Bredbandspriserna ökade med 8 procent förra året

Permalänk
Medlem

Vårt bredband har gått upp med 68 % på fyra år. Från 250 kr till 419 kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr1lle:

GlobalConnect tar betalt av tjänstleverantörer i nät dom är KO.

Du kan läsa mer här https://telekomnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=1729503...

Jag har prislistan, men det är inget jag känner mig trygg att dela vidare.

350kr/mån per bredbandsanslutning är ju orimligt! Bara för att få kunden...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Hej
Jag förmodar att din pensionerade ensamstående mor inte gör av med många GB per månad. Har ni funderat över att skaffa mobilt bredband? Som exempel. Hallon tar 149:-/mån för 20GB resp. 249:-/mån för 100GB. Stoppa sim-kortet i en mobilbredbandsrouter som kan stå i något hörn. Min egna gamla mor och även en annan äldre dam jag hjälpt(bor här i min BRF) tror jag aldrig gjorde av med ens 5-10GB i månaden. Tele2(svin) sålde på damen ännu mer data trots att hon aldrig gjorde av med det hon hade.
Vid blackfriday och liknande tillfällen så har Hallon haft erbjudanden om att man får dubbel data till samma pris. Skulle kunna spara många tusenlappar om året. Jag tycker 500:-/mån är galet mycket pengar.
Jag körde själv med mobil bredband i många år(jobbmobilen hade 200GB/mån) och under coronatiden när jag jobbade hemma varje dag och flickvännen flyttade in så var det bara i några enstaka månader som vi lyckades göra slut på dessa 200GB.

Jag funderade på samma, och jag hade nog personligen gått den vägen. Dessvärre är min mor relativt tech-savvy och använder sig av strömmnings-tjänster för både film och musik. Hon har vant sig vid att kunna välja vad hon vill titta på snarare än traditionell digital-TV. Så i dagsläget har internet blivit ett krav, och det hade varit svårt för henne att gå tillbaka till traditionell TV, skulle gissa att det rullar på orimmligt många GB med tanke på att hon tittar oskäligt många timmar på play-tjänster. Speciellt under vinterhalvåret (Hon har liksom sett allt som går att se i slutet av säsongen). xD Dessutom har hon bytt ut traditionell TV (med TV-mottagare) mot en projektor med inbyggd Android TV. Anledningen till detta är att hon slipper ha gigantisk TV som tar upp hela fönsterpartiet i vardagsrummet, utan kan istället rulla ner en 100" duk för fönsterpartiet när hon väl tittar. (Hon bor i ett litet välisolerat sommarhus på 55kvm som är direkt svårmöblerat för traditionell TV)

Jag tror att vad jag kommer att göra i framtiden är att logga data-trafiken på hennes router, se hur mycket data hon använder. Skulle det visa sig att hon använder under 200GB (vilket jag inte tror). Då hade ju en mobillösning varit bättre. Men det känns spontant som att hon använder mer data än vad jag gör xD

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i branschen på en av de stora nätägarna (är även kund privat i vårt nät) och kan med glädje meddela att reglering av denna marknad är på gång hos PTS. Inte helt spikat än vilken lösning det blir men det kommer bli billigare för konsumenten i slutändan.

https://pts.se/internet-och-telefoni/konkurrensreglering/reglerade-marknader/pagaende-arbete/

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag jobbar i branschen på en av de stora nätägarna (är även kund privat i vårt nät) och kan med glädje meddela att reglering av denna marknad är på gång hos PTS. Inte helt spikat än vilken lösning det blir men det kommer bli billigare för konsumenten i slutändan.

https://pts.se/internet-och-telefoni/konkurrensreglering/reglerade-marknader/pagaende-arbete/

Problemet är att de har hållt på med detta i flera år och konstant försenat det.
De hade faktiskt en bra idé där alla nätägare skulle räknas som SMP för varje hushåll (Tror dock detta gällde specifikt villor.), de ändrade sig av någon anledning innan de skickade in deras förslag till EU (BEREC).

EU (BEREC) i sin tur ogillade detta och bad dom att göra om det från början, och nu sitter vi här några år senare utan att något har hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Flikar in att Starlink ligger på 559 sek.

Det är befängt att den så kallade marknaden inte klarar leverera 100/100 för ~299 sek. Många skattemiljarder har plöjts ned i bredbandsutbyggnad och diverse "internet åt alla" projekt genom åren.

Ja, samt att obegränsat mobilt bredband går att få för 399/mån (299 med rabatt). Att bredband via satellit är ungefär lika dyrt som fiber som är lagd för 25 år sedan (där dessutom kunden betalat installation) är helt absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Problemet är att de har hållt på med detta i flera år och konstant försenat det.
De hade faktiskt en bra idé där alla nätägare skulle räknas som SMP för varje hushåll (Tror dock detta gällde specifikt villor.), de ändrade sig av någon anledning innan de skickade in deras förslag till EU (BEREC).

EU (BEREC) i sin tur ogillade detta och bad dom att göra om det från början, och nu sitter vi här några år senare utan att något har hänt.

Det senaste jag hörde var att det skulle komma något form av beslut från PTS nu i vår, men saker kan ju ha ändrats. Jag jobbar inte direkt med B2C.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Skrivet av cr1lle:

GlobalConnect tar betalt av tjänstleverantörer i nät dom är KO.

Du kan läsa mer här https://telekomnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=1729503...

Jag har prislistan, men det är inget jag känner mig trygg att dela vidare.

Hur kan man som privatkund påverka detta? Ska man prata med de styrande kommunen eller hyresbolaget/föreningen? Varför går inte operatörerna som säljer sina tjänster via global connect ut med det till kunderna på sina fakturor t ex?

Vi går ju mot en USA-liknande modell dvs bakåt sämre.

Eller är det menlöst?

Permalänk
Medlem

Man borde säga upp internet helt och hållet så kan dom där giriga nätägarna svälta ihjäl.

Vad ger internet för nytta i mitt liv egentligen?
Surfa på webben, glo på onödiga asociala medier, läsa värdelösa nyheter/propaganda, tanka film och tv-serier illegalt. Och inget av detta ger egentligen något över huvud taget.

Betala räkningar kan man göra på bibliotekets datorer fram till att banken fått sig en spark i röven av regeringen och börjar åta sig uppgiften dom en gång i tiden hade med att hantera papperspengar och andra pappriga värdedokument.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan man som privatkund påverka detta? Ska man prata med de styrande kommunen eller hyresbolaget/föreningen? Varför går inte operatörerna som säljer sina tjänster via global connect ut med det till kunderna på sina fakturor t ex?

Eller är det menlöst?

Roliga är väl att kommunen betalar ju för att de gräver och bygger ut 😂 så deras kostnad är ju relativt låg

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Eller är det menlöst?

Det enda du kan göra mer eller mindre är att aktiva välja något annat bredband än fiber, ex mobilt eller starlink. Det är en riktigt sorglig situation just nu, precis som med elnätet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Waliant:

Det enda du kan göra mer eller mindre är att aktiva välja något annat bredband än fiber, ex mobilt eller starlink. Det är en riktigt sorglig situation just nu, precis som med elnätet.

Finns inte en chans att jag väljer trädlösa alternativ. Varför gör inte PTS, regeringen något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Finns inte en chans att jag väljer trädlösa alternativ. Varför gör inte PTS, regeringen något?

p.g.a. $$$$
när pengar flödar så vill man inte stänga kranen. så simpelt är det.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

p.g.a. $$$$
när pengar flödar så vill man inte stänga kranen. så simpelt är det.

Du har inte fel. Det är monopol på fiber och det finns inga regleringar. Fritt fram att höja.

Skrivet av Dinkefing:

PTS kommer med förslag på reglering i vår troligtvis. Sannolikt kommer de tvinga nätägarna att ge access till sina nät och då kommer andra aktörer kunna konkurrera genom att hyra ut samma fibersträcka. Lär pressa priserna något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blev lite fel där jag menade hyresbolag.

Okej, ja hyresbolagen får nog jäkligt bra och lägger på några hundra procent, jag tycker det är förkastligt att de får göra så, det borde gå under ocker eftersom de boende inte har så många andra val.
Särskilt inte när bolag efter bolag släcker ner de gamla analoga näten de haft via ComHem (Tele 2).
Det var väl allt som oftast ett 25-årigt avtal som skrevs när det begav sig med kabel-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Okej, ja hyresbolagen får nog jäkligt bra och lägger på några hundra procent, jag tycker det är förkastligt att de får göra så, det borde gå under ocker eftersom de boende inte har så många andra val.
Särskilt inte när bolag efter bolag släcker ner de gamla analoga näten de haft via ComHem (Tele 2).
Det var väl allt som oftast ett 25-årigt avtal som skrevs när det begav sig med kabel-TV.

Kostar iofs ganska många hundra per person att hålla igång com hem avtalen per kund per år.
Tror vi betalar 25k för 72 lägenheter och basutbudet ingår

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kostar iofs ganska många hundra per person att hålla igång com hem avtalen per kund per år.
Tror vi betalar 25k för 72 lägenheter och basutbudet ingår

Vi betalade 50k för 179 lägenheter innan det släcktes ner.
Sista året så var det gratis för de hoppades väl att vi skulle ändra oss, men nu är deras nät helt nedsläckt.

Av 179 hushåll är det två som har beklagat sig över att de försvann, resten är mer nöjda med vad de fick istället för samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vi betalade 50k för 179 lägenheter innan det släcktes ner.
Sista året så var det gratis för de hoppades väl att vi skulle ändra oss, men nu är deras nät helt nedsläckt.

Av 179 hushåll är det två som har beklagat sig över att de försvann, resten är mer nöjda med vad de fick istället för samma peng.

Japp jag försöker göra samma sak.. Bara 60 + som blir irriterade

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Japp jag försöker göra samma sak.. Bara 60 + som blir irriterade

Japp exakt så.
Men då kan du tala om för dem att de kan ha kvar Tele 2 men över internet då istället, om de föredrar Tele 2 dvs.

Sen kan man också visa upp graferna från Downdetector på hur ofta Comhem har driftstörningar i vårat land och jämföra det med den operatören ni skaffar istället.

Permalänk
Skrivet av Waliant:

Du har inte fel. Det är monopol på fiber och det finns inga regleringar. Fritt fram att höja.

PTS kommer med förslag på reglering i vår troligtvis. Sannolikt kommer de tvinga nätägarna att ge access till sina nät och då kommer andra aktörer kunna konkurrera genom att hyra ut samma fibersträcka. Lär pressa priserna något.

Tack för den positiva nyheten! Det kommer ju bli som det är i USA om driftägarna får monopol. Jag följt utvecklingen där i många år och jag hoppas verkligen vi inte kommer dit! Kommunikationsoperatörer med fritt spelrum kommer sluta med kraftigt höjda priser mot privatpersoner.

Hade Open Universe förut tills de togs över av Global Connect och medan deras priser knappast var billiga så oroar jag mig väldigt mycket för hur Global Connect kommer införa databegränsningar och göra om stadsnätet till ett passivt stadsnät med många nackdelar.

Som privatkund känner man ju frustration minst sagt. Det räcker med att gör sig frustrerad över elnätsbolagen som fått härja fritt med sitt monopol.

En gång var man glad när man fick stadsnät men uppenbarligen får man inte mycket säga till när det gäller avtal mellan kommunen, fastighetsägaren och kommunikationsoperatören såvida man inte bor i en brf-förening med väldigt förmånliga avtal. Det hade inte varit fel att endast betala 99 kr för 1000/1000mbit det finns många i brf-föreningar som betalat det priset i över tio år nu. Inget snack om prishöjningar där.

Permalänk
Medlem

Han - som satte rubriken - eller jag, har dyslexi, 8% lägg till en nolla (0:a) för det känns mer som 80% än 8%c🤣

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

allt e sjukt.. tele 2 avskedar folk.. gör en bättre vinst iår än förra året... ÄNDÅ ska priserna höjas. skit företag. bara aktieägarna e nöjda så e det bra. pissar på vanligt folk-

Är det inte fransoserna som styr tele2 nu?

Visa signatur

Nätverksnörd