Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Vill ni höra på det mest absurda erbjudandet?
Jag bröt en bunden lånedel igår, LF erbjöd 1% ränterabatt på rörligt. Ville inte ens matcha ränterabatten på 1,29 jag har på min andra rörliga del (1,29 bara det är ju ganska dåligt).

Så oerhört trångsynta människor, lägger fram argument efter argument men det är bara "nej nej nej" på allt. Hon och han jag pratade med hävdade också att rapporten som FI släpper varje kvartal om bankeras bolånemarginaler inte har något med deras bolånemarginaler att göra, konstigt?

Förövrigt har jag allt engagemang hos dem, dvs sparande, bank, försäkring.
Efter många om och men så kunde dom matcha 1,29 "för att vara snälla och göra ett undantag" lol.
Deras främsta argument var att hänvisa till snittkunden på deras hemsida/tabell, när jag sa att snittkunden inte ringer och förhandlar blev det istället tyst och samtalsämnet byttes.

Du borde ha frågat om de alltså erkänner att de ljuger för Finansinspektionen?

Haha, ja snittet innehåller säkerligen även folk som har listräntan eftersom de missat att rabatten gått ut eller för att de tyvärr helt enkelt inte vet bättre.

Slutsats: Byt bank!

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vad tror vi ligger framför oss nu då? Trump börjar införa tullar (i alla fall mot Kina, eventuellt Europa). Matpriserna fortsätter att öka även om det är av produktionsskäl (torka, dålig skörd, klimatförändringar).

Tror vi räntan stannar där den är eller ser vi fler sänkningar framför oss utifrån om världsläget? Jag funderar på att kolla vilken ränta som går att binda på i två år, men misstänker att den inte är lika bra som dagens rörliga.

Permalänk
Medlem

Jag är lite orolig för utvecklingen.

Mitt lån går ut i slutet på mars, hoppas kunna binda på 3 eller 5 år någonstans strax under 3% förhoppningsvis.
ca 3mkr i lån och 5mkr i värde enligt senaste estimatet från Booli.

Ensamstående med barn så är beredd att betala lite extra för bundet för trygghetens skull.

Överväger ev en energideklaration för att få ner räntan med, samtidigt en tråkig utgift att ta nu för långsiktig vinst.

Nöjd kund hos LF, men iom att räntorna är betydligt högre idag så kommer jag ta det erbjudande som har bäst ränta även om det tillför lite extra krångel administrativt i vardagen.

Permalänk

Kul med villkorsändring 1 feb när handelsbanken då använder gamla listräntan på 4,59 istället för nya 0,25 lägre då de ändrade listräntan från pch med typ 3 feb. Fult?

Permalänk
Medlem

Nu när jag ska gå över från bundet till rörligt, innebär detta att jag kommer behöva förhandla om räntan varje tredje månad? Säg att jag förhandlar fram en bra ränta i 3 månader nu, behöver jag då förhandla om den efter 3 månader och kanske byta bank igen om den annars övergår i en högre rörlig ränta som banken har(deras listränta på hemsidan t.ex)? Eller hur fungerar det så att jag förhandlar mig fram till ett rörligt men i ett år t.ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Nu när jag ska gå över från bundet till rörligt, innebär detta att jag kommer behöva förhandla om räntan varje tredje månad? Säg att jag förhandlar fram en bra ränta i 3 månader nu, behöver jag då förhandla om den efter 3 månader och kanske byta bank igen om den annars övergår i en högre rörlig ränta som banken har(deras listränta på hemsidan t.ex)? Eller hur fungerar det så att jag förhandlar mig fram till ett rörligt men i ett år t.ex?

Rabatten brukar gälla i 12 månader.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av mhj:

Rabatten brukar gälla 1år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Kul med villkorsändring 1 feb när handelsbanken då använder gamla listräntan på 4,59 istället för nya 0,25 lägre då de ändrade listräntan från pch med typ 3 feb. Fult?

Gungor och Karuseller. Hade det varit höjning och du hade legat kvar på gamla så hade du varit nöjd. Det är inte konstruerat för att lura dig utan så bankerna funkar, de ruckar inte någon dag hit eller dit för att suboptimera.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Som andra har sagt är det normalt 1 år som rabatten gäller. Det du förhandlar fram är inte en specifik ränta utan en rabatt (i procentenheter) på listräntan, en så kallad ränterabatt.

Det som sker var tredje månad är att din ränta sätts om baserat på aktuell listränta (listränta - ränterabatt). Med andra ord är det då som du märker av eventuella sänkningar eller höjningar av räntan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Som andra har sagt är det normalt 1 år som rabatten gäller. Det du förhandlar fram är inte en specifik ränta utan en rabatt (i procentenheter) på listräntan, en så kallad ränterabatt.

Det som sker var tredje månad är att din ränta sätts om baserat på aktuell listränta (listränta - ränterabatt). Med andra ord är det då som du märker av eventuella sänkningar eller höjningar av räntan.

Okej tack för svar alla, så det handlar bara för mig om att få så bra ränterabatt som möjligt så att jag kan dra av det från listräntan under 1 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Okej tack för svar alla, så det handlar bara för mig om att få så bra ränterabatt som möjligt så att jag kan dra av det från listräntan under 1 år.

I princip ja.
Det förekommer att bankerna ger rabatten på två år, men oftast vill de inte det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Vill ni höra på det mest absurda erbjudandet?
Jag bröt en bunden lånedel igår, LF erbjöd 1% ränterabatt på rörligt. Ville inte ens matcha ränterabatten på 1,29 jag har på min andra rörliga del (1,29 bara det är ju ganska dåligt).

Så oerhört trångsynta människor, lägger fram argument efter argument men det är bara "nej nej nej" på allt. Hon och han jag pratade med hävdade också att rapporten som FI släpper varje kvartal om bankeras bolånemarginaler inte har något med deras bolånemarginaler att göra, konstigt?

Förövrigt har jag allt engagemang hos dem, dvs sparande, bank, försäkring.
Efter många om och men så kunde dom matcha 1,29 "för att vara snälla och göra ett undantag" lol.
Deras främsta argument var att hänvisa till snittkunden på deras hemsida/tabell, när jag sa att snittkunden inte ringer och förhandlar blev det istället tyst och samtalsämnet byttes.

Då har du inte hört något. Du hade snarare tur som fick så klarsynta tjänstemän. När jag bröt en lånedel på LF så vägrade de mig ränterabatt rakt av och fick listräntan.

Slutade med att jag fick flytta bolånet helt. Inte ens när jag begärde amorteringsunderlag brydde de sig, sen hade jag inget stort lån heller.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Skulle inte bankerna uppdatera sina bolåneräntor idag 5e februari? Står fortfarande "December 2024" på de flestas hemsida. Tänkte ringa och förhandla idag och byta till rörligt då mitt bundna går ut snart.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mhj:

Skulle inte bankerna uppdatera sina bolåneräntor idag 5e februari? Står fortfarande "December 2024" på de flestas hemsida. Tänkte ringa och förhandla idag och byta till rörligt då mitt bundna går ut snart.

Tycker de flesta bankerna har uppdaterat sin listränta, SBAB, LF, Skandia har redan ändrat, Danske Bank ändrade idag.
Eller pratar du möjligen om snitträntor för Januari? Det framgår nämligen inte från inlägget. Om det rör sig om snitträntor så är det 5:e arbetsdagen på månaden, dvs februari 7:e, denna månaden.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Protokollet från Riksbankens möte 28/1 nämner
“Min bedömning är att styrräntan i och med dagens beslut förmodligen har sänkts tillräckligt mycket. En uppgång i den ekonomiska aktiviteten mot slutet av 2024 ger stöd till den bedömningen och till de prognoser vi publicerade i december..” (https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-p...).

Tror vi att det är slut på sänkningar nu eller finns det chans för fler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Då har du inte hört något. Du hade snarare tur som fick så klarsynta tjänstemän. När jag bröt en lånedel på LF så vägrade de mig ränterabatt rakt av och fick listräntan.

Slutade med att jag fick flytta bolånet helt. Inte ens när jag begärde amorteringsunderlag brydde de sig, sen hade jag inget stort lån heller.

Haha vad sjukt, klarsynta skulle jag nog inte vilja kalla dem när jag behöver sitta 25 minuter i telefon och argumentera.
Skulle vad kul med input från någon som jobbar på bankerna, har marginalerna verkligen blivit så kassa nu?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Haha vad sjukt, klarsynta skulle jag nog inte vilja kalla dem när jag behöver sitta 25 minuter i telefon och argumentera.
Skulle vad kul med input från någon som jobbar på bankerna, har marginalerna verkligen blivit så kassa nu?

Bostadsobligationerna rör sig inte exakt med Riksbankens justeringar av reporäntan och det finns volatilitet i marknadsräntorna. Höga rabatter som gäller längre tid innebär helt enkelt ökad risk för lägre intjäning än de vill ha i framtiden.

Har man ett större lån så kan man oftast få bättre rabatter för att intjäningen i kronor blir högre även på en lägre marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Beror på om man är pessimist, realist eller optimist om Sverige (och världens) ekonomiska utveckling 2025. Jag sållar mig till pessimist lägret så jag tror vi har en sänkning i maj och även en eller två i höst.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av koSmiQ:

Protokollet från Riksbankens möte 28/1 nämner
“Min bedömning är att styrräntan i och med dagens beslut förmodligen har sänkts tillräckligt mycket. En uppgång i den ekonomiska aktiviteten mot slutet av 2024 ger stöd till den bedömningen och till de prognoser vi publicerade i december..” (https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-p...).

Det är viktigt att förstå att riksbankens ränteprognos är lika viktig som den faktiska räntan för framtida förväntningar. Dvs, uttalandet är för att prime:a konsumenter och företag att "det blir inte bättre att vänta, sätt sprätt på pengarna och ta lite lån om ni har något planerat". Det för att få igång ekonomin.

Jag tror fortsatt en viss sänkning är att vänta framledes och att uttalandet är just hökaktigt för att signalera till marknaden att man inte ska vara skräckslagen, att detta är det nya läget som gäller.

Sedan kan sänkningen gott dröja. Idag tror jag säkning tidigast i maj med 25 punkter men det kan även om marknaden inte drar igång dröja till efter sommaren eller utebli helt. Däremot tror jag inte att det går att vänta sig någon säkning i mars som det tidigare pratats om.

Jag är inte ekonom eller insatt mer än ur eget intresse och gissar fritt ovan! Uttalandet från Thedéen var för mig högst väntat och helt i linje med molnen som tornat upp sig sen nov-dec 2024.

Skrivet av juckeyy:

Marginalerna rapporteras till Finansinspektionen.
I Q3 2024 ca 0.8% i snitt.
https://www.fi.se/sv/konsumentskydd/bankernas-bruttomarginal-...

Mindre lån med krångligare kund/underlag kan såklart kräva lite högre marginaler för att vara en ekonomisk vinst vs inlagd tid.

Tippar på 0.5-1% marginal vs Stibor är realistiskt där 0.5% är stora lån, med god säkerhet (40-60%) och 1% är mindre lån och mindre säkerhet (80-85% belåning).

Sedan finns såklart de där som inte förhandlar utan "litar på sin bankman" och blir totalblåsta med +2% marginal över STIBOR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är viktigt att förstå att riksbankens ränteprognos är lika viktig som den faktiska räntan för framtida förväntningar. Dvs, uttalandet är för att prime:a konsumenter och företag att "det blir inte bättre att vänta, sätt sprätt på pengarna och ta lite lån om ni har något planerat". Det för att få igång ekonomin.

Jag tror fortsatt en viss sänkning är att vänta framledes och att uttalandet är just hökaktigt för att signalera till marknaden att man inte ska vara skräckslagen, att detta är det nya läget som gäller.

Sedan kan sänkningen gott dröja. Idag tror jag säkning tidigast i maj med 25 punkter men det kan även om marknaden inte drar igång dröja till efter sommaren eller utebli helt. Däremot tror jag inte att det går att vänta sig någon säkning i mars som det tidigare pratats om.

Jag är inte ekonom eller insatt mer än ur eget intresse och gissar fritt ovan! Uttalandet från Thedéen var för mig högst väntat och helt i linje med molnen som tornat upp sig sen nov-dec 2024.

Marginalerna rapporteras till Finansinspektionen.
I Q3 2024 ca 0.8% i snitt.
https://www.fi.se/sv/konsumentskydd/bankernas-bruttomarginal-...

Mindre lån med krångligare kund/underlag kan såklart kräva lite högre marginaler för att vara en ekonomisk vinst vs inlagd tid.

Tippar på 0.5-1% marginal vs Stibor är realistiskt där 0.5% är stora lån, med god säkerhet (40-60%) och 1% är mindre lån och mindre säkerhet (80-85% belåning).

Sedan finns såklart de där som inte förhandlar utan "litar på sin bankman" och blir totalblåsta med +2% marginal över STIBOR.

Länken från FI har jag koll på, det är ju dock inte inrapporterade värden utan en beräkningsmodell FI använder sig av. "Bruttomarginalen (den blå linjen i grafen) beräknas utifrån en modell som jämför den genomsnittliga räntan som kunderna faktiskt har betalat på rörliga bolån under en viss tidsperiod med bankernas genomsnittliga kostnad för att finansiera de lånen under samma period."

Blir intressant att se hur Q4 då såg ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du borde ha frågat om de alltså erkänner att de ljuger för Finansinspektionen?

Haha, ja snittet innehåller säkerligen även folk som har listräntan eftersom de missat att rabatten gått ut eller för att de tyvärr helt enkelt inte vet bättre.

Slutsats: Byt bank!

Snitträntan som presenteras gäller för lån utbetalade under perioden, det innefattar inte gamla lån som bara är liggandes utan rabatt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av juckeyy:

Länken från FI har jag koll på, det är ju dock inte inrapporterade värden utan en beräkningsmodell FI använder sig av. "Bruttomarginalen (den blå linjen i grafen) beräknas utifrån en modell som jämför den genomsnittliga räntan som kunderna faktiskt har betalat på rörliga bolån under en viss tidsperiod med bankernas genomsnittliga kostnad för att finansiera de lånen under samma period."

Blir intressant att se hur Q4 då såg ut.

Aight, jag hade för mig att bankerna publicerade eller delade denna infon på något sätt.
Från minnet så hade Ekonomi Ekot ett extra avsnitt förra året där det pratades om 0.6-0.8 %-enhet i marginal över STIBOR och stor del av marginalen härledes från låg inlåningskostnad. (Vad ger storbankerna på sina sparkonton? 0.5%?).

Jag tycker STIBOR + 0,8-1% är realistiskt om man tittar på färdigförhandlade aktörers räntor. T ex SBAB ger mig 3.27% och stibor ligger enligt DI, 2024-02-04 på 2.31%. Tror tyvärr det är svårt att plocka 3% i ränta på bolånet för min del. (Dock ska vi inte teckna lånet förrän vid tillträde i april, säkert rört lite på sig sen dess).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Snitträntan som presenteras gäller för lån utbetalade under perioden, det innefattar inte gamla lån som bara är liggandes utan rabatt.

Intressant. Befintliga lån som sätts om på listräntan inom den aktuella perioden måste väl ändå inkluderas, eller menar du att den siffran enbart gäller helt nya lån som precis tecknats?

Visa signatur

Permalänk

Jag kontaktade min bank för att be om en bättre rabatt eftersom min belåningsgrad är 65% (3,5 miljoner i lån mot en Booli-värdering på 5,5 miljoner). De svarade bara att jag redan har en mycket bra rabatt på 1,29% och avslutade ärendet. Jag kommer nu att kontakta andra banker för att se om jag kan få en bättre ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Intressant. Befintliga lån som sätts om på listräntan inom den aktuella perioden måste väl ändå inkluderas, eller menar du att den siffran enbart gäller helt nya lån som precis tecknats?

Mig veterligan endast nya lån, iaf på två av bankerna jag har jobbat då det bara registreras när lånet betalas ut och inte när villkoren uppdateras.

Permalänk
Medlem

Jag gick precis med på att bli “premiumkund” för 450 kr/mån hos Handelsbanken för 10 punkters bättre ränta. Kostnaden går på typ ett ut mot rabatten på bolånet men innefattade lite saker som att jag och frun får deras platinumkort utan extra kostnad så vi stänger ner vårt andra Mastercard, fick också 2% inlåningsränta på valfritt konto och vi har faktiskt en del pengar jag vill ha direkt tillgång till på banken och bara den inlåningsräntan genererar drygt 200 kronor per månad efter skatten.

Så med det sagt hamnade vi på 2,8% ränta med dagens listränta, för att få bättre än så behövde vi egentligen ha ett högre lånebelopp än 6,3 miljoner enligt banken. Men hade kanske kunnat slipa lite på det mer, i framtiden skulle vi diskutera om de kunde ge 5-10 punkter till om jag sätter upp ett sparande hos dem och inte har allt hos Avanza eller bank med högre ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Mig veterligan endast nya lån, iaf på två av bankerna jag har jobbat då det bara registreras när lånet betalas ut och inte när villkoren uppdateras.

Väldigt intressant. Tror inte jag sett den detaljen någonstans tidigare och tycker inte att det framgår i bankernas beskrivning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Väldigt intressant. Tror inte jag sett den detaljen någonstans tidigare och tycker inte att det framgår i bankernas beskrivning.

Står så här på Compricer iaf: Snittränta – bankens genomsnittliga ränta på bolån

1 juni 2015 införde Finansinspektionen en ny regel som kräver att alla banker måste redovisa sina genomsnittsräntor på bolån. Det innebär att bankerna, senast fem dagar efter varje månads utgång, ska offentliggöra vilka räntor som deras kunder haft i snitt på nya bolån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Står så här på Compricer iaf: Snittränta – bankens genomsnittliga ränta på bolån

1 juni 2015 införde Finansinspektionen en ny regel som kräver att alla banker måste redovisa sina genomsnittsräntor på bolån. Det innebär att bankerna, senast fem dagar efter varje månads utgång, ska offentliggöra vilka räntor som deras kunder haft i snitt på nya bolån

Utmärkt, tack!

Måste ha missat ordet "nya" tidigare och bankernas egen beskrivning innehåller inte nödvändigtvis denna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hos LF har vi just nu 3,19% rörligt på 2,7 milj. Jag funderar på om man skulle binda en del eller hela lånet. Många uttrycker oro kring framtiden. Vad hade ni gjort?

Fick en offert igår om jag skulle binda.
1 år 2,85%
2 år 3,13%
3 år 3,14%