Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Hos LF har vi just nu 3,19% rörligt på 2,7 milj. Jag funderar på om man skulle binda en del eller hela lånet. Många uttrycker oro kring framtiden. Vad hade ni gjort?

Allt handlar om ens ekonomiska känslighet. Är svängningar extremt jobbiga = stör sömn o.s.v. så ska man binda för personligt välmående.

Nu verkar inflationen spöka igen, så personligen tror jag på fler sänkningar i år. Men jag är pessimist också.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Allt handlar om ens ekonomiska känslighet. Är svängningar extremt jobbiga = stör sömn o.s.v. så ska man binda för personligt välmående.

Nu verkar inflationen spöka igen, så personligen tror jag på fler sänkningar i år. Men jag är pessimist också.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...

Tvärtom. Högre inflation leder till högre räntor.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Hos LF har vi just nu 3,19% rörligt på 2,7 milj. Jag funderar på om man skulle binda en del eller hela lånet. Många uttrycker oro kring framtiden. Vad hade ni gjort?

Fick en offert igår om jag skulle binda.
1 år 2,85%
2 år 3,13%
3 år 3,14%

3,19 lät högt.. Har ni verkligen fått med sista sänkningen då?

Binda har ju mer att göra med att man vill ha en försäkring mot turbulens eller tror man kan slå bankens prognoser. Har man marginalerna är det ju historiskt billigare med rörligt. Vi hade bundet för 25 år sedan när man hade tightare marginaler och procentuellt högre lån, allt rörligt idag.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta passar här men typ iallafall. Hade behövt lite råd.

Jag och frugan hittade ett hus till salu som vi blev intresserade av och ska även gå på första visningen.
Huset ligger lite utanför stan men total restid till och från jobb blir typ samma ändå.
Det finns lite att göra med huset men med tanke på priset så är det inga problem.
Huset vi bor i nu är värt nästan det dubbla.

Så länge inte det blir en sjuk budgivning och att vi får uppskattade värdet på nuvarande huset kan vi enkelt ha runt 50% i lån på det huset och ändå ha en fin pott med pengar att investera i huset för att ännu mer minska "fasta utgifter" (tex tycker jag huset har lite för hög elförbrukning, vilket så klart ska undersökas varför det är så) tänker även på om det är värt att investera i solceller + batteri för att ännu mer minska fasta utgifterna.

Kan man hålla det till 50% belåningsgrad betyder det ju även att man inte behöver amortera även om jag gärna gör det så klart.
Men hur mycket vikt hade ni lagt på en sån sak?
Om det blir budgivning tar ni hellre högre lån på huset vilket innebär obligatorisk amortering och mer att betala i ränta eller hade ni så länge det går försökt hålla sig till en 50% belåningsgrad eller lägre?

Själv tänker jag att det är skönt om man kan få ner "fasta avgifter" så lågt som möjligt varje månad och hellre lägga pengar på barnen, sparande osv.

Hoppas ni förstår lite vad jag menar och kan komma med era råd

Ha det fint!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tvärtom. Högre inflation leder till högre räntor.

Helt rätt, hjärnsläpp innan koffeinet kickade in.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Om det blir budgivning tar ni hellre högre lån på huset vilket innebär obligatorisk amortering och mer att betala i ränta eller hade ni så länge det går försökt hålla sig till en 50% belåningsgrad eller lägre?

När ni amorterat ner till 50% så gäller ju samma förutsättningar så budar ni 51-52% så borde väl inte det vara en show-stopper tänker jag då ni snart är nere under 50% belåningsgrad ändå.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

När ni amorterat ner till 50% så gäller ju samma förutsättningar så budar ni 51-52% så borde väl inte det vara en show-stopper tänker jag då ni snart är nere under 50% belåningsgrad ändå.

Tack, ja det är faktiskt sant. Hur "hårt" hade du tyckt det var värt gå ner i belåningsgrad?
Eller om vi säger som så finns det någon fördel att sträva mot att vara helt utan huslån? Eller finns det någon "gyllenegräns"?
Eller det kanske är svårt att svara på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

3,19 lät högt.. Har ni verkligen fått med sista sänkningen då?

Binda har ju mer att göra med att man vill ha en försäkring mot turbulens eller tror man kan slå bankens prognoser. Har man marginalerna är det ju historiskt billigare med rörligt. Vi hade bundet för 25 år sedan när man hade tightare marginaler och procentuellt högre lån, allt rörligt idag.

Nej, inte den senaste. Den uppdateras om typ 2 månader. Men ja vi har nog kvar rörligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Tack, ja det är faktiskt sant. Hur "hårt" hade du tyckt det var värt gå ner i belåningsgrad?
Eller om vi säger som så finns det någon fördel att sträva mot att vara helt utan huslån? Eller finns det någon "gyllenegräns"?

Nu ställde du ju inte frågan till mig då men jag svara ändå…
Jag har en kompis som har kämpat hela livet med att amortera ner sina bolån. Har inte unnat sig något speciellt egentligen utan bara amorterat för han vill vara skuldfri.
Nu är han pensionär med masssssor av pengar bundit i sitt boende, men har svårt att låna pengar till rimliga räntor. Så vill han göra nåt dyrare, investera eller så, så måste han sälja boendet för att få loss pengarna, typ. Det är klart att det finns alternativ för att låna men det blir väldigt dyrt.
Dessutom har han kämpat med amorteringar som gett ganska liten skillnad i månadskostnad. Så det behöver man räkna på.

Min far kämpade också med amorteringar hela livet och då får man tänka på att han byggde en villa för 110 000kr. Hade han inte amorterat så hårt hade det i slutändan inte spelat nån roll.

Jag tror att man kanske kan amortera ner till 50%, ha det som mål och sedan sluta amortera och investera pengarna i aktier t.ex. istället. Men det får inte tära på ens liv. Det finns egentligen ingen poäng med att vara skuldfri anser jag (obs!).

Med brasklappen att det är bara min åsikt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Personligen är jag stockholmare, så helt utan bolån har jag gett upp hoppet om (om jag inte flyttar ut på landet när jag ska bli pensionär då). Men målet bör vara att vara på en nivå som man drar runt ekonomiskt som pensionär. Komma under 50% är skönt, ger som sagt frihet att välja investering/amortering utifrån vad man själv vill och inte utifrån vad någon annan bestämt åt en.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag har en kompis som har kämpat hela livet med att amortera ner sina bolån. Har inte unnat sig något speciellt egentligen utan bara amorterat för han vill vara skuldfri.
Nu är han pensionär med masssssor av pengar bundit i sitt boende, men har svårt att låna pengar till rimliga räntor. Så vill han göra nåt dyrare, investera eller så, så måste han sälja boendet för att få loss pengarna, typ. Det är klart att det finns alternativ för att låna men det blir väldigt dyrt.
Dessutom har han kämpat med amorteringar som gett ganska liten skillnad i månadskostnad. Så det behöver man räkna på.

Min far kämpade också med amorteringar hela livet och då får man tänka på att han byggde en villa för 110 000kr. Hade han inte amorterat så hårt hade det i slutändan inte spelat nån roll.

Jag tror att man kanske kan amortera ner till 50%, ha det som mål och sedan sluta amortera och investera pengarna i aktier t.ex. istället. Men det får inte tära på ens liv. Det finns egentligen ingen poäng med att vara skuldfri anser jag (obs!).

Med brasklappen att det är bara min åsikt !

Detta är mycket läsvärt för de som är i pensionsåldern inom några år. Pensionärer är inte mycket värda för bankerna. Man har ju även läst om tråkiga exempel där pensionärer inte fått överbryggnadslån för att "downsiza" sin bostadsrätt även fast det varit i samma byggnad/förening.

Sen är ju "bra lån" inte så farliga att ha då de äts upp av inflation, som exemplet med 110000.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Detta är mycket läsvärt för de som är i pensionsåldern inom några år. Pensionärer är inte mycket värda för bankerna. Man har ju även läst om tråkiga exempel där pensionärer inte fått överbryggnadslån för att "downsiza" sin bostadsrätt även fast det varit i samma byggnad/förening.

Ja, det jag hört förr är att redan vid 55 så börjar det bli knepigt för bankerna börjar räkna på vad man kan tänkas ha i pension och det begränsar (för de allra flesta) rätt rejält vad man kan låna. Så innan man fyller 55 bör man ha bosatt sig där man tänker bo om man behöver låna till boendet. (stört enligt mig, med tanke på att vi förväntas arbeta till 70-75-80...)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Skrivet av Mindfighter:

Personligen är jag stockholmare, så helt utan bolån har jag gett upp hoppet om...

Tusen tack till er båda för svaren! Lite denna typ av input jag sökte.
Får helt enkelt se om denna bostaden kan vara något intressant, om det känns bra när man är där och beroende på hur eventuell budgivning ser ut så skapar det väldigt mycket flexibilitet och stor potential att sänka fasta avgifter även om det i stort sett blir att sätta sig i bilen och köra vilket ärende man än ska göra.

Ha en fortsatt fin Torsdag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Mig veterligan endast nya lån, iaf på två av bankerna jag har jobbat då det bara registreras när lånet betalas ut och inte när villkoren uppdateras.

Motpunkt: https://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/bolanerantor....

Citat:

Snitträntor för bolån, eller genomsnittsräntor, visar vad våra kunder har fått för bolåneräntor i snitt den senaste månaden. Både på nya och villkorsändrade bolån.

(Min kursivering)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Jag pressade banken genom att säga att jag hade ett bättre erbjudande från en annan bank. Det här svarade de:

My colleague --- briefly mentioned your case, and after looking at your profile, we’re wondering if you should become a Premium customer at Handelsbanken, given that you have a net salary exceeding 50,000 SEK. As mentioned, this is an offer extended only to select customers of the bank. Among other benefits, you would receive a lower mortgage rate and gain access to several additional advantages within the bank.

How do you feel about scheduling a meeting so I can present this in more detail?

Min fråga är, vilken rabattprocent bör jag sikta på? Jag har för närvarande 1,29%. Jag är säker på att de kommer att försöka sälja mig ytterligare tjänster, investeringsplaner etc. Har ni några förslag innan jag går på det här mötet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Jag pressade banken genom att säga att jag hade ett bättre erbjudande från en annan bank. Det här svarade de:

My colleague --- briefly mentioned your case, and after looking at your profile, we’re wondering if you should become a Premium customer at Handelsbanken, given that you have a net salary exceeding 50,000 SEK. As mentioned, this is an offer extended only to select customers of the bank. Among other benefits, you would receive a lower mortgage rate and gain access to several additional advantages within the bank.

How do you feel about scheduling a meeting so I can present this in more detail?

Min fråga är, vilken rabattprocent bör jag sikta på? Jag har för närvarande 1,29%. Jag är säker på att de kommer att försöka sälja mig ytterligare tjänster, investeringsplaner etc. Har ni några förslag innan jag går på det här mötet?

Som referens har jag 1,55% rabatt hos Swedbank.
Men mycket beror på storlek på lån och att man ligger mellan 50-65% belåning verkar vara sweet spot för att få bra ränterabatt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Då verkar det skilja sig åt hur de olika bankerna rapporterar

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Se till att ha miniräknare till hands, uppskatta innan vad varje 0,1% ränta är för besparing för dig per månad, netto, efter ränteavdrag.
Handelsbanken Premium är ju förknippat med månadskostnad för premiumtjänster/premiumkort m.m. Äts kostnaden upp av vinst på ränterabatt + gärna lite till, kan det vara trevligt att utforska. Är väl i grunden en rådgivningstjänst (sälj) till folk med förmögenhet, men verkar ha devalverats till en vanligt produkt om kravet är "låga" 50k brutto lön.

EDIT: Tänkte jag kände igen det, på förra sidan i tråden en swecare som nappade på erbjudandet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Jag är en lite speciell situation. Fått erbjudande att köpa ett hus för en väldigt liten peng (typ 1mkr) i förhållande till var det är värt (3-4mkr). Säljaren vill inte blanda in mäklare pga. anledningar. Vi har swedbank som vägrar låna ut pengar om inte mäklare än inblandade.

Förutom det naturliga alternativet att försöka få säljaren att gå med på mäklare. Så är min tanke att vi köper det kontant genom lånade pengar av familj, och sen belånar huset med den där miljonen och ger tillbaka till familjen.

Skiljer sig den typen av lån något från ett klassiskt bolån? (vilken ränta man kan få tex.) Jag tänker att säkerheten är den samma och att den borde vara A och O, men är inte säker. Hittade inget vid en supersnabb googling heller (ska ner en nivå djupare ikväll när jag får mer tid över).

Någon som vet hur banken resonerar?

Uppföljning på denna. Några veckor senare har vi köpt huset men det var fan inte lätt, och jag tror jag kommer byta bank trots att jag aldrig kommer lyckas få min nuvarande ränta någon annanstans.

Inte nog med att swebank inte vill låna ut till hus utan mäklare inbladade, swedbank vill helst inte tillåta överföring av pengar till en annans konto, och särskilt inte om det rör sig om betalning för bostadsköp... med hela köpeskillingen på kontot, spenderade jag och min fru typ 2 dagar i telefonkö hos swedbank. Tiden höll på att rinna ut och vi var timmar ifrån att mista köpet till en annan.

Sammanlagt pratade vi med 12 olika handläggare vilka gav oss grovt kategoriserat 4 helt olika svar. Allt från: "Det går inte", "det tar 5-6 veckor", "ni måste skicka in kontoutdrag på alla transaktioner ni och alla som skickat pengar till er det senaste året - det kan vara lång handläggningstid" till i absoluta slutändan, när allt hopp var förlorat: "Absolut, det är inga problem, ska jag hjälpa er med det direkt?"

Hade det inte varit olagligt (kanske framförallt olämpligt) hade lagt letat upp var denne handläggare bodde och kysst den samme.

Kanske detta kan ligga i bakhuvudet hos någon här som läser och i framtiden hamnar i bostadsköpstankar där sista utvägen är lån i efterhand. Swebank är jobbiga, swedbank är extremt långsamma och swedbanks handläggare vet inte vad dom pratar om men ge inte upp - eller för att falla in i kören: "byt bank".

Permalänk
Medlem

Swebank är jobbiga, swedbank är extremt långsamma och swedbanks handläggare vet inte vad dom pratar om men ge inte upp - eller för att falla in i kören: "byt bank".

Skönt att det löst sig! Grattis!

Du kan byta ut Swedbank med alla svenska storbanker.

Men din story en bra exempel på HUCA (Hang Up and Call Again) som är applicerbart på det mesta här i livet, kundtjänst medarbetare (och ja, banktjänstemän faller absolut in i den kategorin) har sällan koll och ”killgissar” alltför ofta för att bli av med kunden, så gäller att hamna hos den som faktiskt har koll på läget.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Sammanlagt pratade vi med 12 olika handläggare

Samma på de andra bankerna, det beror mer på vilket humör säljaren är på den dagen än vilken bank det är.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Uppföljning på denna. Några veckor senare har vi köpt huset men det var fan inte lätt, och jag tror jag kommer byta bank trots att jag aldrig kommer lyckas få min nuvarande ränta någon annanstans.

Inte nog med att swebank inte vill låna ut till hus utan mäklare inbladade, swedbank vill helst inte tillåta överföring av pengar till en annans konto, och särskilt inte om det rör sig om betalning för bostadsköp... med hela köpeskillingen på kontot, spenderade jag och min fru typ 2 dagar i telefonkö hos swedbank. Tiden höll på att rinna ut och vi var timmar ifrån att mista köpet till en annan.

Sammanlagt pratade vi med 12 olika handläggare vilka gav oss grovt kategoriserat 4 helt olika svar. Allt från: "Det går inte", "det tar 5-6 veckor", "ni måste skicka in kontoutdrag på alla transaktioner ni och alla som skickat pengar till er det senaste året - det kan vara lång handläggningstid" till i absoluta slutändan, när allt hopp var förlorat: "Absolut, det är inga problem, ska jag hjälpa er med det direkt?"

Hade det inte varit olagligt (kanske framförallt olämpligt) hade lagt letat upp var denne handläggare bodde och kysst den samme.

Kanske detta kan ligga i bakhuvudet hos någon här som läser och i framtiden hamnar i bostadsköpstankar där sista utvägen är lån i efterhand. Swebank är jobbiga, swedbank är extremt långsamma och swedbanks handläggare vet inte vad dom pratar om men ge inte upp - eller för att falla in i kören: "byt bank".

Hur mycket pengar rörde det sig om? En miljon totalt?
När jag köpte hus var det inga problem att föra över hundratusentals kronor från olika banker till samma konto i en bank. Det brukar ju heller inte vara problem att överföra stora summor till/från ex. Avanza eller Nordnet.

Var det en beloppsgräns som satte stopp? Kunde ni ha gjort flera mindre överföringar?

Permalänk
Medlem

Kanske n gnutta utanför området, fast ändå inte; Är det någon annan här som begärt jämkning hos skatteverket vs. att få ränterabatten i klumpsumma året därpå? Då vi precis nyligen köpt hus med max belåningsgrad och 2a barnet nu i april tänkte vi att vi hellre vill ha "jämnare inkomst" vs. att få ränterabatten i klumpsumma. Det som förbryllar mig lite är att jag fick fast skattesats på 23% utifrån de siffror jag estimerade på inkomst för 2025, men jag ser på mina tidigare lönespecar att jag sällan ligger över 23% (märkligt nog) överlag under 2024s löner. Med andra ord är jag fundersam på om Skatteverkets estimerade "fasta" skatteavdrag på lönen faktiskt motsvarar ränterabatten på vårt ~4msek lån (delat på 2 förstås), och om denna estimering är "fel", kan man gå miste om pengar vs. om man helt enkelt hanterat det som vanlig ränterabatt? Kanske är en helt egen tråd egentligen, men det är ändå bolånerelaterat kände jag - men det kanske är få som ger sig på att lösa jämkning å andra sidan?

Permalänk

När jag lånade pengar av min farsa för bilköp vägrade banken hjälpa oss föra över pengarna och det skulle bli väldigt väldigt krångligt. Fick bli swish och banköverföringar (var lite ont om tid). Jag har givit upp banker tyvärr. Min dröm är att bli skuldfri och sluta ha med dessa personer att göra.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kimball:

Kanske n gnutta utanför området, fast ändå inte; Är det någon annan här som begärt jämkning hos skatteverket vs. att få ränterabatten i klumpsumma året därpå? Då vi precis nyligen köpt hus med max belåningsgrad och 2a barnet nu i april tänkte vi att vi hellre vill ha "jämnare inkomst" vs. att få ränterabatten i klumpsumma. Det som förbryllar mig lite är att jag fick fast skattesats på 23% utifrån de siffror jag estimerade på inkomst för 2025, men jag ser på mina tidigare lönespecar att jag sällan ligger över 23% (märkligt nog) överlag under 2024s löner. Med andra ord är jag fundersam på om Skatteverkets estimerade "fasta" skatteavdrag på lönen faktiskt motsvarar ränterabatten på vårt ~4msek lån (delat på 2 förstås), och om denna estimering är "fel", kan man gå miste om pengar vs. om man helt enkelt hanterat det som vanlig ränterabatt? Kanske är en helt egen tråd egentligen, men det är ändå bolånerelaterat kände jag - men det kanske är få som ger sig på att lösa jämkning å andra sidan?

Va? Ränterabatt i klumpsumma? Förstår inte riktigt vad du pratar om?

Jag har jämkat både bolån och milersättning och jag har inte ens tagit lån eller flyttat in än.
Räknade ut ett estimat på vad lån kommer ligga på för räntesats (efter rabatt), dvs, jag skiter i om det är 0 eller 2% rabatt från bank, det som betyder något är vad det är för faktiskt ränta på lånet som jag betalar.

Eller rättare sagt, vad är det för räntekostnader jag kommer betala till bank som är avdragsgilla. Jag fick det till en summa stålar, delade på två och stoppade in i mitt jämkningsunderlag.

Om det blir annan ränta än väntat så får jag jämka om.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Skrivet av Ninotramp:

När jag lånade pengar av min farsa för bilköp vägrade banken hjälpa oss föra över pengarna och det skulle bli väldigt väldigt krångligt. Fick bli swish och banköverföringar (var lite ont om tid). Jag har givit upp banker tyvärr. Min dröm är att bli skuldfri och sluta ha med dessa personer att göra.

Kontantköp är mycket krångligt, inte minst hos Swed som sumpade sig rejält med penningtvättshärvan i Baltikum som Bonnesen fick fallskärm för...

Att göra just kontantköp av fastighet verkar vara en omöjlighet hos många banker. Har hört att Handelsbanken är lite lättare att ha att göra med iom de fortfarande har lite lokalmandat hos varje kontor. Där verkar det även gå att göra affär utan mäklare involverad om det vill sig till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Va? Ränterabatt i klumpsumma? Förstår inte riktigt vad du pratar om?

Jag har jämkat både bolån och milersättning och jag har inte ens tagit lån eller flyttat in än.
Räknade ut ett estimat på vad lån kommer ligga på för räntesats (efter rabatt), dvs, jag skiter i om det är 0 eller 2% rabatt från bank, det som betyder något är vad det är för faktiskt ränta på lånet som jag betalar.

Eller rättare sagt, vad är det för räntekostnader jag kommer betala till bank som är avdragsgilla. Jag fick det till en summa stålar, delade på två och stoppade in i mitt jämkningsunderlag.

Om det blir annan ränta än väntat så får jag jämka om.

@Kimball skrev nog bara fel och avsåg egentligen ränteavdrag och inte ränterabatt.

Jag har också gjort som @DavidtheDoom beskriver tidigare men inte under tiden räntan varit så låg. Nu när den är lite högre igen så kan det bli intressant på nytt.
Har man lite större sparande och vill undvika restskatt så bör man även räkna in kapitalinkomster när man bestämmer sig för hur mycket man ska begära i jämkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

@Kimball skrev nog bara fel och avsåg egentligen ränteavdrag och inte ränterabatt.

Jag har också gjort som @DavidtheDoom beskriver tidigare men inte under tiden räntan varit så låg. Nu när den är lite högre igen så kan det bli intressant på nytt.
Har man lite större sparande och vill undvika restskatt så bör man även räkna in kapitalinkomster när man bestämmer sig för hur mycket man ska begära i jämkning.

Har också gått i jämkningstankar, men hur blir det med föräldraledighet? Känns ju som kalkylen blir något jobbigare...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Salcin74:

Ja om det är Ränterabatt -> Ränteavdrag så är det mer förståeligt.

Jämka på, det var inte jättesvårt men gäller att komma ihåg eventuellt sparande som du säger @Salcin74, både schablonbelopp och ränteutbetalningar från eventuella sparkonton. För mig rätt lite stålar iom första bostadsköp och nu 150k schablonfritt på ISK. Ska jämka om i sommar/höst så blir nog rätt bra i slutändan även om jag siktat lite fel nu i januari.

edit:typo
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

och om denna estimering är "fel", kan man gå miste om pengar

Du kan aldrig gå "miste" om pengar. Jämkning är bara en justering av vilken skatt arbetsgivaren ska dra under året. Slutlig skatt bestäms året efter när du deklarerat och då får man antingen tillbaka om man betalat in för mycket skatt eller får restskatt om man betalat in för lite.

Har absolut jämkat tidigare i livet, köpte huset när räntan var 6.5% (och barn på G... och vi betalade fastighetsskatt på den tiden. ). Så peta in värden du estimerar för löner, räntor o.s.v. Bra att göra om man är orolig för kvarskatt är att stämma av vid halvårsskiftet. Gå igenom hur mycket lön man faktiskt fått, hur mycket räntor man betalat och göra en ny jämkning baserat på vad man estimerar om hösten. Så blir risken minimal, får man sen en oväntad fet bonus eller nåt under hösten så kan man skicka in ytterligare en ny jämkning.

Visa signatur

Amd o Apple