Nvidia utreder problem med RTX 5080 och 5090

Permalänk
Medlem

Man får ideligen höra att drivisarna till mitt Arc B580 ska vara skit och strula. Men inte minsta problem sedan lansering för mig.
Vad hållet nvidia på med?
Har dom inte ett rykte om felfrihet att leva upp till?
Tycker verkligen inte synd om nvidia, men alla användare som betalar sjuka överpriser för detta lider jag med!

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Tror inte att en dålig drivrutin gör folk sugna på att gå över till företaget som haft drivrutinsstrul i 20+ år.

Men sluta nu. Har du någon gång läst på Nvidias forum. Där har folk haft problem med drivrutiner lika länge som forumet har funnits. Gå in och läs där och sluta prata i nattmössan.
Alla tillverkare har problem med drivrutiner. Okej?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Man får ideligen höra att drivisarna till mitt Arc B580 ska vara skit och strula. Men inte minsta problem sedan lansering för mig.
Vad hållet nvidia på med?
Har dom inte ett rykte om felfrihet att leva upp till?
Tycker verkligen inte synd om nvidia, men alla användare som betalar sjuka överpriser för detta lider jag med!

Känns som att det du pratar om kanske mer hänger kvar från Axxx-lanseringen än något som gäller situationen här och nu? För då verkade det ju vara kaos på riktigt.
Sedan har det ju låtit som att Intel gjort stora förbättringar i flera omgångar över lång tid, så jag tycker iaf att det låter rimligt att det nog fungerar rätt bra på det hela taget numera.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då blir det nedgradering då 9070 XT är runt 7900 XT prestanda.

Sålde mitt RTX 4090 nyligen för nästan inköpspris som jag betalade för 2 år sedan. Köpte ett 7900 XTX istället. Märker ingen större skillnad i prestandan på de spelen jag kör. Men märks i plånboken att den blev lite tjockare.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Tror inte att en dålig drivrutin gör folk sugna på att gå över till företaget som haft drivrutinsstrul i 20+ år.

Det har dom inte ens haft. Det är en vandringssägnen som av någon anledning vissa vägrar släppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då blir det nedgradering då 9070 XT är runt 7900 XT prestanda.

Ooh har du recension? 😃

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Ahh klarat mig. Såg uppdateringen i Geforce center två dagar sen men tänkte att jag väntar. Sitter ju ändå bara med UT2004 och uppdateringarna lär inte förbättra nåt för det spelet

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Är lite sådär...

länken till Nvidias forum startar med:
I'm using the latest driver 566.36, but this issue also occurs with some older versions of the driver: 566.14, 566.03, 565.90 (I installed them using DDU first to uninstall the old one) instead, if I use DDU to uninstall the driver and let Windows 11 install a much older Nvidia driver (551.61) I haven't been able to replicate this issue, but I have with at least the last four versions mentioned (I haven't tried more versions)

Intressant är att användaren som har ett RTX4090 Super och Windows 11 24H2 inte ens har använt/testat med 572.16, så felen refererar till flera tidigare drivrutiner där felet visar sig.
Är först när användaren låter Windows installera den äldre 551.61 som tillhandahålls via MS som det fungera.

Det får mig till att mer tro på att det kanske är något inkompatibelt med Windows 11 24H2, eller något i hårdvara/chipset drivrutiner...

Vid första anblicken så verkar det vara något med Windows 11 24H2, om man går vidare till den länkade reddit tråden, dang...
Sen så mörknar det fort, reddit användaren har gjort en hel uppsjö med tester och till slut postat om det hos Nvidia.

Hos Nvidia blev tråden snabbt borttagen av mod, så skedde även med en annan tråd som hanterade liknande problem.

Källa: https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/1iieber/rtx_5090_b...

Känns inte precis förtroendeingivande när mod tar bort trådar där användare söker hjälp och visar på utförliga tester!
Verkar som att Nvidia för ett ögonblick glömt att där finns fler forum än Nvidias där problem kan ventileras...

Är verkligen glad att man nästan aldrig har hängt på dörren vid ett släpp...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Som jag sagt i diverse trådar tidigare när det pratats drivrutiner så har Nvidias drivisar strulat till och från för mig sedan lanseringen av Ampere (30-serien), detta med ett 2070s, ett 3080 och även mitt 4090 och dessa i ett antal olika hårdvarukonfigs. Mellan 2016 och 2020 behövde jag nog köra DDU och nedgradera drivare en gång, därefter så sker det 1-2 ggr per år.
Exempel på problem jag stött på är buggar/visuella glitchar i spel, blackscreens, blinkande skärmar, dator som vägrar gå ned i viloläge, skärmar som vägrar vakna upp etc.
Personligen tror jag att antalet hårdvarukonfigurationer som stöds, W10+W11, mängden spel som kommer ut, mängden features som ska fungera, börjar bli lite för jobbigt för t o m Nvidias drivrutinsteam att hålla koll på. Detta säger jag då vissa problem som tidigare åtgärdats ibland återkommit månader senare.

Permalänk
Medlem

An Alpha of a beta walks into a bar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är lite sådär...

länken till Nvidias forum startar med:
I'm using the latest driver 566.36, but this issue also occurs with some older versions of the driver: 566.14, 566.03, 565.90 (I installed them using DDU first to uninstall the old one) instead, if I use DDU to uninstall the driver and let Windows 11 install a much older Nvidia driver (551.61) I haven't been able to replicate this issue, but I have with at least the last four versions mentioned (I haven't tried more versions)

Intressant är att användaren som har ett RTX4090 Super och Windows 11 24H2 inte ens har använt/testat med 572.16, så felen refererar till flera tidigare drivrutiner där felet visar sig.
Är först när användaren låter Windows installera den äldre 551.61 som tillhandahålls via MS som det fungera.

Det får mig till att mer tro på att det kanske är något inkompatibelt med Windows 11 24H2, eller något i hårdvara/chipset drivrutiner...

Vid första anblicken så verkar det vara något med Windows 11 24H2, om man går vidare till den länkade reddit tråden, dang...
Sen så mörknar det fort, reddit användaren har gjort en hel uppsjö med tester och till slut postat om det hos Nvidia.

Hos Nvidia blev tråden snabbt borttagen av mod, så skedde även med en annan tråd som hanterade liknande problem.
<Uppladdad bildlänk>
Källa: https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/1iieber/rtx_5090_b...

Känns inte precis förtroendeingivande när mod tar bort trådar där användare söker hjälp och visar på utförliga tester!
Verkar som att Nvidia för ett ögonblick glömt att där finns fler forum än Nvidias där problem kan ventileras...

Är verkligen glad att man nästan aldrig har hängt på dörren vid ett släpp...

"Hos nvidia" lät dock som att det handlade om /r/nvidia som förstås handlar om Nvidia men inte är Nvidia ("This Subreddit is community run and does not represent NVIDIA in any capacity unless specified."), så man ska kanske inte lägga alltför stor vikt vid vad som händer där modereringsmässigt. Trådar kan ju försvinna pga att folk inte kan bete sig, t.ex... behöver inte vara att Nvidia är där och mörklägger på något vis.

Känns som att det är bättre att fokusera på problemet i sig, iaf...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Problemen verkar ju höra ihop med just den versionen, så tänker att det nog är bättre att avvakta tillsvidare* om det inte finns någon specifik anledning att uppgradera.

*) Till nästa version eller tills bakgrunden till problemen är klarlagd och det eventuellt visar att det berodde på något annat

nja, i mitt fall finns det väl ingen direkt anledning att uppdatera, men jag antog att KCD 2 krävde nya uppdateringar för att flyta på bra, har inte testat spelet än så jag vet inte, men krävs inte de nyaste drivisarna så har jag ingen anledning, resten utav spelen funkar ju fint.

så jag avvaktar då, tack för infon

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Verkar även ha drabbat 3000-serien, som jag skrev i den andra tråden:

Både jag (3090) och sambon (4070 Super) har backat tillbaka till 566.36 och problemen vi hade har därefter inte uppstått igen, så lite misstänkt är det allt.

Undras om det kan ha något indirekt med stödet för DLSS 4 att göra (vi har aldrig ens testat DLSS, ingen version, men min plötsliga betydligt högre strömförbrukning trots samma fps skulle ju kunna förklaras med att tensorkärnorna fick spatt och började vinkelvolta).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

tur man inte köper allt direkt när det kommer ut.. alltid massa barnsjukdomar å skit

Grafikkort verkar bäst att köpa runt 1-2 år efter release om priserna börjat gå ner inför nästa generation. 6 månader efter release kostar de ofta mer än vid release då MSRP är hypotetisk.

Permalänk
Medlem

Oavsett om jag använder ett AMD kort eller Nvidia så byter jag aldrig drivrutiner om jag inte måste av någon praktisk anledning, ex nytt spel eller buggfix.

If it ain't broken och allt det där

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av RaZman:

I samband med lanseringen av Windows Vista vet jag att ett problem för Nvidias kort dök upp. Osäker på nu hur felmeddelandet löd... men nu är det ett tag sedan man senast drabbades utav det.

Problemet kvarstår dock än idag. Kan komma helt slumpmässigt.

Permalänk
Medlem

Med de antal kort som sålts så lär inte speciellt många vara drabbade samt att problemen troligtvis kommer lösas med en drivrutinsuppdatering.
Surt för de som betalat dyrt och legat i för att komma över ett kort men liknande problem ser vi ofta inledningsvis med nya GPU:er,

Permalänk
Skrivet av Snusious:

Ooh har du recension? 😃

Nej men bara rykte. Säger inte att det är fel att byta läger men RDNA4 har inget toppkort för att möta 4090 eller 5090 i prestanda denna generation.

Permalänk
Medlem

Jag har kört mitt 5090 rätt hårt sen jag fick hem det. Inga problem med något alls faktiskt, tvärtom, förhållandevis stabilt.

Det enda som jag saknar är nvidia broadcast som inte stödjer mitt kort ännu.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Så mycket gnäll ? så mycket pengar ? vad håller ni på med ?

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Va-fan! Jag som stått i kön för köpa dessa beta kort för mammas lånade pengar! Whaat!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Va! nvidia släpper mediokra produkter nä aldrig! oh wait...

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Troligen bara en drivrutins fix som krävs men som alltid, man behöver inte köpa direkt utan man kan köpa lite senare när allt fungerar fint, precis som med spel, vänta in några patches och se sen om spelet har fått goda betyg på exempelvis Steam.

Visa signatur

Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Verkar inte bli en höna av en fjäder denna gång iallafall.
Medierna håller sig mer avvaktande, tyder väl på att det inte är något större problem.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Skrivet av pi:

Senaste drivrutinen är kattskit. Blir jobbiga flickering problem med mitt 4070 super. Rullade tillbaka den.

Håller med, sitter på samma modell. Efter senaste update så crashar drivrutiner och datorn startas om. Vissa kvällar ingenting, vissa kvällar 2-3 gånger. Får nog rulla tillbaka jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Egna erfarenheten är att amds drivers är mycke mer stabilare än nvidias just nu. Har mycke strul o skit med nvidias drivers den senaste tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Dom har du mycke bättre drivers nu än för 4-5 år sen och stabilare än nvidias enligt egna erfarenheter den senaste tiden

Permalänk
Snusfri

Kör med Studio Drivers till mitt 3090 och har inte råkat ut för några problem so far.
Kör med senaste 572.16.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej men bara rykte. Säger inte att det är fel att byta läger men RDNA4 har inget toppkort för att möta 4090 eller 5090 i prestanda denna generation.

Jaha 😞..
Ja de rykten jag sett säger mer 9070 XT ~ 7900 XTX och sen 9070 (utan XT) ~ 7900 XT, fast med bättre RT på de nya. Så tänkte ifall där var nyare information.

Nej har man 4090 eller tänkte skaffa 5090 så är alla andra alternativ definitivt en nedgradering!

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Gissar några har köpt kort via scalpers men om dom brickas så gäller eventuellt inte nVidias garanti enligt info på nätet, bara för registrerade första köpare så det kan bli problem.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro