Bygge runt en GTX 3070 (som senare i livet kan kommas att uppgraderas)

Permalänk
Medlem

Bygge runt en GTX 3070 (som senare i livet kan kommas att uppgraderas)

Hej!

Har idag en dator som jag uppgraderade med en GTX 3070, denna:

Så jag har det gamla grafikkortet GTX 2070 fortfarande i mina ägor.

Då kommer vi till varför jag behöver ett nytt bygge: Äldste sonen ockuperar min dator 3 timmar på kvällarna och jag kan inte spela WoW. I-lands problem.

Så, jag kom på en plan.

1. Jag sätter tillbaka 2070an i den datorn ovan och han får ärva den.

2. Jag bygger en dator runt min 3070.

Jag hoppas att mina krav inte är motsägelsefulla:

1. Vill återgå till Intel CPU

2. 2TB SSD

3. Vattenkyld (ifall inte priset sticker iväg flera tusen pga detta)

4. Vet inte vad rekommendationen är för CPU och minnen för WoW, men jag har alltid hört att det är CPU- och minnes-tungt, så kan lägga lite extra på det.

5. Vill lägga runt 4-7000 SEK beroende lite på ifall det är en jätteskillnad mellan komponenter som gör att priset sticker lite.

Kringutrustning har jag redan eller kan fixa själv.

Tack på förhand!

PS. Säg till ifall något är oklart.

Permalänk
Medlem

Är det av en anledning du vill ha en Intel processor i nästa bygge? För det är nämligen så vill du lira WoW är starka rekommendationen just specifikt en X3D processor från AMD. Vi snackar stora skillnader.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk

just för wow så ja det är ganska cputungt och rätt dåligt optimerat så du vill sikta på så hög single core prestanda som möjligt då spelet generellt körs uppdelat på ganska få trådar.

och för det så presterar AMD generellt bättre med sina x3d cpuer .
intel är bättre på "multitrådade aktiviteter" men det är sällan spel går in i denna kategorin.

dock svårt att klämma in en x3d i budgeten då den tar i princip 75% budgeten bara på cpu.

16GB ram ska vara nog för wow men 32GB är framtidssäkrare om du skulle få för dig att köra något mer ramtungt spel.

men nått sånt här borde funka bra
https://komponentkoll.se/bygg/qEiUP

finns ett par hundralappar för att välja ett annat moderkort om det saknar funktioner du behöver.

och lite osäker på hur 7600 står sig mot en intel motsvarande i samma prisklass men vad jag föstått så är även den ett väldigt bra budgetval.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Är det av en anledning du vill ha en Intel processor i nästa bygge? För det är nämligen så vill du lira WoW är starka rekommendationen just specifikt en X3D processor från AMD. Vi snackar stora skillnader.

Ingen orsak mer än att jag har blivit lat på senare år och orkar inte läsa på hur jag ska överklocka, så jag lät min förra CPU bara vara "autoklockad". Tänkte mer bekymmersfri ägande, men det var ju 4-5 år sen. Så det kanske inte behövs någon större kunskap idag för AMD CPUer?

Skrivet av Rouge of Darkness:

just för wow så ja det är ganska cputungt och rätt dåligt optimerat så du vill sikta på så hög single core prestanda som möjligt då spelet generellt körs uppdelat på ganska få trådar.

och för det så presterar AMD generellt bättre med sina x3d cpuer .
intel är bättre på "multitrådade aktiviteter" men det är sällan spel går in i denna kategorin.

dock svårt att klämma in en x3d i budgeten då den tar i princip 75% budgeten bara på cpu.

16GB ram ska vara nog för wow men 32GB är framtidssäkrare om du skulle få för dig att köra något mer ramtungt spel.

men nått sånt här borde funka bra
https://komponentkoll.se/bygg/qEiUP

finns ett par hundralappar för att välja ett annat moderkort om det saknar funktioner du behöver.

och lite osäker på hur 7600 står sig mot en intel motsvarande i samma prisklass men vad jag föstått så är även den ett väldigt bra budgetval.

När två st säger att AMD är att föredra för WoW, så kör vi på det.

Jag kanske glömde nämna att i min budget så måste det få plats med Chassi, PSU och kylning. Så den korgen kanske var lite saftig för mig. Sorry ifall jag var lite otydlig.

Permalänk
Skrivet av Phace81:

Ingen orsak mer än att jag har blivit lat på senare år och orkar inte läsa på hur jag ska överklocka, så jag lät min förra CPU bara vara "autoklockad". Tänkte mer bekymmersfri ägande, men det var ju 4-5 år sen. Så det kanske inte behövs någon större kunskap idag för AMD CPUer?

Jag kanske glömde nämna att i min budget så måste det få plats med Chassi, PSU och kylning. Så den korgen kanske var lite saftig för mig. Sorry ifall jag var lite otydlig.

då rekomenderar jag kolla efter begagnat.
för ska du ha in typ 2000-3000:- till i delar på det så blir det typ inget kvar för cpu/moderkort/minnen/SSD

och tveksamt att att varesig AMD och intel i det läget kan klämma in något annat än bottenskrapet som potentiellt kommer prestera sämre än din befintliga dator.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phace81:

Med en budget på 7 000 kr får du nog nöja dig med 1 TB SSD och luftkylning.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig AM4

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Med en budget på 7 000 kr får du nog nöja dig med 1 TB SSD och luftkylning.

https://komponentkoll.se/bild/sLKlz.png

Hur mycket mer pratar vi om för vattenkylt?
Är vattenkylt MYCKET tystare och effektivare eller är det bara en "najs 2 have" för många amatörer? För jag skulle inte ens kalla mig själv amatör längre, jag har tappat det totalt när det gäller att ha koll på det här området nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Sälj ditt 3070 för 3k och köp en beg med 5800x3d och 3080 för typ 10k. Kommer ut en sån rackare här på köp&sälj i veckan har jag hört.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phace81:

Hur mycket mer pratar vi om för vattenkylt?
Är vattenkylt MYCKET tystare och effektivare eller är det bara en "najs 2 have" för många amatörer? För jag skulle inte ens kalla mig själv amatör längre, jag har tappat det totalt när det gäller att ha koll på det här området nuförtiden.

Ska du ha en AIO-kylare så är helt klart Arctic Liquid Freezer III 240 en prisvärd och bra kylare. Men jätte mycket tystare än en större tornkylare, nej.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phace81:

Är vattenkylt MYCKET tystare[...]?

Det är inte nödvändigtvis tystare alls. En luftkylare med en fläkt kan räcka bra för din dator men med vattenkylning har du minimum en fläkt och en pump.

Permalänk
Medlem

Jag tackar så mycket för alla råd jag fått, jag tar mig en funderare och ser när jag slår till.