Knäpptyst chassi ljuddämpning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Precis detta ihop me den Fractal Meshify 2, köp inte ens "compact" verionsen, det gjorde jag och kan inte stoppa in större GPU. Det ska vara rymligt så du kan köpa de GPU med fetaste flänsarna då behöver de inte lufta för fullt.

Personligen skulle jag vilja ha en chassi även med "hål" på sidan där GPUn sitter men har inte hittat en.

Och som folk säger, en egen fäktkurva.

Fick en påminnelse av denna tråd med att jag har en klockren statisk noctua fläkt liggandes som kostade 400+ för sådär 5-6 år sen som jag ska montera som utblås vid cpu kylaren nästa gång jag har öppet burken

Rejält flås ut på baksidan är det bästa och 2-3x 120/140mm insug + dammfilter i fronten, kört på detta i 10 år nu och får inget damm in i burken och allt är tyst.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har inte varit superintresserad av datorer på länge, så höll mig inte ajour med grejerna. Köpte dock ny burk relativt nyligen och tystnad är helt klart något jag värderade högt. Förvisso mATX men kanske intressant ändå. Listar det som är relevant:

Fractal Design Define 7 Mini Svart
Seasonic Focus GX 750W ATX 3.0
ASUS GeForce RTX 4060 EVO Dual OC 8GB
AMD Ryzen 5 7600X
be quiet! Dark Rock 4

Har datorn stående på golvet precis bredvid mig och hör den i princip inte alls. Nu har jag förvisso kyl o frys i samma rum och lite annat lägenhetsbrus, så hade rummet varit heeeelt tyst hade jag kanske hört den. Ska dock sägas att om jag dunkar på något GPU-tungt så hör man definitivt grafikkortsfläktarna, det är väldigt tydligt och låter som ett jetplan på max, men youtubande eller liknande så är det 0 RPM.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett Phanteks P600s i 5-6 år nu som varit fantastiskt på alla vis.

Bytte ut alla fläktar mot Noctua (14mm i fronten och af12x25 i radiator i toppen). Enda ljud jag hör från datorn är gurgel i AIO slingan... skräp-kylare.

Permalänk
Medlem

Tips från någon som spenderat för länge i SPCR

Det bästa: Ha datorn i ett annat rum, dra kablar från din skärm/tangentbord/USB dock/av+på knapp igenom väggen till datorn

Tips ifall du inte kan göra ovan:

CPU: Kör med AiO vattenkylning, arctic freezer 360 är ett bra val. Mer massa och yta som CPUn kyls över = mindre fall där fläktarna drar upp hastighet när CPUn behöver börja jobba. Följ instruktioner och montera den rätt så slipper du bubbel/gurgel ljud som folk ibland klagar om.

GPU: Coilwhine är typiskt antingen pga att tillverkare väljer fel komponenter eller att du kör spelet på för högt FPS. Brukar främst märkas på loading screens och huvud menyer av spel utan FPS cap och det finns inget för GPU att jobba med så den går upp till 500FPS Lås ned max-fps på spel via NVIDIA kontrolpanel så försvinner problemet. När det gäller komponenter så har jag av erfarenhet haft minst problem med gigabyte och MSIs grafikkort, men gigabytes har dålig programvara/fläktkontroll så kör endast gigabyte om du ska montera egna fläktar (se https://i.redd.it/uxz7gpcihn3c1.png) eller köra vattenkylning. Notera att bara för att det är dyrare betyder det inte bättre då jag har haft ASUS TUF kort som låter mindre coilwhine än ROG Strix variant av samma chip.

Chassi: Luras inte av "ljuddämpat" chassi. Skummet gör knappt något och det dämpar definitivt inte coil whine. Kör hellre "öppet" chassi med mesh framför så att fläktarna behöver anstränga sig mindre. Phanteks, FD Torrent/Meshify, Corsair airflow etc fungerar alla.

Fläkt: Kör arctic P12 / arctic P14 ifall du är fattig. Kör noctua a12x25 / a14x25 ifall du har pengar.

Permalänk
Medlem

@nartub: Har en TNN300 modellen mindre, liggandes helt ny oöppnad i originalkartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nartub:

https://www.quietpc.com/images/products/tnn500afopenline.jpg
Ett Zalman TNN 500AF var ju drömmen en gång i tiden.
Jag har ett mCubed HFX Mini och ett HFX Micro S från tiden då öronen var på en nivå där jag stördes av sus och brus liggande i källaren.

det var bättre förr

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tänker köra mitt fractal design r2 tills det ramlar sönder 🤣
Skulle behöva byta hörlursmodulen på framsidan, tips mottages.

Kontakten köps från Elfa. Lödkolv har du ( väl ) redan.

Permalänk
Hedersmedlem

Chassit är ju inte oviktigt, men att se till att komponternai det är tysta är nog ändå den endan man bör börja i om man vill ha ett tyst sytemt.

Sen gällande cahssit så kan man genrellt säga att undvik billiga chassin med alldels för tunn plåt. Undvik dessutom chassin som är onödigt mycket öppningar. Ha som tumregel hellre färre men större fläktar än många små (även om det finns rätt tysta mindre fläktar också. Planera dit luftflöde i chassit och undvik att ha utblås i den rikning du sitter i förhållande till datorn.

Man kan faktiskt bygga en helt ok "helt tyst" dator. Det är rätt roligt i alla fall som expriment. Ska man ah ett större grafikkort är det lite mer knepigt. Jag har faktiskt byggt en dator till en musikstudio som var rätt stöddig (men med inbyggd grafikkrets) som var helt utan rörliga delar. Hittar inte det chassit nu men det är rätt likt detta https://hdplex.com/hdplex-h5-fanless-computer-case.html

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Byggde min senaste dator i ett Fractal Pop mini silent, och som många redan har nämnt i tråden så har det begränsade luftflödet (tack vare den ljuddämpande designen) lett till att fläktarna jobbar hårdare för att kyla ned komponenterna, vilket genererar mer ljud än om det hade varit ett mer luftflödes optimerat chassi.

Hade jag gjort om detta bygge så hade jag gått för ett mer öppet chassi då bättre luftflöde = mindre ljud.

Visa signatur

ASUS PRIME B650M-A | R7-8700F | 32GB DDR5 | Asus Strix GTX 1080 | Windows 11 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

Mina uppgraderingar är oftast partiella, jag byter aldrig GPU och CPU samtidigt.
Detsamma gäller chassin, det tystaste jag haft är fractal design R3 och det är mitt andra chassi så jag är nog fel person att fråga.
Jag skulle definitivt rekommendera att titta på deras modeller, men jag tvivlar på att alla deras chassin är tysta.

Define R3 hade ju ljuddämpande mattor på hela vänstra sidplåten, vilket säkert R4 och R5 hade också. Det är fint att få på köpet, samt att insuget sker genom fronten med lucka där det även där finns dämpande skummatta.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Define 4, men det viktigaste är tjock plåt och få perforeringar/öppningar. Sen att även många grafikkort är simipasiva är ett stort plus.

Ljuddämpningen i sig, ger bara fördelen att den gör chassit tyngre och minskar risken för vibrationer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

2003 Skulle jag köpa en ny GPU så jag kunde lira star wars galaxies.

Tittade på ett Ati 9600 eller 9700? 256mb och ett Ati 9800 128mb. Trodde mer minne var bättre…. 9800 var dåtidens kung vilket jag inte visst 😕

Så jag var fast med en GPU jag inte ville ha.
Hade pengar till 9800 men det var försent att lämna tillbaka.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag har ett gäng såna här som jag satt fast.

https://www.brl.se/sv/artiklar/silent-coat-vibrodamping-4mm-1...

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det här är länge sedan men när jag bodde i världens minsta etta med min sambo var det inte så populärt att ha en dator som stod på dygnet runt, så jag byggde en låda till lådan av ett köksskåp. Funkade bra vill jag minnas.
Det här är ju 2015 så det var väl någon gammal Athlon och ingen jättevärme att hantera direkt. Mest oljud från en massa rasslande diskar.

Permalänk
Medlem

Mina bästa tips är ett itx bygge i något av dom kanske inte minsta chassin. Jag köpte tex en RTX 4070 för att det ligger lite lägre i tdp och blir inte så varmt, tog bort fläktarna och satte dit två egna stora Noctua. Jag kör en 240 AIO med stora egna fläktar på. Går liksom inte höra burken knappt, även vid gaming.

Så rätt val av komponenter och kylning är mitt enda tips.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt