Får ut 90/90 trots 250mbit/s, känns som jag provat allt.

Permalänk
Medlem

Får ut 90/90 trots 250mbit/s, känns som jag provat allt.

Hej, enl rubriken så har jag problem som jag inte kan få bukt på. Hoppas någon kan ge mig lite insyn/hjälp. Har som sagt 250/250mbit bredband men får bara ut max 90/90mbit/s. Har Cat6e kablar överallt. Kopplingen är som sådan Mediaomvandlare - mediauttag i väggen - router - dator. Har även provat mediaomvandlare - mediauttag i väggen - dator samt mediaomvandlare - router - mediauttag i vägg - dator. Provat både wifi och via kabel, som jag främst använder. Har provat byta ISP. Nu vet jag inte vad mer jag kan prova. Har även startat om både mediaomvandlare samt router. Bor i lägenhet, grannen jag pratade med får ut 244/244.

Mediaomvandlare: icotera i6407-55
Router: TP-link Archer AX73 AX5400

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken länkhastighet har du till mediaomvandlaren?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Vad mer sitter mellan mediaomvanlaren och datorn? "Mediauttag i väggen" = en switch?
Har du provat att koppla datorn innan "mediauttag i väggen"?
Har du något annat du kan prova med? Låna grannens laptop?

Permalänk
Medlem

Jag har uttag i väggen i olika rum i min lägenhet, dom är antingen felkopplade eller så har tidigare boende här förstört dom, av totalt 10 uttag (dom sitter 2 och 2 på olika ställen) så ger 8st max 100mbit och endast 2 1000mbit.

Har inte orkat bry mig då vi barar 2st i hushållet och typ bara streamar.

Du har inte något liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hessflaw:

Nu vet jag inte vad mer jag kan prova.

Moderkort / nätverkskort är rätt intressant att veta?

Permalänk

Prata med din leverantör kan va så att du sitter kopplad till fel port så de skickar din uppkoppling till nån av dina grannar och du får deras 100/100 de betalar för.

iom att både wifi och kabel ger samma resultat och routern ska inte förutsatt att den inte är trasig ha några problem med en 250Mb lina.

vad får du ut om du kopplar in dig direkt på inkommand utan router och annat imellan? (kan behöva vänta nån timme innan datorn får nätanslutning).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Vilken länkhastighet har du till mediaomvandlaren?

Vart ser jag detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad mer sitter mellan mediaomvanlaren och datorn? "Mediauttag i väggen" = en switch?
Har du provat att koppla datorn innan "mediauttag i väggen"?
Har du något annat du kan prova med? Låna grannens laptop?

Routern är det enda mellan mediaomvandlaren och datorn. Mediauttagen är vad de benämns på proppskåpet, 1-6 som sitter i olika väggar. Jag kan inte komma förbi mediauttagen i väggen för så mycket sladd/plats har jag inte. Grannen hade en usb-ethernet adapter jag ev kan låna i dagarna så kan jag prova sladd på min egna laptop

Skrivet av Sweckid:

Jag har uttag i väggen i olika rum i min lägenhet, dom är antingen felkopplade eller så har tidigare boende här förstört dom, av totalt 10 uttag (dom sitter 2 och 2 på olika ställen) så ger 8st max 100mbit och endast 2 1000mbit.

Jag är första boende i denna lgh, ska prova några andra också.

Skrivet av Falcon:

Moderkort / nätverkskort är rätt intressant att veta?

MSI Z370-A PRO moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av hessflaw:

Vart ser jag detta?

Nätverks och internetinställningar > ethernet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hessflaw:

Vart ser jag detta?

Antingen i nätverksinfo i Windows om du är kopplad direkt till medieomvandlaren eller om din router sitter kopplad mot medieomvanldaren - i din routers webinterface när du loggat in.

Du kan också kolla på led:arna på porten som sitter kopplad (gul lampa tänd - 1Gbit länk, släckt - 100Mbit)
https://lunet.se/wp-content/uploads/2023/06/lunet-manual-cpe-...

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nätverks och internetinställningar > ethernet

Tack, 1000/1000 (Mbps) står det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hessflaw:

Tack, 1000/1000 (Mbps) står det.

Då ligger inte felet mellan din dator och routern. Samma om du kör direkt från väggen/uttaget?

Det uttaget som du säger levererar 1000, funkar din dator bättre där?(eller missförstod jag dig kanske)

edit: Läste en citering, sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Antingen i nätverksinfo i Windows om du är kopplad direkt till medieomvandlaren eller om din router sitter kopplad mot medieomvanldaren - i din routers webinterface när du loggat in.

Du kan också kolla på led:arna på porten som sitter kopplad (gul lampa tänd - 1Gbit länk, släckt - 100Mbit)
https://lunet.se/wp-content/uploads/2023/06/lunet-manual-cpe-...

Gul lampa lyser inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hessflaw:

<Uppladdad bildlänk>

Du har bara 100 på internet/WAN?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hessflaw:

<Uppladdad bildlänk>

"Internet 100Mbps" låter väl rimligt att felet ligger där.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Du har bara 100 på internet/WAN?

Ja ser så ut när jag tittar via routern på va min dns. Vet du varför det är så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

"Internet 100Mbps" låter väl rimligt att felet ligger där.

Ja de har du rätt i, vill du förtydliga vad du menar med felet?

Permalänk
Medlem

Prova en annan kabel mellan media omvandlaren och router

Permalänk
Medlem
Skrivet av hessflaw:

Ja de har du rätt i, vill du förtydliga vad du menar med felet?

Du får inte tillgång till högre än 100 från din "box" helt enkelt...
Därmed blir det svårt att få 250.

1000 länkhastighet är vad din dator synkar mot din router/box/vägg.

Men in kommer bara 100, från ISP.(eller felaktiga vägguttag...) Finns det några inställningar i icoteran?

Permalänk
Medlem

Du ska använda port 1 eller 2 på icoteran, gul lampa ska lysa vid nätverksporten, är den släckt är det max 100mbit.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449...

Permalänk
Medlem

Jag vill bara säg tack för den snabba hjälpen. Jag förstår vad ni menar och vart problemet ligger. Snyggt det där med lampan och kolla i routerns dns. Det är mediauttaget det är fel på. Jag provade t.ex. koppla via 5an i ett annat rum och inte ettan som jag använt. Nu lyser gul lampa och jag får ut 200/200. Herregud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Spot on... Det är fel i vissa mediauttag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hessflaw:

Gött löst! Mindre än 30 min. Impressive Swec <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hessflaw:

Om du kopplar via vägguttag så är det nog så att det är slarvigt installerat. Du behöver felanmäla. Alla åtta trådarna i kabeln måste ha kontakt för att få 1000 och inte 100