Skrämmande lugnt här i Inteltrådarna... Kan vi inte diskutera om varför?

Permalänk

Skrämmande lugnt här i Inteltrådarna... Kan vi inte diskutera om varför?

Har alla verkligen övergett Intel? För er som har fokus på spel så förstår jag kanske då AMD ju visar högre benchmarks... Men i övrigt är väl Intel inte ett jättetokigt val?
Jag själv behöver en ny jobbdator (för videoredigering) och där är ju Intel 285k det snabbaste alternativet idag. Men det känns jävligt segt att köpa en "död" plattform. Hur ska man hantera detta egentligen?

Vad säger ni? Ska man undvika Intel idag?

Lika fundersam är jag över tillgången på GPUer men det behöver jag ju inte ranta om i denna tråden haha

Visa signatur

Primary: X870E Aorus Elite, 9950X3D, 96 GB 6600MHz RAM, MSI 5090 Gaming Trio OC, 4x Samsung 4TB 9100 Pro, 1x Samsung 2TB 9100 Pro

Secondary: TRx40, Aorus Xtreme, Threadripper 3960x, 128GB 3600MHz RAM, Asus Astral 5090 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Permalänk
Medlem

Varför skulle den plattformen vara död? Är det den som är snabbast för dig så skulle jag tycka att du ska köra på den

Dessutom kan det ju vara bra att supporta Intel nu när de har det tufft? Konkurrensen behövs ju på marknaden.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Amd kanskje är kungen på för tiden på många fronter , men jag har yet to see Amd i någon av våra laptops och workstations på jobbet .. så död platform är det ej

Permalänk
Medlem

Intel har en lång vandring att göra. Först måste de få ordning på sin egen kretstillverkning på konkurrenskraftiga noder. Sedan måste de matcha priserna på marknaden. Därefter behöver de oberoende positiva testresultat där de förklarar att säkerhetshål och kretsbränning var en tillfällig historisk fadäs. Sen tar det nog tre år till innan användarna litar på den nya arkitekturen och återvänder.

Deras styrka är nog att de kan skyffla ut kontorsdatorer i stora mängder, särskilt som kompisen Microsoft säger att ni behöver nya processorer med jämna mellanrum. AI-kretsarna kommer att användas för att driva på denna utveckling.

Permalänk
Medlem

Det känns verkligen som det. alla polare och familj och bekanta kör AMD senaste 2 åren. Intel är inte prisvärt och dessutom finns ju x3d prollarna som verkligen skiner i spel.

Har byggt 5 datorer nu till hemmet, alla AMD.

Ja det känns som intels skinande dagar är förbi. Mycket beror på deras dåliga byggkvalité för CPUerna (tänk 13 och 14 serien), men också att folk blev rasande för ett par år sedan när vi fick reda på att hela 4c/8t grejen vart ju påtvingad av Intel som det enda alternativet, sen kommer AMD och visar att 6c/12t och 8c/16t vart ju super enkelt att komma ut med.

Folk har tröttnat på intel. drar mycket energi, höga temps, böjande cpuer som kräver en extra metallram, men priserna är ju helt förfärliga!

Jag kan säga att jag märker iaf av det, har inte sett en Intel dator på länge nu, alla i ens bekantskap kör som sagt bara AMD.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Folk har tröttnat på intel. drar mycket energi, höga temps, böjande cpuer som kräver en extra metallram, men priserna är ju helt förfärliga!

Jag har lite svårt att se de förfärliga priserna... Jag är lite i valet och kvalet att köpa "nytt", och kanske då behålla mina 48GB (eller iaf 32 av dem) DDR4-minnen. Och i såfall köpa AM4 eller i5-gen14.
Jag försöker jämföra hastigheter med ranking och CPU-marks.
Som exempel, 14600k ger 228 på en ranking (från nån websida), 38830 i CPU-mark. 3100kr (per researchens datum)
5900x, 226 på rankingen, 38089 CPU-marks, 2800...

I mina ögon ingen förfärlig skillnad... Moderkort. Well, Överlag kanske dyrare snitt på Intel, men det finns gott om kort runt 1500, speciellt om man inte behöver en massa lullull som överklockning osv.

Men jag kanske är ute efter nåt speciellt, eller bara korkad...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Tanken har faktiskt slagit mig att tidigare använde både jag och mina vänner Intel-processorer, men idag har vi alla gått över till AMD.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Hedersmedlem

Med vad vi vet behövs det diskuteras?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

För min del har jag sedan rätt många år gått över till AMD-servrar i datacentret för att jag till vettigt pris fick många snabba kärnor per sockel och många PCI-e-banor till lagring och nätverk i jämförelse med liknande prissatta Xeon-servrar, så det var ett enkelt val i termer av total ägandekostnad.
Om jag ska tillbaka till Intel krävs att AMD schabblar lika illa som Intel gjorde i mitten/slutet av 10-talet.