Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag tycker att liknelsen haltar.
Det är varken så att förare och team är "anställda" av FIA eller Liberty Media. Förare är anställda av team, och deltar i ett mästerskap som överses av FIA, vars rättigheter ägs av Liberty. Det är alltså inte FIA eller Liberty som avgör vilka förare som ska köra och för vilka team (annat än att FIA sätter grundkrav i form av super-licens). Så att liknande detta vid att man som anställd snackar skit om ledningen till företagets kunder är ju inte helt representativ.

Jag tänker att om man nu då väljer att mic:a upp förare när de utöver denna "extremsport", där adrenalinet flödar och det uppstår situationer på banan där ett litet misstag (eller exempelvis annan förares bedömning), kan leda till krasch och i värsta fall död, ja då får man nog ta att det kommer visas känslor. Man kan ju som sagt helt själv välja att sluta sända ut radiokommunikationen i sändningarna, om man nu inte accepterar det som sägs där. Men det vill man ju inte, för man vet att åskådarna vill ju båda komma så nära utövarna som möjligt, och gärna se "råa" känslor, det är en extremt viktig del av sport. Så istället försöker man detaljstyra vad som får sägas och inte sägas.

Jag menar, det är klart att man inte kan säga vad som helst över radion. Man kan inte uttala rena dödshot eller göra andra extrema eller vulgära uttalanden. Men att börja säga att man överhuvudtaget inte får svära eller ens kritisera FIA är ju bara löjligt och censur. Framförallt när man som organisation har en tveksam moralisk kompass och åker och race:ar där pengarna finns, utan att ta hänsyn till eventuell politik (mänskliga rättigheter, demokrati, etc.). Så att tukta förare med hot om viten och avstängningar om de exempelvis kritiserar faktumet att man kör race i Saudi är för mig helt bisarrt.

Om du intervjuar en hockey-spelare i periodpaus kan du också få höra såväl svordomar som kritik mot arrangör, domare, etc. Det är en naturlig del av sport och inget som i normalfallet ska censureras.

Ytterligare en aspekt är att skarp kritik kan driva sporten framåt. Ta bara alla förare som genom historien kritiserat säkerheten. Nikki Lauda gick exempelvis så långt som att organisera en strejk, och många andra förare har varit öppet kritiska. Det har bidragit till att F1 slutade vara en dödscirkus.

Sen är det fan inte kul med förare som bara är reklampelare utan personlighet, där allt de säger är tillrättalagt.

Permalänk
Medlem

Dino kommer göra sin F1 test debut nu på torsdag för Ferrari blir mer och mer sannolikt att han kommer bli reserve förare och troligtvis få köra FP1 i år.

Källa:
https://autoracer.it/it/ferrari-leclerc-ed-hamilton-in-pista-...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är den här inkompetenta idioten som är i farten:
<Uppladdad bildlänk>

Oljepengar kommer att förstöra passionen i F1

"Kommer"

Vi är redan där sedan länge, vilket inte minst märks på att både officiella och tredjeparts källor eldar på polarisering och kontroverser för att det skapar bra "engagement". Det skapar många annonsvisningar men leder till otroligt tråkig ton mellan fans, något som man inte minst ser spilla över till den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Dino kommer göra sin F1 test debut nu på torsdag för Ferrari blir mer och mer sannolikt att han kommer bli reserve förare och troligtvis få köra FP1 i år.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Källa:
https://autoracer.it/it/ferrari-leclerc-ed-hamilton-in-pista-...

https://www.the-race.com/formula-1/the-other-ferrari-f1-test-...https://www.the-race.com/formula-1/the-other-ferrari-f1-test-debut-being-kept-hidden-for-now/

Ferrari vill hålla Dino F1 test hemligt tror ni att det är så dom väntar med släppa bilder tills han har blivit bekräftad som reserv förare om det nu blir så?

Ferrari har ju ingen rookie som reserv vilket kommer behövas eftersom att dom måste ge ut minst 4 FP1 rookies i år.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk

Nyheter nu om att Viaplay lägger ner svenska F1-studion. RIP Janne. Jäkla skitföretag.

Verkar som att svenska kommenteringen ska vara kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagittarius A:

Nyheter nu om att Viaplay lägger ner svenska F1-studion. RIP Janne. Jäkla skitföretag.

Har du någon källa? Hittar inget om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Har du någon källa? Hittar inget om det.

Nytt sparpaket från Viaplay...

"Viaplay ska spara upp till 30 miljoner kronor på produktionen i år. Nu planerar man att skrota studion under vissa Champions League- och Formel 1-sändningar"

Så vitt jag vet är inget klart utan de kikar väl på vad som kostar dem mest och hur mycket av "Studion" de kommer plocka bort för diverse olika sporter. Hört allt från att skippa dem helt till att ha en studio efter vissa matcher i CL en kortare stund... och helt plocka bort studion för F1. Vad som verkligen händer återstår att se.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Steamroad:

Har du någon källa? Hittar inget om det.

Sorry, övertolkade vad studio-nedläggnigen skulle innebära. Efter att ha läst lite verkar Janne vara kvar.

Länk till artikel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Har du någon källa? Hittar inget om det.

Nedanför en från Expressen. Längst ner i artikeln också en länk från december där det sägs att de jobbar på att sälja flera rättigheter. Med andra ord mindre och mindre innehåll i 700kr-paketet. Det är lite som livsmedel där paketen blir mindre, men priset behålls.
https://www.expressen.se/sport/viaplays-krisdrag-slopar-studi...

Permalänk
Medlem

F1tv borde väl kunna anställa honom för att få kommentator på svenska i f1tv. Finns ju flera andra språk redan. Själv tycker jag att viaplays kommentatorer är väldig oengagerade men alla tycker ju olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

F1tv borde väl kunna anställa honom för att få kommentator på svenska i f1tv. Finns ju flera andra språk redan. Själv tycker jag att viaplays kommentatorer är väldig oengagerade men alla tycker ju olika.

Nej tack, inget red bull runkande i f1tv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Nej tack, inget red bull runkande i f1tv!

Janne är ju oerhört mycket mindre partisk än britterna i TV-rutan iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Janne är ju oerhört mycket mindre partisk än britterna i TV-rutan iaf

Det beror på om man lyssnar på sky eller den andra sändningen. Finns ju två. sky är rätt störiga i sitt britt älskande. Jag tittar på palmer och gänget, hinchcliff är trevligt när de är i amerika regionen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det beror på om man lyssnar på sky eller den andra sändningen. Finns ju två. sky är rätt störiga i sitt britt älskande. Jag tittar på palmer och gänget, hinchcliff är trevligt när de är i amerika regionen

Helt klart är det skillnad mellan de två. Hinchcliff som kanadensare är ju rätt neutral också. Tycker även Palmer varit det till och från. Men det är lite upp och ner. Men inte öht så neutralt som Janne B kör imo.

Britter är tyvärr alltid britter, speciellt när det kommer till banor. Silverstone är alltid deras favorit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Helt klart är det skillnad mellan de två. Hinchcliff som kanadensare är ju rätt neutral också. Tycker även Palmer varit det till och från. Men det är lite upp och ner. Men inte öht så neutralt som Janne B kör imo.

Britter är tyvärr alltid britter, speciellt när det kommer till banor. Silverstone är alltid deras favorit.

Givetvis. Silverstone är förvisso utmärkt en av få banor som ger omkörningar typ exakt överallt minus esses

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Det ryktas om att F1TV kan få 4K, möjligen HDR och multiviewer under året Källa

Givetvis till ett högre pris🙄 Om det blir verklighet får man hoppas att det blir 4K60 med en vettig bitrate, annars kan det kvitta känns det som.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att planerna på V10 motorer går igenom.
Redigt trött på dagens bilar som låter lika som bilarna utanför korvmojjen en lördagskväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hoppas verkligen att planerna på V10 motorer går igenom.
Redigt trött på dagens bilar som låter lika som bilarna utanför korvmojjen en lördagskväll.

Kommer aldrig hända dom vill ju få in fler biltillverkare i sporten och hybrid Teknik är betydligt mer intressant för dom en ijudet från en V10a.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kommer aldrig hända dom vill ju få in fler biltillverkare i sporten och hybrid Teknik är betydligt mer intressant för dom en ijudet från en V10a.

Det går ju utmärkt att kombinera en V10'a med hybridteknik precis som nu.
Eller som planerna ser ut, köra på koldioxidneutralt bränsle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det går ju utmärkt att kombinera en V10'a med hybridteknik precis som nu.
Eller som planerna ser ut, köra på koldioxidneutralt bränsle.

Går väl men du skulle väl bilarna blir betydligt tyngre sen så är inte billtilverkna är så intresserade v10or generellt längre.

Ser hellre bättre racing än at bilarna låter bättre.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Går väl men du skulle väl bilarna blir betydligt tyngre sen så är inte billtilverkna är så intresserade v10or generellt längre.

Ser hellre bättre racing än at bilarna låter bättre.

Är du på plats vill du dock det ska låta och kännas

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Är du på plats vill du dock det ska låta och kännas

Så du ser hellre sämre racing för att få bättre ijud från motorerna de få gångerna man är på plats?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så du ser hellre sämre racing för att få bättre ijud från motorerna de få gångerna man är på plats?

Vad får du sämre racing från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad får du sämre racing från?

Tyngre större och större bilar det lär ju bli svårt att få en V10a plus hybrid drivlina allt bli mer compact en V6a hybrid.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tyngre större och större bilar det lär ju bli svårt att få en V10a plus hybrid drivlina allt bli mer compact en V6a hybrid.

Vikt är ett taskigt argument då bilarna väger 200 kilo mer nu än under V10 eran.
Visserligen är en del av det p.g.a. starkare konstruktion för ökad säkerhet.
Men dagens drivlina måste väga 150kg eller mer, medans V10'orna kröp ner mot 70-80 kilo mot slutet.
Även om man lägger till dagens tillförlitlighets krav så är jag helt övertygad om att genierna bakom teamen lätt skulle kunna göra en motor som väger under 100kg.

Och varför skulle motortillverkarna inte gilla V10'or?
Ser du många bilar på gatan med pyttesmå V6'or med eldriven turbo och KERS teknik?
Det enda dagens F1 motorer egentligen har gemensamt med vad du kan köpa är förkammartekniken som Mercedes utvecklade som finns i vissa av deras motorer från 2012 (?).

Nej F1's styrka har aldrig varit som en utvecklingsplatform för vanliga bilar.
Den har alltid varit att bilarna var galet snabba ylande monster.
I kombination med all drama på och bredvid banan såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vikt är ett taskigt argument då bilarna väger 200 kilo mer nu än under V10 eran.
Visserligen är en del av det p.g.a. starkare konstruktion för ökad säkerhet.
Men dagens drivlina måste väga 150kg eller mer, medans V10'orna kröp ner mot 70-80 kilo mot slutet.
Även om man lägger till dagens tillförlitlighets krav så är jag helt övertygad om att genierna bakom teamen lätt skulle kunna göra en motor som väger under 100kg.

Och varför skulle motortillverkarna inte gilla V10'or?
Ser du många bilar på gatan med pyttesmå V6'or med eldriven turbo och KERS teknik?
Det enda dagens F1 motorer egentligen har gemensamt med vad du kan köpa är förkammartekniken som Mercedes utvecklade som finns i vissa av deras motorer från 2012 (?).

Nej F1's styrka har aldrig varit som en utvecklingsplatform för vanliga bilar.
Den har alltid varit att bilarna var galet snabba ylande monster.
I kombination med all drama på och bredvid banan såklart.

Poängen är att dom mer nytta av V6 och hybrid teknik en V10or som vi knappt ser i några bilar nu förtiden. Nya porsche 911 hybrid har elektriskt turbo finns säkert fler prestanda bilar en det som har det. Det allra flesta laddhybrider har E-boost funktion som är lite som kers/ers fast nerskalat såklart.

Förutom ijudet så kan ser jag inte hur V10a eran var bättre en av F1 är idag när det väldigt jämnt mellan teamen generellt sätt jämfört med V10a eran. Desto jämnare teamen är desto bättre racing blir det.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hoppas verkligen att planerna på V10 motorer går igenom.
Redigt trött på dagens bilar som låter lika som bilarna utanför korvmojjen en lördagskväll.

Vad är det för planer? Har inte hört något om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så du ser hellre sämre racing för att få bättre ijud från motorerna de få gångerna man är på plats?

Ja absolut. Man ser ju mycket sämre på plats ska man se bra racing så ser jag hellre folkrace än f1. F1 motorerna ska ha samma tryck som top fuel i drag racing det vore idealet. Grym känsla när de drar på. Nu ser jag sällan på plats men känns inte rätt att vi ska sabotera den fysiska upplevelsen. Jag sitter med hörlurar så jag får ju inte dynamiken hemma oavsett men ändå nog var det trevligt när F1 bilarna röt ifrån lite förr om åren även hemmavid.

Det är mer aerodynamiken som ställer till det där det blir mer handikapp än fördel att ligga bakom i suget. Det är ju bättre i serier med enklare aerodynamik där det är den som klyver luften som har den största nackdelen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Att tro at v10 + hybrid skulle komma till F1 är lika sannolikt som enhörningar finns. Största orsaken varför bilarna är säkerheten har ändrats jättemycket sen V10 tiden

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja absolut. Man ser ju mycket sämre på plats ska man se bra racing så ser jag hellre folkrace än f1. F1 motorerna ska ha samma tryck som top fuel i drag racing det vore idealet. Grym känsla när de drar på. Nu ser jag sällan på plats men känns inte rätt att vi ska sabotera den fysiska upplevelsen. Jag sitter med hörlurar så jag får ju inte dynamiken hemma oavsett men ändå nog var det trevligt när F1 bilarna röt ifrån lite förr om åren även hemmavid.

Det är mer aerodynamiken som ställer till det där det blir mer handikapp än fördel att ligga bakom i suget. Det är ju bättre i serier med enklare aerodynamik där det är den som klyver luften som har den största nackdelen

Reglementet som F1 kör med just sedan 2022 kom ju till för att det ska vara lättare för bilar att kunna lika bakom en annan kollar du ens på F1 är frågan? Det verkar som du är mer intresserade av bilarna låter högt en bra racing. Tvekar starkt på en V10a hybrid skulle vara bättre en V6a med dagens F1 bilar eftersom hybriderna kommer aldrig försvinna kommer bara bli mer eldrift för öka intresset för bil industrin.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO