Asus avtäcker gyllene RTX 5090

Permalänk
Skrivet av gbgjocke:

Kan rekommendera denna modell på Asus för dem som gillar högt fläktljud. Då det är samma fläktar på sonens 5080 Astral. Den fläkten ovanpå gör ett högljutt ljud med luften. Vi har ett 4080 super rog strix som är knäpptyst. Så denna modellen denna gången får Asus tummen ner !!!!

Derbauer dömde oxå ut fläkten. Han tips var att helt enkelt dra ut sladden då det är en separat till den sen justera fläktkurvan. Han fick ner kortet typ 20db med knappt påverkad temp. Från 58 till 38.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Derbauer dömde oxå ut fläkten. Han tips var att helt enkelt dra ut sladden då det är en separat till den sen justera fläktkurvan. Han fick ner kortet typ 20db med knappt påverkad temp. Från 58 till 38.

Ok ska pröva, stort tack. Ja det ljudet e nog bland det värsta störande jag någonsin hört sedan dackerfejden

Permalänk

bara jag som får lite gamla Dune RTS spelet känsla över kortet?

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Yatagarasu:

@MetallicAcid You need to get your hands on this card!

I have only one kidney left tho..

Dialysis for the rest of my life then!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Gjort i trä målat med falu rödfärg?

Snarare rostig plåt folierad med Biltemakörv-mönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franne:

<Uppladdad bildlänk>

Bad copilot generera ett rtx 5090 med IKEA tema, tror jag tar detta istället 🫡

Som om du inte hade fått hem det i delar o fått löda alla miljarder grejjer själv 😂😂

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Kan rekommendera denna modell på Asus för dem som gillar högt fläktljud. Då det är samma fläktar på sonens 5080 Astral. Den fläkten ovanpå gör ett högljutt ljud med luften. Vi har ett 4080 super rog strix som är knäpptyst. Så denna modellen denna gången får Asus tummen ner !!!!

Men häromveckan var det ju så fantastiskt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Som om du inte hade fått hem det i delar o fått löda alla miljarder grejjer själv 😂😂

Hahah shit tänkte jag inte på😅

Visa signatur

i9 9900K 5GHz OC - ASUS Z390-F - 32GB - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

En front i runstensprydd granit känns väl ändå helt rätt?

Vi på MSI har faktiskt nyligen tagit fram en bärbar dator med runskrift, dock inte i granit...
https://www.msi.com/Laptop/Titan-18-HX-Dargon-Edition-Norse-M...

Osäkert när den blir tillgänglig, men troligen innan sommaren!

Permalänk
Medlem

Vad är det för text runt fläkten på framsidan? Är det koordinater? 25°07'37.0"N 12°28'13.6"E? https://www.google.com/maps/place/25%C2%B007'37.0%22N+12%C2%B...
Vad kan finnas där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franne:

<Uppladdad bildlänk>

Det ser riktigt billigt ut 🤣

Permalänk
Medlem

Värst vad fattiga swecklockare kommenterar fläkten.

Köper man GPU av guld så har man råd, då kan man köpa en vanligt rigg också, ASUS strix whatever och använda detta till spelande medan bling, bling GPUn har man ute på glas chassi att trycka ner fattiga tekniknördar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av gbgjocke:

Ok ska pröva, stort tack. Ja det ljudet e nog bland det värsta störande jag någonsin hört sedan dackerfejden

https://youtu.be/vT6Ckte-Ry8?si=4WM4GTLXHXDGO7jY

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulk_Upp:

Vad är det för text runt fläkten på framsidan? Är det koordinater? 25°07'37.0"N 12°28'13.6"E? https://www.google.com/maps/place/25%C2%B007'37.0%22N+12%C2%B...
Vad kan finnas där?

Du har missat en siffra ska vara 121 på andra koordinaten först. Då hamnar du hos ASUS HQ.

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem

Vad otroligt löjligt.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Franne:

<Uppladdad bildlänk>

Oh. Ja tack!

Permalänk
Medlem

Är väl inget nytt med grafikkort med speciell tema? Är det regionen den släpps i eller själva guldtemat som sticker i ögonen på folk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Värst vad fattiga swecklockare kommenterar fläkten.

Köper man GPU av guld så har man råd, då kan man köpa en vanligt rigg också, ASUS strix whatever och använda detta till spelande medan bling, bling GPUn har man ute på glas chassi att trycka ner fattiga tekniknördar.

Frågan är vilka tekniknördar blir nedtryckta av sådant- gissar att det är främst är andra som har samma inställning om att dyr = status.

Tänker att det är ungefär samma som i bilkretsar eller vad som helst annat där ingen nödvändigtvis blir imponerad av att du lagt massor med pengar på att bara köpa något dyrt, men desto mer imponerade om du lyckats få tag på precis rätt modell av äldre BMW eller vad det nu kan vara och gjort precis rätt sorts moddar osv.

Ingen i min vänskapskrets blir iallafall särskilt imponerad av att man slänger pengar på något, men om man byggt/överklockat/moddat/designat/reparerat något själv på ett intressant sätt är det en annan sak.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franne:

<Uppladdad bildlänk>

Bad ChatGPT göra samma sak. Resultatet:

Rätt kul övning ändå.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Franne:

<Uppladdad bildlänk>

Du säger IKEA, jag säger Vault 101. Lägg till ett grafikkortsstöd i form av en Vault Boy så är vi hemma!

Permalänk
Medlem

Fränt med guld endå!

Antar att många här inte tycker guldhalsband och guldöron hängen är snyggt! Eller en fet klocka med guld!

Jag säger fränt!

Permalänk
Medlem

jag tycker det är ett riktigt coolt kort! Ser unikt ut, och absolut inte fult. Har ni glömt hur grafikkort brukade se ut eller?

Permalänk
Medlem

Om de lanserar en "paper edition" kanske jag har råd.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Foxtrot-Edition

Permalänk
Medlem

Förmildrande omständighet var att chassin sällan hade fönster på den tiden.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av gbgjocke:

Har precis fått info internt här att det släpps ett nytt vBIOS för Q-mode nästa vecka som löser detta problemet. P-mode kommer fortfarande ha en mycket aggressiv fläktkurva med PL 400W default.

Under tiden så kan jag rekommendera senaste GPU Tweak som är uppdaterat för ROG Astral där man manuellt kan justera fläktkurva och strömbudget: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/Graphic%20Card/Unique_Appl...

Skriver här på Swec så fort jag har mer info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De gillar guld (och diamanter). Nokia hade under sin storhetstid Vertu märket. Det har sålt förgyllda ipads o.s.v.

Skrivet av b-earl:

Araber och ryssar gillar bling bling. Badrumsamaturer i guld är ingen ovanlighet.

Jo jag fattar lite av de. Men jag är osäker om de är villiga att betala ett stort premium för detta även för datorkomponenter. Men jag gissar att så är det säkert. Bling bling som sagt.

Skrivet av evil penguin:

Ja, man får väl anta att det är dyrare, men är det dyrare än andra kort med något slags specialdesign?

Finns potential för överreaktion pga just guldfärgad design (jag förutsätter att inget guld är inblandat, utöver då kontaktytorna för PCIe-kontakten)... vi får väl se om prislappen också dyker upp.

Guld är nog tillräckligt för det ska anses vara värt mer gissar jag.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är riktigt snyggt, skulle se väldigt stiligt ut i ett svart bygge ihop med dom där gyllene G.skill minnena.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | LG 42C4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Bad ChatGPT göra samma sak. Resultatet:

<Uppladdad bildlänk>

Rätt kul övning ändå.

Nu bor ju vi i Sverige, så då måste det väl vara skandinavisk design?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Så regionens själ är idag att osmakligt förgylla saker in absurdum? Låter rätt nära sanningen.

Många känner behov att projicera ett värde genom ägodelar.

Inte bara i Saudi.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?