Krönika: Det är dags för ett nytt grafikkortskrig

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Det är dags för ett nytt grafikkortskrig

Calle funderar över Nvidias dominans på grafikkortsfronten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Allt är dukat för att amd och intel ska lyckas. Nvidia är extremt lata nu när dom vart i toppen så länge. Blir som med intel och processorer tror jag.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

Bra skrivet och kan bli spännande framtiden och hoppas på att dom andra börjar utmana och att inte Nvidia bara gör sämre grafikkort till för höga priser till marknaden tröttnar och väljer något annat.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Hade ju varit perfekt läge för AMD att släppa sina kort nu istället för i Mars.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Intel satsar inte på sina GPUer då den inte tillverkar några alls i princip och priserna sakta kryper upp för B580, vilket för att det förlorar sin enda konkurrensfördel, priset.

Gällande AMD så har de en chans om de prissätter nästa kort rätt, men det är osannolikt givet deras tidigare lanseringar

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Allt är dukat för att amd och intel ska lyckas. Nvidia är extremt lata nu när dom vart i toppen så länge. Blir som med intel och processorer tror jag.

Nvidia är inte lata... Det sista dem är.
utan nvidia hade hela gpu marknaden varit betydligt mer stiltje.

Folk måste förstå att fortsatt prestanda ökningar kommer bli långsammare, eller betydligt dyrare.

Problemet är AI kort kostar 5-10ggr så mycket för samma kisel.

Hade du sålt din produkt för 20% av dess värde? Tror inte det...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Intel satsar inte på sina GPUer då den inte tillverkar några alls i princip och priserna sakta kryper upp för B580, vilket för att det förlorar sin enda konkurrensfördel, priset.

Gällande AMD så har de en chans om de prissätter nästa kort rätt, men det är osannolikt givet deras tidigare lanseringar

Mvh

Det är för korten går väl till USA i första led? Inet har väl krängt 500+ b500 kort

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Självklart vill vi se både AMD men även Intel lyckas. Tyvärr har AMD en förmåga att skjuta sig själv i foten och inför ”den lansering som komma skall” börjar man tro att de skjutit sig själv i båda fötterna.
Men vi får väl se…
AMD vad har ni för mål med grafikkort försäljning..?
Ta marknadsandelar eller bara sälja några kort..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nvidia är inte lata... Det sista dem är.
utan nvidia hade hela gpu marknaden varit betydligt mer stiltje.

Folk måste förstå att fortsatt prestanda ökningar kommer bli långsammare, eller betydligt dyrare.

Problemet är AI kort kostar 5-10ggr så mycket för samma kisel.

Hade du sålt din produkt för 20% av dess värde? Tror inte det...

5000-releasen och Nvidias marginaler visar absolut på att de är lite "lata", eller helt enkelt bara känner sig säkra i sin position.
Tyvärr på grund av en kombination av AMD och Gamers (och givetvis server-sidan)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Hade ju varit perfekt läge för AMD att släppa sina kort nu istället för i Mars.

Ja de skulle ha släppt dem innan kinesiska nyåret. För då är det köp carneval i Kina och folk handlar mer än på BF.
att släppa precis innan folk bokar semester är ju lönlöst. Vår/sommar release är alltid sämre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

eh, om 5 år har vi troligen kinesiska till halva priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

5000-releasen och Nvidias marginaler visar absolut på att de är lite "lata", eller helt enkelt bara känner sig säkra i sin position.
Tyvärr på grund av en kombination av AMD och Gamers (och givetvis server-sidan)

Deras marginal på Gaming gpuer är betydligt lägre. Den är runt 27%
Står I deras bokslut Q3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

eh, om 5 år har vi troligen kinesiska till halva priset

Vore ju trevligt i alla fall om de håller nere priset på nvidia amd och intel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vore ju trevligt i alla fall om de håller nere priset på nvidia amd och intel.

De slår ju inte ens 3050 förtillfället... Håll inte andan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan gå fort med utveckling beroende på hur duktiga spioner de har. haha

Men ja med tanke på vilka lågt presterande kort intel lyckats släppa så är det nog inte så enkelt att ta fram grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det kommer nog inte bli något grafikkortskrig, hårdvaran har snart nått vägs ände, vi är redan nere på 4 nanometer och den fysiska gränsen går vid 0.1 nanometer eller 1 Ångström och då pratar vi om enstaka elektroner som färdas genom kretsarna med noll redundans.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Datavetare

För AMDs del tror jag vi i alla fall delvis ser något som också är kritiskt för att lyckas: har tur/otur med timing.

Så här i backspegeln kan man bara konstatera hur extremt rätt AMDs future is fusion tanke var.

Samma sak med deras, för den tiden, högst GPGPU-kapabla GCN-arkitektur. Helt rätt teknik.

AMD är inte ledande på något av dessa områden idag, trots att de var klart före de aktörer som är ledade för tillfället. En viktig orsak är timing, det var rätt tanke men tidpunkten för genomslaget kom senare.

Att man är lite för tidig behöver inte vara ett problem. Även Nvidia började ju med CUDA långt innan GPGPU blev stort. Problemet för AMD var att man var så tidig att man själv började tvivla, bytet från GCN till RDNA var definitivt inte bra time:at givet att det inträffade rätt kort innan GPGPU-marknaden riktigt tog fart.

RDNA är rätt svag på GPGPU, vilket både syns på dGPU-sidan där man långt efter Nvidia när man jämför modells som presterar likartat i spel. Men även på iGPU-sidan är man nu efter, i spel är Lunar Lake och Strix Point rätt jämnbördiga men i t.ex. GPGPU-accelerad rendering i Blender är iGPU i Lunar Lake 40-50 % snabbare.

Att använda UDNA rakt över är helt rätt, men istället för att nu vara först är man istället sist in.

Tittar man på Intels GPU-satsning gissar jag att man sneglat väldigt mycket på vad som gjort Nvidia så framgångsrik. Intel började verkligen i rätt ände här: programvara i form av OneAPI som lanserades redan 2019, flera år innan dGPU-kislet hittade ut.

Initialt hade Intel likartade problem som AMD med CDNA/RDNA splitt:en, de mest vanliga iGPU-kretsarna saknade kritiska funktioner för att kunna köra OneAPI på ett bra sätt. Även om ett GTX1030 inte duger till stora LLMs så är det otroligt värdefullt att CUDA ändå fungerar på samma sätt med just ett GTX1030 som med ett RTX5090 eller en datacenter GPU, det gör tillgängligheten för de som vill lära sig tekniken väldigt hög -> många som lärt sig tekniken -> låg tröskel att använda just Nvidia när man väl behöver.

Sedan lansering av Arc har nu Intel det Nvidia redan har och AMD lär få med UDNA: en gemensam GPU-teknik från bärbara datorer upp till datacenter som alla kan hanteras med samma ramverk: OneAPI/SyCL. Det är en förutsättning för att lyckas väl med GPGPU.

Sen har just Nvidia varit väldigt bra på att utnyttja sin försprång i att nyttja GPUer till allt mer saker även på spelsidan. Om man släpper "frame generation" kriget, så tror jag ändå de flesta kan hålla med om att DLSS är en viktig fördel för Nvidia. Dels då det ger bättre möjligheter att effektivt utnyttja tekniker som ray-tracing i spel, men dels bara som en teknik som gör det möjligt att rent generell använda mer avancerade beräkningar i spel som utan DLSS inte skulle fungera på något annat än topp-modellerna.

Sen är jag övertygad att vi kommer få se kraftig ökad användning av GPGPU, saker som
https://www.sweclockers.com/nyhet/40564-nvidia-broadcast-radd...
https://www.sweclockers.com/artikel/40547-sa-drivs-ai-funktio...

är bara början.

GPGPU kommer ge oss den revolution som det började prats om när konsument CPUer började få lite fler kärnor. För det som trots allt är lämpligt för att spridas över flera CPU-kärnor körs nästan alltid mer effektivt med GPGPU, CPU-design bör fortsätta fokusera CPUns styra: maximera prestanda per kärna för att hantera den rätt stora andel problem som tyvärr inte går att effektivt skala med CPU-kärnor!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Amd missar aldrig en chans att missa en chans.
så dumt att ankra sina kortpriser precis under nvidia när dom är så mycket sämre.
vid 3000kr kan jag nog välja amd över det på rå prestanda.
men vid 7000kr då väljer jag raytracing, dlss, filmförbättring osv.
deras software stack är bara bättre. så en 500 mindre för amd är bara dumt.
amd lät intel ta budgetklassen så amd kan bara konkurera i mellansegmentet vid 3-5k och nu har dom kastat bort det helt med att prisätta 9070 emot 5070 ti
amd försöker verkligen göra sig irrelevanta

Permalänk
Medlem

För mig är det ett självskapat problem av konsumenten. ingen vill köpa ett konkurerande produkt. dem vill bara att andra företag ska släppa konkurenrande kort så priset på nvidia kort gå ner. men det sista dem vill är att köpa nåt annat än Nvidia.
Tills folk ändra på denna inställningen så kommer vi fortsätta på det spåret vi är på just nu.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nördigg:

Amd missar aldrig en chans att missa en chans.
så dumt att ankra sina kortpriser precis under nvidia när dom är så mycket sämre.
vid 3000kr kan jag nog välja amd över det på rå prestanda.
men vid 7000kr då väljer jag raytracing, dlss, filmförbättring osv.
deras software stack är bara bättre. så en 500 mindre för amd är bara dumt.
amd lät intel ta budgetklassen så amd kan bara konkurera i mellansegmentet vid 3-5k och nu har dom kastat bort det helt med att prisätta 9070 emot 5070 ti
amd försöker verkligen göra sig irrelevanta

Det har varit långt mer än 500kr (sett till rasterprestanda), och vi har inget pris för 9070 än.

Som exempel; jag betalade 10500kr för mitt 7900XTX, vilket Nvidiakort är 500kr dyrare än det?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Hoppas på intel tar sig in mer på marknaden, även om korten inte tilltalar alla så är det bra att fler börjar klättra lite.
Bara att kolla på steam när dom listar vilka gpuer folk kör med.

på 13de plats kommer ett AMD kort, annars är det nvidia som tar hela listan i toppen

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sweisdapro:

Det har varit långt mer än 500kr (sett till rasterprestanda), och vi har inget pris för 9070 än.

Som exempel; jag betalade 10500kr för mitt 7900XTX, vilket Nvidiakort är 500kr dyrare än det?

Bara för att få en idé om just hur långt efter RDNA3 är Ada i GPGPU kan man titta på t.ex. Blender. Ett 7900XTX ligger mellan RTX4070 och RTX4060Ti som båda är betydligt billigare. Ser inte bättre ut för andra fall.

Sen är jag helt med på att många bara bryr sig om spel. Men just ett 7900XTX är ju lite i samma klass som x090-korteten för Nvidia och där finns nog en större andel som använder sin GPU för lite mer än spel.

Och även om man själv inte bryr sig så påverkar sådana saker andrahandsvärdet, vilket är relevant för de som byter GPU tillräckligt ofta för att det ska spela roll (d.v.s. inte sådana som jag, har 900- och 1000-serie Nvidia kort liggande på någon hylla någonstans och de lär vara rätt värdelösa idag...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tror verken AMD eller Intel orka kriga mot nVIdia
intel hålla på städer sit hus och AMD har världens bästa gaming CPU
NVidias dominans på AI fronten innebar att gaming sektorn är egentligen oväsentligt för dem.
Men vi kan fortsätter tjatar

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid drömma men tyvär ser det ut som total Nvidiadominans framöver. Att det är konsumenters fel är ju bara skitsnack, I verklighten har AMD satsat fel i minst 10år vilket lär ta ett bra tag att återhämta om ens möjligt och rörande Intel är det tveksamt om deras satsning någonsin kommer bli fullskalig. Jag har t.ex. köpt 4090 och funderar på 5090 nu och givetvis blir man kallad Nvidiafanboy vart man än går men historiskt har ca 70% av alla mina grafikkort varit AMD/ATI, senaste var 6900XT som fortfarande går fint i brorsans dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bara för att få en idé om just hur långt efter RDNA3 är Ada i GPGPU kan man titta på t.ex. Blender. Ett 7900XTX ligger mellan RTX4070 och RTX4060Ti som båda är betydligt billigare. Ser inte bättre ut för andra fall.

Sen är jag helt med på att många bara bryr sig om spel. Men just ett 7900XTX är ju lite i samma klass som x090-korteten för Nvidia och där finns nog en större andel som använder sin GPU för lite mer än spel.

Och även om man själv inte bryr sig så påverkar sådana saker andrahandsvärdet, vilket är relevant för de som byter GPU tillräckligt ofta för att det ska spela roll (d.v.s. inte sådana som jag, har 900- och 1000-serie Nvidia kort liggande på någon hylla någonstans och de lär vara rätt värdelösa idag...).

Jag är helt med på din poäng, men inlägget jag svarade på verkar till största delen handla om gaming, vilket också är mitt fokus.
Nu vet jag inte till 100% hur det inlägget syftade, men min poäng var/är att det inte är 500kr billigare med AMD för likvärdig rasterprestanda; 7900XTX konkurrerar där med 4080 och 4080S.

Du har en poäng i andra användningsområden, men jag tror att på AMD-sidan är den andelen ännu mindre än för de som kör Nvidia, men det är bara en gissning.
Dels på grund av priset, men också på grund av att de som du säger inte är lika bra.

Edit: lite av ett experiment, tror du större andelen av gamers/hobbyanvändare hade valt ett kort som presterat 4080S raster + 4060Ti gpgpu, eller ett som presterar 4070Ti Super på båda, om det hade stått nvida på båda lådorna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det sa vi väl om kinesiska bilar för 5 - 10år sedan.

Kolla idag hur fantastiskt utdaterad en ID4 är mot kinesiska konkurrenter sett till arkitektur osv.

Särskilt här i Europa där vi slutat växa och istället fokuserar på att reglera plastkorkar…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kolla idag hur fantastiskt utdaterad en ID4 är mot kinesiska konkurrenter sett till arkitektur osv.

Särskilt här i Europa där vi slutat växa och istället fokuserar på att reglera plastkorkar…

Kinesiska bilar är fortfarande katastrof men visst det hindrar inte EU från att gräva sin egen grav. Jämförelsen mot Nvidia är dock haltande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Drivrutiner är problemet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nvidia ger mig Intel, innan Ryzen, vibbar just nu: Marginella skillnader med höga priser, men du har inget val än att köpa om du vill uppgradera för det finns inget annat alternativ i samma prisklass. Och jag gissar på att precis som med Intel, så kommer det att smälla tillbaka på Nvidia.

Det känns som att startskottet till det har redan börjat i med att Intels satsning på grafikkort verkar gett resultat. Och nu vet vi inte hur AMDs RDNA 4 kort kommer att vara och om dom på riktigt kommer att konkurrera på budget- och mellanklasshållet. Men om dom och Intel lyckas så lär det vara en kalldusch för Nvidia även när 5070 och 5060 säljer bra (för det kommer båda korten göra). Och även om Intel och AMD inte väljer att konkurrera med toppklasskorten nästa generation heller så lär dom göra det förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Kommer inte bli något nytt grafikkortskrig, eftersom i slutändan så är det den här åsikten som gäller för en stor majoritet:

Citat:

Visst, AMD och Intel finns. Men det är lite som att byta ut pepparkakor mot havreflarn. Det funkar i nödfall, men det är inte samma sak.

Så snälla Tomten, gör din grej. Hjälp oss att få en schysst julklapp i år. Ge oss bara Nvidia RTX 5000-serie som är kraftfull, energieffektiv och som inte kostar skjortan. Då kommer jag, och många andra hårdvaruentusiaster, vara snälla hela året. Deal?

nvidia vet det, och AMD vet det.

Allt för många ser bara AMD:s grafikkort som ett sätt att få nvidia att sänka priset så att de sen kan få köpa nividakort billigare, någon annan skall då köpa AMD-kort, men inte dem. Så varför skulle nvidia sänka priset (annat än då att lyckas få AMD att lägga ner grafikkortstillverkning helt och hållet...), det veta att spelare väljer nvidia i stort sett oavsett priser, och numera tjänar de också så mycket mer på sina AI-kort.

Och varför skulle AMD satsa pengar på att slåss med nvidia i de högre segmenten och sänka priserna när det sen bara leder till att att de inte kommer sälja så många fler kort?