Sälja med blocketpaket, säkert?

Permalänk
Medlem

Sälja med blocketpaket, säkert?

Som rubriken säger så har jag fått bud på en vara jag har ute på blocket. Det handlar om ett par tusenlappar.

När jag läser på om blocketpaket så tycker jag det låter lite vanskligt som säljare. Finns det några här som har erfarenheter med att sälja via blocketpaket och köpskydd?

Permalänk
Medlem

Blocketpaketet skickar all risk från köparen till säljaren.
Räcker att köparen säger att varan inte funkar / du skickade en tegelsten så blir det jävligt värre för dig.

Förskott / Träffas är enda rimliga.

Permalänk
Medlem

Majoriteten av fallen funkar säkert bra, men det är dåligt skydd för säljare. Köparen kan ju hitta på lite vad som helst. Jag använder det aldrig som säljare.

Permalänk
Medlem

Har sålt massvis med varor och säljer enbart med Blocketpaketet. Har alltid fungerat jättebra. Men jag har inte varit med om någon som har försökt lura mig så jag kan inte svara på hur Blocket faktiskt hanterar någon som påstår att det är en tegelsten i paketet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ja, det där med risken går över på säljare har jag också noterat. Bra att höra att det gått bra i många fall i alla fall för någon.

Får fundera över nyår om det är värt risken eller inte, samt hur man ska göra på bästa sätt för att vara 100% säker vid tvist.

Finns input, så är det bara skriva era tips.

Permalänk
Medlem

Har använt blocketplaket ett antal gånger, nu var det dock ett tag sen men dom gångerna har det gått bra.

Se till dokumentera när du ska skicka ta kort på produktens ID nummer eller andra egenheter, så att inte köparen byter ut produkten och du får tillbaka en identisk men defekt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tror jag råkade ut för ett scamförsök när jag hade sålt via blockets köpskydd.
Blocket hänvisade oss lösa det på egen hand först. Vilket är rimligt fast också lite trist.

Som andra har sagt, dokumentera/fota/filma att ditt föremål är helt och fungerande och välpackad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Tror jag råkade ut för ett scamförsök när jag hade sålt via blockets köpskydd.
Blocket hänvisade oss lösa det på egen hand först. Vilket är rimligt fast också lite trist.

Och sen..?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Och sen..?

Jag hade prövat föremålet innan jag sände. Fotat osv. Annons sa att kvitto inte fanns.
Köparen hävda fel och begärde kvitto.
Anmälde tvist. Pengar låsta hos Blocket. Jag visade bilder för blocket.
Jag sa till köparen att sända tillbaka och Blocket återger pengarna automatiskt.
Köparen envisas med begära kvitto, kvitto.
Jag repeterar, finns ej, vänligen återsänd. (i flera dagar, brev efter brev)
Tillslut tröttnade köparen och sänder tillbaka. Inget fel på prylen.
Jag orkar inte krångla mer om det.
Blocket kommenterade kort i stil med "Bra att ni löste det".

Just då var jag mest rädd att köparen skulle skriva dålig review om mig på köpet.
Det sa jag till Blocket men fick ingen kommentar om det, inte heller en dålig review.

Permalänk
Medlem

Obegripligt att Blocket inte kör med betygssystem som t.ex. eBay och Tradera. Det gör ju allt mycket säkrare för både säljare och köpare. Fuskare får dåliga reviews och avskaffar sig själva rätt fort.

Kanske värt att nämna att om man har relativt gott bevisläge (dokumenterat väl, inkl. Blockets loggar, skickat spårbrart) som säljare och man blivit snuvad på varan genom att köparen sagt att den inte funkar, inte kom e.t.c. så kan man göra ett indrivningsärende hos Kronofogden. Inte helt lätt och en ekonomisk risk men det blir rätt snabbt ett civilrättsligt mål om köparen vägrar och det finns nog goda chanser att vinna. Köparen kanske inte en kommer, då vinner man automatiskt.

Storbedragare struntar såklart i sådant, Kronofogden kommer inte göra ett skit (annat än ta betalt) men för småbedragare kan det vara jobbigt att hamna i Kronofogdens register. Redan att hota med det kan funka. Kanske?

Permalänk
Medlem

Glömt bort den här tråden, men såg den poppade till med nytt inlägg.

Jag tog fotografier när jag packade, alltså hur jag packade och skickade bild till köparen och frågade om packningen var ok. Han svarade ja. Vägde paketet hemma och på vågen i butiken (tog kort på båda, skiljde 2 gram), sen skickade jag iväg. 24h efter det blev uthämtat så ramlade pengarna in, så det gick bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Glömt bort den här tråden, men såg den poppade till med nytt inlägg.

Jag tog fotografier när jag packade, alltså hur jag packade och skickade bild till köparen och frågade om packningen var ok. Han svarade ja. Vägde paketet hemma och på vågen i butiken (tog kort på båda, skiljde 2 gram), sen skickade jag iväg. 24h efter det blev uthämtat så ramlade pengarna in, så det gick bra.

Jag kommer aldrig använda "blocketpaketet" eller vad tusan de nu kallar det igen.

Sålde en router, nyskick i förpackning. Den blir såld, köparen tar emot den, packar upp och börjar använda den. Ställer tusen frågor om hur man gör dittan och hur man ställer inte dattan. Jag svarar på det jag kunde och skickade länkar till guider.
Dagen efter får jag meddelande att säljaren tänker använda köpskyddet och skicka tillbaka för att den "var för krånglig".

Kommer hädanefter inte skicka ett skit förrän jag fått pengarna på kontot via Swish.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Skrivet av oortone:

Obegripligt att Blocket inte kör med betygssystem som t.ex. eBay och Tradera. Det gör ju allt mycket säkrare för både säljare och köpare. Fuskare får dåliga reviews och avskaffar sig själva rätt fort.

Kanske värt att nämna att om man har relativt gott bevisläge (dokumenterat väl, inkl. Blockets loggar, skickat spårbrart) som säljare och man blivit snuvad på varan genom att köparen sagt att den inte funkar, inte kom e.t.c. så kan man göra ett indrivningsärende hos Kronofogden. Inte helt lätt och en ekonomisk risk men det blir rätt snabbt ett civilrättsligt mål om köparen vägrar och det finns nog goda chanser att vinna. Köparen kanske inte en kommer, då vinner man automatiskt.

Storbedragare struntar såklart i sådant, Kronofogden kommer inte göra ett skit (annat än ta betalt) men för småbedragare kan det vara jobbigt att hamna i Kronofogdens register. Redan att hota med det kan funka. Kanske?

Man får betyg om man skickar eller tar emot blocketpaket.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att "blocketpaketet" bara täcker varor upp till ett värde på 5000 kr. Så om man säljer grafikkort så är chansen stor att man kommer över det värdet.

Och som många andra nämnt i tråden, "blocketpaketet" är inte något skydd överhuvudtaget för säljaren. Det är bara ett sätt för Blocket att tjäna pengar på säljarens bekostnad.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Sålt en del med blocketpaket och det har funkat bra. Filmar alltid när jag packar varorna och fotar paket osv när jag lämnar in.
En gång har det hänt att en köpare hörde av sig och hävdade att paketet innehöll sten. Jag sa att jag filmat både när jag packade och lämnade in paketet och frågade om han ville gå vidare med sitt bedrägeri. Det ville han inte.
Skulle aldrig sälja och skicka elprodukt eller annan teknisk utrustning med blocketpaket.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 |
Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro |

Permalänk
Medlem

Att skicka iväg dyra saker utan att få betalt och veta att de kan ta upp och hantera dem så det blir skador repor defekter i ett dygn och sen skicka tillbaka dem känns helt kasst ur en säljarens perspektiv, speciellt om man är väldigt noga med sina saker. Såg nyligen en annons här på swecklockers där det blir omvänt, köparen skulle betala i förskott 40.000kr FYRTIOTUSENKRONER!! För ett grafikkort innan man har det i handen. Med tanke på alla bedrägerier som försigår nu för tiden får man vara försiktig.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 32" Alienware QD-OLED AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Sålt en del med blocketpaket och det har funkat bra. Filmar alltid när jag packar varorna och fotar paket osv när jag lämnar in.
En gång har det hänt att en köpare hörde av sig och hävdade att paketet innehöll sten. Jag sa att jag filmat både när jag packade och lämnade in paketet och frågade om han ville gå vidare med sitt bedrägeri. Det ville han inte.
Skulle aldrig sälja och skicka elprodukt eller annan teknisk utrustning med blocketpaket.

Men håller det verkligen med att filma när man packar varorna? Jag menar, jag som köpare kan väl hävda att du efter filmningen öppnat paketet, eller använt identiskt paket och stoppat in tegelstenen efter det?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Men håller det verkligen med att filma när man packar varorna? Jag menar, jag som köpare kan väl hävda att du efter filmningen öppnat paketet, eller använt identiskt paket och stoppat in tegelstenen efter det?

Man filmar när man packar och försluter paketet, och även hur mycket det väger. Sen filmar man paketet när man lämnar in det och ombudet sätter adresslapp på.
Klart det finns en risk att köparen försöker kopiera paketet i både utseende, tejp, vikt osv men det är ganska svårt att lyckas med det.
Vill man vara riktigt noggrann ser man till att försluta paketet hos ombudet när man lämnar in det.

Lycka till att hitta en tegelsten som väger exakt samma. Min våg väger tiondels gram så det blir en utmaning för köparen.

Edit: med det sagt finns ju ingen affär som är riskfri. Varken för köpare eller säljare. Privat, konsument eller som företag.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 |
Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro |

Permalänk
Medlem

GoPro med ett analogt tidtagarur i hörnet från test, packning hela vägen till inlämning och därvid dokumentera blodseden från kassapersonen på att de inte är i maskopi med dig.att byta ut innehållet efter stängning

Jag tror helt enkelt folk som har väldigt låg tillit till systemen bör hålla sig till direkta vid dörren-affärer. Eller kanske helt låta bli affärer. Ofta verkar faktiskt krånglet ligga på just den nervösa sidan. Man har redan innan bestämt sig för att det kommer bli krångel och sätter upp så höga hästar och hinder att de man främst eller enbart får att göra med till sist är andra krångelpellar.

Men det finns naturligtvis utrymme för en viss mängd komplikationer ändå. Liksom i allt. Det går inte att åka till affären heller och förvänta sig 100% garanti att inte nått nöt smäller upp bildörren medan man är inne i butiken liksom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Att sälja med blocketpaket är samma som att sälja varan med öppet köp. Det brukar man inte erbjuda för begagnade prylar. Skulle aldrig skicka utan att fått pengar först. Blocketpaket går bort helt. Osäkert för säljaren.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med Blocketpaketet och har använt tjänsten sedan den lanserades, varken som säljare eller köpare. Känns som det är många foliehattar här.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Man filmar när man packar och försluter paketet, och även hur mycket det väger. Sen filmar man paketet när man lämnar in det och ombudet sätter adresslapp på.
Klart det finns en risk att köparen försöker kopiera paketet i både utseende, tejp, vikt osv men det är ganska svårt att lyckas med det.
Vill man vara riktigt noggrann ser man till att försluta paketet hos ombudet när man lämnar in det.

Lycka till att hitta en tegelsten som väger exakt samma. Min våg väger tiondels gram så det blir en utmaning för köparen.

Edit: med det sagt finns ju ingen affär som är riskfri. Varken för köpare eller säljare. Privat, konsument eller som företag.

Man kan också köra Mark Rober style och lägga i telefoner som filmar det hela inklusive frakten..
Nä skojar lite, men vem gör allt det du sa för varje litet paket man ska sälja, och för vilken förtjänst? Kanske en och annan gång ifall man får betydligt högre bud via blocket för en vara värt flera tusen, om man nu ändå vill ta en risk med sådan. Det handlar heller inte bara om tegelstenar i retur utan om folk som ångrar sig eller t.o.m råkar ta sönder varan själva.

Angående vikt så skulle man ju kunna lägga fler saker än bara tegelsten, eller något som är enklare att pricka rätt. Jag fick en gång cola-flaskor fulla med vatten
Dock inte blocket och det var från säljaren till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Aldrig haft problem med Blocketpaketet och har använt tjänsten sedan den lanserades, varken som säljare eller köpare. Känns som det är många foliehattar här.

Det handlar inte om huruvida det blir fel en gång på tio eller en gång på tusen. Eller om en individuell person aldrig upplevt problem. Det handlar om att säljarens skydd reducerats och det är inte att vara "foliehatt" att reagera över det.

Den gamla devisen "pengarna på kontot först" alternativt mötas upp funkar utmärkt. Allt säljs ändå på blocket sålänge man ligger rätt i pris

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit några problem för mig varken som köpare eller säljare men då har jag gudskelov sluppit lurendrejeri så vet inte vad som händer då men antar det blir jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Man kan också köra Mark Rober style och lägga i telefoner som filmar det hela inklusive frakten..
Nä skojar lite, men vem gör allt det du sa för varje litet paket man ska sälja, och för vilken förtjänst? Kanske en och annan gång ifall man får betydligt högre bud via blocket för en vara värt flera tusen, om man nu ändå vill ta en risk med sådan. Det handlar heller inte bara om tegelstenar i retur utan om folk som ångrar sig eller t.o.m råkar ta sönder varan själva.

Angående vikt så skulle man ju kunna lägga fler saker än bara tegelsten, eller något som är enklare att pricka rätt. Jag fick en gång cola-flaskor fulla med vatten
Dock inte blocket och det var från säljaren till att börja med.

Det är väl upp till var och en att avgöra vilken risk till vilket värde man är beredd att ta?
Personligen säljer jag sällan saker på blocket som kostar mindre än flera tusen.
Återigen så skulle jag aldrig skicka el-prylar eller dylikt. Det mest jag sålt har varit kläder av dyrare sort. Det är ganska svårt för en köpare att ta sönder och hävda att plagget var trasigt om jag filmat när jag paketerat det.

Det finns inga hängslen och livrem i affärer. Men är man osäker så kan man absolut filma. Bäst är såklart att filma när man försluter paketet hos ombudet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att folk fortfarande håller på och köper/säljer på distand trots alla foruminlägg/svt-reportage mm om hur folk har fått problem eller rent av blivit lurade. Jag skulle ALDRIG skicka något eller be någon skicka nåt. Ställen som tradera håller jag mig helt borta från och på blocket finns en bra filterfunktion som tar bort alla sökresultat som inte ligger i närområdet.

Bara mina 10 öre om det hela...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Helt otroligt att folk fortfarande håller på och köper/säljer på distand trots alla foruminlägg/svt-reportage mm om hur folk har fått problem eller rent av blivit lurade. Jag skulle ALDRIG skicka något eller be någon skicka nåt. Ställen som tradera håller jag mig helt borta från och på blocket finns en bra filterfunktion som tar bort alla sökresultat som inte ligger i närområdet.

Bara mina 10 öre om det hela...

Ingen (okej finns kanske enstaka sådana) säljer ju för att det är kul. I 99,99 % av fallen innebär det en förlust. Tror ingen skickar saker långt bort för att det är kul heller. Om jag kunde sälja mina japanska Undercover och L.G.B kläder till min granne hade jag gärna gjort det. I många fall går de inte ens att sälja i Sverige. Måste använda mig av internationella sidor. Tack och lov är Paypals säljskydd betydligt bättre än Blocketpaket. Men så kostar det också rätt mycket mer överlag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Man får betyg om man skickar eller tar emot blocketpaket.

Nja, de har någon märklig tidsspärr så trots att jag godkände ett köp nyligen så kunde jag inte lämna omdöme. Sedan, vid okänd tidpunkt, verkar möjligheten öppnats men det missade jag och sedan stängdes det igen.
Hur svårt kan det vara? Om man inte ständigt håller på med Blocket missar man lätt möjligheten att lämna omdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Allt kokar ner till hur Blocketpaketet gör bedömningen. I ett civilrättsligt mål skulle man nog vinna med den bevisningen. Bedragaren skulle nog inte orka ta sig till tingshuset. Jag har testat en gång; vann eftersom bedragaren gjorde walkover. Men i slutändan vann bedragaren eftersom Kronofogden mest ägnar sig åt att fakturera de privatpersoner som har pengar att driva in. De jobbar inte i onödan med att verkligen driva in pengar, inte åt privatpersoner. Kronofogden måste tjäna miljoner på det där upplägget. Stora bedragare de med.