Hur viktigt är det att göra ominstallation med ny dator?

Permalänk
Testpilot

Installerar alltid om systemet vid byte av plattform.

Men sedan blåser jag mina maskiner med rätt jämna intervaller ändå, det blir säkert 2-3 gånger på ett år. Dels som tidigare nämnt känns det fräscht med ett nyinstallerat operativsystem. Men brukar även pilla på saker till fördärvelse, och min slutsats är att det är snabbare att bara börja om på ny kula än att försöka återställa/felsöka när något gått åt pipan

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Punnisher:

Men om du först måste patcha bios, helt utan processorn i moderkortet för att ens få en processor att fungera är det ju en del av en nyinstallation

Det största problemet är väl att folk ansluter nätverkskabel eller trådlöst internet från början.
Utan det, det gör ju att hela installationssystemet ifrågasätter varför man är offline. Då måste man vara förberedd och det tar längre tid!

Ja jo, men man uppdaterar ju UEFI bara en gång och som oftast måste man väl inte ens det:)
Kör en AutoUnattend.xml så konfar du väldigt mycket och kan hoppa över allt;)

Permalänk
Medlem

Vid byt av moderkort/CPU bruka jag göra det

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Vid byte av CPU å MBU kör jag alltid en ny installation, ibland på övrig hårdvara också. Tycker Windows lätt blir segt och ryckigt efter ett år typ sen är det ju gött med att slippa nå strul och en fräsh början.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Installerar om vid systembyte.

Men det är bara ett personligt val då jag vill att allt ska kännas nytt och fräscht.

Det är absolut ingenting som måste eller behöver göras dock. Bara avinstallera gamla drivrutiner och in med dom nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

varför inte äta uranium och få cancer på en gång?

Jag känner till narativet kring Windows 11 men sanningen är att Windows 11 är modernare och ljusår bättre än Windows 10.
Om en dator klarar av Windows 11 bör man absolut installera det och inte ett EOL OS som snart slutar få säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag känner till narativet kring Windows 11 men sanningen är att Windows 11 är modernare och ljusår bättre än Windows 10.
Om en dator klarar av Windows 11 bör man absolut installera det och inte ett EOL OS som snart slutar få säkerhetsuppdateringar.

Om man vill öppna upp sitt liv till Microsoft (alltså, bokstavligen), så visst. Utan att göra några ändringar med bland annat privacy.sexy och Safing Portmaster, såklart. Efter det är det nästan som Windows 7. Nästan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Du vet ingenting och kan ingenting, du har uppenbarligen inte läst dem 10-20 nyhetsinläggen här på swec ang. win 11 och diverse säkerhetsbrister och prestandabuggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Du vet ingenting och kan ingenting, du har uppenbarligen inte läst dem 10-20 nyhetsinläggen här på swec ang. win 11 och diverse säkerhetsbrister och prestandabuggar

Nu är du löjlig.
Jag har läst alla artiklarna och vet att det sker en ”linux våg” på swec. Det är ok. Jag bara säger att om du idag ska ha ett Windows OS bör det vara W11.

Jag har haft Windows 11 sen dag 1. Jag rullar ut Windows 11 till våra användare i princip varje dag. Det fungerar hur bra som helst och har inte hört någon klaga av de hundratals användare som redan fått den.
Jag har jobbat som Windows System administratör sedan Windows NT.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Efter detta https://www.sweclockers.com/forum/trad/1730254-vagen-till-ddr... så gick W11 igång utan problem, tom aktivering var smärtfri.

Behövde bara komplettera lite drivrutiner

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Dessa nyheter förstorar upp det. Jag skulle bli extremt förvånad om det typ är mer än 1 eller 2% som har dessa problem. För mig rullar Widnows 11 alldeles utmärkt!

Skrivet av huxflux:

Nu är du löjlig.
Jag har läst alla artiklarna och vet att det sker en ”linux våg” på swec. Det är ok. Jag bara säger att om du idag ska ha ett Windows OS bör det vara W11.

Håller med. Varje gång jag använder Windows 10 så känns det äldre och jag föredrar Windows 11 alla dagar över 10:an.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Tycker du överdriver, ganska rejält. Vi kan givetvis endast tala från egen erfarenhet och vad vi själva upplevt. Sedan finns det en rad nyheter och artiklar om Windows tillkortakommanden, men där har vi ändå en stor aktör som försöker se till att allt funkar som det skall, ibland inte som vi hade önskat. Linux har ett antal aktörer som bara orsakar förvirring eftersom de inte verkar bry sig om att ens försöka standardisera. Hur många pakethanterare finns det ?

APT – Debian/Ubuntu (använder .deb-paket)
DNF/YUM – Fedora, RHEL, CentOS (använder .rpm)
Pacman – Arch, Manjaro
Portage – Gentoo
Zypper – openSUSE
XBPS – Void Linux
APK – Alpine Linux
Flatpak/Snap/AppImage
etc...

vansinne...

Microsoft har numera två, Winget togs fram av MS då det fanns brister i MSI och Winget funkar bättre och enklare, eftersom det liknar Linux bästa alternativ, men finns inte i femtioelva varianter.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Nu är du löjlig.

Jag har haft Windows 11 sen dag 1. Jag rullar ut Windows 11 till våra användare i princip varje dag. Det fungerar hur bra som helst och har inte hört någon klaga av de hundratals användare som redan fått den.
Jag har jobbat som Windows System administratör sedan Windows NT.

så dvs. hela din klientel är folk som skiter i om du installerar windows xp, win 10 eller win 11

bra motargument där

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dessa nyheter förstorar upp det. Jag skulle bli extremt förvånad om det typ är mer än 1 eller 2% som har dessa problem. För mig rullar Widnows 11 alldeles utmärkt!
Håller med. Varje gång jag använder Windows 10 så känns det äldre och jag föredrar Windows 11 alla dagar över 10:an.

Igen, det är som att ni är immuna mot information, om du har missat microsofts egna statistik på hur många som fortfarande använder win10 vs win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

om du har missat microsofts egna statistik på hur många som fortfarande använder win10 vs win11

Fast där är nog inte dessa "problem" anledningen till varför många är kvar på 10:an jämför med 11:an.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast där är nog inte dessa "problem" anledningen till varför många är kvar på 10:an jämför med 11:an.

spelar väl ingen roll vad anledningen är, faktum är att folk gillar win10 mer, dvs statistiskt är win 11 sämre, oavsett anledning.
Topic handlade inte om windows/linux/OS och ändå så är det alltid minst en person som försöker tracka på någon ett sämre OS, helt offtopic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

spelar väl ingen roll vad anledningen är, faktum är att folk gillar win10 mer, dvs statistiskt är win 11 sämre, oavsett anledning.
Topic handlade inte om windows/linux/OS och ändå så är det alltid minst en person som försöker tracka på någon ett sämre OS, helt offtopic.

Jag tror mycket mer på systemkraven än något annan anledning till varför fler använder 10:an. Inget jag skulle göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Förstår inte varför du är så agro?

Faktum är att datorer sen Windows 10 för merparten av användare inte har blivit bättre och ofantligt många kan inte uppgradera till Windows 11. Så anledningen till att många fortfarande sitter på Windows 10 har absolut nada med att dom gillar 10an mer utan att dom har äldre datorer som inte har stöd för Windows 11 och samtidigt inte har behov av en ny dator.

Antar det är något en person som är så pass informerad som du tydligen är borde förstå.

Samt har du tillgång till statestik som stärker att Windows 11 är sämre? Eller är det bara ett antagande på grund av antalet nyhetsartiklar? Kan det vara som så att 10an har mist lika mycket problem bara att det inte skrivs lika mycket om det då det är ett 10 år gammalt operativsystem som snart är eol.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tror mycket mer på systemkraven än något annan anledning till varför fler använder 10:an. Inget jag skulle göra.

Skrivet av norrby89:

Förstår inte varför du är så agro?

Faktum är att datorer sen Windows 10 för merparten av användare inte har blivit bättre och ofantligt många kan inte uppgradera till Windows 11. Så anledningen till att många fortfarande sitter på Windows 10 har absolut nada med att dom gillar 10an mer utan att dom har äldre datorer som inte har stöd för Windows 11 och samtidigt inte har behov av en ny dator.

Antar det är något en person som är så pass informerad som du tydligen är borde förstå.

Samt har du tillgång till statestik som stärker att Windows 11 är sämre? Eller är det bara ett antagande på grund av antalet nyhetsartiklar? Kan det vara som så att 10an har mist lika mycket problem bara att det inte skrivs lika mycket om det då det är ett 10 år gammalt operativsystem som snart är eol.

det har gjorts flertalet undersökningar varför majoriteten fortf. föredrar win10, ni väljer att ignorera dem och gå på "tro" istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Börjar bli dags för en uppgradering snart, antagligen nått i stil med 9800x3d och RTX 6080/6090

Jag tycker du ska vänta med beslutet, win12 kanske hunnit komma då? Dvs år 2027 när RTX 6080 kommer

Mvh
messerschmitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

det har gjorts flertalet undersökningar varför majoriteten fortf. föredrar win10, ni väljer att ignorera dem och gå på "tro" istället.

Vart då? Jag har inte sett någon sånt undersökning. Du får gärna länka till din(a) källa(or)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Vart då? Länk? Samt är dessa undersökningar gjort med "vanligt" folk och inte forum som sweclockers och liknande?

Jag vet själv efter att under 7 år besökt tusentals av hushåll att merparten av dom inte kan uppgradera till Windows 11 och inte kommer göra det inom någon snar framtid då deras dator helt enkelt fungerar.

Tänk på att alla med Intel 9xxx cpuer och äldre inte kan uppgradera till Windows 11, samt kombinera det med att folk inte gillar förändring, dvs dom kommer inte gilla något alls oavsätt hur mycket "bättre" det är om det kräver att dom måste anpassa sig efter något nytt. Kolla bara varje gång Facebook gör om sitt UI klagas som fasen i några veckor sen glöms det totalt bort av merparten när dom lärt sig nya UI't.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag tycker du ska vänta med beslutet, win12 kanske hunnit komma då? Dvs år 2027 när RTX 6080 kommer

Mvh
messerschmitt

Det är det jag hoppas på :'D

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vart då? Jag har inte sett någon sånt undersökning. Du får gärna länka till din(a) källa(or)

Skrivet av norrby89:

Vart då? Länk? Samt är dessa undersökningar gjort med "vanligt" folk och inte forum som sweclockers och liknande?

Jag vet själv efter att under 7 år besökt tusentals av hushåll att merparten av dom inte kan uppgradera till Windows 11 och inte kommer göra det inom någon snar framtid då deras dator helt enkelt fungerar.

Tänk på att alla med Intel 9xxx cpuer och äldre inte kan uppgradera till Windows 11, samt kombinera det med att folk inte gillar förändring, dvs dom kommer inte gilla något alls oavsätt hur mycket "bättre" det är om det kräver att dom måste anpassa sig efter något nytt. Kolla bara varje gång Facebook gör om sitt UI klagas som fasen i några veckor sen glöms det totalt bort av merparten när dom lärt sig nya UI't.

Det är helt off-topic och upp till er att ta fram den informationen om ni är intresserade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Det är helt off-topic och upp till er att ta fram den informationen om ni är intresserade...

Kanske det men dina argument är inte direkt rimliga och är snarare du som "tror" istället för att tänka logiskt
Liksom om folk här på sweclockers trycker Windows 10 är bättre så säger det absolut nada om den stora massan, den stora massan har nog inte en blekaste aning om vad skillnaden är förutom att start menyn helt plötsligt är i mitten vilket är läskigt och kräver anpassning vilket i sin tur är jobbigt och därav är negativa till 11an, kombinera det med att Windows för första gången har en spärr på hårdvara som kan använda 11an så är det ganska självklart varför så många fortfarande sitter på 10an.
Liksom Windows 11 är första Windows versionen som KRÄVER att större delen av Windows användare behöver köpa ny dator för att ens kunna installera det.

Oavsätt så är alltid ominstallation att föredra, kan fungera om man har tur och är väll bara att chansa, skulle det inte fungera så provar du med en återställning där du behåller allt och fungerar inte häller så sparar du allt du vill ha kvar på annan dator/hårddisk och gör en nyinstallation och rensar allt

Tips dock, om du kommer till punkten att det blir en nyinstallation, se till att bara den disken du vill installera Windows på är inkopplad i datorn, kan ställa till det lite om Windows får för sig att sätta boot partitioner på en sekundär disk om amn vill byta ut den i framtiden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Fast det är du som kommit med det påståendet, så då får man också ge en källa på sitt påstående

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Liten faktarättelse, Intel 8xxx cpuer och nyare har officiellt stöd, så det är Intel 7xxx och äldre som inte kan uppgraderas officiellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Liten faktarättelse, Intel 8xxx cpuer och nyare har officiellt stöd, så det är Intel 7xxx och äldre som inte kan uppgraderas officiellt.

Såklart! scrollade i listan och är så klart i nummerordning xD så 10 serien kommer före 8xxx och 9xxx ^^

Visa signatur

here we go!