Bilistförbund vill se hårdare tag mot rattsurfande

Permalänk
Medlem

Här i Norge kostar det över 10k att hålla i telefon när man kör. Det hjälper inte.
När man kör lastbil i städerna så ser man väldigt lätt vad folk håller på med i bilarna. Extremt många leker med mobilen.

Permalänk
Medlem

Användning av mobil när man kör skall fortsätta vara helt förbjudet, att använda mobilen "lite" skall inte bli tillåtet.
Böterna borde höjas (och alla dagsböter borde förändras, antingen då del av lön eller förmögenhet, med en minimibot).

Såg den här för några dagar sedan.

https://www.reddit.com/r/MildlyBadDrivers/comments/1ic8ijc/th...

Man kan se mobilen i förarens hand 43 sekunder in i klippet

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njae, utan att ha läst resten av trafikförordningen så tror jag du tolkar den här paragrafen för brett:
jag tror inte man menar ALLA aktiviteter och använder mobiltelefon som godtyckligt exempel, utan man menar att paragrafen gäller specifikt för "mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning".

Körde bakom en bil där det flörtades vilt mellan föraren (en man) och kvinnan i sätet bredvid. Plötsligt vände sig kvinnan mot föraren och kysste honom. 100 m framför dem slog ett trafikljus om till rött och jag blinkade, tutade och vinkade för att uppmärksamma dem på situationen men kvinnan vinkade avvärjande mot mig, troligen trodde hon att jag bara var upprörd för att de kysstes (eller något). Korsande trafik kom igång och i lagom fart, c:a 70 km/tim, körde det kyssande paret ut i korsningen, körde på en bil som kom från höger och blev påkörda av en som kom från vänster. Det var faktiskt en kuslig känsla att se på och jag kan när som helst se scenen spelas upp i slow motion. Tur i "oturen" så klippte de bilen de körde på i bakänden så den bilen liksom kastades åt sidan och snurrade runt och likaledes blev de själva påkörda längst bak på bilen och snurrade runt ett varv. Inte voltade utan snurrade runt. Inga personskador alls men tre totalramponerade bilar. Alla andra hann stanna och det kyssande paret hade alla möjliga "förklaringar" men det hjälpte inte eftersom flera bilister, inklusive jag själv, naturligtvis vittnade om att de kysstes och inte tittade alls på trafiken. Minns inte påföljden mer än att kortet rök för föraren men minns inte heller hur länge. Minns däremot att hans försäkringsbolag vägrade ersättning. Det blev en dyr kyss.

Permalänk
Medlem

Bra, men 2000:- istället för 1500:- är en fjärt i skogen som inte kommer ge någon effekt överhuvudtaget. Dubblera som allra minst, eller anpassa efter inkomst.

Jag vet ett par chefer som skulle förtjäna att åka på inkomstbaserada smällar för sitt grova rattsurferi, jag skulle skratta åt att höra dem gråta över det.

Skrivet av MinscS2:

Att däremot svara i och prata telefon (f.a med högtalare), är för folk med någorlunda normal simultankapacitet inte konstigare eller mer distraherande än att prata med en passagerare eller ändra radio/AC/bildator (som är minst lika distraherande från körningen men på samtidigt helt lagligt.)

Att prata i telefon är inte samma sak som att prata med en passagerare, för passageraren är med i bilen och både ser och hör vad som händer i omgivningen, och kan därför t.ex. hjälpa till med att upptäcka faror. Minns inte om det var Mythbusters som testade detta, eller om det var någon annan undersökning, men resultatet var tydligt.

Att sitta och fokusera med finglande på en bildator är däremot värre, som du säger.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Körde bakom en bil där det flörtades vilt mellan föraren (en man) och kvinnan i sätet bredvid. Plötsligt vände sig kvinnan mot föraren och kysste honom.
...
Det blev en dyr kyss.

Jäklar, läskigt att se det hända framför sig, och förstås helt rätt att vittna att de kysstes och att de åkte dit på det!

Men vet inte varför du citerade mig?
Min poäng var att jag tror den specifika paragrafen är till för "mobiltelefoner och annan kommunikationsutrustning", och att självklart finns det andra paragrafer för att man inte ska göra annat distraherande när man kör bil. (som att kyssas)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

1, Inför dagsbot så att höginkomsttagarna åtminstånde får ett minimalt kännbart belopp, bör ju även införas på i stort sett alla andra böter med.
2, BETYDLIG högre bötes belopp, en medelinkomsttagares första dagsbot för mobil pillande bör ligga på runt 5000-10000:-
3, Ökande åtgärder och kostnader för upprepade överträdelser, ett par exempel.
Beslagtagen och förverkad mobil (även om det är en företagsmobil) inklusive abonnemanget (eventuella bindningstider kvar ska givetvis betalas av kunden) och numret ska tas i beslag/förverkas och ej kunna ges ut igen på typ 6mån så ingen anhörig/kompis kan skaffa det och ge tillbaks det.
Dvs det är en stor pina och en hel del arbete att byta nummer till alla tjänster/folk/företag/osv man har det bundet till.

4, Efter 3-5 gånger av att åka dit för mobil pillande så bör fängelse vara ett krav, även beslagtagande/auktionerande/förverkande av det fordon som användes.
Tror inte ett företag skulle bli så glada om dom blir av med tex en nyinköpt lastbil för miljoner.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Mes landet sverige.
5000 kr i böter första gången, andra gången 10000 kr + ett halvårs fängelse eller indragning av "kortet" ett halvår. Dubblera summan varje gång man blir tagen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jäklar, läskigt att se det hända framför sig, och förstås helt rätt att vittna att de kysstes och att de åkte dit på det!

Men vet inte varför du citerade mig?
Min poäng var att jag tror den specifika paragrafen är till för "mobiltelefoner och annan kommunikationsutrustning", och att självklart finns det andra paragrafer för att man inte ska göra annat distraherande när man kör bil. (som att kyssas)

Klickade fel, minns inte riktigt vilket inlägg jag menade att citera, hade flera uppe i varsitt fönster. Sorry.
Visar att man kan brista i uppmärksamhet även då man skriver inlägg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Klickade fel, minns inte riktigt vilket inlägg jag menade att citera, hade flera uppe i varsitt fönster. Sorry.
Visar att man kan brista i uppmärksamhet även då man skriver inlägg...

Böter och ban från Sweclockers i en månad minst

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Sluta dalta – sätt böterna baserat på inkomst! Anpassa procentsatsen efter brottets allvarlighetsgrad för en rättvis och avskräckande effekt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Klart man kan. (ta bilbälten eller ABS eller liknande tex)
Men inte helt och inte alla

Japp som geniet Annie Lööf säger
De är olagligt att begå brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tunga böter och straff har aldrig fungerat... Titta bara i USA.

Men borttaget körkort/bil fungerar nog bättre i x antal månader

Böterna får inte vara så stora att någon hamnar i obestånd men de måste kännas för alla som får dem. Får jag några tusenlappar i böter så rycker jag på axlarna men det är också klart det inte fungerar om boten förstör ens liv vid första förseelsen.

Skrivet av grizzly666:

1, Inför dagsbot så att höginkomsttagarna åtminstånde får ett minimalt kännbart belopp, bör ju även införas på i stort sett alla andra böter med.
2, BETYDLIG högre bötes belopp, en medelinkomsttagares första dagsbot för mobil pillande bör ligga på runt 5000-10000:-

5-10000 är för lågt. 10% av lönen varje månad i ett år kan det starta på. Bötern skall också betalas månadsvis så det verkligen gnuggas in.
Engångsbelopp gör ingenting för att avskräcka. Antingen kan de betala och glömmer sedan saken eller så kan de inte betala och hamnar i utanförskap.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Klipp kortet.
Ska så klart även gälla poliser som rattsurfar.

10 a § gäller ej polisman i tjänst.

10 a § Bestämmelserna om mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning i 4 kap. 10 e § andra meningen gäller inte när ett fordon används 1. vid räddningstjänst enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, 2. vid sjuktransport enligt 7 kap. 6 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30), 3. i tjänsteutövning av a) en polisman, b) personal vid Säkerhetspolisen som vidtar en skyddsåtgärd i sådan verksamhet som anges i 5 § förordningen (2022:1719) med instruktion för Säkerhetspolisen, eller c) en vägtransportledare enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare eller någon annan deltagare som ingår i vägtransporten, eller 4. i brådskande tjänsteutövning av en tulltjänsteman, kustbevakningstjänsteman, läkare, sjuksköterska, barnmorska, personal inom Kriminalvården eller i andra jämförliga fall.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Böterna får inte vara så stora att någon hamnar i obestånd men de måste kännas för alla som får dem.
[...]
5-10000 är för lågt. 10% av lönen varje månad i ett år kan det starta på. Bötern skall också betalas månadsvis så det verkligen gnuggas in.

Ironin i detta uttalande.
Vet du hur många som hade hamnat i obestånd om du tog bort 10% av deras lön under ett år?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Monterade reglage sitter på samma ställe hela tiden och behöver inte speciellt mycket uppmärksamhet att hantera.
Det finns knappt någon funktion i en telefon som inte behöver uppmärksamhet för att användas.

Det gällde alla skärmar i en bil, och på dessa skärmar sitter allt på samma ställe hela tiden.
Detsamma gäller om du sätter mobilen i en hållare och har GPS på telefonen.

Med mer eller mindre självkörande bilar så kommer denna regel att behövas skrivas om, folk kan ha t.ex YouTube igång i bilen på ena skärmen, även detta bör förbjudas, det tar uppmärksamheten från föraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hur gör vi med de lastbilschaufförer som läser tidningen eller tittar på video medans de kör? Har själv sett detta med tidning då jag satt i en buss som körde om en lastbil där en tidning låg på ratten. Angående se på video så har det skett och kom fram i och med att lastbilen orsakade en olycka, där polisen som kollade hytten såg filmen spelades upp.

GPS är ett annat sattyg som borde spärras när bilen rullar. Känner en pensionerad polis som har kört radiobil och som inte kan hålla fingrarna borta från Gps:en under färd. Är alltså inne i menyer och håller på under förd.

Så med andra ord, det är inte enbart en telefon som borde orsaka ett straff. Gör som så att allt som distraherar en förare under färd och som alltså är den verkliga orsaken till att en olycka har skett orsakar att personen får betala allt själv. Ingen självrisk eller liknande. Det är dags att folk lär sig köra bil istället för att åka bil som förare.

Du kan alltid kontakta arbetsgivare till dessa då de vanligen har rätt tydliga märkningar på bilen. Tror det kan orsaka mer problem än ett par tusenlappar i böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Du kan alltid kontakta arbetsgivare till dessa då de vanligen har rätt tydliga märkningar på bilen. Tror det kan orsaka mer problem än ett par tusenlappar i böter.

Hur? När man ser att chauffören har en tidning på ratten så är det försent att hitta information om firman, speciellt om bussen inte har en bakruta man kan se igenom. Även om bussen har bakruta så är det få lastbilar som har kontaktinfo framtill på bilen, utan den är på sidan vilken alltså inte kan läsas framifrån och när man upptäcker saken när man är vid sidan så hinner man inte med att ta infon innan bussen har passerat.
Sitter du i personbil så kan du inte se så högt, så den möjligheten försvinner också.

Bra idé, men går ej att genomföra.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

10 a § gäller ej polisman i tjänst.

10 a § Bestämmelserna om mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning i 4 kap. 10 e § andra meningen gäller inte när ett fordon används 1. vid räddningstjänst enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, 2. vid sjuktransport enligt 7 kap. 6 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30), 3. i tjänsteutövning av a) en polisman, b) personal vid Säkerhetspolisen som vidtar en skyddsåtgärd i sådan verksamhet som anges i 5 § förordningen (2022:1719) med instruktion för Säkerhetspolisen, eller c) en vägtransportledare enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare eller någon annan deltagare som ingår i vägtransporten, eller 4. i brådskande tjänsteutövning av en tulltjänsteman, kustbevakningstjänsteman, läkare, sjuksköterska, barnmorska, personal inom Kriminalvården eller i andra jämförliga fall.

Poliser som kör i stadsmiljö utan blåljus och passerar övergångsställ utan trafikljus är en trafikfara om de inte har ögonen på sin omgivning, precis som alla andra som framför ett fordon.

Därav min åsikt och mitt ordval, Ska.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Att *surfa* under körning borde vara förbjudet, det är ren idioti.

Att däremot svara i och prata telefon (f.a med högtalare), är för folk med någorlunda normal simultankapacitet inte konstigare eller mer distraherande än att prata med en passagerare eller ändra radio/AC/bildator (som är minst lika distraherande från körningen men på samtidigt helt lagligt.)

Det är "lagligt" att surfa också, så länge telefonen sitter i någon slags hållare, eller ligger i knät. Det som är olagligt är att hålla telefonen i handen, oavsett vad man faktiskt gör med den.

Ja, jag fick böter när jag bytte låt utan att ens titta på mobilen...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Problemet är folk som inte kan hålla på med luren o köra samtidigt.
När jag var på Europcar ett halvår som ny bilförare så fanns det inte en CHANS att jag skulle klara av att köra i tät trafik o pilla med luren samtidigt.

En annan kille satt med luren konstant. Hastigheten sänktes elller ökade o vinglade höger än vänster.
Dock var alla vana förare som lätt klarade köra 50% snabbare än de låga hastighetsgränserna vi har i Sverige så att pilla lite med luren gjorde inget för oss.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]