Nya detaljer läcker om RX 9070 XT

Permalänk
Medlem

Finns ett google docs länkat i den här reddit tråden om man vill jämföra lite resultat i monster hunter wilds:
https://www.reddit.com/r/MonsterHunter/comments/1iior3r/monst...

Körde skärmdumpen igenom google translate, och det ser ut som ultra med framegen igång.
Värt att tänka på

FPS verkar lite all over the place, men tittar man på score istället ligger de ungefär på samma nivå som ett 7900 XT.
Med det sagt är nog inte 1080p siffror att lita på, kan uppstå alla möjliga konstiga flaskhalsar.

Värt att tänka på är att alla siffror i spreadsheeten kommer från användare, så ta det inte alltför seriöst.

Blir det här kortet bra prissatt kan det bli en hit.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Många som verkar missat att AMD inte vill tävla i toppsegmentet utan vill få mer kunder överlag och dessa kunder finns inte i toppsegmentet.
AMD har bytt focus och är inte hopplöst efter. Det är medvetet att satsa där kunderna finns.
De lär komma tillbaka till toppsegmentet men det lär dröja minst ett flertal år om deras taktik att jaga kunder fungerar. Annars blir det nog värre.

Känner många "vanliga" gamers och de sitter ofta med kort i 4050 klassen och startar spelet och spelar. De bryr sig inte om RT eller de flesta grafiska inställningarna eller om de har 40 eller 90 fps.

Vi gör det men vi är en förvinnande liten minoritet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tippar på att den nätaggsrekommendationen är tramsigt överdrivet extrem, precis som det alltid brukar vara, så det säger egentligen ingenting.

Hoppas på vettig strömförbrukning och vettigt pris. Och att det kommer en 32GB-modell trots allt.

De måste utgå från skräp PSU där utgivna W är korta toppar medans kvalitet PSU visar kontinuerlig drift iirc

Permalänk
Medlem
Skrivet av janko96:

Såg några screenshots där 9070 XT låg för $750 och 9070 för $650. Vi får väl se den 28e om detta verkligen stämmer

<Uppladdad bildlänk>

Video:
https://youtu.be/owGcUlKr244?si=ilhtakPlEE8QrlKI

Jag har svårt att tänka mig att AMD sätter samma pris på 9070 XT som 5070 Ti, vi får väl först se hur snabbt 5070Ti korten försvinner, är dom helt slutsålda den 28:e så kanske det är ett smart drag att sätta samma pris.

Är AMD säkra på att 9070 XT kommer slå 5070 Ti, så kommer ju folk som får vänta på sitt 5070 Ti och köper ett 9070XT "så länge" kunna prova bägge korten, så kan det bli väldigt intressant vilka som kommer avyttras på begagnatmarknaden.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Är 211 fps bra i 1080p?

Skrivet av Megacrash:

Ptja, fick 29-44fps i 1440p med allt på lägsta, intel 7700k/gtx 1080

Skrivet av janko96:

Daniel owen i videon här nedan fick 209 fps med 7900 xtx + 9800x3d
https://youtu.be/CZDlM4eSpFY?si=0FTk0ht6jsezqMcY

Resultaten är med frame generation och nej inte bra. Spelet ser som skit och presterar som om det kom ut 2045.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Många som verkar missat att AMD inte vill tävla i toppsegmentet utan vill få mer kunder överlag och dessa kunder finns inte i toppsegmentet.
AMD har bytt focus och är inte hopplöst efter. Det är medvetet att satsa där kunderna finns.
De lär komma tillbaka till toppsegmentet men det lär dröja minst ett flertal år om deras taktik att jaga kunder fungerar. Annars blir det nog värre.

Känner många "vanliga" gamers och de sitter ofta med kort i 4050 klassen och startar spelet och spelar. De bryr sig inte om RT eller de flesta grafiska inställningarna eller om de har 40 eller 90 fps.

En annan viktigt aspekt är att folk på Sweclockers är en minoritet de flesta på forumet rekommenderar AMD GPU problemet är att de flesta köpare köper en OEM dator där är Nvidia dominerande.

Ett annat problem är att AMD enda riktiga bra egenskap är prisvärdhet allt annat är Nvidia bättre på. AMD bör kosta runt 20% mindre vid samma prestanda för att på allvar öka sina marknadsandelar när AMD har nått funktionsparitet med Nvidia bör de fortfarande vara lite billigare 5-10% då Nvidia har större mind share.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

En annan viktigt aspekt är att folk på Sweclockers är en minoritet de flesta på forumet rekommenderar AMD GPU problemet är att de flesta köpare köper en OEM dator där är Nvidia dominerande.

Ett annat problem är att AMD enda riktiga bra egenskap är prisvärdhet allt annat är Nvidia bättre på. AMD bör kosta runt 20% mindre vid samma prestanda för att på allvar öka sina marknadsandelar när AMD har nått funktionsparitet med Nvidia bör de fortfarande vara lite billigare 5-10% då Nvidia har större mind share.

Priset och ren raster prestanda är bevisligen inte en faktor när folk väljer mellan AMD och Nvidia. Arkitekturen är faktiskt riktigt bra och robust nu när all skada som Raja orsakade har arbetats bort! AMD är fortfarande väldigt underväldiga och svaga på mjukvaru/drivrutins-sidan. Det är där all fokus behöver läggas för att ta igen marknadsandelar.

Folk snackar om Cuda men realistiskt nu, hur liten andel använder faktiskt Cuda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Priset och ren raster prestanda är bevisligen inte en faktor när folk väljer mellan AMD och Nvidia. Arkitekturen är faktiskt riktigt bra och robust nu när all skada som Raja orsakade har arbetats bort! AMD är fortfarande väldigt underväldiga och svaga på mjukvaru/drivrutins-sidan. Det är där all fokus behöver läggas för att ta igen marknadsandelar.

Folk snackar om Cuda men realistiskt nu, hur liten andel använder faktiskt Cuda?

Alla som kör beräkningar eller AI skulle gissa 5-10%.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För $650/ 8700SEK så bör nog 9070XT 3x8-pin varianten prestera som ett 7900 XTX.
Personligen är jag dock mer intresserad av 9070 som då kanske ramlar in på $450 / 6000SEK med 7800XT prestanda, men det kanske behöver komma ner till $400/5350SEK om det ska kunna vara ett bättre val än 7800XT.

Skrivet av anon342085:

$750 kr, eller ~10,000 kr ligger det billigaste 9070 XT-kortet på som Amazon listade en kort stund innan det plockades bort. Så referensmodellen kommer kanske ligga på $700 eller ~9,350 kr. Men oavsett är ~10,000 kr alldeles för dyrt för detta kortet.

Kollar man på vad RTX 5070Ti kostar så blir det dyrare än vad ni tror. Det är dollarpriset gånger 14,1 som gäller om man kollar på Inets uppskattade prissättning.

$650=9165Kr
$700=9870Kr
$750=10575Kr

Permalänk
Medlem

Tror de kommer lansera dem för $599 resp $699 och sen precis som för Nvidia så kommer riktpriset inte existera i verkligheten.

Och precis som tidigare så kommer AMD ligga för högt i pris för att kunna röra om i grytan på allvar. $499 resp $599 och faktiskt tillgängligt för dessa priser hade nog rört om en del men det mäktar nog inte AMD med, tyvärr.

Det som förvånar är att Navi 48 verar vara så stort (och därmed att det "måste" kosta en del - tror annars AMD har störst chans vid <$500). Om nu ryktena/bilderna/mätningarna stämmer.

PS5 Pro APUn är förhållandevis liten (som dessutom har CPU, med det döutrymme en sådan brukar dra med sig) och även om den bara har "RDNA2+" kärnor så har jag svårt att tro att RDNA4-kärnorna är så mkt större. Båda ska ha liknande lösning för RT och både har separata kärnor för ML-jobb.

Så enda förklaringen är att det sitter en jäkla massa cache-minne i Navi48 som tar en massa plats (SRAM sägs ju dessutom skala dåligt mot lägre noder).

Men iaf lite mer spännande än Nvidia-lanseringen där man visste allt innan.

Sen återstår Navi44. Tror de hade haft bra läge om det hade haft 192 bit buss (och 40 CUs) och de hade kunnat lansera ett 12GB alternativ till bra pris. Men det lutar ju åt 128 bit (och 32 CUs), halv Navi48 helt enkelt, så det lär väl bli halvmesyr där med. Med tanke på GDDR6 så borde de iaf kunna erbjuda en 16GB-variant till vettigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Ja, jag kommer då inte köpa ngt nytt. Klarar mig galant med mitt XFX RX 6900 XT ännu och kommer göra det länge till 🙏

Jo, jag har ett 3080. Ungefär samma. Ändå tänker jag på ett 7900 XTX hela tiden

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kollar man på vad RTX 5070Ti kostar så blir det dyrare än vad ni tror. Det är dollarpriset gånger 14,1 som gäller om man kollar på Inets uppskattade prissättning.

$650=9165Kr
$700=9870Kr
$750=10575Kr

Jepp. Suger att vara svensk just nu. 13.36 fick jag det till nu på morgonen.

Är det för att vi är ett tjänsteland som kronan tappat så mycket? Och 1%:arna har aldrig tjänat så mycket pengar. Jag är väl kapitalist, men detta är inte okej.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riderx:

Det där är dock en nerbantad kylare. Fungerar säkert men verkar gå varmare än andra kort. Har man trångt chassi är den nog utmärkt dock.

Jag tror tyvärr att Inets pris är fel, 10579 är mindre än det billigaste 4070ti på prisjakt. Jag befarar Nvidia 5070ti kommer ligga mkt högre i pris än så.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20770781" userid="88678" name="ipac"]
Tror de kommer lansera dem för $599 resp $699 och sen precis som för Nvidia så kommer riktpriset inte existera i verkligheten.

Nu ryktas det ju hej vilt på Twitter att Nvidia kommer vara tvungen att ösa ut 5000 serien då AI chippen inte säljer bra alls . Det är lite för tidigt och veta om rykten stämmer men i så fall kommer man vara piskade att sälja kort för deras mrsp . Det skulle inte förvåna mig om AMD har räknat med fulpris på 5000 serien och snart fastnar med skägget i brevlådan . Vi får se helt enkelt om 2 månader kanske priserna faller under mrsp.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Man ska aldrig säga aldrig
Så länge man kan spela dagens spel med 60fps+ utan fake frames är jag glad för AMD.

Tänk att folk 2025 är nöjda med 60 FPS. Jisses.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

minimum fps över 60 räcker gott och väl för mig också. Men jag hålller inte på med några multiplayer spel där låg latens är avgörande utan single player äventyr och RPG spel.
Det visuella blir inte bättre över 60fps för mig (nu pratar jag om stabila 60fps utan större frame drops).

Permalänk
Medlem

Det enda intressanta just nu är pris och om man kommer kunna få tag i ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

De flesta bryr sig inte om vad nvidia gör bättre. De flesta har ingen aning om vad dlss vsr och allt vad det heter är eller vad det gör.
Funkar datorn är de flesta nöjda.

AMD måste slå sig in på oem marknaden också vilket jag inte tänkt på. Vilket gör det ännu viktigare att få upp avtal där.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Finns ett google docs länkat i den här reddit tråden om man vill jämföra lite resultat i monster hunter wilds:
https://www.reddit.com/r/MonsterHunter/comments/1iior3r/monst...

Körde skärmdumpen igenom google translate, och det ser ut som ultra med framegen igång.
Värt att tänka på <Uppladdad bildlänk>

FPS verkar lite all over the place, men tittar man på score istället ligger de ungefär på samma nivå som ett 7900 XT.
Med det sagt är nog inte 1080p siffror att lita på, kan uppstå alla möjliga konstiga flaskhalsar.

Värt att tänka på är att alla siffror i spreadsheeten kommer från användare, så ta det inte alltför seriöst.

Blir det här kortet bra prissatt kan det bli en hit.

Du menar väl på nivå med 7900XTX tror det fick 209 fps i snitt i detta tested med 7900X3D?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag tror tyvärr att Inets pris är fel, 10579 är mindre än det billigaste 4070ti på prisjakt. Jag befarar Nvidia 5070ti kommer ligga mkt högre i pris än så.

Det stämde ganska bra överens med vad 5080 och 5090 kostade, så de har nog inte fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Rykterna säger att dom kommer tillbaka till top segmentet redan i slutet av nästa år med deras nya UDNA kort så antagligen tog dessa kort längre tid att utveckla en vad det hade tänkt och därmed valde att satsa på mellansegmentet denna generation.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

$650=9165Kr
$700=9870Kr
$750=10575Kr

5070TI verkar ligga på runt 900$+ i USA så räkna med betydligt högre pris en detta.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

5070TI verkar ligga på runt 900$+ i USA så räkna med betydligt högre pris en detta.

Den har msrp på 749:-...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den har msrp på 749:-...

Bryr mig inte om MSPR vad man faktiskt kan köpa korten för är betydligt mer intressant.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Bryr mig inte om MSPR vad man faktiskt kan köpa korten för är betydligt mer intressant.

Kortet har inte släppts ännu... Finns för 10 500kr här i Sverige på väldigt många Åfs, antal får vi se såklart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns väl inga färdiga drivers ännu för 9070-serien som jag förstått så alla prestandatester som cirkulerar runt nu är förmodligen med gamla drivrutiner som inte ger en rättvis bild av den riktiga prestandan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Det finns väl inga färdiga drivers ännu för 9070-serien som jag förstått så alla prestandatester som cirkulerar runt nu är förmodligen med gamla drivrutiner som inte ger en rättvis bild av den riktiga prestandan.

Om du har 9070 så har du beta drivers....

Visa signatur

Permalänk
Kontot avslutas

En fråga till alla er som äger en 7800 XT, duger/räcker en sådan för 4K med 60 fps utan FSR/FG etc.?
De flesta videor på YT visar moderna spelen i ultra settings och får runt 35-60 fps, då är 60 fps lätt att uppnå vid näst högst settings.
Någon som spelar 4K med den ovannämnda GPU och hur upplever ni det?

Anledning till frågan är eftersom man är så pass trött på dagens pris, prestandan som knappt är märkbart vid varje ny generation och dels för att man inte heller vill punga ut +10 lökar för ett GPU.
Velat mellan 7900 XT och ny kommande 9070 XT, men har nu i dagarna fått upp tanken om en 7800 XT eftersom jag är nöjd med 60 fps liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja det är väl de minsta kraven man kan ha på¨ett mellansegmentkort som kör dagens dåligt optimerade spel. Helt okej imo.

Men däremot tänk att folk 2025 är nöjda med kort för 30lök som har så dålig kvalié och måste ha frame gen för att få bra fps. Jisses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jag hör ofta klagomål på AMDs drivrutiner här, men är de verkligen så dåliga? Känns mer som det är en slogan folk anammat.
Nvidia är inte fria från dåliga drivrutiner har man sett i en o annan nyhet, men då verkar det inte klagas så mycket, varför?