Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Smälta kablar med RTX 5090 kan bero på ojämn ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vet inte om du såg det jag skrev, men långt från alla agg har en shunt per kontakt på nätagget. (tror det är undantag snarare än regel nuförtiden med single rail som standard)
Och OM själva kontakten i agget har en shunt så är det ju rätt vanligt att den kontakten levererar till två 8-pinskontakter, dvs då kan det gå upp till 300W i en kabel iallafall.

(plus att de här begränsningarna oftast har marginaler så de inte slår till för smärre spikar osv)

Absolut, jag menade GPU med en shunt per 8-pin, finns mig veterligen väldigt få agg som ens har per-kontakt begränsning på uttaget.

Att daisy-chaina ett kort som drar 300W över sin 8-pin är oavsett inte rekommendera, och även om det skulle göras är det som värst hälften så illa som 5090 (som gör 600W).

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ok skall tänka på det men saken är att du fortfarande, oavsett balansering på gpu sidan kan få exakt samma fenomen som nu, vilket tidigare hände på r295x2 korten.

är vi säkra på att 295x2 var/är balanserat?
Jag försökte peepa på dess kretskort och kunde inte se några shunts som de man kan se på nvidias kort vid strömmatningen

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte kontakten är okej men att brand är helt borträknat som scenario.

Mvh

Klart som fasen det kan börja brinna, händer ju med alla möjliga (och förmodat omöjliga) datorkomponenter titt som tätt. Har själv bevittnat hur en sata-strömkabel började brinna med öppen låga, och det var inga 600w inblandade där.
Moderkort och PSU fortsatte mata ström ändå, inga av de antagna säkerhetsmekanismerna stoppade det innan det var brand.

Seriösa företag återkallar sina produkter när det föreligger brandfara, men i den samlingen junk som sitter i en hemmabyggd persondator är ju ansvaret oklart så det lär ju inte hända.

Jag lutar mer och mer mot att skippa uppgraderingar tills experimentet med den här clownkabeln är över och något vettigt har ersatt den.

Permalänk
Medlem

Vilket inte är en diod. Det finns komponenter som marknadsförs som "ideala dioder" också, men det är inga dioder, utan olika MOSFET-lösningar.
Kollar du på den artikeln du länkat till har du alltså infört ett seriemotstånd i strömvägen dvs en rent resistiv förlust samt ett spänningsfall.
Kan inte tänka mig att en sådan komponent är till för att driva annat än mycket små laster <100mA typ LEDs.

Edit: Jepp en sökning på "constant-current diode" hos elektronikdistrubitörer bekräftar att så är fallet.
Kanske dags att förlika dig med att du är ute på lite djupt vatten här.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kan du bara ta en snabb förklaring på hur det skulle utvecklas olika mycket effekt på PSU-sidan kontra GPU-sidan av kontakten, om vi bortser från daisy-chainade 8-pin (vilket aldrig har varit rekommenderat även om det fungerar på kort med lägre TDP)?

Då 8pin får drag 288W så blir det vad gpu sidan kommer balansera varje pin till max. Pga peak effekt är 800W+ I spikar. Skulle någon del fallera så blir det samma fenomen i psu sidan. Att shunta 8pin gör väl ingen psu?
De har ju tagit bort resistorn av någon anledning, jag tror inte det är dem små kronorna en sådan kostar utan det är någon annan anledning.

Egentligen skulle sense pins vara via en termisk hållkrets över alla ledare och bryta strömmen vara ett alternativ... På kabeln direkt.

Skrivet av sweisdapro:

är vi säkra på att 295x2 var/är balanserat?
Jag försökte peepa på dess kretskort och kunde inte se några shunts som de man kan se på nvidias kort vid strömmatningen

Nej det är vi inte tror den är en gemensam.

Skrivet av 0cool:

Klart som fasen det kan börja brinna, händer ju med alla möjliga (och förmodat omöjliga) datorkomponenter titt som tätt. Har själv bevittnat hur en sata-strömkabel började brinna med öppen låga, och det var inga 600w inblandade där.
Moderkort och PSU fortsatte mata ström ändå, inga av de antagna säkerhetsmekanismerna stoppade det innan det var brand.

Seriösa företag återkallar sina produkter när det föreligger brandfara, men i den samlingen junk som sitter i en hemmabyggd persondator är ju ansvaret oklart så det lär ju inte hända.

Jag lutar mer och mer mot att skippa uppgraderingar tills experimentet med den här clownkabeln är över och något vettigt har ersatt den.

Adapters brukar brinna eller icke orginal kabel.
Det är faktiskt inget fel på 12vhpwr det är balanserade ände som gör den sämre.

Skrivet av Friamannen:

Vilket inte är en diod. Det finns komponenter som marknadsförs som "ideala dioder" också, men det är inga dioder, utan olika MOSFET-lösningar.
Kollar du på den artikeln du länkat till har du alltså infört ett seriemotstånd i strömvägen dvs en rent resistiv förlust samt ett spänningsfall.
Kan inte tänka mig att en sådan komponent är till för att driva annat än mycket små laster <100mA typ LEDs.

Edit: Jepp en sökning på "constant-current diode" hos elektronikdistrubitörer bekräftar att så är fallet.
Kanske dags att förlika dig med att du är ute på lite djupt vatten här.

Absolut är jag ute på djupt vatten vad saker heter men det finns faktiskt dioder för det dock är de inte för 12V.
https://www.elfa.se/sv/likriktardiod-2kv-10a-200ns-to-220-ixy...

Dock kanske det är shunt regulator korrekt Produkt?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Absolut är jag ute på djupt vatten vad saker heter men det finns faktiskt dioder för det dock är de inte för 12V.
https://www.elfa.se/sv/likriktardiod-2kv-10a-200ns-to-220-ixy...

Dock kanske det är shunt regulator korrekt Produkt?

Men en likriktardiod använder man för att LIKRIKTA växelström (t.ex. 230VAC) till likström, dvs sitter i ingångssteget på PSU.
En shunt regulator är inte heller korrekt produkt, för det är en linjär spänningsregulator där man bränner bort mellanskillnaden mellan Vin Vut dvs rejäla förluster.
Förresten, en diod har ett spänningsfall på typiskt 0.7V så där har du också infört en go förlust i varje pinne. Ponera 10A ström ger då 10A*0.7V = 7W förlust i dioden (kräver sin kylning). Blir nog ingen gold-rating på ett sådant PSU...

Det man hade behövt göra enligt ditt sätt att se på det är att i nästa utgåva av ATX-standarden sätta krav på shuntmätning + mätkrets + switch på varenda pinne i PSU (även GND!)
När strömmen blir för hög i någon kontakt så klipps switchen.
Här kan man då argumentera för (vilket t.ex. jag gör) att det vore rimligare att detta ansvar läggs på de produkter som drar så in i norden mycket ström istället för att PSU ska pådyvlas kostnaden, vilket då drabbar alla system, även de som inte alls bestyckas med sådana grafikkort...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur ser dom andra tillverkarnas lösningar ut? Någon som sett en överblick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Men en likriktardiod använder man för att LIKRIKTA växelström (t.ex. 230VAC) till likström, dvs sitter i ingångssteget på PSU.
En shunt regulator är inte heller korrekt produkt, för det är en linjär spänningsregulator där man bränner bort mellanskillnaden mellan Vin Vut dvs rejäla förluster.
Förresten, en diod har ett spänningsfall på 0.7V så där har du också infört en gå förlust i varje pinne. Ponera 10A ström ger då 10A*0.7V = 7W förlust i dioden (kräver sin kylning). Blir nog ingen gold-rating på ett sådant PSU...

Det man hade behövt göra enligt ditt sätt att se på det är att i nästa utgåva av ATX-standarden sätta krav på shuntmätning + mätkrets + switch på varenda pinne i PSU (även GND!)
När strömmen blir för hög i någon kontakt så klipps switchen.
Här kan man då argumentera för (vilket t.ex. jag gör) att det vore rimligare att detta ansvar läggs på de produkter som drar så in i norden mycket ström istället för att PSU ska pådyvlas kostnaden, vilket då drabbar alla system, även de som inte alls bestyckas med sådana grafikkort...

Så länge en hållkrets tillbaka till psu finns så absolut sätt det på gpu sidan då! Men vi ser på yoshmans pcb bild i den andra kontakt tråden att founders inte har möjlighet till balansering pga storleken på pcb.
Asus har shunt men vet inte vad varje pin gör.

Vad jag vill är att psu även skall ha någon form av skydd så den övervakar (?) 12v pin och vid överslag begränsar total effekt på utgången.
Det sense pins skall göra men implementeringen är fel....
kanske en sense per +/- som har värmeövervakning räcker? Eller 2 sense över 2 +/-.

Sen kan ju alla pcie/Molex etc brinna så egentligen är det väl ingen dum sak ur säkerhetssynpunkt?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Hur ser dom andra tillverkarnas lösningar ut? Någon som sett en överblick?

Se nedan

Skrivet av Thomas:

Tror mer på att det handlar om att de ville minimera kretskortet så de kunde få till sin riktigt snygga kylardesign, men fick kapa saker som inte borde kapas för att lyckas.

MSI Suprim:
<Uppladdad bildlänk>

NVIDIAs FE ovanpå Suprim:
<Uppladdad bildlänk>

Sjukt imponerande att de fick bort så mycket area, men det kanske blev till ett pris då.

Skrivet av Yoshman:

Detta verkar vara en designmiss i PCB:t, inte i kontakten, när det gäller Founders Edition.

Jag förstår inte riktigt hur någon som Bullzoid, när han ändå tog sig tiden att rita upp bilderna, helt missade att vissa tredjepartstillverkade RTX 5090-kort (t.ex. ASUS Astral) faktiskt har strömmätning på varje enskild ledare. Dessa mätpunkter sitter på baksidan: kolla övre vänstra hörnet precis nedanför kontakten
https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-5090-astral/images/back.jpg

Founders Edition saknar dessa helt.

Förutom dessa sex shuntmotstånd på baksidan finns det dessutom två stycken på framsidan, vilka är kopplade precis som han visar i bilden.

Här uppstår ytterligare en fråga: varför hävdar han att det är meningslöst att ha två parallella shuntmotstånd, vilket tredjepartstillverkarna använder? Det är ganska uppenbart varför de gör det om man jämför resistanserna mellan Founders Edition och tredjepartskorten. De två shuntmotstånden på tredjepartskorten är korrekt kopplade efter att alla delar av kontakten har slagits ihop.

Varför gör man det?
Två parallellkopplade resistorer med samma resistans, 0,2 mΩ, motsvarar en 0,1 mΩ resistor (som FE har) men med dubbelt så stor yta för kylning.

Så nej, det är inte meningslöst. Men han har rätt i att just dessa två shuntmotstånd inte kan känna av obalans i kontakten. Däremot kan de sex shuntmotstånden på tredjepartskorten göra det – något som helt saknas på Founders Edition.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så länge en hållkrets tillbaka till psu finns så absolut sätt det på gpu sidan då! Men vi ser på yoshmans pcb bild i den andra kontakt tråden att founders inte har möjlighet till balansering pga storleken på pcb.
Asus har shunt men vet inte vad varje pin gör.

Vad jag vill är att psu även skall ha någon form av skydd så den övervakar (?) 12v pin och vid överslag begränsar total effekt på utgången.
Det sense pins skall göra men implementeringen är fel....
kanske en sense per +/- som har värmeövervakning räcker? Eller 2 sense över 2 +/-.

Sen kan ju alla pcie/Molex etc brinna så egentligen är det väl ingen dum sak ur säkerhetssynpunkt?

Storleken samt layouten av PCB är ju ett designbeslut som har tagits av Nvidia. De kanske då har offrat balansering för att få ner PCB-storlek (tvek på den, anar att de snålat eller någon gjort en grov designbom). Kanske inget vidare bra beslut då?

Begränsa effekt = begränsar ström och hur gör du det? Jo du får reglera ner 12V för lasten finns ju kvar -> 12V rasar -> saker stängs ner.
Men visst, som ett katastrofskydd kan man ju göra det. En shunt på varje pin och stäng ner hela 12V-railen om någon går i överström.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då 8pin får drag 288W så blir det vad gpu sidan kommer balansera varje pin till max. Pga peak effekt är 800W+ I spikar. Skulle någon del fallera så blir det samma fenomen i psu sidan. Att shunta 8pin gör väl ingen psu?
De har ju tagit bort resistorn av någon anledning, jag tror inte det är dem små kronorna en sådan kostar utan det är någon annan anledning.

fast, ok, 288W max ut från PSU, till en compliant GPU (stock, duh) där du inte daisy-chainar och har balanserad matning, hur bränner du psu kontakterna?
Kortet kommer inte begära mer än 150W per kontakt, peakar på 800W+ i 1ns är inte ett problem eftersom du inte får någon större värmeutveckling över tid av dem ändå (dessa peakar är dessutom för hela matningen, och inte för en enskild kontakt).
Då blir det som mest 150W på en pinne (kontinuerligt) per 8-pin, vilket inte är alls lika katastrofalt som med 12VHPWR.

Du tillskriver hela tiden att PSU-sidan kan falera, utan att förklara vad som skulle leda till det (annat än att du också har fel på kortsidan).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara bra att informera om att Yoshman har fel i sin analys, eftersom Buildzoid visst tar upp Astrals/tredjepartslösningar och varför deras implementering/lösning inte gör något åt grundproblemet med obalansen, utan bara informerar användaren om att det FINNS en obalans

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

fast, ok, 288W max ut från PSU, till en compliant GPU (stock, duh) där du inte daisy-chainar och har balanserad matning, hur bränner du psu kontakterna?
Kortet kommer inte begära mer än 150W per kontakt, peakar på 800W+ i 1ns är inte ett problem eftersom du inte får någon större värmeutveckling över tid av dem ändå (dessa peakar är dessutom för hela matningen, och inte för en enskild kontakt).
Då blir det som mest 150W på en pinne (kontinuerligt) per 8-pin, vilket inte är alls lika katastrofalt som med 12VHPWR.

Du tillskriver hela tiden att PSU-sidan kan falera, utan att förklara vad som skulle leda till det (annat än att du också har fel på kortsidan).

Nej max lasten blir vad balansering vill, de har ju peak effekt till över 1000W över 4x 8pin ger det betydligt mer än 150W. Oavsett om det sker kortvarigt så blir begränsning fortfarande där. Det behövs något mer än just lösningarna som finns på plats.
Du kan fortfarande daisy chaina, vilket folk fortfarande gör och brand/smältkontakt inträffar. Oavsett om det är personens fel eller inte

Motorer använder man oftast termisk skydd, vilket åtminstone kan rädda delarna i detta fall.
Problemet är att ingen ände pratar med varandra....
sense pinnarna är katastrof i dess nuvarande form. De borde ha en bättre användning än en hållkrets.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej max lasten blir vad balansering vill, de har ju peak effekt till över 1000W över 4x 8pin ger det betydligt mer än 150W.

Fast pratar vi 8-pin så är det ju 150W per kabel som gäller. Visst kan det betyda att om du kör 3x8 pin så kanske en kabel drar 130W medans de andra två drar 50W, men ingen enskild kabel bör överstiga de 150W de är specificerade för.

4x8 pin ger för övrigt 4 x 150W = 600 W totalt (med en fördelning på max 150 W per kabel), inte "över 1000 W" som du hävdar. Lägg till 75 W från PCI-porten så blir det 675 W sammanlagt.

Sedan hur strömmen fördelar sig mellan de enskilda pinnarna är ju också en annan sak, men även här hade ju 8 pin långt mycket större marginaler vilket gör att den är mycket mer "tålig" sådan obalans.

Permalänk
Medlem

Nej max lasten blir vad balansering vill, de har ju peak effekt till över 1000W över 4x 8pin ger det betydligt mer än 150W. Oavsett om det sker kortvarigt så blir begränsning fortfarande där. Det behövs något mer än just lösningarna som finns på plats.
Du kan fortfarande daisy chaina, vilket folk fortfarande gör och brand/smältkontakt inträffar. Oavsett om det är personens fel eller inte

Motorer använder man oftast termisk skydd, vilket åtminstone kan rädda delarna i detta fall.
Problemet är att ingen ände pratar med varandra....
sense pinnarna är katastrof i dess nuvarande form. De borde ha en bättre användning än en hållkrets.

Okej, jag tror att vi ska reda ut några saker först bara.
När jag pratar om 8-pin pratar jag inte om 8-pin till 12VHPWR adaptrar, eftersom de, precis som du säger inte är balanserade som vanliga 8pin, utan precis som 12VHPWR.
Jag menar till kort som har 8-pin kontakter på PCBN, och mig veterligen finns det inga såna kort som har 1000W transienter ens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Fast det kan väl vara illa också? Ge tillbaka 8 och 6 pin....

Hoppas nya amd 9070xt kör på det, kanske blir ett köp då, kommer aldrig köpa 12VHPWR

Inget fel på kontakten i sig. Gamal kontakterna är bara något bättre än den nya 12VHPWR. Hade man tagit bort lastbalansering hade risken vart stor för brand även med 8 och 6 pin.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Okej, jag tror att vi ska reda ut några saker först bara.
När jag pratar om 8-pin pratar jag inte om 8-pin till 12VHPWR adaptrar, eftersom de, precis som du säger inte är balanserade som vanliga 8pin, utan precis som 12VHPWR.
Jag menar till kort som har 8-pin kontakter på PCBN, och mig veterligen finns det inga såna kort som har 1000W transienter ens.

Nej inte än, men 4090 och 5090 skulle förmodligen göra det hela mycket värre? om vi nu använde 8pin till dessa. Jag är inte säker på att transienter kan "balanseras ut" på flera begränsade kretsar

Visa signatur

Permalänk

Tycker det hela känns ganska obehagligt när det inte finns en tydlig lösning så att man är säker. Kommer själv att montera en temperatursensor på lämpligt ställe på kabel eller kontakt för övervakning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Fast pratar vi 8-pin så är det ju 150W per kabel som gäller. Visst kan det betyda att om du kör 3x8 pin så kanske en kabel drar 130W medans de andra två drar 50W, men ingen enskild kabel bör överstiga de 150W de är specificerade för.

4x8 pin ger för övrigt 4 x 150W = 600 W totalt (med en fördelning på max 150 W per kabel), inte "över 1000 W" som du hävdar. Lägg till 75 W från PCI-porten så blir det 675 W sammanlagt.

Sedan hur strömmen fördelar sig mellan de enskilda pinnarna är ju också en annan sak, men även här hade ju 8 pin långt mycket större marginaler vilket gör att den är mycket mer "tålig" sådan obalans.

8pin är specs för 288W per kabel inte 150W... Så det är där gränsen blir vid?

Sen vet jag inte hur transienter blir på en bred krets. Varje krets måste ju klara högsta möjliga transient som kan uppstå....

1000W transienter är mycket möjliga när 5090 kommer med extrem OC bios

Visa signatur

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>
Sen vet jag inte hur transienter blir på en bred krets. Varje krets måste ju klara högsta möjliga transient som kan uppstå....

Jag tror att du tolkar en sak i den bilden fel, speciellt när det är du som pratat om ATX-standarder innan, att en bild som troligen kommer från en PSU säger att "detta är vad våra kablar är testade att klara" är inte samma som att 8-pin PCIe är specad till 288W, det är den inte.
150W är vad den får dra enligt spec, allt annat är out of spec (enligt ATX/PCIe/molex).
däremot menar de flesta att 288W är 100% safe att dra genom en ensam 8-pin, men det är inte in spec för kontakten.

Angående transienterna så är de för korta för att göra den skada som vi nu ser (är min försåelse) och för korta för att värma upp över tid. Är ganska säker på att 150W/600W siffrorna vi ser är för kontinuerlig last, och inte momentan max-last

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag tror att du tolkar en sak i den bilden fel, speciellt när det är du som pratat om ATX-standarder innan, att en bild som troligen kommer från en PSU säger att "detta är vad våra kablar är testade att klara" är inte samma som att 8-pin PCIe är specad till 288W, det är den inte.
150W är vad den får dra enligt spec, allt annat är out of spec (enligt ATX/PCIe/molex).
däremot menar de flesta att 288W är 100% safe att dra genom en ensam 8-pin, men det är inte in spec för kontakten.

Angående transienterna så är de för korta för att göra den skada som vi nu ser (är min försåelse) och för korta för att värma upp över tid. Är ganska säker på att 150W/600W siffrorna vi ser är för kontinuerlig last, och inte momentan max-last

Pcie kontakten är väl inte en del av atx? Eller kommer jag ihåg fel?
Atx är väl Molex/24pin moderkort och eps?

Edit
eller går Molex som. Pcie 🤔

Visa signatur

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Det här diagrammet är felaktigt. En snabb bildsökning visar att den kommer från en Superuser-tråd där användaren som skapade den själv erkänner att denne inte var säker om siffrorna stämmer (https://superuser.com/questions/1577923/how-much-power-output...).

Den faktiska ATX-standarden specificerar tydligt 13.5 A / 150 W max per kabel och 7 A per enstaka pin, allt annat är utanför spec. Du kan läsa den här: https://www.cybenetics.com/attachs/52.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Det här diagrammet är felaktigt. En snabb bildsökning visar att den kommer från en Superuser-tråd där användaren som skapade den själv erkänner att denne inte var säker om siffrorna stämmer (https://superuser.com/questions/1577923/how-much-power-output...).

Den faktiska ATX-standarden specificerar tydligt 13.5 A / 150 W max per kabel och 7 A per enstaka pin, allt annat är utanför spec. Du kan läsa den här: https://www.cybenetics.com/attachs/52.pdf

Tack hittade inte standarden!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pcie kontakten är väl inte en del av atx? Eller kommer jag ihåg fel?
Atx är väl Molex/24pin moderkort och eps?

Edit
eller går Molex som. Pcie 🤔

Hade för mig att kontakterna även hade ett molex-nummer, men verkar inte så eftersom de inte benämns så i det tidigare länkade dokumentet (notera att 24-pin har ett molex-namn)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hade för mig att kontakterna även hade ett molex-nummer, men verkar inte så eftersom de inte benämns så i det tidigare länkade dokumentet (notera att 24-pin har ett molex-namn)

Om jag inte missminner mig så är Molex-numret ett artikelnummer för den specifika delen och gäller såklart specifikt endast delar som tillverkas av Molex i deras egna fabriker. Om en liknande kontakt tillverkas av ett annat företag som konkurrerar med Molex så har den såklart ett annat nummer.

Sedan brukar det enbart gälla specifikt t.ex. huseringen (plastbiten) och inte den kompletta kontaktlösningen. Det finns sedan flera olika kontakter som passar in i kontakthuset met olika specifikation för strömkapacitet och sladdtjocklek. Många faktorer här som påverkar, inte bara själva kontaktens formfaktor.

Permalänk
Medlem

Ja eller något åt det hållet. Något som styr strömmen åt nästa kabel vid uppnåd max strömgräns.

Misstänker att du egentligen är ute efter något som på elkraftsidan betecknas differnetialfördelare (om jag nu minns rätt? Ni som bättre kan elkraft, rätta eller dementera).
Dess funktion är att ha kontroll på effekt in och effekt ut på var enskild överföringsledning där flera överföringsledningar arbetar parallellt. Skiljer det för mycket mellan inmatad och levererad effekt så bryts överföringen på ledningen.

Den effekt som åtgår till att ge skada som en bränd kabel och/eller kontakt bör ju vara möjlig att detektera.
Har man då även en effektbegränsning som sätter max tillåten effekt per ledare så bör det ge ett fullgott skydd.

Ändå så är grundproblemet (enligt mig) kvar, men är antagligen ändå en nåbar lösning.

Vad det uppnår är att utrustningen inte "brinner upp" till en aning högre kostnad, som i sig borde vara en petitess i förhållande till att man förlorar +20000 kr i utrustning.

Sidoeffekten blir att det tvingar tillverkare att lägga mer energi på effektbudget för produkterna i fråga, inte som nu "Vi kan nog pressa det en aning till, ingen kommer antagligen att märka tt vi går +225 Watt över i korta stunder".

• Ingen vill höra användare klaga över "Nu bröt det mitt i spelandet igen, kan dom inte göra något rätt?"

• Tappad prestanda då det inte blir full effekt till kortet, varvid kortet får gå ner i frekvens.

Vi får helt nya scenario i frågan om resultat och även felsökning, främst då alla vill få ut max prestanda och kanske inte riktigt vill skylta med att vi ligger lte närma gränsen.

Det i närtid mest påtagliga är att inga PSU'er idag eller GPU'er har support för skyddet, varvid en ny GPU även betyder ny PSU.

Sen är allt som vi avhandlar här ändå teori, som kanske aldrig kommer att ske.
Branschen är som den är.
Slänger ut produkter som egentligen redan testar gränsen som dom själva har satt, använder slutanvändare som beta-testare.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Misstänker att du egentligen är ute efter något som på elkraftsidan betecknas differnetialfördelare (om jag nu minns rätt? Ni som bättre kan elkraft, rätta eller dementera).
Dess funktion är att ha kontroll på effekt in och effekt ut på var enskild överföringsledning där flera överföringsledningar arbetar parallellt. Skiljer det för mycket mellan inmatad och levererad effekt så bryts överföringen på ledningen.

Den effekt som åtgår till att ge skada som en bränd kabel och/eller kontakt bör ju vara möjlig att detektera.
Har man då även en effektbegränsning som sätter max tillåten effekt per ledare så bör det ge ett fullgott skydd.

Ändå så är grundproblemet (enligt mig) kvar, men är antagligen ändå en nåbar lösning.

Vad det uppnår är att utrustningen inte "brinner upp" till en aning högre kostnad, som i sig borde vara en petitess i förhållande till att man förlorar +20000 kr i utrustning.

Sidoeffekten blir att det tvingar tillverkare att lägga mer energi på effektbudget för produkterna i fråga, inte som nu "Vi kan nog pressa det en aning till, ingen kommer antagligen att märka tt vi går +225 Watt över i korta stunder".

• Ingen vill höra användare klaga över "Nu bröt det mitt i spelandet igen, kan dom inte göra något rätt?"

• Tappad prestanda då det inte blir full effekt till kortet, varvid kortet får gå ner i frekvens.

Vi får helt nya scenario i frågan om resultat och även felsökning, främst då alla vill få ut max prestanda och kanske inte riktigt vill skylta med att vi ligger lte närma gränsen.

Det i närtid mest påtagliga är att inga PSU'er idag eller GPU'er har support för skyddet, varvid en ny GPU även betyder ny PSU.

Sen är allt som vi avhandlar här ändå teori, som kanske aldrig kommer att ske.
Branschen är som den är.
Slänger ut produkter som egentligen redan testar gränsen som dom själva har satt, använder slutanvändare som beta-testare.

Att bra stänga av en ledning, kommer leta till annan ledning drar för mycket ström. Så lösningen med lastbalanseringen verkar ju varit ganska bra kompromiss, frågan är om det går bygga in på nätaggregat på varje tråd?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Viking
Skrivet av Broken-arrow:

Att bra stänga av en ledning, kommer leta till annan ledning drar för mycket ström. Så lösningen med lastbalanseringen verkar ju varit ganska bra kompromiss, frågan är om det går bygga in på nätaggregat på varje tråd?

Förmodligen inte eftersom det är grafikkortet som bestämmer hur mycket ström som dras, inte PSUn.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Förmodligen inte eftersom det är grafikkortet som bestämmer hur mycket ström som dras, inte PSUn.

Så klart det går.... Hur tror du annars spänningen tar sig runt i Sverige? Kräver någon form av kommunikation, som inte finns än dock

Visa signatur

Permalänk
Viking

Så klart det går.... Hur tror du annars spänningen tar sig runt i Sverige? Kräver någon form av kommunikation, som inte finns än dock

Den styrs också av lasten som finns i elnätet.

En ström beror alltid av en last.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz