Kommer det inga roliga FPS open world-spel under 2025??

Permalänk

Kommer det inga roliga FPS open world-spel under 2025??

Sedan F4 o Skyrim har det ju varit stendött med lockande spel.
Starfield är okey, men det är ett evigt farande mellan planeter som blir lite segt i längden.

Far Cry m.fl. är för hårt story-styrt o knappast open world.
Cyber Punk känns trashigt tonårsdrama.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Starfield är okey, men det är ett evigt farande mellan planeter som blir lite segt i längden.

Jag älskade Cyberpunk. Skulle inte kalla det trashigt tonårsdrama. Hur länge har du spelat det?

Permalänk
Medlem

Jag ser Skyrim som mitt favoritspel genom tiderna. Cyberpunk är riktigt bra i jämförelse. Ofantligt mycket snyggare så klart, men rollspelandet är bra, det är välskrivet och ofta roligt. Rekommenderas varmt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Borderlands 4 ryktas väl släppas i år.
Avowed (förvisso ingen shooter, men likt Skyrim) kommer om två veckor.
Atomfall (open world survival) kommer i slutet av mars

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Jag går ofta tillbaka till Skyrim, FO3 och FO4 just på grund av bristen på senare spel som liknar dessa.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Jag älskade Cyberpunk. Skulle inte kalla det trashigt tonårsdrama. Hur länge har du spelat det?

- Inte spelat det länge alls, men intrycket jag fick var att det är lite street-cool-stuk på det.
Inte my cup of beer.

Ska väl ge det en chans till så småningom, men det känns inte lockande på samma sätt.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

..men rollspelandet är bra

- Om du menar interaktionerna och dialogerna med bot:arna så är det vad jag inte gillar.
Alltså en stark storyline går fetbort för min smak.
Jag vill utforska och loota och skjuta bovar, inte småprata och följa uppdrag.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Borderlands 4 ryktas väl släppas i år.
Avowed (förvisso ingen shooter, men likt Skyrim) kommer om två veckor.
Atomfall (open world survival) kommer i slutet av mars

- Avowed är tydligen ett utpräglat rollspel : (
Atomfall verkar lovande dock.

Permalänk
Medlem

GTA 6? dock ej till PC...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Om du menar interaktionerna och dialogerna med bot:arna så är det vad jag inte gillar.

Jag också, men det går att spela så i väldigt stor utsträckning. Jämförbart med Far Cry-spelen. Det är egentligen bara starten av huvudstoryn som är ett måste, för att låsa upp resten av kartan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag också, men det går att spela så i väldigt stor utsträckning. Jämförbart med Far Cry-spelen. Det är egentligen bara starten av huvudstoryn som är ett måste, för att låsa upp resten av kartan.

- Okey, innefattar starten av huvudstoryn den där sekvensen där man kommer till en slags inhägnad plats med väldigt många beväpnade gangsters som blir förbannade bara jag hoppar över avgränsningen/staketet och det finns en ingång med en vakt man inte kommer förbi?

Nä jag är inte förvirrad, det där är det senaste jag minns från spelet : ))

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Okey, innefattar starten av huvudstoryn den där sekvensen där man kommer till en slags inhägnad plats med väldigt många beväpnade gangsters som blir förbannade bara jag hoppar över avgränsningen/staketet och det finns en ingång med en vakt man inte kommer förbi?

Nä jag är inte förvirrad, det där är det senaste jag minns från spelet : ))

Den beskrivningen stämmer överens med väldigt många platser och situationer i spelet, så jag kan inte svara på det.

De viktiga uppdragen för att låsa upp hela kartan är ett (The Pickup) där man ska förhandla sig till en smygrobot från ett gäng gangsters. Sen ett (The Heist) där man ska använda roboten för att sno ett speciellt chip (jag lovar, det är inte Jönssonligan får guldfeber!). Sen ett par följduppdrag som man inte kan hoppa över. Först därefter kan man spela det mer eller mindre som ett öppen-värld-spel. Fast ändå inte helt, för man får slut på saker att göra efter ett tag. Om man undviker huvuduppdragen är man hänvisad till mer skriptade sidouppdrag, men de autogenereras inte.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Den beskrivningen stämmer överens med väldigt många platser och situationer i spelet, så jag kan inte svara på det.

De viktiga uppdragen för att låsa upp hela kartan är ett (The Pickup) där man ska förhandla sig till en smygrobot från ett gäng gangsters. Sen ett (The Heist) där man ska använda roboten för att sno ett speciellt chip (jag lovar, det är inte Jönssonligan får guldfeber!). Sen ett par följduppdrag som man inte kan hoppa över. Först därefter kan man spela det mer eller mindre som ett öppen-värld-spel. Fast ändå inte helt, för man får slut på saker att göra efter ett tag. Om man undviker huvuduppdragen är man hänvisad till mer skriptade sidouppdrag, men de autogenereras inte.

- Tack o bock för bra beskrivning.
Låter sådär lagom spelkul, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Tack o bock för bra beskrivning.
Låter sådär lagom spelkul, tycker jag.

Det är rätt likt Skyrim, bara aningen mindre i omfattning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nytt och nytt, men det har varit känt länge att en remaster av Oblivion är på gång, och nu har det framkommit att den tydligen kommer att släppas redan nästa vecka. Virtuos Games har "råkat" lägga upp lågupplösta bilder på sin hemsida som man snabbt plockade bort när dessa började att spridas. Men som vi alla vet så försvinner inte något som funnits på nätet bara för att originalfilen plockas bort.

Permalänk
Medlem

Släpps det en remaster på Oblivion när Skyblivion också snart släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Ja.

Edit: Xbox support har råkat bekräfta att det släpps nu på måndag den 21 april och att all DLC ingår, samt att det från första dagen också kommer till Game Pass.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roteleks:

Nytt och nytt, men det har varit känt länge att en remaster av Oblivion är på gång, och nu har det framkommit att den tydligen kommer att släppas redan nästa vecka. Virtuos Games har "råkat" lägga upp lågupplösta bilder på sin hemsida som man snabbt plockade bort när dessa började att spridas. Men som vi alla vet så försvinner inte något som funnits på nätet bara för att originalfilen plockas bort.

https://i.postimg.cc/501vw89d/uUARkLb.jpg
https://i.postimg.cc/90Q7kVqL/NpKGxrJ.png
https://i.postimg.cc/CL0tz2pm/widen-1840x0-2.jpg
https://i.postimg.cc/h4T64B6X/widen-1840x0-1.jpg
https://i.postimg.cc/GtwfP783/widen-1840x0-3.jpg
https://i.postimg.cc/wvVNF33t/hfT5bPh.jpg

En grej är ju helt sjuk och det är skillnaden mellan olika utgivare/utvecklares "remakes" och "remasters". Remake ska ju vara ett större arbete än en Remaster.

Denna Oblivion Remaster ser ut som ett helt nytt spel. Gissningsvis har dom även flera Quality of Life-uppdateringar och inte enbart uppdaterar grafiken.

The Last of Us Part 1 Remake ser inte ut som ett helt nytt spel och spel- och funktionsmässigt är det i princip exakt samma sak.

Final Fantasy 7 Remake är ett helt nytt spel på alla sätt och vis.

Helt sjukt att Sony tyckte att man skulle kalla The Last of Us Part 1 Remake just Remake. Det, om något, borde ju ha varit en Remaster.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Skyblivion är väl en modifierad variant av skyrim? Skapad av något modteam som inte är relaterat till bethesda?

Troligen så släpper de det för att uppdatera sina rättigheter och kunna punga in ev copywrite pengar om de släpper skyblivion behesda är ju trots allt ägt av microsoft nu mer.har jag för mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skyblivion är väl en modifierad variant av skyrim? Skapad av något modteam som inte är relaterat till bethesda?

Troligen så släpper de det för att uppdatera sina rättigheter och kunna punga in ev copywrite pengar om de släpper skyblivion behesda är ju trots allt ägt av microsoft nu mer.har jag för mig.

Ja det är en community-baserad modd som bygger på Skyrims motor.

Jag förstår att de vill tjäna pengar men jag vet inte om de kommer få copywritepengar, Bethesda verkar ju vara okej med att moddare gör en egen version. Däremot behöver man väl äga både (?) Skyrim och Oblivion för att kunna spela Skyblivion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Stalker 2 är väl perfekt om man gillar att loota och utforska ställen. Annars de tidigare spelen som ofta har ännu mindre story, typ moddsamlingen Gamma har väl i princip ingen story ö.h.t. annat än att man gör som man vill lite.

Permalänk
Medlem

https://www.splashdamage.com/news/announcing-project-astrid/

kommer bli väldigt intressant att följa, knappast 2025 men...

*edit* Grayzone warfare börjar bli riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Kommer inte på några som kommer ut på rak arm förutom Oblivion remastern. Avowed kom nyss ut och är ganska öppet men mer styrt än Skyrim. Utifrån dina preferenser skulle jag kolla upp Cyberpunk, Dying Light 2 eller Stalker 2. Kanske Outer Worlds?

Några andra relativt nya men bortglömda titlar är Rage 2 och Dead Island 2 (många uppföljare haha).

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Kommer inte på några som kommer ut på rak arm förutom Oblivion remastern. Avowed kom nyss ut och är ganska öppet men mer styrt än Skyrim. Utifrån dina preferenser skulle jag kolla upp Cyberpunk, Dying Light 2 eller Stalker 2. Kanske Outer Worlds?

Några andra relativt nya men bortglömda titlar är Rage 2 och Dead Island 2 (många uppföljare haha).

Dying light 1 är enligt mig mycket bättre än tvåan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nej, detta lär vara helt orelaterat till Skyblivion. Bethesda brukar tycka att moddar som kombinerar deras olika spel på intressanta sätt (inklusive remakes) är ok så länge de som vill spela modden behöver äga båda spelen som kombineras. De brukar även vid behov interagera med utvecklingsteamet bakom moddarna och uttryckligen ge sitt OK.

I detta fall gav de även gratis nycklar till denna officiella remaster till teamet bakom Skyblivion och bekräftade att de inte har några planer på att stänga ned det projektet. Väldigt snyggt skött helt enkelt.

https://www.pcgamer.com/games/rpg/bethesda-gave-oblivion-rema...

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q