Smälta kablar med RTX 5090 kan bero på ojämn ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej, för 3090 Ti hade fortfarande en lastbalansering på GPU-sidan. Vilket de tog bort med 40-serien. Därför såg vi inga brända kontakter för 3090 Ti.

hade de varit bryggade som han skriver, så hade de absolut kunnat brinna, men eftersom de inte bryggade och satte lastbalanseringen så händer det inte

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Rätta mig om jag har fel.

Men har det inte alltid varit önskvärt att ha en så kallad "singel rail" PSU. För du får bättre balans då.

Om du ska ha balansering på varje pin så får du inte längre en singel rail utan multi rail. Som är sämre.

För som Buildzoid säger, så matar typ alla PSU sina pins från en gemensam lina.

Så är det absolut, eller var för PSU.
Så länge inte PSUer görs med "per-pin rails" så kommer det vara helt ohållbart att sätta balanseringen i PSUn

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Han har suttit och försvarat NVidia på alla sätt och vis i flera veckor nu.
Så det är klart att inte de har gjort fel. NVidia har alltid rätt.

Jag vet, jag har "diskuterat" med honom tidigare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Om något gjorts på ett visst sätt över en längre period, och en ensam aktör på marknaden helt plötsligt börjar göra på ett annat sätt så kan jag tycka att den enskilda aktören bär ansvaret för de problem som uppstår.

Eller du menar på fullaste allvar att du inte tycker att det är nvidias fel att deras upphörande/borttagande av lastmätande/balanserade kretsar leder till detta?

Jag tycker problemet är standarden för atx 3.X det bör ha krävt en balansering på psu sidan istället.
Det är egentligen inget fel på kabeln i sig. Problemet är hur den matas/balanseras

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Han har suttit och försvarat NVidia på alla sätt och vis i flera veckor nu.
Så det är klart att inte de har gjort fel. NVidia har alltid rätt.

Nvidia har inte alltid rätt men just denna kontakt är ju inte skapad av enbart nvidia... Utan alla tillverkare.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Så länge inte PSUer görs med "per-pin rails" så kommer det vara helt ohållbart att sätta balanseringen i PSUn

Nej du kan shunta det enkelt.... Går att sätta i 12vhpr kabeln på psu sidan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Efter att ha läst lite så verkar multi rail vara bättre, men det spelar som du säger ingen roll för det finns inga "per-pin rails". Hade varit intressant att se vad ett sådant nätagg hade kostat. Och hur det kretskortet då skulle se ut.

Ska du då ha en singel rail som går ut till en per-pin rail endast för 12VHPWR och resten bara går som vanligt.

Eller ska du ha multi rail som balanserar mellan varandra som sen balanserar ut till per-pin rail?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Efter att ha läst lite så verkar multi rail vara bättre, men det spelar som du säger ingen roll för det finns inga "per-pin rails". Hade varit intressant att se vad ett sådant nätagg hade kostat. Och hur det kretskortet då skulle se ut.

Ska du då ha en singel rail som går ut till en per-pin rail endast för 12VHPWR och resten bara går som vanligt.

Eller ska du ha multi rail som balanserar mellan varandra som sen balanserar ut till per-pin rail?

Bara sätta något som begränsar ström per pin.... Det kräver dock en revidering av atx 3.1 men borde vara värt det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Som jag förstått det så (inte alls läst på mycket) finns det för och nackdelar med både multi- och single-rail, och den stora anledningen till att de flesta idag är single-rail är för att du med multi-rail relativt lätt kan råka koppla allting på en rail

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej du kan shunta det enkelt.... Går att sätta i 12vhpr kabeln på psu sidan

du menar typ som nvidia gjorde på sina GPUer fram till 3090Ti?
Hur du än försöker krumbukta det så är det en ändring nvidia har gjort som lett till detta, det är helt omöjligt att hävda något annat, och därmed också deras ansvar.

Hur något "borde" vara, eller "skulle kunna vara" är irrelevant i sammanhanget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3090ti hade adapter 5x4pin-> 12vhpr för att klara sig.
hade vi kört 600W på de så hade de nog också brunnit om de var bryggde

Nu var det väll bara Kingpin modellen som hade 5x 8 pin. och den hade väll även 2st 12vhpwr.
Vilket är ett rent överklockningskort för entusiaster.
Hade för mig att generellt så hade dom andra korten 3x 8 pins.
Men minnet kan svika på äldre dagar.

Oavsett så som det nämnts tidigare, så hade väll 3090 lastbalansering på gpu sidan. något som försvann senare.

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

du menar typ som nvidia gjorde på sina GPUer fram till 3090Ti?
Hur du än försöker krumbukta det så är det en ändring nvidia har gjort som lett till detta, det är helt omöjligt att hävda något annat, och därmed också deras ansvar.

Hur något "borde" vara, eller "skulle kunna vara" är irrelevant i sammanhanget.

ATX standarden för 3.0 sätter ju standarden så om shunting hade varit ett krav så borde ingått där.

Att de tog bort lösningen är tråkigt, det håller jag med om men begränsningen skall fortfarande vara på matande sida oavsett.
Det är där problemet kan uppstå annars ändå, även vid shuntning vid gpu.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

De brinner fortfarande inte... De smälter eller i det ena scenario så är det dock olagligt då dimensionerna är fel...

Enligt reddit-trådens bilder ser det faktiskt ut att ha uppstått flammor i just det här fallet. Jag har markerat området som visar på flambildning.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/1ilhfk0/rtx_5090fe_m...

Som någon nämnde är felet i psu och ingen annanstans. Man säkrar alltid av i matade ände och det är där balanseringen skall ske

Jag säger varken bu eller bä. Det går egentligen att lösa både på PSU-sidan och på komponentsidan.
Som jag förstått det enligt tråden har den del andra grafikkortstillverkare kontroll per pin här medan founder edition inte har det. Men har inte tittat närmre på det.

Däremot verkar det ju vara en brist i standardiseringen i något led - eftersom att det inte verkar specificeras om det är PSU eller mottagare som ska stå för den säkerheten.
Den part som utformat standardiseringen är väl rimligen den part som har ett tillkortakommande här.

Huruvida det gäller all strömförsörjning i stationära datorer överlag - eller om det bara är den här kontakten vet jag inte. Men vi ser iaf konsekvenser med den här kontakten när den ansvarsfördelningen inte verkar vara gjord.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Enligt reddit-trådens bilder ser det faktiskt ut att ha uppstått flammor i just det här fallet. Jag har markerat området som visar på flambildning.

<Uppladdad bildlänk>
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/1ilhfk0/rtx_5090fe_m...

Jag säger varken bu eller bä. Det går egentligen att lösa både på PSU-sidan och på komponentsidan.
Som jag förstått det enligt tråden har den del andra grafikkortstillverkare kontroll per pin här medan founder edition inte har det. Men har inte tittat närmre på det.

Däremot verkar det ju vara en brist i standardiseringen kring den här kabeln eftersom att det inte verkar specificeras om det är PSU eller mottagare som ska stå för den säkerheten.
Den part som utformat standardiseringen är väl rimligen den part som har ett tillkortakommande här.

Huruvida det gäller all strömförsörjning i stationära datorer - eller om det bara är den här kontakten vet jag inte. Men vi ser iaf konsekvenser med den här kontakten när den ansvarsfördelningen inte verkar vara gjord.

Det där ser ut som det smält bakom snarare? Ser ut som värmen har fått färgen att missfärga.

Och jag håller helt med att bristen är standarden, kravet bör vara i psu änden. Eller helst båda i samverkan. Men någon ville väl spara 10kr som vanligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ATX standarden för 3.0 sätter ju standarden så om shunting hade varit ett krav så borde ingått där.

Att de tog bort lösningen är tråkigt, det håller jag med om men begränsningen skall fortfarande vara på matande sida oavsett.

Nu ska vi vara försiktiga hur vi uttrycker oss; eftersom det inte finns någon atx-standard som säger att en krets ska vara begränsad per pin så finns det inte något "ska" med var den bör sitta, det enda som finns att tillgå är hur det gjorts fram tills nu, och vem som frångår den rådande rutinen.

Det är där problemet kan uppstå annars ändå, även vid shuntning vid gpu.

Inte som det gör nu, med hela fungerande komponenter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tidigare så var fanns det många PSU som var multi-rail men idag verkar det som alla kör single-rail.
På ett multi-rail agg så kunde varje (PCIE) 12V rail leverera typ 25A vardera.

Precis, och som jag förstått det så har vi "gått över" till single rail för att det inte var ovanligt att folk lyckades koppla sina adekvat stora PSUer så att allting kördes på en av railsen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Precis, och som jag förstått det så har vi "gått över" till single rail för att det inte var ovanligt att folk lyckades koppla sina adekvat stora PSUer så att allting kördes på en av railsen

Sorry råkade av misstag radera mitt inlägg men det stämmer.
Nu är det ju Nvidia som har fuckat upp det hela men den bästa lösningen hade varit om 12VHPWR ATX 3.0/3.1 standarden hade lagt in lastbalansering på PSU sidan.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=kb5YzMoVQyw&t=1033s

såg denna video igår och tyckte den var väldigt intressant. För er som vill ha lite mer svar på varför problemen uppstår och antagligen kommer att uppstå allt mer.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nu ska vi vara försiktiga hur vi uttrycker oss; eftersom det inte finns någon atx-standard som säger att en krets ska vara begränsad per pin så finns det inte något "ska" med var den bör sitta, det enda som finns att tillgå är hur det gjorts fram tills nu, och vem som frångår den rådande rutinen.

Inte som det gör nu, med hela fungerande komponenter

Nu brann ju även 8pin en del, bara googla. Så den var inte heller säker...
och exakt, det finns ingen standard som begränsar per pin, vilket det borde. Där av problemet med atx standarden.

I alla andra ramverk så ligger alltid begränsning av kabel som används fram till avlämning från matande sida.
Men problem med 12V är just bristande regelverk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du inte bidra med något exempel kring 8pin istället? När jag efter 8pin PCIe failure eller liknande så får jag konstigt nog bara upp bilder på en 12VHPWR-kontakt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kan du inte bidra med något exempel kring 8pin istället? När jag efter 8pin PCIe failure eller liknande så får jag konstigt nog bara upp bilder på en 12VHPWR-kontakt

Vet att en del 295x2 kan hittas med det, men det var ett 500W kort som matades med 2x 8-pin (300W)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte bara ATT något brinner som är poängen, utan varför också.
Som det är nu kan du använda tre fullt fungerande komponenter (psu, kabel, gpu) och ändå råka ut för att kontakten brinner

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sweisdapro:

Jag rekommenderar att du tittar på hela videon, han tar upp egentligen allt du beskriver.
PSUer har i nästan alla fall redan en bryggad 12V, och oavsett hade det inte gjort någon skillnad för scenariot; om det är bryggat i båda ändar som du föreslår så kommer strömmen fortfarande i majoritet gå genom den ledare som har lägst motstånd precis som nu.

Tittar man på buildzoids video i sin helhet, så förstår man att problemet ÄR så enkelt; tidigare kontakter, och till och med tidigare nVidia kort med 12VHPWR har haft "kretsar" som ser till att kortet i någon mån är balanserat i hur många ledare/kontakter som finns inkopplade och hur mycket ström som flyter genom dem

Först. Jag ska kika igenom videon.

Hur som helst i en nätdel där kontakterna faktiskt är bryggade så kommer det gå ungefär samma ström i samtliga ledare. Det kan som högst skilja någon tiondels milliampere. Detta för att arean och längden på ledarna är samma. Det är stört omöjligt att det kan gå 20+ ampere i en ledare och 3 en annan om ledarna är lika långa och har samma area, och om de är ihopkopplade i båda ändar. Det strider mot fysikens lagar. Det går helt enkelt inte.

Nätdelarna som mr debauer (och snubben som han fick kontakten av) kan omöjligt haft en sådan nätdel.
Nätdelarna som de använde hade säkerligen ett flertal olika rails. Rails som även förser resten av datorns komponenter med ström. Rails som är olika belastade, och i vissa fall har olika kapacitet.

Därmed så kan kan det bli så att olika rails släpper ifrån sig olika mängder ström ut på GPU kablarna.
OAVSETT så MÅSTE nätdelen trippa (slå ifrån) om det dras för mycket ström. Nätdelen skall alltså inte kunna förstöra sig själv.

Nu vet ju jag inte vilken nätdel debauer använde, och vilken kapacitet den har (förmodligen rätt kraftig). Jag vet inte heller vilken area som nätdelens ledare har. Det kan ju vara så att nätdelens ledares area faktiskt är högre än de 1mm2 som nvidias 12VHPWR kontakt har.

Är detta fallet så är det inte alls konstigt att nätdelen INTE trippar när det går 20+ ampere i den. Nätdelen är i så fall dimensionerad för detta och nätdelens utgående 12v ledare blir inte alls varma i så fall.

Som sagt jag tror inte att det är helt svart och vitt.
Men en sak är jag säker på 12VHPWR är ren dynga.
Klenare stifft och mer effekt är ett recept katastrof

Permalänk
Viking
Skrivet av Necrodude:

Först. Jag ska kika igenom videon.

Hur som helst i en nätdel där kontakterna faktiskt är bryggade så kommer det gå ungefär samma ström i samtliga ledare. Det kan som högst skilja någon tiondels milliampere. Detta för att arean och längden på ledarna är samma. Det är stört omöjligt att det kan gå 20+ ampere i en ledare och 3 en annan om ledarna är lika långa och har samma area, och om de är ihopkopplade i båda ändar. Det strider mot fysikens lagar. Det går helt enkelt inte.

Nätdelarna som mr debauer (och snubben som han fick kontakten av) kan omöjligt haft en sådan nätdel.
Nätdelarna som de använde hade säkerligen ett flertal olika rails. Rails som även förser resten av datorns komponenter med ström. Rails som är olika belastade, och i vissa fall har olika kapacitet.

Därmed så kan kan det bli så att olika rails släpper ifrån sig olika mängder ström ut på GPU kablarna.
OAVSETT så MÅSTE nätdelen trippa (slå ifrån) om det dras för mycket ström. Nätdelen skall alltså inte kunna förstöra sig själv.

Nu vet ju jag inte vilken nätdel debauer använde, och vilken kapacitet den har (förmodligen rätt kraftig). Jag vet inte heller vilken area som nätdelens ledare har. Det kan ju vara så att nätdelens ledares area faktiskt är högre än de 1mm2 som nvidias 12VHPWR kontakt har.

Är detta fallet så är det inte alls konstigt att nätdelen INTE trippar när det går 20+ ampere i den. Nätdelen är i så fall dimensionerad för detta och nätdelens utgående 12v ledare blir inte alls varma i så fall.

Som sagt jag tror inte att det är helt svart och vitt.
Men en sak är jag säker på 12VHPWR är ren dynga.
Klenare stifft och mer effekt är ett recept katastrof

Båda nätaggregaten är single rail.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Donnerstal:

Båda nätaggregaten är single rail.

Ok.
Men de kan omöjligen vara byglade på PSU sidan. Det måste vara någon annan form av elektronik emellan.

Något som jag inte såg det var hur kablaget fram till nvidias 12VHPWR kontakt var funtat? Körde han med vanliga 8x pins fram till 12VHPWR? Eller var det något annat upplägg.

Är på jobbet just nu. Kan för tillfället inte grotta ner mig i YT videos

Permalänk
Viking
Skrivet av Necrodude:

Ok.
Men de kan omöjligen vara byglade på PSU sidan. Det måste vara någon annan form av elektronik emellan.

Något som jag inte såg det var hur kablaget fram till nvidias 12VHPWR kontakt var funtat? Körde han med vanliga 8x pins fram till 12VHPWR? Eller var det något annat upplägg.

Är på jobbet just nu. Kan för tillfället inte grotta ner mig i YT videos

Corsair kör 2x8-pin på PSU-sidan, Asus ha haft 12vhpwr på båda.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Det där ser ut som det smält bakom snarare? Ser ut som värmen har fått färgen att missfärga.

Och jag håller helt med att bristen är standarden, kravet bör vara i psu änden. Eller helst båda i samverkan. Men någon ville väl spara 10kr som vanligt

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag backar lite på det jag skrev innan. Alltså angående att jag inte säger bu eller bä.

Efter att ha sett klippet Mabuse postade (citerat ovan) ser det onekligen ut som att nvidia valt en dålig lösning här.

Kanske saknas det tydliga regler kring vilken part som ansvarar för att förhindra överbelastning per kabel. Sure. Jag kan inte specifikationerna väl nog. Finns säkert flera parter som kan bära det lasset.

Men i ovan video blir det rätt tydligt hur förutsättningarna ser ut. Nätaggget har helt enkelt inte koll. Så ser det ut i praktiken.
Grafikkortet sköter lastfördelningen. Det kan man tycka olika om - men så ser det ut i nuläget. Det blir också viktigare att det sköts med grafikkort som drar mycket.
Den lastfördelningen har nvidias kort dragit ner på för mycket med founders edition.

It does not look good...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Händer med 5080 också. Med ASUS ROG Loki nätaggregat.
https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/1inhbo7/does_rog_lokis_molted_rtx_5000_gpu_12vhpwr_cable/
<Uppladdad bildlänk>

Den pinnen som är bränd, det råkar inte vara den som är närmast kretskortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

3080 psu sidan.

GPUn 295x2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det är inte bara ATT något brinner som är poängen, utan varför också.
Som det är nu kan du använda tre fullt fungerande komponenter (psu, kabel, gpu) och ändå råka ut för att kontakten brinner

Japp för regelverk inte finns!
Precis som personer som har 13A på 1.5mm2 fast kabeln inte klarar det pga längd.

Det är därför det är så viktigt att balansering bör finnas i psu sidan för om det enbart är gpu sidan så kan samma fel fortfarande inträffa om balanseringen inte fungerar.
helst vill jag ha balansering psun sida och termisk hållkrets på gpu

Visa signatur