Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem

Bytte själv till Obenet 2024-10-22 utan bindningstid, inga höjningar än så länge! Det är väl säkert en tidsfråga men uppskattar att deras support är hastig på e-post samt aktiva här på forumet.

Permalänk

Är det någon som vet hur det fungerar om man vill byta leverantör i zitius stadsnät? Sägs det nuvarande upp automatiskt om man beställer av en annan leverantör eller måste man säga upp sitt nuvarande manuellt först?

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av laserkatten:

Är det någon som vet hur det fungerar om man vill byta leverantör i zitius stadsnät? Sägs det nuvarande upp automatiskt om man beställer av en annan leverantör eller måste man säga upp sitt nuvarande manuellt först?

Du måste alltid säga upp själv.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av laserkatten:

Jag ringde upp Bahnhof och bad om avstängning på en tisdag, sen valde jag bara aktivering samma datum när jag beställde på Zitius portal. Gick smidigt, hoppade över till Obe cirkus fem minuter efter midnatt.

Permalänk
Medlem

Och bara sådär så höjdes min månadskostnad med ca 110;-..... Dags att leta annat efter att ha varit en lång och trogen kund till Bahnhof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Och bara sådär så höjdes min månadskostnad med ca 110;-..... Dags att leta annat efter att ha varit en lång och trogen kund till Bahnhof...

Som sagt så är det nog inte bahnhof utan KO som höjer priser

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Har tyvärr haft exakt samma beteende på höjningar oavsett vilken leverantör jag använt inom mitt stadsnät, har inte testat alla så klart men har svårt att se att det skulle vara någon skillnad så länge det är inom samma förutsättningar tjänsten levereras. Då man undviker sånt här så gäller det längre perioders grupp avtal eller liknande.

Galet nog finns det även leverantörer som kommer undan med att öka priset under en kampanj period för de inte ger ett fast pris på ett kontrakt utan en % rabatt under perioden så enligt det kontraktet kan de höja priset även fast rabatten behålls detsamma (Bredband2 är kända för att göra detta, finns exempel från folk i den här tråden bara några posts tillbaks)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag inte svära på att Obe inte håller på med dessa larviga höjningar då jag är ny kund hos dem, men deras egna ord betyder ju i alla fall något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Nu tänker jag inte svära på att Obe inte håller på med dessa larviga höjningar då jag är ny kund hos dem, men deras egna ord betyder ju i alla fall något!

De verkar lovande! Speciellt det att de säger att de tänker sänka om priset faktiskt går ner från nätleverantören och hur bra de verkar vara att ha och göra med för diverse problem med peering eller liknande. Lite intresserad att potentiellt byta till de jag med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Jag bytter till Bredband2 när Bahnhof efter några månader meddelade att de skulle höja priset med 80kr.
Bredband2 lovade mig ett pris i 12månader. Efter 3 månader meddelade dom att dom skulle höja priset 60kr. Hänvisade till en finstilt klausul som gav dom rätt till justeringar i avtalat pris.

Bedrägeriet med att man har lockpriser och sedan direkt höjer verkar alltså omfatta fler operatörer. Det pris jag tecknade till ligger fortfarande kvar på bredbandsportalen.

Tack för svar. Lite sent att skriva det här kanske men får kika vidare. Drar slutsatsen att Bahnhof verkar tappat det helt då jag möts av otrevlig och ickeexisterande kundservce konstant nu.

Har blivit nyfiken på Obenetwork. Får se om det kan blir något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Jag bytter till Bredband2 när Bahnhof efter några månader meddelade att de skulle höja priset med 80kr.
Bredband2 lovade mig ett pris i 12månader. Efter 3 månader meddelade dom att dom skulle höja priset 60kr. Hänvisade till en finstilt klausul som gav dom rätt till justeringar i avtalat pris.

Bedrägeriet med att man har lockpriser och sedan direkt höjer verkar alltså omfatta fler operatörer. Det pris jag tecknade till ligger fortfarande kvar på bredbandsportalen.

Varken Telia eller Telenor har höjt för mig under bindningstiden, jag får ett email om att de kommer att höjas när bidningstiden är slut, men eftersom jag ändå byter under BF till något rabatterat avtal, så är det inga problem.

Skrivet av Swedishchef_90:

Som sagt så är det nog inte bahnhof utan KO som höjer priser

Du bör läsa deras avtal, Bahnhof har en lång lista (jämfört med tex Telia) på vad de kan höja priset för, vissa även för kunder med bundna avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varken Telia eller Telenor har höjt för mig under bindningstiden, jag får ett email om att de kommer att höjas när bidningstiden är slut, men eftersom jag ändå byter under BF till något rabatterat avtal, så är det inga problem.

Du bör läsa deras avtal, Bahnhof har en lång lista (jämfört med tex Telia) på vad de kan höja priset för, vissa även för kunder med bundna avtal.

Och det är nästan alltid pga KO.... Oavsett vad deras avtal säger så är KO boven i 99% av fallen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Och det är nästan alltid pga KO.... Oavsett vad deras avtal säger så är KO boven i 99% av fallen

Då hade räckt att skriva "när KO höjer priset för oss", men när de skriver att de ger sig rätten att tex höja pga elpriset eller när de ger sig rätten att höja direkt och utan meddela kunderna 30 dagar innan, då handlar det om mer än bara KO.

Permalänk
Medlem

Ärade forumkollegor: Jag menar att vi bör försöka initiera en grupptalan mot "en prejudikerande operatör" eftersom man har infört den möjligheten i Sverige/svensk lag att kunna föra en grupptalan precis som man gör i USA, ja eller med modifiede möjligheter som är applicerbara på svenska förhållanden...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Tufft. :D

Skrivet av Radovic:

Ärade forumkollegor: Jag menar att vi bör försöka initiera en grupptalan mot "en prejudikerande operatör" eftersom man har infört den möjligheten i Sverige/svensk lag att kunna föra en grupptalan precis som man gör i USA, ja eller med modifiede möjligheter som är applicerbara på svenska förhållanden...

Tufft jag har hela forumet med mig - med hela 2 röster. 😂
En hjälte stod bragd, efter militär ⚔ han skrek, kom strax och inte mackla...de.kommer få ett rent helvete operatörerna - med hela två röster menar jag...vilken Jägarbravad...

Kartellbildning är allt ett rent Äventyr... 🥷

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Njae. Jag jobbar inom KO och vi har aldrig någonsin höjt våra priser, dock har Bahnhof och även flera andra leverantörer flertalet gånger höjt sina priser och skyllt på oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Njae. Jag jobbar inom KO och vi har aldrig någonsin höjt våra priser, dock har Bahnhof och även flera andra leverantörer flertalet gånger höjt sina priser och skyllt på oss.

Misstänker att det kan variera från KO till KO. Därför skulle man behöva lagstifta om transparens när det gäller sådant.

Misstänker att avtalen hindrar er från att publikt tillbakavisa påståendena om att ni höjt priserna?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om operatörerna menar allvar på att de är seriösa och transparenta så hade de kunnat lägga ut deras avgift gentemot nätägaren på fakturan - På så sätt hade kunden fått se om hur stor del av kakan går till operatören och nätägaren. Frågan är om de får göra det enligt avtalen de har sinsemellan.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

En itemiserad räkning från leverantörerna hade varit najs, behöver inte vara allt för detaljerat men typ nätavgifter eller andra liknande externa fastna kostnader hade varit najs att se för transparens. Inte en chans att de skulle börja göra det själva dock utan att bli tvingade. Kanske om något företag börjar göra det och skapar en trend som de andra leverantörerna känner att de också måste följa för att vara competitive.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bytte leverantör idag (1 månads uppsägningstid)
De "kollade" på priset för mitt 250/250 och de ville sänka det från 519 som jag betalar nu till 500 men då behövde jag binda mig i 12 månader. Stor skillnad i pris där XD
Kan få 300/300 för 399 i månaden från annat bolag som jag bytte till.
Kan få 1000/1000 från bredband2 för lägre pris än 250/250 från Bahnhof.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Jobbar även inom KO och vi har heller inte höjt våra priser men får ändå skulden för operatörerna nämner att det är vi som är "boven" för prishöjningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Jobbar även inom KO och vi har heller inte höjt våra priser men får ändå skulden för operatörerna nämner att det är vi som är "boven" för prishöjningen.

Förhindras ni från att säga detta publikt rent avtalsmässigt?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Samma här och vi har nu höjt en(1) gång på 10 år.

Permalänk
Medlem

Min arbetsgivare som KO kommer sänka priserna med start i sommar på en del tjänster gentemot tjänsteleverantörer.
Jag tänker sitta med popcornen och vänta på vad som sägs senare.

Fråga mig inte om priserna. Jag kommer inte nämna dem.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Förhindras ni från att säga detta publikt rent avtalsmässigt?

Nej, så länge man förmedlar det på ett snyggt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Nej, så länge man förmedlar det på ett snyggt sätt.

Så varför går ni inte ut och säger publikt och officiellt att ni faktiskt inte höjt priserna när era kunder i så fall ljuger om detta? Särskilt nu när det visat sig vara ett tydligt mönster.

Efter ett tag borde ni väl tröttna på att alla skyller på er?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Där kom den, årets första höjning från Bahnhof som såklart skyller på Open Infra. Från 449kr till 529kr för 500/500 vill de ha nu.

Permalänk
Medlem

Fick min höjning till 529kr för 250/250 med start den 1 Februari, idag så har de nu IGEN sänkt priset till 519kr, för både 250/250 & 300/300

Mailet ang. höjningen hävdar att det är pga. Zitius, kundtjänsten hävdar senare att sänkningen även den är pga. Zitius

Så dags för alla er att än en gång kolla upp vad det kostar för nya kunder

Permalänk
Medlem

Bahnhof verkar köra telia tekniken fick mail föra veckan att 100/10 tas bort = kostnaden +23% & får 100/100 istället. Några % för inflationen är en sak, 23% rakt av är en annan.
10/10 & 100/100 finns iofs... men telia tekniken = 10/10 tas snart bort med, upplevt det en gång i bunden till telia bostad lägsta 219 blev 380 på drygt 1 år.
Banhof mailet säger att nät leverantören tar bort 100/10 hastigheten lite svårt att tro på det faktiskt.

Alla andra leverantörer verkar ha tagit bort 100/10 & bara 2 har 10/10 kvar förut hade 7st 10/10 alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malainor:

Bahnhof verkar köra telia tekniken fick mail föra veckan att 100/10 tas bort = kostnaden +23% & får 100/100 istället. Några % för inflationen är en sak, 23% rakt av är en annan.
10/10 & 100/100 finns iofs... men telia tekniken = 10/10 tas snart bort med, upplevt det en gång i bunden till telia bostad lägsta 219 blev 380 på drygt 1 år.
Banhof mailet säger att nät leverantören tar bort 100/10 hastigheten lite svårt att tro på det faktiskt.

Alla andra leverantörer verkar ha tagit bort 100/10 & bara 2 har 10/10 kvar förut hade 7st 10/10 alternativet.

Vilket nät har du? Jag har fiber lan hos Open Universe/Global Connect och kan välja mellan 21-22 olika leverantörer som har 10/10

Går även få helt gratis Internet på 0,5Mbit hos 2st leverantörer