Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem

Bytte själv till Obenet 2024-10-22 utan bindningstid, inga höjningar än så länge! Det är väl säkert en tidsfråga men uppskattar att deras support är hastig på e-post samt aktiva här på forumet.

Permalänk

Är det någon som vet hur det fungerar om man vill byta leverantör i zitius stadsnät? Sägs det nuvarande upp automatiskt om man beställer av en annan leverantör eller måste man säga upp sitt nuvarande manuellt först?

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av laserkatten:

Är det någon som vet hur det fungerar om man vill byta leverantör i zitius stadsnät? Sägs det nuvarande upp automatiskt om man beställer av en annan leverantör eller måste man säga upp sitt nuvarande manuellt först?

Du måste alltid säga upp själv.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av laserkatten:

Jag ringde upp Bahnhof och bad om avstängning på en tisdag, sen valde jag bara aktivering samma datum när jag beställde på Zitius portal. Gick smidigt, hoppade över till Obe cirkus fem minuter efter midnatt.

Permalänk
Medlem

Och bara sådär så höjdes min månadskostnad med ca 110;-..... Dags att leta annat efter att ha varit en lång och trogen kund till Bahnhof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Och bara sådär så höjdes min månadskostnad med ca 110;-..... Dags att leta annat efter att ha varit en lång och trogen kund till Bahnhof...

Som sagt så är det nog inte bahnhof utan KO som höjer priser

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har tyvärr haft exakt samma beteende på höjningar oavsett vilken leverantör jag använt inom mitt stadsnät, har inte testat alla så klart men har svårt att se att det skulle vara någon skillnad så länge det är inom samma förutsättningar tjänsten levereras. Då man undviker sånt här så gäller det längre perioders grupp avtal eller liknande.

Galet nog finns det även leverantörer som kommer undan med att öka priset under en kampanj period för de inte ger ett fast pris på ett kontrakt utan en % rabatt under perioden så enligt det kontraktet kan de höja priset även fast rabatten behålls detsamma (Bredband2 är kända för att göra detta, finns exempel från folk i den här tråden bara några posts tillbaks)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag inte svära på att Obe inte håller på med dessa larviga höjningar då jag är ny kund hos dem, men deras egna ord betyder ju i alla fall något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Nu tänker jag inte svära på att Obe inte håller på med dessa larviga höjningar då jag är ny kund hos dem, men deras egna ord betyder ju i alla fall något!

De verkar lovande! Speciellt det att de säger att de tänker sänka om priset faktiskt går ner från nätleverantören och hur bra de verkar vara att ha och göra med för diverse problem med peering eller liknande. Lite intresserad att potentiellt byta till de jag med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Jag bytter till Bredband2 när Bahnhof efter några månader meddelade att de skulle höja priset med 80kr.
Bredband2 lovade mig ett pris i 12månader. Efter 3 månader meddelade dom att dom skulle höja priset 60kr. Hänvisade till en finstilt klausul som gav dom rätt till justeringar i avtalat pris.

Bedrägeriet med att man har lockpriser och sedan direkt höjer verkar alltså omfatta fler operatörer. Det pris jag tecknade till ligger fortfarande kvar på bredbandsportalen.

Tack för svar. Lite sent att skriva det här kanske men får kika vidare. Drar slutsatsen att Bahnhof verkar tappat det helt då jag möts av otrevlig och ickeexisterande kundservce konstant nu.

Har blivit nyfiken på Obenetwork. Får se om det kan blir något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Jag bytter till Bredband2 när Bahnhof efter några månader meddelade att de skulle höja priset med 80kr.
Bredband2 lovade mig ett pris i 12månader. Efter 3 månader meddelade dom att dom skulle höja priset 60kr. Hänvisade till en finstilt klausul som gav dom rätt till justeringar i avtalat pris.

Bedrägeriet med att man har lockpriser och sedan direkt höjer verkar alltså omfatta fler operatörer. Det pris jag tecknade till ligger fortfarande kvar på bredbandsportalen.

Varken Telia eller Telenor har höjt för mig under bindningstiden, jag får ett email om att de kommer att höjas när bidningstiden är slut, men eftersom jag ändå byter under BF till något rabatterat avtal, så är det inga problem.

Skrivet av Swedishchef_90:

Som sagt så är det nog inte bahnhof utan KO som höjer priser

Du bör läsa deras avtal, Bahnhof har en lång lista (jämfört med tex Telia) på vad de kan höja priset för, vissa även för kunder med bundna avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varken Telia eller Telenor har höjt för mig under bindningstiden, jag får ett email om att de kommer att höjas när bidningstiden är slut, men eftersom jag ändå byter under BF till något rabatterat avtal, så är det inga problem.

Du bör läsa deras avtal, Bahnhof har en lång lista (jämfört med tex Telia) på vad de kan höja priset för, vissa även för kunder med bundna avtal.

Och det är nästan alltid pga KO.... Oavsett vad deras avtal säger så är KO boven i 99% av fallen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och det är nästan alltid pga KO.... Oavsett vad deras avtal säger så är KO boven i 99% av fallen

Då hade räckt att skriva "när KO höjer priset för oss", men när de skriver att de ger sig rätten att tex höja pga elpriset eller när de ger sig rätten att höja direkt och utan meddela kunderna 30 dagar innan, då handlar det om mer än bara KO.

Permalänk
Medlem

Ärade forumkollegor: Jag menar att vi bör försöka initiera en grupptalan mot "en prejudikerande operatör" eftersom man har infört den möjligheten i Sverige/svensk lag att kunna föra en grupptalan precis som man gör i USA, ja eller med modifiede möjligheter som är applicerbara på svenska förhållanden...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣