Tittade lite snabbt på videon. Jo det är ju tydligt att 5090 kortet byggar 12v trådarna i kontakten. I så fall är ju lösningen löjligt enkel. Man får sätta en brygga på den matande sidan på nätdelen. Sedan så försvinner problemet på kablen och kontakten på 5090 kortet.
Kan inte svara på vad som händer internt i nätdelen.
Nu har jag inte lagt ner någon tid på detta. MEN om det är en ren hopkoppling på grafikkortet så kommer en brygga på nätdelen lösa problemet.
Hur som helst drar jag slutsatsen att bekymret faktiskt ligger i PSUN. Nätdelen måste följa gällande CE krav. Maskindirektivet mm. Säger ett viktigt ord. DImensionering. Kablarna måste palla med den ström som skall flyta genom dem .Kablarna ut från nätdelen FÅR INTE nå tempetaturer högre än vad plasten som omger dem klarar av. Det finns något som kallas SÄKRINGAR som har som uppgifft att detta inte skall ske. Nätdelen skall trippa och slå ifrån om detta sker.
Givetvis så delar jag uppfattningen om att den nya kontakten suger. MEN jag tror inte att problemet är så enkelt. Och då pekar jag på nätdelarna.
Det hade absolut inte löst problemet, och det är dessutom vad som redan görs om nätagget har en ensam 12V rail. Du får titta på buildzoids video nogrannare. Den enda rimliga lösningen är att gå till en lösning med enbart två ledare, eller att grafikkortet aktivt lastbalanserar de separata ledarna. Allt annat kommer riskera dessa problemen.