Jag tycker att liknelsen haltar.
Det är varken så att förare och team är "anställda" av FIA eller Liberty Media. Förare är anställda av team, och deltar i ett mästerskap som överses av FIA, vars rättigheter ägs av Liberty. Det är alltså inte FIA eller Liberty som avgör vilka förare som ska köra och för vilka team (annat än att FIA sätter grundkrav i form av super-licens). Så att liknande detta vid att man som anställd snackar skit om ledningen till företagets kunder är ju inte helt representativ.
Jag tänker att om man nu då väljer att mic:a upp förare när de utöver denna "extremsport", där adrenalinet flödar och det uppstår situationer på banan där ett litet misstag (eller exempelvis annan förares bedömning), kan leda till krasch och i värsta fall död, ja då får man nog ta att det kommer visas känslor. Man kan ju som sagt helt själv välja att sluta sända ut radiokommunikationen i sändningarna, om man nu inte accepterar det som sägs där. Men det vill man ju inte, för man vet att åskådarna vill ju båda komma så nära utövarna som möjligt, och gärna se "råa" känslor, det är en extremt viktig del av sport. Så istället försöker man detaljstyra vad som får sägas och inte sägas.
Jag menar, det är klart att man inte kan säga vad som helst över radion. Man kan inte uttala rena dödshot eller göra andra extrema eller vulgära uttalanden. Men att börja säga att man överhuvudtaget inte får svära eller ens kritisera FIA är ju bara löjligt och censur. Framförallt när man som organisation har en tveksam moralisk kompass och åker och race:ar där pengarna finns, utan att ta hänsyn till eventuell politik (mänskliga rättigheter, demokrati, etc.). Så att tukta förare med hot om viten och avstängningar om de exempelvis kritiserar faktumet att man kör race i Saudi är för mig helt bisarrt.
Om du intervjuar en hockey-spelare i periodpaus kan du också få höra såväl svordomar som kritik mot arrangör, domare, etc. Det är en naturlig del av sport och inget som i normalfallet ska censureras.
Ytterligare en aspekt är att skarp kritik kan driva sporten framåt. Ta bara alla förare som genom historien kritiserat säkerheten. Nikki Lauda gick exempelvis så långt som att organisera en strejk, och många andra förare har varit öppet kritiska. Det har bidragit till att F1 slutade vara en dödscirkus.
Sen är det fan inte kul med förare som bara är reklampelare utan personlighet, där allt de säger är tillrättalagt.