Anmäl dig till Roborock Challenge!

Smälta kablar med RTX 5090 kan bero på ojämn ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Tittade lite snabbt på videon. Jo det är ju tydligt att 5090 kortet byggar 12v trådarna i kontakten. I så fall är ju lösningen löjligt enkel. Man får sätta en brygga på den matande sidan på nätdelen. Sedan så försvinner problemet på kablen och kontakten på 5090 kortet.

Kan inte svara på vad som händer internt i nätdelen.
Nu har jag inte lagt ner någon tid på detta. MEN om det är en ren hopkoppling på grafikkortet så kommer en brygga på nätdelen lösa problemet.

Hur som helst drar jag slutsatsen att bekymret faktiskt ligger i PSUN. Nätdelen måste följa gällande CE krav. Maskindirektivet mm. Säger ett viktigt ord. DImensionering. Kablarna måste palla med den ström som skall flyta genom dem .Kablarna ut från nätdelen FÅR INTE nå tempetaturer högre än vad plasten som omger dem klarar av. Det finns något som kallas SÄKRINGAR som har som uppgifft att detta inte skall ske. Nätdelen skall trippa och slå ifrån om detta sker.

Givetvis så delar jag uppfattningen om att den nya kontakten suger. MEN jag tror inte att problemet är så enkelt. Och då pekar jag på nätdelarna.

Det hade absolut inte löst problemet, och det är dessutom vad som redan görs om nätagget har en ensam 12V rail. Du får titta på buildzoids video nogrannare. Den enda rimliga lösningen är att gå till en lösning med enbart två ledare, eller att grafikkortet aktivt lastbalanserar de separata ledarna. Allt annat kommer riskera dessa problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Får väl ersätta Nvidias kablar med dessa? https://www.brl.se/sv/artiklar/auto-connect-ofc-kabelkit-50mm... 50 mm² eller liknande. Fast problemet kommer väl bara hamna på kontakten istället. Bananstift?

Kontaktdon som klarar mycket ström är väl inget problem, problemet är väl att ingen vill se kontaktdon eller kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Först. Jag ska kika igenom videon.

Hur som helst i en nätdel där kontakterna faktiskt är bryggade så kommer det gå ungefär samma ström i samtliga ledare. Det kan som högst skilja någon tiondels milliampere. Detta för att arean och längden på ledarna är samma. Det är stört omöjligt att det kan gå 20+ ampere i en ledare och 3 en annan om ledarna är lika långa och har samma area, och om de är ihopkopplade i båda ändar. Det strider mot fysikens lagar. Det går helt enkelt inte.

Nätdelarna som mr debauer (och snubben som han fick kontakten av) kan omöjligt haft en sådan nätdel.
Nätdelarna som de använde hade säkerligen ett flertal olika rails. Rails som även förser resten av datorns komponenter med ström. Rails som är olika belastade, och i vissa fall har olika kapacitet.

Därmed så kan kan det bli så att olika rails släpper ifrån sig olika mängder ström ut på GPU kablarna.
OAVSETT så MÅSTE nätdelen trippa (slå ifrån) om det dras för mycket ström. Nätdelen skall alltså inte kunna förstöra sig själv.

Nu vet ju jag inte vilken nätdel debauer använde, och vilken kapacitet den har (förmodligen rätt kraftig). Jag vet inte heller vilken area som nätdelens ledare har. Det kan ju vara så att nätdelens ledares area faktiskt är högre än de 1mm2 som nvidias 12VHPWR kontakt har.

Är detta fallet så är det inte alls konstigt att nätdelen INTE trippar när det går 20+ ampere i den. Nätdelen är i så fall dimensionerad för detta och nätdelens utgående 12v ledare blir inte alls varma i så fall.

Som sagt jag tror inte att det är helt svart och vitt.
Men en sak är jag säker på 12VHPWR är ren dynga.
Klenare stifft och mer effekt är ett recept katastrof

Nää, nu pratar du nonsens. Det går hur bra som helst att det går olika mycket ström i de olika kablarna om de är bryggade i båda ändarna. I det scenariot det beror strömmen i de olika kablarna enbart på deras interna motstånd. Detta motatånd kan absolut variera från kabel till kabel.

Det som förvärrar det hela är att strömmen går genom två styckenkontakter innan de når nästa ställe de är bryggade på. Dessa kontakter introducerar extra resistans. Eftersom det är extremt låg resistans i ren koppar så skapar små variationer i resistansen stora variationer i strömmen.

Jag blir mer och mer övertygad att den nya kontakten främst synliggjorde ett problem som ingen velat hantera. Nämligen att oavsett konstruktion så behövs lastbalansering. Sålänge vi inte går över till en ensam 12V-ledare och en ensam gnd.

Permalänk
Medlem

Jag tror någon har varit inne och pillat på vad som är OK genom 6/8-pin. För bara tre år sedan (RTX3090) såg det ut så här.

Från 288W till 150W, vad hände där??? (Och när då?)

Sedan när man kollar Der8auer's video med värme kameran.
Har man sex paralella kablar, med samma kabel area, borde de gå lika varma.
Tittar man på kabeln från den trasiga GPUn som han fått för undersökning. Så har ändarna smällt på några kablar, medans kabeln börjat smälta på en annan. För mig är det logiskt. De kontakter som gått varma, ökar resistansen = Strömen minskar. En kabel med bra kontakt i ändarna får ta över, det mesta av strömen går nu över denna kabel, tills kabeln blir så varm att resistansen blir lika hög, som ändarna på de andra.
Strömmen tar lättaste vägen.

Och några håller fortfarande på att försöka "elda på" (Där fick jag till det!) att det är en brandfara. Men ingen har uppvisat bevis för att hus brunnit ner pga dåligt konstruerat grafikkort.
Plasten i ledare skall vara av ett material som inte brinner. Det pyr till kabeln brinner av eller loss, alternativt att det blir kortis. I båda fallen upphör processen när det sker.
Det sker bakom plåt, eller glas, ingedera brinner.
Om man har så mycket damm i datorn, att detta skulle flamma upp, så skulle grafikkortet packat ihop av värmeslag för länge sedan.

Men en del ger sig bara inte !

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det hade absolut inte löst problemet, och det är dessutom vad som redan görs om nätagget har en ensam 12V rail. Du får titta på buildzoids video nogrannare. Den enda rimliga lösningen är att gå till en lösning med enbart två ledare, eller att grafikkortet aktivt lastbalanserar de separata ledarna. Allt annat kommer riskera dessa problemen.

Räcker med tyristor lösning egentligen?
vid given ampere så fördelar den bort överskottet ned till nästa kabel etc etc... Detta bör göras i psu sidan för att undvika psu failure

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Kontaktdon som klarar mycket ström är väl inget problem, problemet är väl att ingen vill kontaktdon eller kablar.
<Uppladdad bildlänk>

Oo var hittade du dessa? Kanske dags att börja modda grafikkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Räcker med tyristor lösning egentligen?
vid given ampere så fördelar den bort överskottet ned till nästa kabel etc etc... Detta bör göras i psu sidan för att undvika psu failure

Jag känner inte till hur tyristorer fungerar, men på din beskrivning låter det som att det är ett gångbart alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Oo var hittade du dessa? Kanske dags att börja modda grafikkort..

Amazon -> 175A kontaktdon

Ser fram mot byggtråd

Permalänk
Medlem

SweC borde ändra rubriken, så den blir mer korrekt:
Smälta kablar med RTX 5090 kan bero på ojämnt fördelad ström

Som det nu är så kan man tro att det kommer klumpar i kablarna

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

SweC borde ändra rubriken, så den blir mer korrekt:
Smälta kablar med RTX 5090 kan bero på ojämnt fördelad ström

Som det nu är så kan man tro att det kommer klumpar i kablarna

Ja eller "Sweclockers medlemmar har lösningen på problemet och får anställning av Nvidia"

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Kontaktdon som klarar mycket ström är väl inget problem, problemet är väl att ingen vill se kontaktdon eller kablar.
<Uppladdad bildlänk>

Härligt

Nikola Tesla var inne på överföring utan kabel, kan det vara något

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Inaktiv

Allt som behövs är en form av balansering i psu änden som begränsar varje pin till rätt ampere

@Swedishchef_90

Det fungerar inte så när alla plus stift går ihop till en punkt i gpun, då är det svårt att balansera de olika pinsen.

Och ja kablarna kan börja brinna, det har vi ju sätt tidigare samt finns mängder på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Ja eller "Sweclockers medlemmar har lösningen på problemet och får anställning av Nvidia"

Vore inte det att gå bakom ryggen på der8auer...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Swedishchef_90

Det fungerar inte så när alla plus stift går ihop till en punkt i gpun, då är det svårt att balansera de olika pinsen.

Och ja kablarna kan börja brinna, det har vi ju sätt tidigare samt finns mängder på nätet.

Jo det kan du det är så vi levererar parallell matningar i ställverk....

Du säkrar av varje enskild kabel och totalen blir din ampere som du kan förbruka..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Inaktiv

Jo det kan du det är så vi levererar parallell matningar i ställverk....

Du säkrar av varje enskild kabel och totalen blir din ampere som du kan förbruka..

@Swedishchef_90

Inte när toleransen är fel vid någon av pins vid gpun så det matar på för mycket i enskilda kablar

Permalänk

Actually Hardcore Overclocking går igenom strömkabeldiagram relaterat till det hela:

Helgalet att något som kostar $2000+ tycks ha samma design- & elsäkerhetstänk som AliExpress-mobilladdare!😨😱

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Swedishchef_90

Inte när toleransen är fel vid någon av pins vid gpun så det matar på för mycket i enskilda kablar

Det är därför du kör tyristor och sen får du mer så slår den ju ifrån?
tyristor psu sida, termisk hålkrets vid gpu...

Visa signatur

Permalänk

Kan inget om tekniken
Borde de helt inte kunna göra ett skyddande hölje över hela kontakten

Permalänk
Medlem

3080 psu sidan.
<Uppladdad bildlänk>

GPUn 295x2
<Uppladdad bildlänk>

Det där måste väl ändå vara användarfel... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Däremot verkar det ju vara en brist i standardiseringen i något led - eftersom att det inte verkar specificeras om det är PSU eller mottagare som ska stå för den säkerheten.
Den part som utformat standardiseringen är väl rimligen den part som har ett tillkortakommande här.

Det tycker jag inte stämmer, att det inte finns någon lastbalansering på PSU sidan i ATX standarden är ju väl
känt, särskilt för en tillverkare som Nvidia.
Det implicerar ju att vill man ha korrekt lastbalansering är det standard att det måste implementeras på komponent sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Det där måste väl ändå vara användarfel... ?

Nope undre bilden är 500W på amds 2x8pin setup 😊
Övre är överlast på 2x8pin med daisy

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Kan vi inte prata om AMDs problem med drivrutiner de senaste 20 åren istället?

Har inte haft ett enda problem med mitt 7900 XTX.
nVidia? Har haft både mindre och större problem med både 1080TI, 2080 TI och 3080.

Med det sagt har jag gått i tankarna att nypa ett 5090, men det här avskräcker ju en del för när de väl kommer in i lager.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Detta fenomen kan inte orsaka en eldsvåda... Bara brända kontakter. Vet inte vart någon gnista bildas och det finns något så lätt antändligt som tar eld vid en mini gnista som förmodligen slocknar av fläktarnas flöde i chassit....

Finns väldigt få saker i chassit som har flammpunkt under 200C

Damm brukar vara en vanlig orsak, som har en lägre flampunkt.

Skrivet av Belzhadar:

Skall effektuttaget från grafikkorten ligga på så här hög nivå eller öka ännu mer, behövs en ny nätaggregat standard med 24V matning på grafikkorten. Att mata 50A genom en liten kontakt är vansinnigt, IMO.
Att designa om kontakten så att man byter 3 st 8-pin till en sån här liten var också ett misstag, IMO.

Kommer inte att pålitligt fungera att mata 600W genom denna kontakt någonsin, så länge den skall kopplas i och ur av hemma användare. Kontakten är ju rätt ny nu, vänta tills de är 5-10 år gamla och kontakterna har börjat oxidera.

Är utbildad elerktiker.

Sant!
Högre spänning är en väg, då i kombination att övergå till endast en matningsledning.

Skrivet av koSmiQ:

I vilket fall så hade man ju förväntat sig att lastbalansering ska ske från grafikkortets sida, om inte annat ur säkerhetssynpunkt. Den här videon är en intressant uppföljning på der8auers video: https://youtu.be/kb5YzMoVQyw?si=DEpZ4X5ifeby6XHQ

Givetvis en väg, som är bra!
Åtminstone så länge branschen inte tar sig i kragen och gör rätt från början.

Skrivet av liljestig:

Skulle det hjälpa om de bryggade 12V+ stiften för att sprida lasten mellan kablarna?

Nej! en del av obalansen är fortfarande kvar.

Enda som riktigt fungerar är EN kabel med kontaktdon med EN anslutning för matning och EN retur.
Alla andra lösningar är åtgärder för att motverka grundproblemet.

Skrivet av sweisdapro:

Absolut inte, problemet är ju faktiskt inte hur mycket korten drar, och det bör sluta att upprepas som att det är problemet.
Problemet är när kortet försöker dra all effekt över en bråkdel av de ledare det ska dra det över.

Efter att ha sett bulldzoids video så lägger jag större delen av skulden på Nvidia och deras krets esign.

Visst har Nvidia en del i problemet, precis som hela PC branschen som verkar ha lyckats med skygglappar, då dom aldrig sett eller erkänt problemet med obalans som flera matningar ger.
Problemet började egentlige redan med IBM XT 8088 och matningen till moderkortet.

Skrivet av Söderbäck:

Det jag undrar lite över är hur standardiseringen egentligen ser ut.

Det veriar saknas regler för om det är nätagget som inte får skicka mer ström per kabel än kablarna klarar av - eller om mottagaren inte får dra mer ström per kabel än de klarar av.

Är det lika diffust över hela fältet för strömförsörjningen i datorer? Eller gäller det bara de här kontakterna?

För kontakten i fråga har dom adresserat det en "aning" i standarden då det delvis kommuniceras vilken effekt som medges, sen tröttnade dom och gick hem...

När det gäller övriga kontakter, där är ingen, absolut ingen kontroll eller övervakning om man då bortser från en nästan obefintlig övervakning när vissa spänningar är långt utanför spec. alltså dom funktioner idag har i UEFI/BIOS

Standarden tar inte upp vad som skall ske när ett fel är på väg att inträffa, detektering av obalans eller liknande.
Är nästan så man kan tro dom vet, men tänker "Det skiten vill jag inte röra"...
---

Grejen är att branschen i decennier har accepterat en dålig lösning som är aningen billigare än en korrekt lösning, man kan kanske säga att branschen varit blind med tänket "Det fungerar ju"

Precis som det jag gett uttryck för i träden Första rapporten om smält kabel med RTX 5090

Så du kanske har rätt @ibland , SweC medlemmar kanske skulle försöka att utbilda Nvidia och branschen i stort

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag tror någon har varit inne och pillat på vad som är OK genom 6/8-pin. För bara tre år sedan (RTX3090) såg det ut så här.
<Uppladdad bildlänk> Från 288W till 150W, vad hände där??? (Och när då?)

Sedan när man kollar Der8auer's video med värme kameran.
Har man sex paralella kablar, med samma kabel area, borde de gå lika varma.
Tittar man på kabeln från den trasiga GPUn som han fått för undersökning. Så har ändarna smällt på några kablar, medans kabeln börjat smälta på en annan. För mig är det logiskt. De kontakter som gått varma, ökar resistansen = Strömen minskar. En kabel med bra kontakt i ändarna får ta över, det mesta av strömen går nu över denna kabel, tills kabeln blir så varm att resistansen blir lika hög, som ändarna på de andra.
Strömmen tar lättaste vägen.

Och några håller fortfarande på att försöka "elda på" (Där fick jag till det!) att det är en brandfara. Men ingen har uppvisat bevis för att hus brunnit ner pga dåligt konstruerat grafikkort.
Plasten i ledare skall vara av ett material som inte brinner. Det pyr till kabeln brinner av eller loss, alternativt att det blir kortis. I båda fallen upphör processen när det sker.
Det sker bakom plåt, eller glas, ingedera brinner.
Om man har så mycket damm i datorn, att detta skulle flamma upp, så skulle grafikkortet packat ihop av värmeslag för länge sedan.

Men en del ger sig bara inte !

Ändarna har smält på samma som kabeln smält på, och tvärt om är det den som är varm och smält som är den som har lett all ström (sambandet mellan värme i en ledare är kvadratiskt beroende mot strömstyrkan, alltså ger mindre resistans mer värme)
P = R * I * I

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Nope undre bilden är 500W på amds 2x8pin setup 😊
Övre är överlast på 2x8pin med daisy

295x2 är jag ganska övertygad brände kablar av samma anledning som 4090 och 5090 gör det, den drar 425W över dessa två kontakter vilket är farligt nära den "teoretiska gränsen" på 288W(?) för 8-pin, och blir där då obalans ska uppåt 212W gå genom en av ledarna.

Att överlasta med daisy ÄR användarfel...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Visst har Nvidia en del i problemet, precis som hela PC branschen som verkar ha lyckats med skygglappar, då dom aldrig sett eller erkänt problemet med obalans som flera matningar ger.
Problemet började egentlige redan med IBM XT 8088 och matningen till moderkortet.

Jag håller med dig i mycket du skriver, men vill bara säga att en stor del i att jag lägger skuld på nVidia är för att de i många år HAR gjort allt för att se till att strömmen i någon mån blir tillräckligt balanserad.
Att då sedan sluta med det och tro att problemet skulle vara försvunnet är i mina ögon mest konstigt, på gränsen till oansvarigt

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ddelin:

Det tycker jag inte stämmer, att det inte finns någon lastbalansering på PSU sidan i ATX standarden är ju väl
känt, särskilt för en tillverkare som Nvidia.
Det implicerar ju att vill man ha korrekt lastbalansering är det standard att det måste implementeras på komponent sidan.

Jag håller med dig hela vägen.

Med tanke på att det här aldrig har kontrollerats av PSUn i dagsläget så är det helt givet att PSUn inte kommer stå för kontrollen med den hårdvara som finns ute på marknaden i nuläget.
Säpper man komponenter så som grafikkort som inte heller kontrollerar det här så kan man vara säker på att ingen part kontrollerar om det går för mycket ström i en kabel.
Så ser verkligheten ut. Kontollerna har gjorts på grafikkortssidan so far. Kollar inte den sidan så kollar ingen.
Och nvidia har precis dragit ner kontrollerna med RTX 5090...
Im with you.

Det jag tror @Swedishchef_90 menarär att om en sådan standard skulle definieras så tycker han att det ska ligga på PSUn.

Om jag förstått det hela rätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Actually Hardcore Overclocking går igenom strömkabeldiagram relaterat till det hela:
https://www.youtube.com/watch?v=kb5YzMoVQyw

Helgalet att något som kostar $2000+ tycks ha samma design- & elsäkerhetstänk som AliExpress-mobilladdare!😨😱

Mvh,
WKF.

Tack!

För tankarna till:

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag håller med dig hela vägen.

Med tanke på att det här aldrig har kontrollerats av PSUn i dagsläget så är det helt givet att PSUn inte kommer stå för kontrollen med den hårdvara som finns ute på marknaden i nuläget.
Säpper man komponenter så som grafikkort som inte heller kontrollerar det här så kan man vara säker på att ingen part kontrollerar om det går för mycket ström i en kabel.
Så ser verkligheten ut. Kontollerna har gjorts på grafikkortssidan so far. Kollar inte den sidan så kollar ingen.
Och nvidia har precis dragit ner kontrollerna med RTX 5090...
Im with you.

Det jag tror @Swedishchef_90 menarär att om en sådan standard skulle definieras så tycker han att det ska ligga på PSUn.

Om jag förstått det hela rätt.

Håller med!
all for lastbalanserade PSUer, men det ändrar inte faktum att jag menar att nVidia har störst (enda) skuld här

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag håller med dig i mycket du skriver, men vill bara säga att en stor del i att jag lägger skuld på nVidia är för att de i många år HAR gjort allt för att se till att strömmen i någon mån blir tillräckligt balanserad.
Att då sedan sluta med det och tro att problemet skulle vara försvunnet är i mina ögon mest konstigt.

Det håller jag med dig till fullo!

Blev än mer övertygad efter att ha sett @WebbkodsFrilansaren inlägg med Actually Hardcore Overclocking's förklaring.

För att klara frustrationen, fick jag lugna mig med att tänka på: Dum och Dummare 2

Visa signatur

--