlig Windows installation med helt ren ISO från ms går på vadå, en timme (inklusive drivrutiner)?
Sen går det med rufus eller en ini fil att slippa alla "nästa, fyll i info här, tacka nej till å skicka data" osv som kan få ner tiden till runt 30-40min med drivrutiner.

Bios, chrome, steam, utorrent, origin, etc etc..
Raderade allt och bara Steam tog halva dagen..
Letar drivrutiner tog längre tid än väntat..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ramlösa:

BIOS? Det uppdateras en gång och tar par minuter?
Har inget med windowsinstallationen att göra med heller:)
Drivrutiner finns ju på kretstillverkarens hemsida och WU har ju faktiskt certade/garanterat fungerande.

Permalänk
Medlem

Behövs det? Kanske inte, men jag brukar göra det om jag byter "baskomponenter". Lite i stil med ny dator, ny start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

BIOS? Det uppdateras en gång och tar par minuter?
Har inget med windowsinstallationen att göra med heller:)
Drivrutiner finns ju på kretstillverkarens hemsida och WU har ju faktiskt certade/garanterat fungerande.

Allt tar längre tid än vad man tror, men bios gick fortare än förra gången som krävde en USB
All tid som går åt att börja om från början räknar jag in som en nyinstallation..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ramlösa:

Allt tar längre tid än vad man tror, men bios gick fortare än förra gången som krävde en USB
All tid som går åt att börja om från början räknar jag in som en nyinstallation..

Kalla mig korkad men fattar inte riktigt sista meningen, det är väl självklart att om man "börjar från början" är det väl en nyinstallation men ser inte vad uefi har med det att göra?

Permalänk
Medlem

Innan SSD gjorde jag rent hus varje gång jag byggde nytt.
På gamla hårddiskar tog outnyttjade filer (gamla drivrutiner och liknande) upp de snabba sektorerna och då kunde datorn kännas slö.
Nu märker jag ingen större skillnad även fast jag är inne på mitt tredje nybygge med lika många olika moderkort och CPUer.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Om jag byter moderkort. Annars inte. Varför skulle man?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

7 år sedan jag senast installerade om Windows, under den tiden har uppgraderat från Windows 10 till 11, bytt ut varenda komponent i datorn minst en gång, inkl boot SSDn, gått från Intel till AMD CPU och gått från Nvidia till Intel och tillbaka till Nvidia GPU.
Min dator är på 24/7, brukar starta om en gång i månaden. Så jag har absolut inga stabilitetsproblem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem över huvud taget varken när moderkort, CPU, GPU osv har bytts. Ominstallation är bara onödigt arbete, folk lever kvar i Windows XP. Det är nya tider nu gott folk.

Permalänk
Medlem

Jag kör samma installation sedan longhorn betan (vista), den har uppgraderats flera gånger, kör numera windows 10, flera moderkort, grafikkort, etc

Det allra mesta är nog äldre än longhorn, mycket är samma sedan 2k/xp, men inte själva operativsystemet

Varför skulle man någonsin börja om igen? Det är ju värre än att flytta

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kalla mig korkad men fattar inte riktigt sista meningen, det är väl självklart att om man "börjar från början" är det väl en nyinstallation men ser inte vad uefi har med det att göra?

Men om du först måste patcha bios, helt utan processorn i moderkortet för att ens få en processor att fungera är det ju en del av en nyinstallation

Det största problemet är väl att folk ansluter nätverkskabel eller trådlöst internet från början.
Utan det, det gör ju att hela installationssystemet ifrågasätter varför man är offline. Då måste man vara förberedd och det tar längre tid!

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

När jag uppgraderar CPU eller GPU vill jag veta hur mycket prestanda boosten blir, då är det dumt installera om allt för då vet jag inte om prestanda lyftet beror på nytt OS eller hårdvaran.

sen är jag lat och installerar bara om OS när något crashat.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Jag gör en ominstallation en gång om året.

Permalänk
Medlem

Kör ominstall en/två ggr per år för att det e nice med en fresh install ibland 🤓

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hehe, tror jag kör min installation från Z390 tiden som fick gå över till Z490 och så senast z690. Från Win10 till 11 på "samma" install. Funkar väl bra fortfarande.

Permalänk
Medlem

Kör samma W11 installation jag haft sen 2021. Uppgraderat grafikkort, cpu, ram.. princip helt ny dator förutom moderkort. Inte haft några problem alls.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Installerar bara om windows ifall det är annat moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har två licenser en oem och en retail(digital) licens hur vet jag vilken licens det är av dem?

Ännu ett av dessa LTSC förespråkare som återkommer vid varenda gång windows disskuteras på forumet. LTSC är endast för företag. Microsoft tillåter inte privatpersoner använder LTSC-versioner.

Vem som helst kan installera LTSC versionerna för ut värdering.
Att köpa en licens däremot är svårare, att aktivera vilket windows som helst tar 5 sekunder men det finns andra forum för prata om sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Steam spel har jag på icke systemdisken och går då att lägga till i Steam att man redan har dessa spel nedladdade. En ominstallation för mig brukar ta 2 timmar exklusive själva Windows installationen som tar ca 20 minuter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Bara där gjorde du misstaget att installera allt. Win installationspro kör
1.Windows+update tills det inte finns uppdate
2. AMD/Intel Chip
3. Resten av driviserna

Sen tar du det lugnt, installerar resten bara när du behöver dessa. Så slipper du utbrändhet.

Mina Dokument etc har du på en annan hårddisk, spelen har du även de på ennan hårddisk, då kommer steam känna igen de och bara "verifiera" och inte göra nyinstallation. Windows installationen har helt enkelt en egen plats.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV