Asus tvärvänder: Kompenserar för Q-Release Slim Design

Permalänk
Medlem

Köpte precis asus b850-i
Är det verkligen ett problem? Ska jag skicka tillbaka…?

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Köpte precis asus b850-i
Är det verkligen ett problem? Ska jag skicka tillbaka…?

Nej. Eller hur ofta tar du ut ditt grafikkort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Oneirogen:

Jag har nog tagit ut min minst 10 gånger på 4 år. Par gånger då jag uppgraderat till ny platform, 3-4 gånger för att byta pasta på cpun, då det inte går ta loss fläkten, och man måste komma åt skruv under fläkten, sen par gånger säkert för rengöring /avdammning av gpun. Så nä, du är nog lite extrem i din syn på hur sällan man tar loss gpun. 🤓😁

Tror ni får mötas någonstans mittemellan. Jag kommer inte röra mitt kort tills 60-serien kommer om inte något går sönder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det låter onekligen som ett problem! Men då tycker jag SweClockers skrivit en artikel om helt fel sak..

Är iofs ingen nyhet att ASUS har rätt skitig customer support. Är tacksam för att vi i Sverige alltid kan gå via återförsäljare.

Ja, under de 3 första åren kan du det, sen efter det är du till råttorna. Jag räknar kallt alla asus-prylar som är äldre än 3 år, som förverkade. Usel support och dålig tillgång till reservdelar. Asus svenska supportavdelning är det största skämtet som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag tror inte jag orkar slicka in mitt. Tar ut kortet vart annat år. Orkar inte bygga datorn igen

Det tycker jag absolut att du ska orka! Asus förtjänar att få tillbaka kortet i det skicket. Vilket grymt statement!

Har haft tur med alla mina Asus prylar men nu börjar det kännas som om fasaden rämnar enbart pga alla problem/hantering man hör om.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av CarlOscar:

Köpte precis asus b850-i
Är det verkligen ett problem? Ska jag skicka tillbaka…?

Hej!

Marcus från ASUS här

När nyheten publicerades igår hade HQ redan sluta jobba för veckan pga tidsskillnaden till Taipei. Så väntar fortfarande på ett klart och tydligt besked, men eftersom jag ser denna oron nu så tänkte jag dela med mig av den infon vi har sedan tidigare och min personliga förståelse av källorna till nyheten här.

Sammanfattning av serviceärendet

Jag kopierar in min text från ett mailsvar till Sweclockers redaktion förra veckan när de hörde av sig för mer info hur detta påverkar svenska marknaden till en nyhet de planerade, eftersom det sammanfattar serviceärendet i kina som är i fråga och läget generellt (Inte alls för att jag vill spara tid och återgå till Path of Exile 2 denna lördagsförmiddag 😊):

Problemet i fråga rör sig om att vi varit dåliga på att förklara exakt hur funktionen fungerar och hur man gör för att ta bort grafikkortet. Illustrationen på t.ex. insidan av moderkortslådan gör att man kan tro att man kan lyfta upp grafikkort genom att greppa mitten av det. Vi kommer göra det tydligare att man måste greppa kortet i samma ände som det fäster in i chassit och att man ska lyfta det rakt ut tills man känner att haken släpper.

- Känner Asus till det som sagts och rapporterats om Q Release Slim?

Ja HQ känner till det.

- Har ni någon uppskattning på hur många som påverkats av det här i Sverige?

Vi känner inte till någon som är påverkad i Norden. När vi stämde av senast med HQ innan Chinese New Year rörde det sig om två serviceärdenden i Kina.

- Vad kan man göra som konsument om man råkar ut för skadan i fråga?

Kontakta ASUS kundservice: https://www.asus.com/se/support/

ASUS Kinas artikel på bilibili

Detta är det förtydligade som utlovades i svaret ovan. I artikeln så svarar man på frågor som användare har. Där t.ex. en av frågorna är hur man kommer hantera eventuella garantiärenden med grafikkort från andra tillverkare. Svaret är att man kommer informera andra tillverkare.

Twitter

Det är här jag personligen tror missförståndet att funktionen ska designas om har uppstått. När det kommuniceras i skärmdumen av chatten på twitter att moderkort ersätts med förbättrade moderkort så tror jag det är det är ett rent missförstånd. Eftersom det spekulerades i forum i Kina om det rörde sig om moderkort med defekta portar. Vilket nu har bekräftas inte är fallet.

Jag hoppas ha ett klart och tydligt svar att dela med mig av här på Måndag förmiddag och har ni några frågor innan dessa är det bara att höra av er till mig här i Sweclockers forum. Jag kommer titta in mellan maps i POE2

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Det tycker jag absolut att du ska orka! Asus förtjänar att få tillbaka kortet i det skicket. Vilket grymt statement!

Har haft tur med alla mina Asus prylar men nu börjar det kännas som om fasaden rämnar enbart pga alla problem/hantering man hör om.

Nu är det ju inte bestämt hur hanteringen sker i vår region men är nöjd med kortet i övrigt och det är inget som påverkar funktionen. Hade jag haft den som testbänk vore det en annan sak.

Som sagt, en hel hönsgård av en fjäder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Hedersmedlem

Måste säga att det ger mig hopp om branschen att fler företag verkar ta efter Tex Arctic som jag tycker är det perfekta exemplet på hur företag bör agera när något har blivit fel i designen, tillverkningen ellet qc.

Jag är fast övertygad över att en öppen ärlig och lösningsfokuserad dialog och process hela vägen ut mot slutkunderna i längden kommer att löna sig många gånger mer än att försöka sopa problem under mattan eller att smita ifrån sitt producentansvar.

Så jag hoppas att hela Asus kommer att följa efter Asien. För vår egen del i Norden är det ju en väldigt bra början att Marcus svarat här, snyggt!

För oss som bygger mycket datorer även åt andra är det faktiskt en rätt viktig del kring vilket renome tillverkarna har kring RMA Dels vill vi ha så liten risk som möjligt att datorerna vi byggt sturlar och dels att vi vet att om/när det händer så kommer rma gå snabbt och smidigt.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av kinc:

Hej!

Marcus från ASUS här

När nyheten publicerades igår hade HQ redan sluta jobba för veckan pga tidsskillnaden till Taipei. Så väntar fortfarande på ett klart och tydligt besked, men eftersom jag ser denna oron nu så tänkte jag dela med mig av den infon vi har sedan tidigare och min personliga förståelse av källorna till nyheten här.

Sammanfattning av serviceärendet

Jag kopierar in min text från ett mailsvar till Sweclockers redaktion förra veckan när de hörde av sig för mer info hur detta påverkar svenska marknaden till en nyhet de planerade, eftersom det sammanfattar serviceärendet i kina som är i fråga och läget generellt (Inte alls för att jag vill spara tid och återgå till Path of Exile 2 denna lördagsförmiddag 😊):

Problemet i fråga rör sig om att vi varit dåliga på att förklara exakt hur funktionen fungerar och hur man gör för att ta bort grafikkortet. Illustrationen på t.ex. insidan av moderkortslådan gör att man kan tro att man kan lyfta upp grafikkort genom att greppa mitten av det. Vi kommer göra det tydligare att man måste greppa kortet i samma ände som det fäster in i chassit och att man ska lyfta det rakt ut tills man känner att haken släpper.

- Känner Asus till det som sagts och rapporterats om Q Release Slim?

Ja HQ känner till det.

- Har ni någon uppskattning på hur många som påverkats av det här i Sverige?

Vi känner inte till någon som är påverkad i Norden. När vi stämde av senast med HQ innan Chinese New Year rörde det sig om två serviceärdenden i Kina.

- Vad kan man göra som konsument om man råkar ut för skadan i fråga?

Kontakta ASUS kundservice: https://www.asus.com/se/support/

ASUS Kinas artikel på bilibili

Detta är det förtydligade som utlovades i svaret ovan. I artikeln så svarar man på frågor som användare har. Där t.ex. en av frågorna är hur man kommer hantera eventuella garantiärenden med grafikkort från andra tillverkare. Svaret är att man kommer informera andra tillverkare.

Twitter

Det är här jag personligen tror missförståndet att funktionen ska designas om har uppstått. När det kommuniceras i skärmdumen av chatten på twitter att moderkort ersätts med förbättrade moderkort så tror jag det är det är ett rent missförstånd. Eftersom det spekulerades i forum i Kina om det rörde sig om moderkort med defekta portar. Vilket nu har bekräftas inte är fallet.

Jag hoppas ha ett klart och tydligt svar att dela med mig av här på Måndag förmiddag och har ni några frågor innan dessa är det bara att höra av er till mig här i Sweclockers forum. Jag kommer titta in mellan maps i POE2

Nu kanske du inte jobbar med utveckling men varför i helvete böt ni när ni hade så bra funktion på Z690 Apex. Fanns ingen idé att utveckla idén, kunde inte bli bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Ja, under de 3 första åren kan du det, sen efter det är du till råttorna. Jag räknar kallt alla asus-prylar som är äldre än 3 år, som förverkade. Usel support och dålig tillgång till reservdelar. Asus svenska supportavdelning är det största skämtet som finns.

Det gäller väl all hårdvara oavsett tillverkare? När både reklamationstiden och garantin har gått ut så kommer du inte få någon hjälp. Reklamationsriden är alltid 3 år. Garantin är minst 1 år, enligt lag. Den enda hårdvara jag sett med längre garanti än så är nätagg.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Det gäller väl all hårdvara oavsett tillverkare? När både reklamationstiden och garantin har gått ut så kommer du inte få någon hjälp. Reklamationsriden är alltid 3 år. Garantin är minst 1 år, enligt lag. Den enda hårdvara jag sett med längre garanti än så är nätagg.

Reklamationsrätten är 3 år, inom 2 år räknas det som ursprungsfel och bevisbördan ligger hos säljare.

Innan var det bara 6 månader men ändrades för något år sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det gäller väl all hårdvara oavsett tillverkare? När både reklamationstiden och garantin har gått ut så kommer du inte få någon hjälp. Reklamationsriden är alltid 3 år. Garantin är minst 1 år, enligt lag. Den enda hårdvara jag sett med längre garanti än så är nätagg.

Fel! Många företag som fortfarande supportar efter garanti/reklamationsrätt gått ut med både reservdelar och service mot betalning.
Asus däremot har sällan varken reservdelar eller erbjuder reparationer av produkter som är utanför garantitiden.

Det som gör fel som detta extra irriterande då det är något som byggs upp över tid och så fort produktens garanti gått ut vill Asus inte veta av dig, trots att det är ett ursprungsfel.

Har en beställning av ett Asus X870 liggandes och väldigt kluven på om jag ska avbeställa detta eller inte, hittar dock inget annat som matchar min nya build, så antar att man får bita i det sura äpplet ännu en gång. Hade jag kunna undvika Asus hade jag gjort det och rekommenderar andra detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Fel! Många företag som fortfarande supportar efter garanti/reklamationsrätt gått ut med både reservdelar och service mot betalning.
Asus däremot har sällan varken reservdelar eller erbjuder reparationer av produkter som är utanför garantitiden.

Det som gör fel som detta extra irriterande då det är något som byggs upp över tid och så fort produktens garanti gått ut vill Asus inte veta av dig, trots att det är ett ursprungsfel.

Har en beställning av ett Asus X870 liggandes och väldigt kluven på om jag ska avbeställa detta eller inte, hittar dock inget annat som matchar min nya build, så antar att man får bita i det sura äpplet ännu en gång. Hade jag kunna undvika Asus hade jag gjort det och rekommenderar andra detsamma.

Uuh, du får gärna länka den tillverkare som säljer reaervdelar till moderkort/gradikkort. Jag har då aldrig sett något sådant.
Asus erbjuder också reparation mot betalning. Sedan tenderar det att vara svindyrt, men jag är tveksam att det skiljer sig nämnvärt mot andra tillverkare.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Uuh, du får gärna länka den tillverkare som säljer reaervdelar till moderkort/gradikkort. Jag har då aldrig sett något sådant.
Asus erbjuder också reparation mot betalning. Sedan tenderar det att vara svindyrt, men jag är tveksam att det skiljer sig nämnvärt mot andra tillverkare.

Dom lagar ju knappast något själva. Får dom tillbaka ett trasigt mobo eller gpu åker det direkt i e-waste och det är därför en säkringar på grafikkort har noll påverkan. Ingen byter säkringen, inte ens MSI själva. Allt kastas, om man nu inte skickar kortet till tredje part i Tyskland och ber dom fixa det. Men ett kort som är äldre än 3 år skulle jag inte lägga en krona på att skicka på renovering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Dom lagar ju knappast något själva. Får dom tillbaka ett trasigt mobo eller gpu åker det direkt i e-waste och det är därför en säkringar på grafikkort har noll påverkan. Ingen byter säkringen, inte ens MSI själva. Allt kastas, om man nu inte skickar kortet till tredje part i Tyskland och ber dom fixa det. Men ett kort som är äldre än 3 år skulle jag inte lägga en krona på att skicka på renovering.

Du har säkert rätt i att det finns sådanna exmepel, men det är knappast universellt. Mem nu pratar du varken om vad konveraationen du svarade på handlade om, eller vad artikeln handlade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Jag har nog tagit ut min minst 10 gånger på 4 år. Par gånger då jag uppgraderat till ny platform, 3-4 gånger för att byta pasta på cpun, då det inte går ta loss fläkten, och man måste komma åt skruv under fläkten, sen par gånger säkert för rengöring /avdammning av gpun. Så nä, du är nog lite extrem i din syn på hur sällan man tar loss gpun. 🤓😁

Jo jag bytte också pasta förr -- tills jag insåg att det var en meningslös ritual som inte tillför någonting. Jag har åtminstone inte hittat en pasta som det gör någon skillnad att byta ut. Rev nyligen min stenåldersrigg jag byggde ihop i början av 2019. Sex år efter bygget var kylpastan fortfarande fuktig, men minns tyvärr inte om jag använde Arctic MX-2 (2019 Edition) eller Noctua NT-H1.

Jag rengjorde mitt Asus RTX 3080 TUF Gaming OC för första gången efter det kortet gått ca 4 år och 3 månaders 24/7-drift, med MSI Afterburner för att disabla passivt läge. Fanns ett tunt vitt dammlager på fläktarna som jag behövde använda tryckluft för att blåsa bort [lät naturligtvis inte fläkten spinna fritt], samt några minimala "grå högar" av damm på några ställen under fläktarna. Inte tillstymmelse till "mattor", vilket jag var lite rädd för. Visar bara att dammfiltren modell finmaskigt nät är tillräckligt bra för att hålla dammet till ett minimum på insidan även efter flera års drift.

Var och en får göra som de sover bäst av naturligtvis, jag är bara inte mycket för att "laga saker som inte trasiga" eftersom det alltid innebär slitage och risk att man slinter m.m. när man river datorn. Har själv förstört mycket mer än jag "lagat" på sånt genom åren, gjorde exempelvis ett rejält hack i moderkortet med flatmejseln jag försökte trycka på grafikkortsspärren med för ett antal år sedan. Hade sån extrem tur att jag lyckades träffa ett av få ställen där det fanns en "tom ruta" på kortet. Bytte metod till bak-och-fram-vänd ätpinne för att trycka på spärren efter den incidenten.

Visst, har man ofiltrerade chassin, datorn på golvet osv. så kan det säkert behövas mer frekvent städning, men ser personligen inte insidan så om grafikkortet är blir 78 istället för 76 grader så spelar det inte mig någon roll. 🤷‍♂️

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jo jag bytte också pasta förr -- tills jag insåg att det var en meningslös ritual som inte tillför någonting. Jag har åtminstone inte hittat en pasta som det gör någon skillnad att byta ut. Rev nyligen min stenåldersrigg jag byggde ihop i början av 2019. Sex år efter bygget var kylpastan fortfarande fuktig, men minns tyvärr inte om jag använde Arctic MX-2 (2019 Edition) eller Noctua NT-H1.

Jag rengjorde mitt Asus RTX 3080 TUF Gaming OC för första gången efter det kortet gått ca 4 år och 3 månaders 24/7-drift, med MSI Afterburner för att disabla passivt läge. Fanns ett tunt vitt dammlager på fläktarna som jag behövde använda tryckluft för att blåsa bort [lät naturligtvis inte fläkten spinna fritt], samt några minimala "grå högar" av damm på några ställen under fläktarna. Inte tillstymmelse till "mattor", vilket jag var lite rädd för. Visar bara att dammfiltren modell finmaskigt nät är tillräckligt bra för att hålla dammet till ett minimum på insidan även efter flera års drift.

Var och en får göra som de sover bäst av naturligtvis, jag är bara inte mycket för att "laga saker som inte trasiga" eftersom det alltid innebär slitage och risk att man slinter m.m. när man river datorn. Har själv förstört mycket mer än jag "lagat" på sånt genom åren, gjorde exempelvis ett rejält hack i moderkortet med flatmejseln jag försökte trycka på grafikkortsspärren med för ett antal år sedan. Hade sån extrem tur att jag lyckades träffa ett av få ställen där det fanns en "tom ruta" på kortet. Bytte metod till bak-och-fram-vänd ätpinne för att trycka på spärren efter den incidenten.

Visst, har man ofiltrerade chassin, datorn på golvet osv. så kan det säkert behövas mer frekvent städning, men ser personligen inte insidan så om grafikkortet är blir 78 istället för 76 grader så spelar det inte mig någon roll. 🤷‍♂️

Håller med dig till stor del, säger inte att du har nödvändigtvis fel i något du sagt. För många, och säkert de flesta funkar ert utmärkt som du beskriver det.

Mig personligen, inte helt. Jag gillar ta hand om mina grejer, jag är försiktig, och jag gillar hålla dem i bra skick och optimera deras livslängd och funktion. Så jag byter pasta på cpun typ årligen, inga problem med det. Jag öppnar upp och borstar av lite damm från komponenterna, sen om det ger 1 grad eller 3-4, det är välkommet hursomhelst. Har märkt att min 3080 går lite varmare än första åren, inget hemskt, kanske 3-4 grader. Vore det inte för att jag är osäker kring heatpadsen på kortet, om de överlever att jag öppnar upp dem, så hade jag velat byta pasta även på gpun. Men då kylaren på tuf kortet är så jävla bra, och att jag kör den undervoltat, så är den ända tystare än mina andra fläktar i datorn , så jag låter bli, inte värt risken, speciellt med tanke på att garantin gått ut och hur gpu priser och tillgängligheten ser ut nu🫠

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10