Min resa med Linux som daglig windows användare

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden mot fedoras förslag att starta om och windows tvingande omstarter, är att i fedora eller andra distar, får jag välja själv när jag ska starta om. I windows tvingas du starta om när som helst windows bestämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Den stora skillnaden mot fedoras förslag att starta om och windows tvingande omstarter, är att i fedora eller andra distar, får jag välja själv när jag ska starta om. I windows tvingas du starta om när som helst windows bestämmer.

Samt att du får välja om du vill ha X uppdatering...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Erbjuder inte Fedora atomiska uppdateringar i sin standardutgåva eller är det bara något som finns i "alternativa" Fedora-versioner?
Vill minnas att jag läst något om detta.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Erbjuder inte Fedora atomiska uppdateringar i sin standardutgåva eller är det bara något som finns i "alternativa" Fedora-versioner?
Vill minnas att jag läst något om detta.

Det är specifika versioner. Har ärligt talat inte provat själv än.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet jag tycker med Linux är att drivrutiner tar så extrem lång tid att utvecklas osv t.ex. Intel Arc B580 oftas både sämre och långsamma att få ut.
Idag fungerar inte Arc B580 grafikkort optimalt med Linux, som det gör med Windows.

Mitt favorit Linux är OpenSuse TW men tyvärr får jag inte Arc att fungera bra pga dåliga drivrutiner till Arc B580.
Likaså Att får Intel Arc B580 att fungera med Darktable lika bra som windows sidan är att glöma

Visa signatur

AMD Ryzen 9950x, med Rog Hero X870e
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6400MHz CL32 Vengeance
Intel Arc B580 Special Edition
Corsair Force MP700 Pro M .2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB och en 2TB & 4TB SSD Samsung
Operativsystem är - Arch Linux!!!

Permalänk
Medlem

Jag vill gå över till Linux också, men när jag läser om Fedora, Gnome m.m så kickar min ADHD in och allt lägger sig som en pannkaka i hjärnan.

Kan jag inte bara gå in på Linux.org och ladda ner? Måste jag ha en "dist"?

Edit: går jag in på https://www.linux.org/pages/download/ så finns det 24st... suck

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Skrivet av SotarnAnton:

Jag vill gå över till Linux också, men när jag läser om Fedora, Gnome m.m så kickar min ADHD in och allt lägger sig som en pannkaka i hjärnan.

Kan jag inte bara gå in på Linux.org och ladda ner? Måste jag ha en "dist"?

Edit: går jag in på https://www.linux.org/pages/download/ så finns det 24st... suck

Kernel.org heter sidan där Linux finns.
Visst kan du ladda ned endast Linux källkod men vad skall du med det till utan några program.

En distro är, enkelt uttryckt, Linux + en massa program som gör så datorn faktiskt går att använda.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Szajda:

Det stora problemet jag tycker med Linux är att drivrutiner tar så extrem lång tid att utvecklas osv t.ex. Intel Arc B580 oftas både sämre och långsamma att få ut.
Idag fungerar inte Arc B580 grafikkort optimalt med Linux, som det gör med Windows.

Mitt favorit Linux är OpenSuse TW men tyvärr får jag inte Arc att fungera bra pga dåliga drivrutiner till Arc B580.
Likaså Att får Intel Arc B580 att fungera med Darktable lika bra som windows sidan är att glöma

Helt sant att Intel har haft/har lägre Linux-prioritet för deras dGPUer jämfört med var de historiskt haft för iGPUer och CPU ("stödet" för CPU refererar här till hur snabbt de får ut handoptimerade bibliotek som använder nya funktioner i deras CPUer, för det har Intel haft ett direkt lysande track-record). Trist men går att se logiken, det lär knappast ändras i närtid givet att Intel har lite mer kritiska problem att hantera först.

Men sen får man ha med sig att modell för drivers i Linux är rätt annorlunda den i Windows. Vill man ha nya GPU-finesser så fort som möjligt är Nvidia det självklara valet på Linux då deras "out-of-tree" modell för drivers på de flesta sätt är så nära man kan komma modeller för drivers i Windows.

Release-drivers för Blackwell sakade vissa optimeringar för tensor-kärnorna (den del som ändrats klart mest mellan Ada Lovelace till Blackwell). En uppdatering släpptes igår, det både för Windows och Linux. Specifikt för GPGPU är det i praktiken Linux som har prioritet för Nvidia.

För att få in saker i kernel.org drivarna är absolut best-case en latens på 2-3 månader från att en feature är "klart" till att den kan komma in i en standard Linux-kärna. Sen ska den kärnan komma in i en distro, så 3-9 månader till...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen ska den kärnan komma in i en distro, så 3-9 månader till...

Det är så i vissa distributioner men långt ifrån alla. Fedora, Arch, Gentoo tex är snabba att uppdatera till senaste versionen av linuxkärnan.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av egon2003:

Det är så i vissa distributioner men långt ifrån alla. Fedora, Arch, Gentoo tex är snabba att uppdatera till senaste versionen av linuxkärnan.

Sure!

Men en annan fördel med Nvidias modell är att de faktiskt testar sina GPU-releaser på ett par av de mest populära distributionerna, bl.a. Ubuntu LTS.

Rullande releaser lär fungera bra i de flesta fall, men kanske inte man bör välja för något där det är otrevligt om/när saker slutar att fungera. Även då har man ändå "lagg:et" av en kernel-release-

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Egentligen tycker jag att det är tillverkarens ansvar att stötta olika operativsystem.

I de här fallet har intel lovat linuxstödd då blir man fundersam om det kan dröja allt från 6-12 månader till att det finns hyfsat drivrutiner för sitt egna grafikkort i linux.

Visa signatur

AMD Ryzen 9950x, med Rog Hero X870e
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6400MHz CL32 Vengeance
Intel Arc B580 Special Edition
Corsair Force MP700 Pro M .2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB och en 2TB & 4TB SSD Samsung
Operativsystem är - Arch Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sure!

Men en annan fördel med Nvidias modell är att de faktiskt testar sina GPU-releaser på ett par av de mest populära distributionerna, bl.a. Ubuntu LTS.

Rullande releaser lär fungera bra i de flesta fall, men kanske inte man bör välja för något där det är otrevligt om/när saker slutar att fungera. Även då har man ändå "lagg:et" av en kernel-release-

Det är ju bra att dom gör tester på de mest populära distributionerna. Men tror du inte att AMD och intel också gör det?

Det finns ju även massor av testare i form av användare som kör rc versioner av både kärnan och Mesa som rapporterar buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Kernel.org heter sidan där Linux finns.
Visst kan du ladda ned endast Linux källkod men vad skall du med det till utan några program.

En distro är, enkelt uttryckt, Linux + en massa program som gör så datorn faktiskt går att använda.

Tack för svar, får testa mig fram på en gammal laptop jag har liggandes

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Vill du lära dig mer om finns det väldigt bra information i Arch Linux Wiki.
Deras installationsguide innehåller otroligt mycket information som hjälper en att förstå hur det är uppbyggt och exempel med olika program.
Det är applicerbart på andra distributioner, du måste inte köra Arch 😉

https://wiki.archlinux.org/title/Main_page

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Det du söker i så fall kallas för "Linux from Scratch" och är en bok du får läsa igenom för att installera systemet. Linux är bara en kernel och kan inte göra så mycket ö.h.t. i praktiken utan andra program. Det är det som du får med när du installerar en distribution som någon annan har skapat som "bara fungerar". LFS kanske är ett skoj projekt att pyssla med i en virtuell maskin på sidan men det är extremt få som kör det som ett riktigt system sedan. Bara en sån sak att du inte har någon pakethanterare (om du inte installerar en) gör att varenda litet program du kommer installera kommer vara en jävla massa kompilerande av dependencies till dependencies innan du kan få någonting att fungera. Jag hade kunnat tänka mig att det är ett flerdagasprojekt att få igång en webbläsare, än mindre en skrivbordsmiljö, på det sättet.

Installera bara en av de stora distributionerna så kommer du kunna testa på ett sätt som är rimligt. Fedora, Mint, Ubuntu, OpenSUSE. Välj den som du tycker har häftigast logo. Om du sen vill fortsätta och använda det kan du ju forska lite i vad som skiljer andra distributioner från den du har valt och se om det är något som du tycker är värt att installera om för.

Permalänk
Skrivet av SotarnAnton:

Som total nybörjare skulle jag köra en Ubuntu-variant. Antingen vanlig Ubuntu eller Kubuntu (KDE Ubuntu, kör Plasma Desktop istället för GNOME Desktop som skrivbordsmiljö. Plasma är lite mer windows-likt och konfigurerbart än GNOME). Eller kanske Pop!_OS. Det är som vanliga Ubuntu men med lite mer programvara installerat från scratch.

Alternativt Linux Mint. Det kör jag på min morsas dator.
Det är byggt på Ubuntu i grunden, men med annan skrivbordsmiljo (Cinnamon som standard) samt lite extra funktionalitet som automatiskt backup-verktyg.

Fedora skulle inte jag rekommendera pga deras otroligt restriktiva inställning till programvara utan öppen källkod. Många codecs som behövs för videouppspelning kan saknas exempelvis.

Arch skulle jag inte heller rekommendera till en nybörjare. Om du inte vill ha datorn som ett hobbyprojekt mer än att vara produktiv. Det är rätt avancerat om man ej är insatt.

Själv kör jag Gentoo. Det är lite likt Arch, fast programvaran kompileras på den egna datorn. Ger ett optimerat system. Men kompileringen tar ju sin tid. kan ta några timmar att installera Firefox! (beroende på hur snabb cpu du har)