RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Det där har jag aldrig sett förr. Intressant om du testar med och utan det där m.2-kortet lite. Om inte annat får kontrollerkortet bra kylning... får jag fråga varför man behöver ett sådant? Antar att det är om man vill köra fler diskar än t.ex 2 som de flesta brädor har stöd för?

Jag är sugen på det där chassit, verkar inte finnas någon annat rimligt om man vill 3+ radiatorer och inte stöta på problem med antingen för högt positivt eller negativt tryck samt varmluft genom radiator osv...

Vet inte varför jag ska testa utan kontrollerkortet direkt? Kontrollerkortet blockerar lite, ja. Men kortet i sig är aktivt kylt om det skulle behövas. Man skaffar kontrollerkort för att få plats med fler M.2 diskar. Detta för att de är överlägsna i hastighet och ibland även pris till skillnad från en vanlig 2.5" SSD disk.

Har plats för 4st M.2 diskar på moderkortet, men dessa är fyllda. Tyvärr upptäckte jag att om jag ska kunna utnyttja Kontrollerkortet fullt ut behöver den flyttas upp till första PCI-e porten vilket idag är omöjligt pga platsbrist.

Dessa är temperaturerna på grafikkortet under lite spelande av Star Wars Jedi Survivor.

Fördelen med chassit är att man kan ha 2 system som jag har i detta fallet. Sen finns gott om plats för allt, diskar, kylning mm.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Vet inte varför jag ska testa utan kontrollerkortet direkt? Kontrollerkortet blockerar lite, ja. Men kortet i sig är aktivt kylt om det skulle behövas. Man skaffar kontrollerkort för att få plats med fler M.2 diskar. Detta för att de är överlägsna i hastighet och ibland även pris till skillnad från en vanlig 2.5" SSD disk.

Har plats för 4st M.2 diskar på moderkortet, men dessa är fyllda. Tyvärr upptäckte jag att om jag ska kunna utnyttja Kontrollerkortet fullt ut behöver den flyttas upp till första PCI-e porten vilket idag är omöjligt pga platsbrist.

Dessa är temperaturerna på grafikkortet under lite spelande av Star Wars Jedi Survivor.

<Uppladdad bildlänk>

Fördelen med chassit är att man kan ha 2 system som jag har i detta fallet. Sen finns gott om plats för allt, diskar, kylning mm.

In the name of science... jag var bara nyfiken om det fanns en skillnad. Lära sig. Är du själv nyfiken så ska du absolut inte testa. Dina temperaturer såg normala ut och gpu rpm också

Intressant med m.2 vs 2.5", tack

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Lattjade runt lite i Aida64 och såg en lite intressant sak. Mitt Hellhoundkort är tydligen ett Red Devil

https://i.imgur.com/jDwCsNO.png[/img]]

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Lattjade runt lite i Aida64 och såg en lite intressant sak. Mitt Hellhoundkort är tydligen ett Red Devil

https://i.imgur.com/jDwCsNO.png[/img]]https://i.imgur.com/jDwCsNO.png

Kan det vara någon som flashat in ett annat bios?
Vet att jag gjorde det med mitt Gainward 1070 Phoenix, där jag flashade in GS bioset för att få lite högre powerlimit

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kan det vara någon som flashat in ett annat bios?
Vet att jag gjorde det med mitt Gainward 1070 Phoenix, där jag flashade in GS bioset för att få lite högre powerlimit

Mycket tveksam till det faktiskt. Köptes nytt från Inet och inga brutna klisterlappar eller nåt liknande.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Mycket tveksam till det faktiskt. Köptes nytt från Inet och inga brutna klisterlappar eller nåt liknande.

För skoj skull kolla om hwinfo64 säger red devil också 😄

Visa signatur

Lian Li O11 Vision Compact | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASRock B650E Taichi Lite | Ryzen 7 9800x3d | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | ASUS GeForce RTX 5080 TUF Gaming OC | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Jag har ett Red Devil. Skall se vad Aida64 säger för mig

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Antagligen har väl fel bios flashats in av powercolor.

Visa signatur

Lian Li O11 Vision Compact | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASRock B650E Taichi Lite | Ryzen 7 9800x3d | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | ASUS GeForce RTX 5080 TUF Gaming OC | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Läste ut det rätt iaf, skulle bli leds om den kom ut som en hellhound.
Det är en Red Devil limited edition.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle inte lägga så mycket vikt på det det.
Mitt Taichi tolkas inte korrekt i Aida64 heller.
Medan HwInfo64 lyckas fint.

GPU-Z indikerar också korrekt värden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Skulle inte lägga så mycket vikt på det det.
Mitt Taichi tolkas inte korrekt i Aida64 heller.
Medan HwInfo64 lyckas fint.

GPU-Z indikerar också korrekt värden.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Om vi skall vara så noga så rapporteras det fel, då jag har ett Red Devil Limited Edition.
Det kanske inte är så viktigt för dom att slänga in i kortet, då det mest är prylar runt omkring och binnat chip som kommer med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Om vi skall vara så noga så rapporteras det fel, då jag har ett Red Devil Limited Edition.
Det kanske inte är så viktigt för dom att slänga in i kortet, då det mest är prylar runt omkring och binnat chip som kommer med.

Det kan egentligen bara Powercolor svara på; jag hade tidigare ett XFX 6900XT Merc 319 Black Limited edition, rätt säker på att den inte skriver ut allt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Det jag skulle fokusera på är vad grafikkortets firmware är konfigurerat som.

Hellhound
Engine Clock(OC)
up to 2330MHz(Game)¹
up to 2525MHz(Boost)²
Engine Clock(STD/Silent)
up to 2270MHz(Game)¹
up to 2500MHz(Boost)²

Red Devil
Engine Clock(OC)
up to 2395MHz(Game)¹
up to 2565MHz(Boost)²
Engine Clock(STD/Silent)
up to 2330MHz(Game)¹
up to 2525MHz(Boost)²

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Hellhound
Engine Clock(OC)
up to 2330MHz(Game)¹
up to 2525MHz(Boost)²
Engine Clock(STD/Silent)
up to 2270MHz(Game)¹
up to 2500MHz(Boost)²

Red Devil
Engine Clock(OC)
up to 2395MHz(Game)¹
up to 2565MHz(Boost)²
Engine Clock(STD/Silent)
up to 2330MHz(Game)¹
up to 2525MHz(Boost)²

Kan läsa av från min om du berättar vilken mjukvara du använde, eller som skall användas för att läsa av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Hellhound
Engine Clock(OC)
up to 2330MHz(Game)¹
up to 2525MHz(Boost)²
Engine Clock(STD/Silent)
up to 2270MHz(Game)¹
up to 2500MHz(Boost)²

Red Devil
Engine Clock(OC)
up to 2395MHz(Game)¹
up to 2565MHz(Boost)²
Engine Clock(STD/Silent)
up to 2330MHz(Game)¹
up to 2525MHz(Boost)²

I det stora hela så spelar det nog ingen större roll, men limited Edition vad jag vet är binnade och klockar mycket bättre än de andra. Jag fick #1356 av / 1500 och när jag överklockade på luft i början så fick jag #44 i världen om jag inte minns fel, och det var ju mot folk som precis börjat med exotiska kylningar.
Det verkar kunna köra mycket högre frekvenser på lägre klock.
Med det sagt, så är det liknande med Red Devil. De tog de bättre chippen till dessa och de absolut bästa till limited (om jag får chansa)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HWinfo säger bara 7900 XTX medans Aida säger Red Devil på både OC och silent bios. Möjligt att Powercolor flashade in det "fel" då. Skitsamma för min del, tyckte mest det såg lite kul ut.

Skrivet av Lodisen:

Kan läsa av från min om du berättar vilken mjukvara du använde, eller som skall användas för att läsa av.

Hade som sagt vara intressant att testa vad den kör på. Gjorde bara en snabbtest i Indiana jones på stock settings och där boostar den upp mot drygt 2800 Mhz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xplojt:

Ja jag köpte 80x160 och använde ett rakblad, fick skära några gånger för att komma igenom ordentligt hela vägen. Det är tunt och vill gärna spricka. Första plastfliken var enkelt att få bort. Det var den andra som var lite knepigare.

Har plockat isär ett antal grafikkort genom åren och det är inte så knepigt egentligen.
Det är ju att grafikkort har blivit såpass mycket dyrare idag vilket leder till att man ogärna gör det idag.

Tycker du gör rätt i att börja med CPU först.

Ok, jag gjorde slag i sak och köpte PTM7950 från Fyndiq då mina beställningar från Aliexpress cancellerades. Köpte 80X80mm.
Det var inga problem och klippa till en lagom stor bit. Tog en vanlig kökssax.
Jag har nu testat på min CPU. Jag skulle kanske läst mera i tråden här innan... Det var ett riktigt jäkla pill och inte blev det bra heller. Första appliceringen gick helt åt skogen och fick göra om. Hursomhelst så lyckades jag efter mycket om och men, svordomar och lappande då jag aldrig lyckades få loss den sista plasten utan att få med mig hälften (minst). Ett riktigt amatör jobb helt enkelt. Dock så har temperaturerna på CPU blivit bättre. Inte med mycket, men det aldrig varit några problem med dom från början. Men 3-6% lägre om man kollar HWinfo.

Då återstår att göra GPU med dom 40x80mm som finns kvar. Skall testa och kyla PTM7590 före och se om det hjälper som någon skrev om här inne. Men det får bli om nån vecka eller två tror jag....

Om det går bra och jag har kvar 40x40mm så gör jag nog om CPU'n...

M

Permalänk

Jag ältar lite smått över lyxproblemet om jag ska investera i ett ytterligare 7900XTX i hopp om att 48 GB sammanlagt och parallell GPU-computing kommer att vara tillräckligt till framtida LLM-modeller som lyckats gått ned till ~45 GB men ändå ge samma "prestanda" som exempelvis 200-400 GB modeller. Det vore ju rena mjukvarudrömmen att kunna ha riktig Deepseek R1-prestanda 100 % lokalt! Jag läste något om att 7900XTX ska ha bättre FP16-prestanda men inte FP32 vid jämförelse med 4090.

Men då behöver jag ett nytt moderkort som klarar av 2 st 7900XTX i 16x PCIE:ar samtidigt såväl som ett nytt nätagg som klarar av det såväl som en mustig CPU och nödvändiga hårddiskar. Räcker 1200W då må tro? Är det ens realistiskt inom snar framtid att LLM-modeller i ~45GB-storleken kommer att kunna ge samma "prestanda" som de riktiga 200-400 GB modellerna? Eller kan det vara en bättre idé att försöka hitta begagnat Threadripper och bara fixa 512 GB snabbt system RAM istället för ett ytterligare 7900XTX?

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Jag ältar lite smått över lyxproblemet om jag ska investera i ett ytterligare 7900XTX i hopp om att 48 GB sammanlagt och parallell GPU-computing kommer att vara tillräckligt till framtida LLM-modeller som lyckats gått ned till ~45 GB men ändå ge samma "prestanda" som exempelvis 200-400 GB modeller. Det vore ju rena mjukvarudrömmen att kunna ha riktig Deepseek R1-prestanda 100 % lokalt! Jag läste något om att 7900XTX ska ha bättre FP16-prestanda men inte FP32 vid jämförelse med 4090.

Men då behöver jag ett nytt moderkort som klarar av 2 st 7900XTX i 16x PCIE:ar samtidigt såväl som ett nytt nätagg som klarar av det såväl som en mustig CPU och nödvändiga hårddiskar. Räcker 1200W då må tro? Är det ens realistiskt inom snar framtid att LLM-modeller i ~45GB-storleken kommer att kunna ge samma "prestanda" som de riktiga 200-400 GB modellerna? Eller kan det vara en bättre idé att försöka hitta begagnat Threadripper och bara fixa 512 GB snabbt system RAM istället för ett ytterligare 7900XTX?

Mvh,
WKF.

Önskar att jag kunde svara på en enda av dina frågor, men det låter bra att jag bara behöver lägga till ett kort för att ev. vara med i matchen. Känns som att man ligger efter i AI-racet. För mig fungerar chatgpt fortfarande nog bra - för att öka produktivitet i jobbet. Även om det ibland är ett sjukt brottande för att få den att göra rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på om detta räcker kanske. Har mycket fläkt att ta till om det skulle behövas. Rummet är säkert 26-27 grader nu efter att tweakat i ett par timmar. Vad tror ni?

ASUS RX 7900 XTX TUF OC.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Permalänk

Jag har nu en 5800x men har även en 5700x3d i den andra burken , vilken borde jag ha i huvud burken?
De gäller spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Jag har nu en 5800x men har även en 5700x3d i den andra burken , vilken borde jag ha i huvud burken?
De gäller spel

5700X3D hade jag kört på

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

5700X3D hade jag kört på

Samma här

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oortcloud:

Ok, jag gjorde slag i sak och köpte PTM7950 från Fyndiq då mina beställningar från Aliexpress cancellerades. Köpte 80X80mm.
Det var inga problem och klippa till en lagom stor bit. Tog en vanlig kökssax.
Jag har nu testat på min CPU. Jag skulle kanske läst mera i tråden här innan... Det var ett riktigt jäkla pill och inte blev det bra heller. Första appliceringen gick helt åt skogen och fick göra om. Hursomhelst så lyckades jag efter mycket om och men, svordomar och lappande då jag aldrig lyckades få loss den sista plasten utan att få med mig hälften (minst). Ett riktigt amatör jobb helt enkelt. Dock så har temperaturerna på CPU blivit bättre. Inte med mycket, men det aldrig varit några problem med dom från början. Men 3-6% lägre om man kollar HWinfo.

Då återstår att göra GPU med dom 40x80mm som finns kvar. Skall testa och kyla PTM7590 före och se om det hjälper som någon skrev om här inne. Men det får bli om nån vecka eller två tror jag....

Om det går bra och jag har kvar 40x40mm så gör jag nog om CPU'n...

M

Byggde om min loop igår och bytte från vanlig kylpasta till motsvarande PTM7950.
CPU temp landade på ungefär samma som innan, eventuellt några grader lägre.
GPU minskade hotspot med 20 grader!
Just min kombination av kort och vattenblock verkar ha problem med kontakten och detta material gjorde susen.
Lite läskigt att se temperaturen på 110 grader och då bestämma sig för att stänga av pumpen. 10 sekunder senare var den nere i 80 grader utan någon cirkulation. Det jag vill säga är att det är viktigt att köra burn-in, låt temperaturen gå upp högt så att materialet gör en phase change.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowncow:

Byggde om min loop igår och bytte från vanlig kylpasta till motsvarande PTM7950.
CPU temp landade på ungefär samma som innan, eventuellt några grader lägre.
GPU minskade hotspot med 20 grader!
Just min kombination av kort och vattenblock verkar ha problem med kontakten och detta material gjorde susen.
Lite läskigt att se temperaturen på 110 grader och då bestämma sig för att stänga av pumpen. 10 sekunder senare var den nere i 80 grader utan någon cirkulation. Det jag vill säga är att det är viktigt att köra burn-in, låt temperaturen gå upp högt så att materialet gör en phase change.

Vilket block/kort har du?

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Vilket block/kort har du?

XFX 7900XTX Merc 310 Black.
Alphacool core blocket.

Finns en lång tråd på ACs forum om just detta. Verkar som att nått i designen av just detta blocket är knasigt, inte bara pump out utan också svårt att få bra kontakt pga att pcbt böjer sig vid montering.

Mycket nöjd att det funkar med phase change material efter en montering.

Permalänk
Skrivet av Kilrah:

Samma här

Får göra ett swap när jag känner mig frisk så kommer de en rapport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowncow:

XFX 7900XTX Merc 310 Black.
Alphacool core blocket.

Finns en lång tråd på ACs forum om just detta. Verkar som att nått i designen av just detta blocket är knasigt, inte bara pump out utan också svårt att få bra kontakt pga att pcbt böjer sig vid montering.

Mycket nöjd att det funkar med phase change material efter en montering.

Hur är temp på minnen etc? Tittat på detta blocket också då det inte finns jättemånga att välja på, men halkade också in på lite trådar om böjda pcb:er och en del tjorvande man inte är så sugen. Det verkade som att man bara inte ska dra åt allt alls särskilt hårt, vad körde du för tänk när du skruvade ihop blocket? Re-applya PTM7950 är det man minst vill göra, jobbigt om man får maxtjorv med det blocket...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sub:

Hur är temp på minnen etc? Tittat på detta blocket också då det inte finns jättemånga att välja på, men halkade också in på lite trådar om böjda pcb:er och en del tjorvande man inte är så sugen. Det verkade som att man bara inte ska dra åt allt alls särskilt hårt, vad körde du för tänk när du skruvade ihop blocket? Re-applya PTM7950 är det man minst vill göra, jobbigt om man får maxtjorv med det blocket...

Minnen har varit OK hittills faktiskt. Denna gången gick två pads sönder, de börjar bli lite torra.. så nu har jag minnes temps på 70-80. Ingen fara än, men har beställt nya pads så jag kan byta om det behövs. Värt att nämna är att jag har återanvänt samma pads 10-12 gånger under alla mina försök att få det bra.

Jag skruvar åt väldigt löst, skruvarna är inte i bott på fjädrarna, men ibland så blir det lite böjt ändå, och har man böjt så är det bara att börja om. Det rätar inte ut sig riktigt bara man lossar.

Har dock inte testat putty istället för pads. Tror att det skulle hjälpa mot böjt pcb, dock mer kladd.